arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۸۹
گزارش خبری «انتخاب» از درگیری ها در مصر (11): هشتمین روز خشم مصری ها

ارتش میدان تحریر را در محاصره کامل در آورده / ارتش از مبارک روی برگردانده

این نخستین باری است که ارتش اطراف میدان تحریر را در محاصره کامل دراورده است یعنی افرادی که در ان حضور دارند قادر به خروج از این میدان نیستند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرنگار اعزامی شبکه فرانس بیست و چهار به قاهره تصریح کرد پیش بینی شده است امروز یک میلیون نفر به سوی میدان تحریر قاهره سرازیر شوند. به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، گالاگر فنویک خبرنگار این شبکه افزود اما حضور همه انان در این میدان بسیار دشوار خواهد بود زیرا اولین مانع در چنین اقدامی؛ برگزاری این راهپیمایی بزرگ بدون اینترنت خواهد بود.

دعوت به این راهپیمایی در رسانه های رسمی بازتابی نداشته است.

دومین مانع مسئله تامین امنیت تظاهرکنندگان خواهد بود.

ارتش در بیانیه ای اعلام کرده است به زور علیه معترضان متوسل نخواهد شد. سومین مانع اقدام اخیر دولت است که دستور بسته شدن ایستگاههایی را داده است که اطراف محل تجمع تردد می کنند به علاوه امروز تردد قطارها متوقف شده است و همچنین اتوبوسی در حوالی میدان تحریر تردد نخواهد کرد و به این ترتیب برای بسیاری از افرادی که دور از محل تجمع زندگی می کنند عزیمت به پایتخت بسیار دشوار خواهد بود.

وی ادامه داد هزار نفر شب را در میدان تحریر سپری کردند و هنوز در این محل شعارهایی علیه مبارک سر می دهند .

این نخستین باری است که ارتش اطراف میدان تحریر را در محاصره کامل دراورده است یعنی افرادی که در ان حضور دارند قادر به خروج از این میدان نیستند و افراد دیگر مشکلات زیادی برای عزیمت به میدان دارند. خبرنگار این شبکه همچنین درباره موضع امریکا نیز گفت واشنگتن خود را اماده تغییرات و تحول در مصر کرده است اما کسی عقیده ندارد که لزوما مبارک باید سرنگون شود.

از دید امریکاییها مبارک دوست امریکا است که مدت سی سال در خدمت واشنگتن بوده است بنابراین کنار گذاشتن وی بدون توجه به این مسائل امری صحیح نخواهد بود. امریکا به احتمال زیاد پیشنهادهایی به مبارک در خصوص ترک سربلند قدرت خواهد داد. واشنگتن همچنین از نزدیک تحولات را دنبال می کند و به هیچ وجه خشونتها را نخواهد پذیرفت.
 
بی بی سی گزارش داد،به نظر می رسد فرماندهان ارتش از حسنی مبارک روی گردانده باشند. به گزارش تلویزیون بی بی سی،نقش ارتش مصر در شکل دادن به سرنوشت این کشور اهمیت زیادی یافته است .
 
ارتش قدرتمندترین نهاد در مصر محسوب می شود و به مدت سه دهه به رژیم حسنی مبارک وفادار بوده است.اما حالا تازه ترین مداخله ارتش و وعده اش مبنی بر حمله نکردن به معترضان نشانه روشنی است از اینکه عمر رژیم مبارک به سر رسیده است.
 
جان سیمسون خبرنگار این شبکه در گزارشی گفت،سربازان ارتش مصر در ابتدا برای ایجاد وحشت میان معترضان اعزام شدند اما آنها الان با مردم ابراز همدردی می کنند و این برای مردم پیروزی بزرگی محسوب می شود.اما این نشانه دیگری نیز هست و آن اینکه ارتش آینده مصر را به دست می گیرد. ارتش مصر در سال هزار و نهصد و هفتاد و سه در جنگ با اسرائیل از کانال سوئز عبور کرد و بخشی از سرزمین هایی را که در دست اسرائیل بود،تصرف کرد. مصر هنوز به این پیروز افتخار می کند.
 
حسنی مبارک به فرماندهان ارتش از جمله عمر سلیمان که معاون اوست،قدرت وثروت زیادی بخشیده است اما آنها الان مایلند از مبارک روی بگردانند.
 
 زندگی عادی در مصر مختل شده است و گروههای محلی خیابان ها را کنترل می کنند اما مردان ارتش مصر افراد باهوشی هستند و می دانند که نمی توانند با توسل به زور و تیراندازی حالت عادی را بازگردانند. گزینه میدان تیان آنمن چین دیگر کاربرد ندارد.آنها همچنین شاید پذیرفته باشند که حامی قدیمی شان یعنی مبارک باید برود. خبرنگار بی بی سی افزود،نیروهای ارتش و همچنین تظاهرکنندگان هستند که نتیجه آزمون امروز میدان تحریر را مشخص می کنند.وهمچنین شاید این ارتش باشد که سرنوشت حسنی مبارک را تعیین می کند.
 
تجمع مقابل منزل مبارک در لندن
 
منابع خبري به الجزيره گفتند: خانواده حسني مبارك و خانواده پسرش جمال مبارك در حال حاضر در لندن هستند.
عكاسان تصاويري را از يك زن به همراه يك دختر بچه منتشر كرده‌اند كه گفته مي شود همسر جمال مبارك است.
گفته مي‌شود در شنبه شب 13 عكاس اين عكس‌ها را گرفته‌اند، اين عكاسان گفته‌اند كه اين زن فورا به وسيله چند خودرو از نظرها دور شده‌اند.
سايت الجزيره اعلام كرده است كه جمال مبارك منزلش را در لندن مورد بازسازي قرارداده و گمانه زني‌هايي وجود دارد كه احتمالا وي خانه اش را براي اقامت در آنجا آماده كرده است.
اخبار منتشر شده حاكي از آن است كه جمال مبارك به يك خانه‌ي روستايي در شمال انگليس منتقل شده تا از چشم رسانه‌ها دور باشد، اما اخباري منتشر شده است مبني بر اينكه در اين خانه اخيرا افرادي مشاهده شده‌اند كه در ميان آنها يك دختر بچه نيز بوده و گفته مي‌شود اين افراد محافظان جمال مبارك بوده‌اند.
روزنامه سان انگليس نوشته است:‌ جمال نخستين كسي بوده است كه با يك هواپيماي خصوصي به همراه 97 چمدان به لندن رفته است.
گفته مي‌شود كه خانه جمال مبارك در هاردوس در غرب لندن قرار دارد.
اين در حالي است كه براي ششمين روز متوالي تظاهراتي در برابر سفارت مصر در لندن در زمينه كناره‌گيري حسني مبارك از قدرت برگزار شد.
دهها تن در مقابل منزل جمال مبارك در لندن تجمع كردند و شعارهاي " ترسو برو" ‌و "مزدور آمريكا" را سر دادند.
همچنين تعداد زيادي از مردم انگليس، اعراب و مسلمانان انگليس نيز در برابر سفارت مصر تظاهرات كردند.
 
نظرات بینندگان