arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۰۲ بهمن ۱۳۸۹

کدخدایی: پيش‌بيني‌ها درباره‌ي رد صلاحيت مشايي غيب‌گويي است/فتنه گران انتظار نداشته باشند برایشان فرش قرمز پهن کنیم

سخنگوي شوراي نگهبان در توضيح اظهارات اخير دبير شوراي نگهبان مبني بر اينكه برخي از گرو‌هاي سياسي در انتخابات شركت نكنند، تاكيد كرد كه اين مطلب اصلا خطاب به گرو‌هاي سياسي و جناح‌هاي موجود در جامعه نبوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوي شوراي نگهبان در توضيح اظهارات اخير دبير شوراي نگهبان مبني بر اينكه برخي از گرو‌هاي سياسي در انتخابات شركت نكنند، تاكيد كرد كه اين مطلب اصلا خطاب به گرو‌هاي سياسي و جناح‌هاي موجود در جامعه نبوده است.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، سخنگوي شوراي نگهبان در ابتداي نشست خبري اين هفته خود با اشاره به لايحه برنامه پنجم گفت: پس از ايرادات شوراي نگهبان مجلس اصلاحاتي را به عمل آورد كه در برخي از موارد نظر شوراي نگهبان تامين شد و در برخي موارد تامين نشد كه پس از اصرار مجلس، ‌لايحه برنامه پنجم به مجع تشخيص مصلحت نظام ارسال شده است.

عباسعلي كدخدايي در پاسخ به اين سوال كه در مجلس گفته شده بود كه طرح ايجاد وزارت ورزش و جوانان با قوانين برنامه چهارم و پنجم در تعارض است؟ گفت: آنچه براي شوراي نگهبان ملاك است موازين شرع مقدس و قانون اساسي است. بسياري از مصوبات و قوانين ممكن است با يك مصوبه ديگر لغو شود. از جهت مغايرت با قانون ديگر از نظر قانون اساسي اشكالي ندارد. البته مجلس شوراي اسلامي نيز اشاره كرد كه اين راي، بيش از دو سوم آراء را داشته است.

سخنگوي شوراي نگهبان درپاسخ به اين سوال كه رييس‌جمهور تا چه زماني مي‌تواند وزير جديد را معرفي كند؟ اظهار كرد: اين موضوع مباحثي ميان مجلس و دولت است هنگامي كه اجرايي شود زمان مشخصي براي معرفي وزير وجود دارد.

خبرنگار ديگري با بيان اينكه درخصوص تعيين رييس كل بانك مركزي مصوبه براي حل اختلاف به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شده، به بيانات اخير رييس‌جمهور مبني بر اينكه مجمع تشخيص حق تغيير قانون اساسي را ندارد و مصوبه از نظر ما قابل پذيرش نيست اشاره و از سخنگوي شوراي نگهبان خواستار توضيح شد. كدخدايي در پاسخ با بيان اينكه نظري ندارم، يادآور شد: شوراي نگهبان نظر خود را مطرح كرده است و اكنون فارغ از اظهارنظر است. اين موضوع را بايد از مجمع تشخيص مصلحت نظام سوال كنيد.

خبرنگار ديگري اشاره به اينكه شوراي نگهبان به عنوان يك نهاد نظارتي ادامه قوه مقننه است، سوال خود را چنين مطرح كرد كه آيا از نظر شوراي نگهبان مي‌توان در مورد كار ويژه نمايندگان در خصوص سوال از وزراء حد و قاعده‌اي را تعيين كرد؟ كه سخنگوي شوراي نگهبان با تاكيد بر اينكه اين شورا نهادي مستقل است و در ادامه قوه مقننه نيست، گفت: خير. اگر از شوراي نگهبان در قالب تفسير اصول قانون اساسي سوالي شود نظر خود را بيان مي‌كند.

كدخدايي در پاسخ به اين سوال كه آيا اظهارنظر آيت‌الله جنتي مبني بر اينكه برخي ازگروههاي سياسي در انتخابات شركت نكنند، شائبه جهت‌گيري سياسي وي را تقويت نمي‌كند، ضمن تشكر از طرح اين سوال و اظهار گلايه از يكي از خبرگزاري‌ها در خصوص انتشار نادرست مطلب، گفت: اگر مطالب به درستي منعكس شود اثر بهتري دارد و اعتماد بيشتري را ميان مردم ايجاد مي‌كند.

