arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۸۹
این خبر تکمیل می شود| گزارش خبری «انتخاب» از درگیری ها در مصر (10): گزارش کامل هفتمین روز خشم مصریان در آستانه راهپیمایی میلیونی فردا  

هفتمین روز قیام: فریاد صد هزار نفر در میدان آزادی: "مرگ بر مبارک"/ کابينه جديد مبارک، نیامده دچار اختلاف شد/ بازگشت پلیس به خیابانها/زیر گرفتن مردم با خودروهای زرهی ارتش

خبرگزاری فرانسه می گوید در آستانه تظاهرات یک میلیونی فردا، تلویزیون دولتی مصر اعلام کرده که حمل و نقل ریلی (قطارها) تعطیل شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آغاز تظاهرات روز هفتم خشم مصریان 

 شبکه العربیه گزارش داد تظاهرات معترضین در شهر سوئز از لحظاتی قبل سر گرفته شده .

العالم هم گزارش داد تظاهرات مردم به سوی میدان التحریر در قاهره آغاز شده است و اعتراضات بر ضد نظام حسنی مبارک ادامه دارد.

آخرین گزارش ها از مصر از تحصن 30 هزار نفری در شهر الفیوم در شمال قاهره خبر می دهند ، خواسته ی متحصنین کناره گیری مبارک از قدرت اعلام شده است . 

از اواخر شب گذشته، ماموران پلیس پس از چند روز غیبت، بار دیگر برای حفظ امنیت به خیابان های پایتخت اعزام شده اند. ، روز گذشته وزیر کشور مصر گفت که نیروهای پلیس را برای جلوگیری از جرایم به سطح شهر خواهد فرستاد.

گزارش های رسیده از مصر از تشدید تدابیر امنیتی توسط پلیس حکایت دارد  ، بنا بر این گزارش های واحدهای نظامی در بخش های مختلف شهر مستقر شده اند و ساعت منع آمد و شد به 17 ساعت افزایش یافته یعنی از ساعت 15 تا 8 .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب ، با وجود تهدید نیروهای امنیتی از ساعات اولیه امروز دوشنبه، مخالفان حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، با حضور در خیابان های قاهره، و به خصوص میدان تحریر این شهر، به تجمع اعتراضی خود برای وادار کردن رئیس جمهوری به کناره گیری از قدرت ادامه دادند. گزارش های رسیده از برخی دیگر از شهرهای مصر، از جمله اسکندریه، سوئز، منصوره و دمنهور نیز حاکی از ادامه تجمع های اعتراضی است.

واحدهای نظامی مستقر در میدان تحریر، ظاهراً به منظور تقویت آمادگی برای مقابله با گسترش نا آرامی ها، به ایجاد راهبندان هایی در مسیرهای منتهی به نقاط حساس مبادرت ورزیده اند.

گفته می شود امروز روابط بین معترضان و نفرات ارتش به وضوح گرمتر و حتی دوستانه تر از گذشته به نظر می رسد.

در حالیکه شعار اصلی تظاهرکنندگان در روزهای اخیر، کناره گیری حسنی مبارک از سمت ریاست جمهوری بوده است، تلویزیون دولتی مصر متن نامه رئیس جمهوری به نخست وزیر جدید این کشور را در مورد اقداماتی برای بهبود وضع کشور پخش کرده است.

تعطیلی قطارها برای جلوگیری از راهپیمایی میلیونی فردا 

خبرگزاری فرانسه می گوید در آستانه تظاهرات یک میلیونی فردا، تلویزیون دولتی مصر اعلام کرده که حمل و نقل ریلی (قطارها) تعطیل شده اند.

اعتراض به دستگیری خبرنگاران الجزیره 

در پی بازداشت موقت شش خبرنگار الجزیره در قاهره و بسته شدن دفتر آنها در پایتخت مصر، گروه عفو بین الملل سرکوب آزادی بیان در مصر را محکوم کرد. مالکولم اسمارت، مدیر بخش خاور میانه و آفریقای شمالی این گروه گفت "درحالی که مقام های مصری برای حفظ کنترل قدرت در برابر اعتراضات بی سابقه و درخواست ها برای تغییرات اساسی در تقلا هستند، آشکارا سعی دارند رسانه ها را مرعوب کرده و مانع افشای حقیقت درباره بدرفتاری های نیروهای امنیتی شوند."

اخوان المسلمین : تا سقوط دولت مبارک ایستاده ایم 

حزب اسلامگرای اخوان المسلمین مخالفت خود را با کابینه جدیدی که حسنی مبارک معرفی کرده، اعلام کرده و خواهان ادامه تظاهرات تا سقوط این دولت شده است.
اتحادیه اروپا خواهان کنار رفتن مبارک و برگزاری انتخابات آزاد شد 
وزرای خارجه بیست و هفت کشور اتحادیه اروپا در بیانیه ای خواهان "گذار همراه با نظم" در مصر شده اند که منجر به برپایی انتخابات "آزاد و عادلانه" شود.

زیر گرفتن مردم با خودروهای زرهی ارتش

شبکه الجزیره فیلمی از نحوه ی برخورد ارتش با مردم به نمایش گذاشت . در این تصاویر دو خودروی زرهی وحشیانه به سوی مردم حمله ور شدند و اقدام به زیر گرفتن تعدادی از تظاهر کنندگان نمودند.




لغو پرواز خطوط هوایی مصر 

 تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد خطوط هوایی مصری کلیه پروازهای داخلی و خارجی خود را در زمان مقررات منع رفت و آمد شب های سه شنبه و چهارشنبه لغو کرده است. 

