arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۸۹
سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی در مجلس؛

مطهری: صالحی به دليل نجابت، نمی تواند جلوی موازی کاری مقاومت کند/قنبری: صالحی وزرات خارجه را با دبیرکلی سازمان ملل اشتباه گرفته

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس عدم توان مقابله صالحي با موازي‌كاري در دستگاه سياست خارجي را از دلايل مخالفت خود با وي عنوان كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس عدم توان مقابله صالحي با موازي‌كاري در دستگاه سياست خارجي را از دلايل مخالفت خود با وي عنوان كرد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، علي مطهري به عنوان مخالف دوم وزير پيشنهادي وزارت امور‌خارجه ، با بيان اينكه، مخالفتم اتمام حجت مجلس با صالحي است زيرا فضاي مجلس فضاي مخالفت با وي نيست،اظهار كرد: نكات مربوط به وي از جمله سلامت نفس و تسلط بر زبان عربي و انگليسي بر هم روشن است و نيازي نيست كه بنده به عنوان مخالف مطلبي را در اين مورد عرض كنم. اما دليل مخالفت بنده اين است كه برخي ساختارها در وزارت خارجه وجود دارد كه صالحي قادر به اصلاح آنها نيست.

وي افزود: اولين مسئله ساختار موازي‌كاري در سياست خارجي است كه مقام رهبري مجبور به تذكر در اين مورد شدند، اما اين روند همچنان ادامه دارد . در حالي كه وقتي وزارت خارجه ستاد ديپلماسي نظام است چه معنا دارد افرادي غير مرتبط و بدون پشتوانه حرفه‌اي به كار سياست خارجي بپردازد.

وي ادامه داد: به طور مثال وقتي از صالحي در مورد مذاكرات استانبول سوال شد، وي ابراز بي‌اطلاعي كرد يا اينكه پادشاه اردن بدون اطلاع وزارت خارجه به ايران دعوت شد، آيا صالحي مي‌تواند اين روند را متوقف كند.

وي همچنين با انتقاد از نحوه انتخاب در وزارت‌خارجه،گفت: امروز مسئولان وزارت خارجه توسط برخي افراد اطراف رئيس‌جمهور انتخاب مي‌شوند كه اين امر سرخوردگي را در شخصيت‌هاي وزارت‌خارجه ايجاد مي‌كند، اما ظاهرا برخي فكر مي‌كنند كار سياست خارجي نياز به تخصص ندارد آيا صالحي قادر به مقابله با اين كار است؟

مطهري در ادامه با طرح سوال‌هايي از صالحي،گفت: آيا وي مي‌تواند از عدم پيوند موضوع هسته‌اي به برقراري رابطه با آمريكا جلوگيري كند؟ آيا وي مي‌تواند از برگزاري جشن نوروز كه قرار است امسال با دعوت از كشورهاي مختلف و هزينه‌هاي هنگفت برگزار شود مخالفت كند؟ آيا وي مي‌تواند با مكتب ايراني كه در مقابل مكتب اسلام معرفي شده مقابله كند؟

وي در پايان تصريح كرد: فكر مي‌كنم صالحي به دليل نجابت و صفاي باطن قادر به انجام اين كار نباشد. همچنين مايلم رئيس‌جمهور در خصوص عزل متكي كه سوالات زيادي را بين نمايندگان و مردم ايجاد كرده است، پاسخ دهد كه در صورت اين توضيح اين موضوع از متن سوال از رئيس‌جمهور حذف مي‌كنيم.

