arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۷۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۶ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۰

توكلی:تبدیل سپاه به قدرت اقتصادی زیانبار است اما وزیر شدن رستمی، چنین اثری ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
احمد توكلی از جو حاكم بر مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت انتقاد كرد اما رئیس مجلس تذكر او را وارد ندانست.

به گزارش انتخاب به نقل از خبر، اگرچه رئیس​مجلس موافق تذكر دادن نمایندگان و صرف وقت مجلس به این امور نبود اما توكلی بر تذكر خود پافشاری كرد و گفت: وقتی آقای مطهری حرف‌های خود را كه در مخالفت با رستم قاسمی مطرح كرد، بنده می‌خواستم جواب او را بدهم كه وقت نرسید و فرصت نشد.

او كه می​گفت تذكرش راجع به اتفاقاتی است كه از صبح امروز تاكنون در مجلس رخ داده است، ادامه داد: زمانی كه مقام معظم رهبری از مجلس انتقاد و گلایه كردند كه نمایندگان حین صحبت افراد دو دو نگویند و احترام افراد را حفظ كنند، حكمت آن را نیز فرمودند كه مجلس جای حرف‌های متناقض است و همه باید بتوانند حرفشان را مطرح كنند.

نماینده تهران با بیان اینكه می​خواسته در واكنش به سخنان مطهری حرفی بزند كه نشده، خطاب به رئیس مجلس خاطرنشان كرد: اما تعدادی از دوستان شعارهایی را دادند كه اصلا در شأن مجلس نبود و اگر مقام معظم رهبری می‌‌فرمایند اجازه دهید همه افراد حرف‌هایشان را مطرح كنند، برای این است كه فضا را سنگین نكنیم. پس از نطق شما، زمانی هم كه آقای اولیا پشت تریبون حاضر شد، فضا را سنگین احساس كرد و حرف نزد و شما به استناد اینكه آقای اولیا گفت من مخالفتی ندارم، اجازه ندادید كه موافق وزیر پیشنهادی نفت سخنرانی كند.

توكلی در واكنش به سخنان مخالف كامران با وزیر پیشنهادی ورزش هم گفت: ایشان چندین بار گفت كه اسنادی دارد كه می‌تواند به نمایندگان نشان دهد، اما آنها را ارائه نداد. این نگفتن آقای كامران بدتر از هزار جور گفتن است. این هزاران تهمت به فرد ایجاد می‌كند و باید رئیس مجلس از این موضوع جلوگیری می‌كرد چرا‌كه این سخنان در شأن مجلس نیست و این موضوع بدتر از نگفتن است.

لاریجانی در پاسخ به وی گفت كه فضای خاصی در مجلس وجود ندارد، حق نماینده​ای ضایع نشده و برداشت توكلی از سخنان كامران هم نظر شخصی اوست كه می تواند عمومیت نداشته باشد.

متن كامل نطق توكلی در حمایت از قاسمی

به گزارش مهر ، متن كامل نطق احمد توكلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به این شرح است:

دفاع از وزارت آقای قاسمی برای نشان دادن اهلیت وی جهت تصدی این مسئولیت به دوش گرفتن متعهدات دولت در حوزه نفت است. سازگاری نسبی شخصیت، تجربه و برنامه او با این مسئولیت، كه بحمدالله وجود دارد لابد در جای خویش خواهد آمد، بنده قصدم این است كه به برخی شبهات كه در رستانه های خارجی یا بعضا داخلی آمده است پاسخی در حد وسعم بدهم.

اولین اشكالی كه هفته پیش در روزنامه انگلیسی فاینانشال تایمز 27 جولای و روزنامه آمریكایی وال استریت جورنال 28 جولای خوانده ام و بعد هم در برخی منابع داخلی همان را دیدم، این است كه مدعی می شوند نقش اقتصادی سپاه در كشور با این انتخاب گسترش می یابد و جا برای بخش خصوصی تنگ تر می گردد. اضافه می كنند كه با این سهم خواهی مهم، نقش سیاسی سپاه نیز برجسته تر می شود.

چنانچه خواهیم گفت این انتصاب به احتمال قوی چنین آثاری ندارد. ولی ابتدائا باید تصریح كرد كه تبدیل سپاه به قدرت اقتصادی، به دلایل متعدد زیبانبار است.

اول آنكه با روح سیاست های كلی اصل 44 قانون اساسی در تعارض است و قطعا از بسط و رشد بخش خصوصی جلوگیری می كند چنانكه ما به فروش شركت مخابرات حتی به تعاونی بازنشستگان سپاه به این دلیل و دلایل دیگر، معترض بوده و هستیم.

