arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۲ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۰

خودروهاي آينده با اينترنت

همه جا هست؛ از اتاق كار گرفته تا اتاق خواب، در كافي شاپ يا در كلاس درس دانشگاه يا حتي هنگام سفر در قطار. صحبت از اينترنت است. تنها مكاني كه از گزند اينترنت تاكنون مصون مانده، اتومبيل شماست كه آن هم قرار است «متصل» شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 همه جا هست؛ از اتاق كار گرفته تا اتاق خواب، در كافي شاپ يا در كلاس درس دانشگاه يا حتي هنگام سفر در قطار. صحبت از اينترنت است. تنها مكاني كه از گزند اينترنت تاكنون مصون مانده، اتومبيل شماست كه آن هم قرار است «متصل» شود.

به گزارش انتخاب به نقل از دویچه وله، به نقشه دسترسي كشورهاي مختلف در سراسر جهان به اينترنت كه مي نگريد، مي بينيد كه WWW مانند شبكه اي دنيا را به هم وصل كرده است. صرف نظر از سرعت اينترنت و ضريب نفوذش، همه جا هست. در سال ۲۰۱۱ مي توان تنها با چند كليك از هر مكاني، به اين جهان درهم تنيده متصل شد.

روي نقشه قلمرو اينترنت تنها يك لكه سفيد وجود دارد و آن هم محدوده درون خودروهاست. شايد در بسياري از كشورهاي جهان كه سانسور و محدوديت دسترسي به اينترنت مساله اصلي كاربران است، بود و نبود آن در خودرو چندان حياتي نباشد. اما در سرزمين «ب. ام. و»، «آئودي» و «بنز» كه هميشه ردپاي تازه هاي تكنولوژيكي را مي توان در صنعت خودروسازي اش نظاره گر بود، اين لكه سفيد كمي ننگين است.

 نتيجه يك نظرسنجي (BITKOM) كه به تازگي منتشر شده است نشان مي دهد كه «از هر چهار آلماني، يك نفر» مي خواهد كه خودرو اش هم به اينترنت متصل باشد و «در گروه سني زير ۳۰ سال، از هر ۱۰ نفر راننده خودرو، چهار نفر.» اين خواسته از چشم خودروسازان آلماني دورنمانده است و از هم اكنون با اطلاع از اين نياز، وعده اجرايي شدن ايده خودرو مجهز به اينترنت در سال هايي نه چندان دور را مي دهند.
    
خودرو مجهز به اينترنت به چه درد مي خورد؟
 يكي از كارشناسان مجله تخصصي Technology Revie مي گويد كه خودروي مجهز به اينترنت همان خدماتي را به سرنشينان خودرو ارايه مي دهد كه با داشتن اينترنت روي يك گوشي هوشمند مي توان از آنها استفاده كرد. يعني خودرو شما از يك طرف به دفتر كار تبديل مي شود كه در آن مي توانيد ايميل هاي تان را بخوانيد و قرار ملاقات ها را تنظيم كنيد و از سوي ديگر مكاني مي شود براي سرگرمي كه مي توان با دوستان چت كرد، به اسكايپ سري زد و ويديوهاي يوتيوب را پخش كرد و براي سرنشينان كوچك تر بازي هاي جالب در اينترنت يافت.

همسفر كنار دستي تان هم مي تواند در اين ميان و تا رسيدن به مقصد، هتل مناسبي براي مسافرت بعدي خانواده رزرو كند. اما اين تمام ماجرا نيست. تصويري كه براي آينده اينترنت در خودرو ترسيم مي شود، افزايش ايمني در حين رانندگي از طريق دسترسي به اينترنت است. ارتباط خودروها با يكديگر و با سيستم هدايت كننده حمل و نقل، هدفي است كه متخصصان راه و ترابري آن را دنبال مي كنند. به اين ترتيب خودروهايي كه با فاصله كمي با هم در حركت اند، به عنوان سنسور (Sensor) عمل مي كنند و مي توانند براي مثال وجود مه سنگين يا وقوع تصادف را ثبت و خبر را به ديگر خودروها منتقل كنند. معروف ترين كارشناس خودرو در آلمان فرديناند دودن هوفر از مدرسان دانشگاه دويسبورگ- اسن
    در اين باره مي گويد: «خودروها با يكديگر حرف مي زنند، همديگر را مي بينند و خود باخبر مي شوند. به گونه اي كه خودرويي كه براي مثال هنوز به پيچ نرسيده از تصادف پشت پيچ به موقع باخبر مي شود، آن هم توسط خودرويي كه پيچ را گذرانده است. خودروها با هم در ارتباط قرار مي گيرند.» قرار است تا ۲۰ سال آينده خودروها به گونه اي طراحي و به فناوري هاي نوين مجهز شوند كه بتوانند به طور مستقل در حالي كه در شبكه اي با يكديگر و با همه سيستم هدايت كننده حمل و نقل در ارتباط اند، تردد كنند.
    
 دلايل محروم بودن خودروها از اينترنت
اما واقعيت اين است كه هنوز خودرو، تنها مكان بي اينترنت است.
تاكنون از ورود اينترنت به خودرو با دلايلي مانند سرعت پايين آن و هزينه هاي گران اتصال جلوگيري شده است. قرار است با آمدن Long Term Evolution) LTE)، اين وضعيت تغيير كند. LTE با سرعت بالاجانشين UMTS خواهد بود. البته سرعت آن را هنوز هم نمي توان با گوشي هوشمند يا لپ تاپ مقايسه كرد. يكي از متخصصان مجله تخصصي Technology Review درباره اين تغييرات مي گويد: «چون خودرو در حال حركت است، كيفيت اتصال به اندازه گوشي موبايل نيست. مشكل ديگر مساله تايپ كردن و وارد كردن دستورات است.»

براي تحقق روياي خودروي مجهز به اينترنت كارشناسان مشغول آزمايش روي همين دو مساله اند: سهولت استفاده و كيفيت اتصال. برخي از شركت هاي خودروسازي راه حلي ارايه مي كنند كه در آن صفحه اي مانند صفحه شماره گير تلفن هاي قديمي به كار رفته است. به اين ترتيب كه از طريق يك پيچ مركزي، با گرداندن و فشاردادن گزينه درست، بتوان تمامي «دستورات» را وارد سيستم كرد.

 تكنيكي كه هم اكنون هم در سيستم هاي مسيرياب خودروهاي جديد به كار مي رود. اين «پيچ مركزي» به همراه هدايتگر سخنگو، براي مثال براي خواندن يا نوشتن ايميل، راه حلي تركيبي است كه برخي از سازندگان خودرو براي مستقر ساختن اينترنت در خودروها پيشنهاد مي كنند. قابل توجه اينكه مجهز شدن اولين چهارچرخه در جهان به اينترنت، براي هر خودرو بين سه تا چهار هزار يورو هزينه در بر خواهد داشت.
    منبع: دويچه وله
نظرات بینندگان