قنبری: صالحی وزرات خارجه را با دبیرکلی سازمان ملل اشتباه گرفته

داريوش قنبري نماينده ايلام در مجلس در مخالفت با صالحي اظهار كرد: نمي‌خواهم از شخصيت علمي صالحي سخن بگويم زيرا تحصيلات وي ربطي به وزارت خارجه ندارد و اگر ايشان براي وزارت نيرو معرفي شده بود بنده از آن دفاع مي‌كردم همچنين در برنامه 9 صفحه چاپ شده او ، يك صفحه مربوط به زندگينامه وي و 2 صفحه نيز مربوط به مقالات وي است و جالب آنكه در اين مقالات مقالات فارسي در خلاف روش كتاب نامه نويسي پس از مقالات ا نگليسي آماده است كه ايشان شايد خواسته تلسط خود به زبان انگليسي را نشان دهد.

وي همچنين برنامه‌هاي صالحي را كلي و شعاري دانست كه نمي‌توان از آنها شاخص‌هاي براي دستگاه ديپلماسي استخراج كرد.

قنبري ادامه داد: صالحي ظاهرا وزارت خارجه را با دبيركلي سازمان ملل اشتباه گرفته است زيرا هرچه در برنامه وي آمده مربوط به تغيير نظام جهاني و غيره است كه از عهده اين مسووليت خارج است در حالي كه وي در اين برنامه بايد به منافع جمهوري پرداخته شود زيرا او مي‌خواهد وزير خارجه جمهوري اسلامي شود و لذا بايد شاخص‌هاي قابل ارزيابي از آن بيان كند ولي از دل اين برنامه برنامه عملياتي استخراج نمي‌شود.

عضو فراكسيون خط امام مجلس با اشاره به اهميت وزارتخارجه و تاسيس دانشگاه روابط بين‌الملل جهت تربيت نيروي متحرك تصريح كرد: آيا جا ندارد از نيروهاي آن دانشگاه استفاده كنيم ؟‌من احساس خطر مي‌كنم كه فردي غير متخصص در راس وزارت خارجه قرار گيرد همانطور كه وضع سفارتخانه‌هاي ما نيز معلوم است مثلاً فردي كه دكتراي رياضي دارد سفير ايران در مالزي شده است يا يكي از همكاران ما در مجلس بدون داشتن سابقه ديپلماتيك به سفارت ونزوئلا رفته است.

وي بابيان اينكه وزارت خارجه در اين شرايط بايد از حقوق ما حمايت كند يادآور شد صالحي در آژانس انرژي بين‌المللي به خوبي كار نكرد زيراعليرغم گزارش اوليه بازرسان آژانس مبني بر اينكه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران صلح‌آميز است در نهايت گزارش هسته‌اي داراي نكات منفي بود و مبناي قطعنامه چهارم شوراي امنيت عليه ايران شد در حالي كه اگر وي خوب عمل مي‌كرد جلوي آنها را مي‌گرفت.

عثمانی: عملكرد ضعيف صالحي باعث صدور قطعنامه چهارم عليه ايران شد

عضو فراكسيون خط امام (ره) مجلس در مخالفت با گزينه پيشنهادي وزارت خارجه ،عملكرد ضعيف صالحي را باعث صدور قطعنامه چهارم شوراي امنيت عليه ايران دانست.

محمد قسيم عثماني كه به‌عنوان مخالف وزير پيشنهادي امور خارجه صحبت مي‌كرد با اشاره به برنامه كاري وي اظهار كرد: آيا شما وقت داريد كه وزارتخارجه را زير رو كنيد؟

وي افزود: بدون تخصص نمي‌توان به آينده سياست خارجي خوشبين بود و مهم آن است كه شخص وزير خارجه به اين سمت مرتبه بالايي دهد زيرا توانايي وي مبين جايگاه ما در سطح بين‌الملل است.

