arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۰

«گوگل» و يک دورانديشي جديد ؛ غوغاي نوجوان

علي کازروني زند: نخستين مفهومي که با شنيدن واژه گوگل به ذهن مي رسد: «موتور جستجو» است، اما گوگل مي خواهد دست کم در ذهن دانش آموزان اين نام را يادآور مفهوم «دانش» کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علي کازروني زند: نخستين مفهومي که با شنيدن واژه گوگل به ذهن مي رسد: «موتور جستجو» است، اما گوگل مي خواهد دست کم در ذهن دانش آموزان اين نام را يادآور مفهوم «دانش» کند.

به گزارش انتخاب؛ گوگل بر آن است تا با ايجاد «نمايشگاه علوم گوگل» ميان دانش آموزان رقابت ايجاد کند و مفهوم جديدي نيز به اين نام تجاري بيفزايد. شايد نمايشگاهي که گوگل ارائه مي دهد، قابل رقابت با نمايشگاه هاي شرکتهايي مانند اينتل و زيمنس نباشد، اما براي بيشتر دانش آموزان گوگل نام شناخته شده تري است. با برگزاري اين نمايشگاه، گوگل، دانش آموزان را تشويق مي کند تا خود، دست به آزمايشهاي علمي بزنند و البته براي انجام اين آزمايشها از محصولات گوگل استفاده کنند.

هدف اول

شايد بزرگترين و مهمترين تفاوت نمايشگاه علوم گوگل با ساير نمايشگاه ها اين باشد که شرکت کننده ها پروژه هاي خود را به صورت برخط و با استفاده از ابزارهاي شرکت گوگل (مانند جي ميل و يوتيوب) ارائه مي دهند. گوگل ميخواهد دانش آموزاني که امکان حضور در نمايشگاه هاي بزرگ برايشان مهيا نيست، بتوانند ايده هاي خود را در محيطي رقابتي ارائه دهند. 


تام اُليوري، سخنگوي نمايشگاه علوم گوگل مي گويد: «بيشتر نمايشگاه هاي علوم، تغيير چنداني نسبت به گذشته نداشته اند. اين نمايشگاه ها همچنان در سالنهاي ورزشي برگزار مي شوند و از چسب و مقوا براي نمايش پديده هاي علمي استفاده مي شود. بنابراين ما تصميم گرفتيم تا با استفاده از وب، دانش آموزان بيشتري را پوشش دهيم و فناوري به کار رفته در نمايشگاه را نيز ارتقا دهيم.»

هدف دوم

البته هدف ديگري نيز مطرح است. گوگل تلاش مي کند تا با ارائه امکاناتش به دانش آموزان، عنوان تجاري خود را تبديل به نامي ماندگار در زندگي علمي آنان کند. درست همان کاري که «نايک» با زندگي ورزشي آنها کرده است. 


به نظر مي رسد، در ارائه اين محصول، گوگل به دنبال جذب مشتريان بلند مدت نيست. انگيزه اصلي از ارائه اين خدمات تحريک علاقه کودکان به علم و دانش است. به گفته اُليوري هدف برنامه اين است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از تجهيزاتي که در اختيارشان قرار مي گيرد، تجربه هاي جديدي کسب کنند و فرضيات خود را آزمايش کنند. اين راهکار شبيه برنامه اي است که اَپل در دهه هاي هشتاد و نود ميلادي به اجرا درآورد و در آن مدرسه ها را به رايانه تجهيز کرد. 


البته هدف ديگري نيز پشت اين برنامه قرار داشت؛ هنگامي که افراد کودکي خود را با محصولات اَپل سپري مي کنند، در بزرگسالي نيز به اين محصولات احساس نياز مي کنند.

نقشه هوشمندانه تر گوگل

گوگل نيز همين راهکار را دنبال مي کند. با اين تفاوت که ايده اصلي اين است که استفاده از ابزارهاي برخط گوگل ميتواند موجب شکوفايي خلاقيت دانش آموزان شود و در عين حال، دانش آموزان چنان با اين ابزارها خو مي گيرند که به سبک زندگي آنها تبديل خواهد شد. گوگل در تلاش است تا به محدوده اي نفوذ کند که هم اکنون نرم افزارهاي مايکروسافت بر آن تسلط دارند. اگر گوگل بتواند دانش آموزان را متقاعد کند که استفاده از ابزارهاي علمي اين شرکت مي تواند براي آنان مفيد باشد، در آينده مي تواند از آنان در محيط هاي کاري خود بهره گيرد. 


گوگل بر آن است از دو روش براي دسترسي به دانش آموزان استفاده کند. روش اول، ارائه تجهيزات به مدرسه هاست که موجب مي شود دانش آموزان در آينده تبديل به سفير گوگل شوند و روش دوم، برگزاري کارگاه هاي آموزشي علوم رايانه اي براي مدرسان دوره هاي راهنمايي و دبيرستان است. فعاليتهاي گوگل در اين راستا بخشي از هدف بزرگتري است. اين هدف، ارتقاي سطح علوم و رياضيات در ايالات متحده است. مشارکت در نمايشگاه هاي علمي در سراسر کشور کاهش يافته و علت آن نيز کاهش بودجه، کلاسهاي شلوغ و کمبود وقت آموزگاران براي هدايت دانش آموزان است. 


با توجه به اين شرايط و در حالي که افراد کمتري مي توانند حضور فيزيکي در نمايشگاه هاي علمي داشته باشند، گوگل اين امکان را فراهم آورده تا همگان بتوانند با اينترنت به پروژه هاي علمي دسترسي داشته باشند.با وجود تمامي اين تلاشها، گوگل به خوبي مي داند براي تبديل شدن به يک قطب علمي بايد زمان زيادي را پشت سر بگذارد. بسياري از مدارسي که دانش آموزان خود را در نمايشگاه هاي علمي اينتل شرکت مي دهند، هنوز درباره نمايشگاه هاي گوگل چيزي نمي دانند.

نظرات بینندگان