دوم آنكه به جایگاه مردمی و اسلامی سپاه كه برای همه ما بسیار مهم است آسیب می زند زیرا به اقدامات سپاه در دفاع از امنیت و اقتدار نظام كه وظیفه انكار ناپذیر این هاد پربركت است، رنگ منفعت طلبی می باشد و این به هیچ وجه به صلاح انقلاب اسلامی نیست.

سوم این است كه نیروهای فداكار سپاه را در معرض ابتلاء به فساد رایج در عرصه اقتصادی قرار می دهد.

چهارم و مهمتر این است كه بكارگیری نیروها و تجهیزات نظامی در زمان صلح برای سازندگی، به ویژه در وضعیت تحریم، امر لازمی است ولی این مهم نباید به نقش گسترده اقتصادی برای نیروهای مسلح منجر شود كه در این صورت خطر تمایلات مداخله جویانه در سیاست شكل می گیرد؛ خطری كه امام رحمت خدا بر او باد به شدت از آن نهی فرموده بودند و رهبر بصیر ما نیز بر آن نهی تاكید دارند البته این غیر از وظیفه سیاسی سپاه در دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن است. به رغم قبول همه اینها، به دلایل زیر، وزیر شدن آقای قاسمی مصداق این شبهات نیست:

1- اگر خواست و كاركرد برادر فداكارم، سردار عزیز جعفری، فرمانده كل سپاه را بازگو كننده تمایل و اقدام سپاه بدانیم كه چنین است، در این مورد سردار جعفری و سردار قاسمی، هیچ كدام، نه تنها داوطلب چنین امری نبودند بلكه مدتها در برابر پیشنهاد آقای رئیس جمهور مقاومت می كردند وحتی در یك برهه شرط سختی را مطرح كردند تا آقای رئیس جمهور از پیشنهادش منصرف شود.

2- اگر سردار جعفری یا مهندس قاسمی می خواستند بر نقش سپاه در اقتصاد بیفزایند، می توانستند حیطه كار قرارگاه خاتم را گسترش بدهند نه آن كه آقای قاسمی با قبول مسئولیت وزارت، حتی سپردن كار جدید به قرارگاه خاتم را گسترش دهند، نه آن كه آقای قاسمی با قبول مسئولیت وزارت، حتی سپردن كار جدید به قرارگاه را دشوار سازد تا به رانت خواری متهم نشود.

3- خبر دارم سردار قاسمی در برابر امتیاز طلبی یكی از همكارانش در سپاه برای استخدام فرد خاصی از نزدیكانش محكم ایستاد و بر صلاحیت و قواعد تاكید كرد چنین فردی حاضر نخواهد بود خود را فدای گسترش نفوذ دیگران سازد.

4- آقای قاسمی می دانست كه وقتی در معرض رای قرار گیرد همین مباحث و مشابه آن مطرح خواهد شد. پس همین حرف ها پیمانی است بین ما نمایندگان مردم با او كه كارش تنها برای حفظ مصالح نظام در عرصه نفت باشد نه گرایش های صنفی، نهادی،نه تن دادن به توقعات غیر قانونی از مجلس و دولت.

5- اگر سپاه به دنبال سهم خواهی در قدرت سیاسی بوده است كه وزیر شدن قاسمی یك مصداق آن قلمداد شود، چرا سپاه به حذف نا زیبا و مسئله دار فتاح، صفار هرندی و میركاظمی كه هر سه سپاهی اند به راحتی تن داد و هیچ اعتراضی در آشكار و نهان از سپاه شنیده نشد؟

بنا به دلایل مذكور، این معرفی نه تلاش برای گسترش قدرت اقتصادی، را نشان می دهد و نه پیگیری، تعمیق نفوذ سیاسی را سپاه از این نمد كلاهی برای خویش ندوخته است.

اشكال دوم: به این معرفی چنین عنوان می شود كه چون مهندس قاسمی سپاهی است اگر رای بیاورد نظارت بر كار وزیر سخت می شود و اكثر نمایندگان به دلیل احترام این نهاد، یا رودربایستی یا ملاحظه كاری های ناسالم، اعمال نظارت نخواهند كرد.