کشورهای خارجی اتباع خود را از مصر تخلیه می کنند 

وزارت خارجه آمریکا می گوید بیش از 2400 آمریکایی با مقام های این کشور تماس گرفته اند تا خواستار پروازهایی با هزینه دولت برای تخلیه مصر شوند. انتظار می رود که حدود 900 نفر تا پایان روز دوشنبه این کشور را ترک کرده باشند. هزار نفر دیگر روز سه شنبه آنجا را ترک خواهند کرد.
همچنین چین، ژاپن و استرالیا هم  برای تخلیه اتباع خود از مصر، هواپیماهایی به این کشور فرستاده اند.

آغاز گفتگوی مبارک با مخالفان 

شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش اعلام کرد حسنی مبارک گفتگو با مخالفان را آغاز کرد.شبکه تلویزیونی الجزیره هم اعلام کرد تظاهرکنندگان مصری درخواست کردند مصریها امروز دوشنبه اعتصاب کنند.


هم اکنون يکصد هزار نفر در ميدان التحرير (ازادی) قاهره جمع شده اند

شبکه تلویزیونی الجزیره از تجمع حدود یکصد هزار نفر در میدان التحریر قاهره خبر داد .

این افراد در حالی هم اکنون در میدان التحریر جمع شده اند و بر تعداد انها افزوده می شود که تدابیر منع امد و رفت به اجرا گذاشته شده است.

شعار مرگ بر مبارک هم اکنون در منطقه شبرا در قاهره طنين انداز شده است

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از یک روزنامه نگار مقیم قاهره تصریح کرد هم اکنون حدود بیست هزار نفر در خیابانهای محله شبرا در قاهره تجمع کرده اند و شعارهایی در خصوص لزوم کنار رفتن حسنی مبارک سرمی دهند

چهره امروز پايتخت مصر با روز گذشته متفاوت است

بی بی سی تصریح کرد چهره امروز پایتخت مصر با روز گذشته متفاوت است. به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، تیم ویلکاکس خبرنگار شبکه در قاهره گفت: صبح امروز بالگردهای نظامی ارتش مصر در ارتفاع بسیار پایین برفراز قاهره پرواز می کردند.

تفاوتی که امروز در قاهره با روزهای قبل مشاهده می شود استقرار مجدد نیروهای پلیس در سطح شهر است.

از روز جمعه نیروهای پلیس در سطح شهر قاهره نبودند.

باید منتظر ماند و دید که مردم مصر به استقرار مجدد نیروهای پلیس در سطح شهر چه واکنشی نشان خواهند داد زیرا از زمان جمع شدن نیروهای پلیس از سطح خیابانهای قاهره، نیروهای ارتش خلاء بوجود امده را پر کردند.

در شرایط نبود نیروهای پلیس در سطح شهر قاهره، مردم گروههایی را تشکیل داده بودند تا خودشان تامین امنیت و محافظت از اموالشان را برعهده بگیرند.

اوضاع قاهره بسیار خطرناک است.

 تیم ویلکاکس در ادامه افزود: از دهه هزار و نهصدو پنجاه و پیروزی انقلاب مصر به رهبری جمال عبدالناصر ، نظامیان و ارتش ستون فقرات نظام حکومتی این کشور را تشکیل داده اند.

البته باید میان ارتش مصر با گارد ریاست جمهوری تمایز قائل شد.

ارتش مصر نقش تعیین کننده ای در تحولات این کشور دارد.

مردم مصر به ارتش اعتماد دارند و ان را دژ مستحکم درمقابل اسیبها می دانند.

ارتش مصر در گذشته از مداخله در امور سیاسی خودداری کرده است.

بی بی سی می افزاید: ارتش مصر می تواندعامل اصلی تعیین کننده برای ادامه قدرت حسنی مبارک،رئیس جمهور مصر باشد و اینکه ایا او در مسند قدرت باقی بماند یا خیر.

کابينه جديد مبارک سوگند ياد کرد

کابینه جدید مصر امروز در برابر حسنی مبارک سوگند یاد کرد . این منبع افزود : محمود وجدی وزیر کشور و جودت الملط به عنوان وزیر جدید دارایی مصر انتخاب شده اند .

گفته می شود سرلشگر محمود وجدی جداگانه مقابل مبارک سوگند یاد کرده و جانشین حبیب العادلی شده است .

کابينه جديد مبارک دچار اختلاف و شکاف شده است

با وجود انکه کابینه مبارک به تازگی سوگند یاد کرده است اما نشانه ها و اثار شکاف و اختلاف در میان ان از هم اکنون مشهود شده است .

شبکه تلویزیونی العربیه تصریح کرد اخبار درباره مسئول وزارت دارایی مصر ضدو نقیض است .

برخی اخبار حاکی از ان است که سمیر رضوان مسئولیت این سمت را بر عهده خواهد گرفت .

این درحالی است که پیشتر نام جودت الملط برای این منصب اعلام شده بود اما وی در گفتگو با العربیه این خبر را تکذیب کرد . از سوی دیگر یوسف الغالی نیز از پذیرفتن این پست امتناع کرده است . رشید محمد رشید وزیر سابق تجارت مصر نیز از پیوستن به کابینه جدید امتناع کرد .
اخوان المسلمين مصر اعلام کرد با البرادعي کميته سياسي تشکيل مي دهد

گروه اخوان المسلمین مصر اعلام کرد در صدد تشکیل یک کمیته فراگیر با محمد البرادعی از مخالفان است تا با ارتش و برخی نیروهای سیاسی گفتگو شود

نظرات بینندگان