arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۰۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۸۹

پشت پرده ی حضور یکباره ی هواخواهان مبارک در میدان آزادی چیست؟

این افراد برای شکست ابهت تظاهرات میلیونی روز سه شنبه و نشان دادن این مسئله که حسنی مبارک طرفدارانی هم در مصر دارد دست به چنین کاری زدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دکتر مصطفی الفقی از مسئولان حزب ملی حاکم بر مصر گفت آنچه را که روز چهارشنبه در میدان التحریر قاهره روی داد حسنی مبارک رئیس جمهور مصر طراحی نکرده بود بلکه این حوادث را گروهی از بازرگانان حامی وی که عضو حزب حاکم هستند طراحی کرده بودند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب؛ الفقی در گفتگوی زنده تلفنی با شبکه الجزیره گفت:  بعد از سخنرانی سه شنبه شب حسنی مبارک، بخشهایی از جامعه مصر که کلا جامعه ای عاطفی و احساسی است با او همدردی کردند و گفتند این شخص فقط چند ماه دیگر بر مسند قدرت است پس بگذارید ادامه دهد به ویژه آن که مبارک گفت من در مصر زاده و بزرگ شدم و در این کشور نیز خواهم مرد.

مسئله در همین حد، قابل قبول و معقول بود ولی آنچه روز سه شنبه در میدان التحریر قاهره روی داد، وضعیت را به شدت مخدوش کرد.

مداخله جمعیت زیادی برای حمله کردن به میدان التحریر و افراد صلح جو که در آن تحصن کرده بودند قابل قبول نبود.

به نظر من حمله به میدان التحریر را رئیس جمهور مصر طراحی نکرده بود بلکه این حمله را برخی بازرگانان طراحی کرده بودند که مایلند اوضاع به شکل کنونی ادامه پیدا کند.

این بازرگانان برای کشاندن مهاجمان به میدان التحریر پول خرج کردند  .

الفقی افزود:  من با سالها با مبارک کار کرده ام و او را می شناسم و معتقدم آنچه روز چهارشنبه روی داد مستقیما کار او نیست بلکه کار شماری از رهبران حزب ملی حاکم بوده است زیرا بخش اعظم بازرگانان بزرگ مصر عضو این حزب هستند.

این افراد برای شکست ابهت تظاهرات میلیونی روز سه شنبه و نشان دادن این مسئله که حسنی مبارک طرفدارانی هم در مصر دارد دست به چنین کاری زدند.

چنین کاری غیرقابل قبول بود و ممکن بود به دریای خون منجر شود  . الفقی احتمال دست داشتن مستقیم معاون رئیس جمهور و نخست وزیر و وزیر کشور جدید مصر را در حوادث میدان التحریر بعید دانست و گفت من عمر سلیمان را به خوبی می شناسم و می دانم که چنین شیوه ای به هیچ وجه در دستور کار او نیست هرچند ممکن است برخی وزیران کابینه و مسئولان در جریان آنچه که قرار بود اتفاق بیفتد بوده اند  .

الفقی مداخله نکردن ارتش مصر را برای پایان دادن به درگیریها در میدان التحریر بین مخالفان و هواداران حسنی مبارک مسئله ای نگران کننده دانست و گفت احتمالا فرماندهان ارتش انتظار چنین حوادثی را نداشته اند و به همین علت ارتش مداخله ای نکرده است.

حتی نظامیانی که سوار بر خودروهای زرهی در میدان التحریر بودند نیز می گفتند هیچ دستوری دریافت نکرده اند.

به نظر من به هیچ وجه ارتش در این ماجرا دخیل نبوده است.
نظرات بینندگان