پاسخ این است كه:

اولا، اگر سپاهی بودن وزیر مانع نظارت مجلس است، نمایندگان باید از نظارت باید از نظارت بر وزیر كشور بیشتر بپرهیزند تا وزیر نفت، مگر سپاهی بودن نجار، وحیدی، صفار هرندی، فتاح و یا میركاظمی مانع تذكر سئوال و تحقیق و تفحص و طرح استیضاح آنان در مجلس شده كه حالا نگران ناممكن شدن نظارت بر قاسمی باشیم؟

ثانیا، مگر با خود سپاه در مجلس در صورت لزوم برخورد صورت نگرفته است؟ كم بوده مواردی كه كمیسیون ها از سپاه سئوال و بازخواست كرده اند؟ حرمت و محبوبیت سپاه برای اكثریت نمایندگان مانع نظارت نیست.

اشكال سوم: موضوع قرار داشتن نام آقای مهندس قاسمی در فهرست تحریم است.

اول آنكه تحریم بین‌المللی متوجه مهندس قاسمی نیست. تحریم بین‌المللی متوجه قرارگاه خاتم است، با این توهم كه ‏این قرارگاه در فرایند رشد دانش‌ هسته‌ای فعال است و این فرآیند هم به زعم دشمنان به بمب هسته‌ای خواهد كشید.‏

دومین دلیل این است كه به رغم آنكه قاسمی را اتحادیه اروپا و آمریكا، فراتر از سازمان ملل، در لیست تحریم ‏قرار داده‌اند، هم اكنون او به راحتی به سفر خارجی می‌رود.‏

سوم آنكه دكتر صالحی وزیر محترم امور خارجه نیز در سمت پیشین خود چنین وضعیتی داشت ولی پس از رای ‏اعتماد مجلس،‌ موضوع بی‌اثر شد.‏

اشكال چهارم درباره معرفی آقای مهندس قاسمی برای وزارت نفت چنین مطرح می‌شود كه اولاً‌ به دلیل تحریم و ‏ثانیاً به دلیل عدم همكاری دولت تحت فشار جریان انحرافی، قاسمی شكست می‌خورد و مجبور است در نیمه راه ‏كناره گیری كند یا كنارش خواهند گذاشت. آن وقت ابروی سپاه و نظام آسیب می‌بیند.‏

این اشكال نیز به چند دلیل وارد نیست.‏

اول. قرار داشتن نام آقای مهندس قاسمی در فهرست تحریم، چنانكه گفتم چندان جدی نیست.‏

دوم. مگر عدم توفیق وزرای دیگر كه مثلاً‌ از دانشگاه و یا صنعت وارد كابینه شده‌اند آبروی دانشگاه یا صنعت را ‏به چالش می‌كشد كه به فرض وقوع چنین حالتی برای آقای قاسمی، سپاه آسیب ببیند؟ هر كس مسئول كار خودش ‏است.‏

سوم. آقای مهندس قاسمی چنانكه برایم نقل كرد در صحبت با جناب آقای رئیس جمهور به ایشان صریحاً گفته است ‏كه برخی را از نفت كنار خواهد گذاشت و معاونانش را نیز خودش بر می‌گزیند و آقای احمدی‌نژاد نیز تصریح ‏كردند كه هماهنگی با رئیس جمهور در نصب معاونان طبق قانون است و من توقعی بیش از قانون از شما ندارم. ‏این نحوه تعامل عقلانی و قانونی، استقلال وزیر را تامین می‌كند و در عین حال هماهنگی وی با رئیس جمهور را ‏كه امر لازمی است فرو نمی گذارد.‏

چهارم. با توجه به آنچه گفته شد و ویژگی های مثبت آقای مهندس قاسمی احتمال موفقیت او در این مسئولیت ‏بالاست. بنابراین فشار و دسیسه فاسدان و منحرفان انشاء‌الله كارساز نخواهد بود.‏

اشكال پنجم و آخر این است كه گفته می‌‌ شود جریان انحرافی می‌خواهد با این نصب، سپاه را نسبت به خود منفعل ‏سازد و خوش را نزد نیروهای وفادار به نظام تطهیر كند.‏