وي ادامه داد: من هم زماني كه شنيدم تعجب كردم اما وقتي عبارات را ملاحظه كردم ديدم، ايشان اصلا مطلبي را خطاب به گروه‌هاي سياسي و جناح‌هاي موجود در جامعه مطرح نكرده است. صحبت ايشان نسبت به مطالبي بود كه يكي از شخصيت‌ها مطرح كرده بود كه در حوادث انتخابات گذشته نيز نقش داشته و اكنون به جاي اينكه پاسخگوي رفتار خود باشد در مقام مدعي و طلبكاري به ميدان آمده است.

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: آقاي جنتي اشاره كردند نيازي به ورود كساني كه بايد مقابل افكار عمومي پاسخگو باشند، نيست و اينكه آنها چه كساني هستند مشخص بوده كه در فتنه سال گذشته به هر دليلي نقش داشتند. آنها انتظار نداشته باشند كه شوراي نگهبان براي‌شان فرش قرمز پهن كند.

كدخدايي اظهار كرد: به نظر مي‌رسد وجود اختلاف سليقه‌ها و جناح‌هاي مختلف براي كشور نه تنها بد نيست بلكه بسيار مطلوب است و شوراي نگهبان از اختلاف سليقه‌هاي موجود در جامعه استقبال مي‌كند و تنها و تنها رفتار افراد را ملاك قرار مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، كدخدايي در ادامه و در ارزيابي نسبت به اين اظهارنظر آيت‌الله جنتي خطاب به نمايندگان كه وقت وزرا را نگيريد، گفت: اين توصيه اخلاقي است و مي‌توان اين توصيه را به همه كرد آن هم از تريبون نماز جمعه.

خبرنگاري با بيان اينكه كارشناسان سياسي پيش‌بيني كرده‌اند كه آقاي مشايي يكي از كانديداهاي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري است و احتمال داده‌اند كه وي تاييد صلاحيت نشود، ارزيابي سخنگوي شوراي نگهبان را در اين باره خواستار شد كه كدخدايي با بيان اينكه ظاهرا غيب‌گويي كرده‌اند، ادامه داد: زماني كه ثبت‌نام انجام شد شوراي نگهبان اعلام نظر مي‌كند رفتار افراد براي بررسي صلاحيت‌ها ملاك است و معيار ما نيز قانون و مقررات انتخاباتي است.

به گزارش ايسنا، خبرنگار ديگري سوال خود را اين گونه مطرح كرد كه با توجه به مسائل اخير ميان شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي در خصوص برنامه پنجم، برخي بيان كرده‌اند كه شورا مي‌تواند با لحاظ قرار دادن برخي از تفاسير روز مانع طولاني شدن تصويب قوانين شود كه كدخدايي در پاسخ گفت: نظري كه اعلام كردند حتما كارشناسي و محترم است و بايد تامل كرد.

وي افزود: شوراي نگهبان هميشه تلاش دارد براساس موازين شرعي و قانون اساسي اعلام نظر كند و چنانچه مصلحتي لازم باشد، مي‌تواند در مجمع تشخيص مطرح شود. در هر صورت مجمع تشخيص مصلحت نظام براساس اصل 112 براي همين موارداختلافي ميان مجلس و شوراي نگهبان تشكيل شده است.

خبرنگار ديگري به برخي از اظهارنظرها مبني بر اينكه مصوبات مجمع مورد تاييد نيست اشاره و خواستار پاسخ سخنگوي شوراي نگهبان شد كه وي گفت: مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام اگر براساس قانون اساسي انجام شود لازم‌الاجرا است.

خبرنگار ديگري با اشاره به ايراد شوراي نگهبان در خصوص طرح اصلاح الگوي مصرف انرژي مبني بر اين كه از جهت روشن نبودن وضعيت اساسنامه‌ي شركت ملي گاز ايران، مبهم است اظهار كرد: اين موضوع از دولت هشتم در شوراي نگهبان مطرح شد به دليل اين كه اساسنامه‌هاي شركت هاي ملي نفت، گاز، پتروشيمي قرار بوده اصلاح شده و به مجلس تقديم شود اما چون اين كار صورت نگرفته اين سوال را در قوانيني كه از سوي مجلس به تصويب مي‌رسد اعلام مي‌كنيم كه آيا چنين شركتي اكنون وجود دارد يا خير؟

وي افزود: البته ميان مجلس و دولت رايزني‌هاي شده و اعلام شده كه دولت مشغول تنظيم اساسنامه‌ي اين شركتها است.
نظرات بینندگان