وي همچنين با اشاره به موضوع بركناري متكي از وزارتخارجه، خطاب به صالحي افزود : آيا شما آمادگي اين شكل از بركناري را داريد ؟

عثماني در ادامه تصريح كرد: شما با چه انگيزه و هدفي براي‌پذيرش پيشبرد وزارتخانه غريب امور خارجه وارد آن شده ايد؟

نماينده بوكان در مجلس دستگاه سياست خارجي را مانند آلات موسيقي دانست كه اگر كسي به طور هماهنگ آنها را بنوازد به نفع همه خواهد بود و اگر بلد نباشد هم خودش و هم ديگران را آزار مي‌دهد،خطاب به صالحي ادامه داد: شما استاد مسلم فيزيك هستيد اما در رشته روابط بين‌الملل و حقوق بين‌الملل تسهيلات دانشگاهي نداريد واطلاعات عمومي هم نمي‌تواند براي اين شغل كافي باشد.

عثماني هشدار داد كه صالحي به دليل عدم آگاهي از وزارت خارجه بايد به زير مجموعه خود متوسل شود و بخشي از اطلاعات خود را ازآنها بگيرد كه در اين صورت تجربه ثابت كرده فرمان كار از دست او مي‌رود.




کواکبیان: صالحی به درد وزارت خارجه نمی خورد

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مهمترين دلايل مخالفتش با وزير پيشنهادي امور خارجه را « عدم تناسب مدرك تحصيلي با مسوليت»،« فقدان سابقه‌ي حضور در وزارت امور خارجه»،« تاخير در راه اندازي نيروگاه بوشهر» و عدم ارائه برنامه و سياست راهبردي براي « گرفتن غرامت جنگي از عراق»،« موازي كاري در دستگاه ديپلماسي» و « حمايت از انقلاب تونس، مصر و ساير كشورهاي اسلامي» عنوان كرد.

 مصطفي كواكبيان با گلايه از نحوه‌ي بركناري دكتر متكي گفت: آقاي احمدي‌نژاد از نيم ساعت وقتي كه داشتند فقط يك دقيقه از صالحي دفاع كرد.

وي گفت: اي كاش آقاي صالحي بعد از اين اتفاق نمي‌آمد و با روال بهتري مي‌توانستيم در خدمت ايشان باشيم.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي سه دليل را به عنوان دلايل مخالفتش با وزير پيشنهادي عنوان كرد و افزود: اولين دليل مخالفتم تناسب نداشتن رشته و مدرك تحصيلي صالحي با مسئوليتي كه قرار است بر عهده‌ي وي گذاشته شود، مي‌باشد. عنوان شده ايشان مدرك فوق ليسانس و دكتراي M I T دارد. 32 سال از انقلاب شكوهمند اسلامي مي‌گذرد آيا وقت آن نشده اداره‌ي دستگاه ديپلماسي به تحصيلكردگان متعهد روابط بين‌المللي و علوم سياسي خوانده سپرده شود؟

وي افزود: اگر گفته شود در ابتداي انقلاب نيز يك پزشك وزير امور خارجه بود، بايد پاسخ داد كه شايد به دليل مقتضاي آن زمان اتفاق افتاده، ولي اكنون بيش از 3 دهه از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد آيا واقعا در دانشگاههاي كشور افرادي كه مورد تاييد رييس جمهور هم هستند و علوم سياسي و روابط بين‌المللي را مي‌شناسند وجود ندارد؟

وي گفت: آقاي صالحي را انساني متعهد و خوب مي دانم. ولي به درد وزارت خارجه نمي‌خورد. رشته‌ي تحصيلي ايشان با ماموريتي كه در پيش دارند همخواني ندارد. ايشان در جاهاي ديگر موفق‌تر است. چرا بايد سكان عرصه‌ي ديپلماسي كشور به دست كسي سپرده شود كه با رشته‌ي تحصيلي ايشان همخواني ندارد و حتي خود آقاي صالحي نيز اين را مي‌داند.