پاسخ این اشكال بر فرض صحت، این است كه اولاً سپاه با درایتی كه دارید و مهندس قاسمی با اعتقادی كه به ‏ولایت فقیه و عزت ایران اسلامی دارد، حساب امور مختلف را از یكدیگر جدا می‌كنند. برخورد جدی در تبعیت از ‏مقام رهبری با جریان منحرف و فاسد یك امر است و خدمت به كشور و همكاری با رئیس جمهور در عرصه مهم ‏اقتصادی و سیاسی نفت امری دیگر. ثانیاً به فرض كه كج اندیشان كج رفتار با نیت سوئی معرفی مهندس قاسمی را ‏كارسازی كرده باشند. وقتی وی در قیاس با دیگرانی كه در گذشته بودند و یا نیست به كسانی كه به جای وی ‏مطرح و یا احتمالا مطرح خواهند شد. برای حمل این بار گران به طور نسبی ویژگی های برجسته ای دارد و می ‏دانیم با منحرفان همراهی نخواهد كرد، نباید در سپردن این مسئولیت به وی كوتاهی كنیم. معرفی مهندس قاسمی به ‏عنوان وزیر نفت، یكی از انتخاب های مناسب دكتر احمدی نژاد در این دو دوره بوده است. ان شاء الله با رای بالا ‏به مهندس قاسمی وی را در عرصه خارجی نفت، اصلاح و تقویت صنعت نفت و مقاومت در برابر فشارهای ‏نادرست احتمالی پشتیبانی كنیم.‏

اگر مجلس محترم این گونه دلایل را كافی دانست و به مهندس قاسمی رای داد، كه ان شاء الله چنین خواهد بود، ‏امیدوارم سه توصیه راهبردی كه تقدیم می كنم برایش به كار آید:‏

‏1- دلخوری از دولت در بدنه نفت زیاد است. تعویض های پی در پی و بی اعتنایی به نظرات كارشناسی داخل ‏نفت آنان را رنجانده است. اگر قاسمی بخواهد فرمانده باشد این رنجش به سپاه نیز سرایت خواهد كرد و هزینه ‏افزایش خواهد یافت. مهندس قاسمی ! وزیر باش. برادری مهربان و نیازمند نظر و عمل نفتی ها. صنعت نفت به ‏رفتاری عقلانی و ترمیم اخلاقی محتاج است.‏

‏2- در برنامه های مهندس قاسمی بر محورهای زیادی تاكید شده است. برادر قاسمی! دو سال بیشتر وقت نداری. ‏توانت گر چه بالاست اما اگر پراكنده اش كنی در این مدت اندك، كم ثمر و بی نتیجه خواهد شد. روی دو موضوع ‏اساسی تمركز كن: اول، جهت كاهنده تولید نفت خام را برعكس كن. دوم، تولید گاز را از ركود خارج ساز . بقیه ‏كارها را جزئیاتی بدان كه باید در خدمت این دو هدف تحول یابند.‏

‏3- دولت، بیش از همه بخش ها، در نفت و گاز سرمایه گذاری می كند. به همین دلیل پیمانكاران بهترنی فرصت ‏برای ارتقای توانایی خود و انتقال فناوری به كشور را دارند. متاسفانه بیشتر پیمان ها و اغلب با ترك تشریفات ‏مناقصه، به نهادها و شركت های نیمه دولتی و دولتی داده می شود. آن ها هم در بسیاری از موارد نه به شكل ‏معقول پیمانكار عمومی بلكه به شكل دلال، پیمان را بین شركت های خصوصی دسته دوم تقسیم می كنند. این ‏وضعیت هزینه پروژه ها را برای ملت افزایش می دهد. زمینه های فساد را در شركت ها و نهادهای مزبور بالا ‏می برد و دلسوزی را برای شركت های خصوصی و بی اعتمادی فعالان اقتصادی را نسبت به نظام درپی دارد. ‏

مهندس قاسمی عزیز! تو از نهاد پاسدار انقلاب اسلامی به نفت می روی این روند را دگرگون كن به ویژه اگر در ‏قرارگاه خاتم باشد. كه وصی بر حق خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله فرمود: آنكس كه خود را مرتبه پیشوایی قرار ‏می دهد باید پیش از تربیت دیگران به تربیت خویش بپردازد و پیش از كار زبانی با رفتار خوب به تادیب دیگران ‏قیام كند.

احمد توكلی كه قرار بود طبق نوبت پس از نطق مخالفت علی اكبر اولیا به عنوان موافق سخن بگوید، به دلیل برداشت خاص علی لاریجانی از سخنان اولیا كه معتقد بود در سخنان خود مخالفت خاصی با رستم قاسمی وزیر پیشنهادی نفت نكرده است، از قرائت نطق خود منع شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همه جا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
0
3
یکی به میخ یکی به نعل خسته نباشی اقای توکلی
محمود رهبر
|
CANADA
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
0
2
هیچ چیزی بی‌ اثرتر از اظهار نظرهای جنابعالی نیست!
نظرات بینندگان