نماينده‌ي مردم سمنان با بيان اين كه اگر قرار بر تحول در دستگاه ديپلماسي خارجي كشور است، بايد عناصري در اين دستگاه به كار گرفته شوند كه در راستاي همين مسئوليت درس خوانده‌اند، خاطر نشان كرد: كسي كه ذهن فني داشته باشد سفرايي را هم راستا با اين مسئوليت انتخاب مي‌كند. اسم نمي‌برم ولي سفرايي به اين مسئوليت گمارده شدند كه هيچ تناسبي بين رشته‌ي تحصيلي و مسئوليتشان وجود ندارد و صرفا در اثر ارتباطاتي كه داشتند به عنوان سفير منصوب شدند. به فاميل بازي هاي انجام شده نيز كاري ندارد لذا اگر صالحي به اين موضوع توجه داشت شايد اين مسئوليت را نمي پذيرفت.

كواكبيان با اشاره به سوابق كاري صالحي در دستگاه ديپلماسي خارجي دومين دليل مخالفتش با وزير پيشنهادي امور خارجه را فقدان سابقه‌ي حضور در وزارت امور خارجه عنوان كرد و افزود: در طول 32 سال گذشته در دستگاه ديپلماسي خارجي فعاليت داشته است اما در سازمانهايي زير مجموعه فعاليت كرده است اما هيچگاه به عنوان كارمند وزارت خارجه در دستگاه ديپلماسي حضور نداشته است.

وي گفت: آخرين سمت ايشان در سازمان انرژي اتمي است و آخرين اظهارنظري كه بيان كرده اين است كه نيروگاه اتمي بوشهر حتي بهمن‌ماه نيز به برق سراسري متصل نمي‌شود. بنده 5 بار آقاي متكي را براي تاخير‌ در به بهره‌برداري رسيدن نيروگاه اتمي بوشهر به مجلس كشاندم، ممكن است صالحي بگويد مسائل خارجي دليل تاخيرهاست اما يكي از مطالبات جدي ما اعلام زمان راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر است.

وي افزود: دائما گفته مي‌شود سپتامبر سال آينده، شهريور هم گذشت، گفته شد آبان، آذر، دي و بهمن و بهمن نيز از بحراني شدن وضعيت نيروگاه در صورت اتصال به شبكه‌ي برق سراسري سخن گفته شد. بنده حق دارم بپرسم اگر روسها مسئول تاخيرها هستند آقاي صالحي چه برنامه‌اي براي اين موضوع دارد؟

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اشاره به برنامه‌هاي وزير پيشنهادي امور خارجه گفت: برنامه‌هاي آقاي صالحي صرفا مشتي شعار است، البته اگر توانايي پيدا كنيم حتما بايد مديريت جهان را بر عهده بگيريم اما آيا واقعا مديريت جهاني مشكل اصلي دستگاه ديپلماسي خارجي است؟ پس مشكل اساسي دستگاه ديپلماسي‌ خارجي‌مان چه مي‌شود؟ از آقاي صالحي مي‌پرسم براي غرامت جنگي چه برنامه‌اي دارد؟ به برادر شهيد بودنم افتخار مي‌كنم اما آيا نبايد از دولت دوست و برادر عراق غرامت بگيريم؟

وي افزود: در برنامه‌هاي ايشان اعلام نشده كه نسبت شوراي عالي ايرانيان چه برنامه‌اي دارد؟ آيا قرار است همان مسائل اتفاق افتاده مجددا تكرار شود؟ براي فرمايش مقام معظم رهبري درباره‌ي موازي كاري در دستگاه ديپلماسي خارجي چه برنامه‌اي داريد؟ مشاوران ويژه كه در امور سياست خارجي نيز دخالت مي‌كنند تكليفشان چه مي‌شود؟

كواكبيان با بيان اينكه معضلات مهم سياست خارجي و ديپلماسي در برنامه‌هاي آقاي صالحي بيان نشده، افزود: از جمله درباره‌ي انقلابهاي اخير در كشورهاي اسلامي. ايشان نگفته‌اند چه برنامه و سياست راهبردي براي حمايت از انقلاب تونس، مصر و ساير كشورهاي اسلامي دارد.
نظرات بینندگان