arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۸۹۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰

پرواز در فرودگاه خرم آباد؛ رؤياي دست نيافتني مردم لرستان!

خطرات ناشي از حوادث جاده اي، سرعت، ايمني و کاهش زمان از مهمترين عوامل گرايش مردم به سفرهاي هوايي است، اما لغو مکرر پروازها و حضور کمرنگ شرکت هاي کم اعتبار و بويژه خصوصي، پرواز در فرودگاه خرم آباد را به کام مردم لرستان تلخ و به رؤيايي دست نيافتني تبديل کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فاطمه عزيزپوريان:فرودگاه خرم آباد با قدمتي 60 ساله و با 164 هکتار مساحت و طول باند 3/2 کيلومتر از مجهزترين فرودگاه هاي کشور است که جزو 16 فرودگاه برتر سطح کشور است.

خطرات ناشي از حوادث جاده اي، سرعت، ايمني و کاهش زمان از مهمترين عوامل گرايش مردم به سفرهاي هوايي است، اما لغو مکرر پروازها و حضور کمرنگ شرکت هاي کم اعتبار و بويژه خصوصي، پرواز در فرودگاه خرم آباد را به کام مردم لرستان تلخ و به رؤيايي دست نيافتني تبديل کرده است.

فرودگاه طراز اول

اگر چه بعضي مسؤولان علت لغو، تأخير و به عبارتي بي نظمي در پروازهاي فرودگاه خرم آباد را کمبود مسافر اعلام نموده اند، اما مردم نيز با عدم مديريت صحيح شرکت هاي هواپيمايي در لغو و تأخير در پرواز، ده ها بار دچار خسارت و زيان شده و عدم تحقق وعده در نظم بخشيدن به پروازهاي فرودگاه خرم آباد موجب گرديده مردم با مشکلاتي روبرو شوند، اما تأييد استانداردهاي لازم فرودگاه خرم آباد توسط سازمان هواپيمايي کشوري مهر تأييدي بر مظلوميت و حقانيت فرودگاه خرم آباد و مهر باطلي بر گفته هاي بعضي مسؤولان امر است.

 اين در حالي است که فرودگاه خرم آباد داراي زيرساخت هاي مناسب و استاندارد ايمني در پرواز است، با فرودگاههاي طراز اول کشور مانند مهرآباد، امام خميني، شيراز و... برابري مي کند و مجهز به سيستم هايي از جمله دستگاه کمک ناوبري ( ILS ) است که تنها در 16 فرودگاه سطح کشور موجود مي باشد و همچنين در بازديد محسن اسماعيلي رئيس هيأت مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه هاي کشور که در ارديبهشت سال جاري از فرودگاه خرم آباد انجام شد، اين فرودگاه را از لحاظ زيبايي و ايمني از برترين فرودگاه هاي کشور برشمرد که شرايط پرواز بين المللي را نيز داراست.

يکي از شهروندان معترض در اين زمينه مي گويد: اگر بخواهيم از تهران به خرم آباد سفري داشته باشيم هيچکدام از آژانس هاي هواپيمايي در سطح تهران بزرگ اقدام به فروش بليت شرکت هواپيمايي فارس قشم نمي کنند و تهيه بليت اين شرکت صرفاً در دفتر مرکزي شرکت هواپيمايي فارس قشم مقدور مي باشد.

رومياني مي افزايد: به همين دليل بسياري از مسافران تهران- خرم آباد از پرواز اين شرکت بهره مند نخواهند شد، بنابراين افرادي مي توانند از اين پرواز استفاده کنند که از قبل، تاريخ و ساعت پرواز را دانسته و مستقيماً به فرودگاه مراجعه نمايند، البته تعداد اين افراد نيز بسيار محدود مي باشد.

از ديگر معترضين پروازهاي فرودگاه خرم آباد مي گويد: بيشتر سفرهاي خود را با هواپيما سپري مي کنم و در ماه حداقل چند پرواز دارم. در صورت لغو پرواز شهرهاي ديگر که از هواپيماهاي دولتي سود مي برند، شرکت هواپيمايي اقدام به پرواز جايگزين و از لغو آن جلوگيري به عمل مي آورد، اما متأسفانه در صورت نقص فني هواپيما براي شرکت هايي که در مسير خرم آباد تهران فعال هستند، پرواز جايگزيني وجود ندارد که اين امر باعث ضرر و زيان فراواني به استان لرستان شده است.

ضرورت افزايش پروازهاي دولتي

مدير فرودگاه خرم آباد لغو و تأخير در پروازها را تابع عواملي همچون نقص فني، کمبود ناوگان هوايي، شرايط بد آب و هوايي و مشکلات فرودگاهي دانست و مي گويد که عوامل فرودگاهي در لغو و تأخير پروازهاي فرودگاه خرم آباد دخيل نبوده، بلکه اين مشکل را از ناحيه شرکت هواپيمايي دانست.

عليرضا کاوان با اشاره به اينکه پروازهاي فرودگاه خرم آباد توسط شرکت هواپيمايي دولتي ايران اير و شرکت هواپيمايي خصوصي فارس قشم صورت مي گيرد، مي افزايد: شرکت هاي دولتي با توجه به امکانات بيشتري که در اختيار دارند برنامه هاي دقيق و منظم تري را براي پرواز تدارک مي بينند.

وي خاطرنشان مي کند: مردم به دليل برنامه هاي مدون شرکت هاي هواپيمايي دولتي بيشتر از پرواز آنها استفاده مي کنند که متأسفانه شرکت هاي هواپيمايي خصوصي از چنين مزايايي برخوردار نبوده، بنابراين، اين امر مي تواند از مهمترين دلايل گرايش مردم به سوي پرواز شرکت هاي دولتي باشد.
کاوان با بيان اينکه فرودگاه خرم آباد بعد از گذشت سال ها از تأسيس آن ارديبهشت سال جاري اولين پرواز دولتي را داشته، افزايش پروازهاي دولتي را از مطالبات بحق مردم دانست و خواستار حمايت مردم و مسؤولان براي افزايش پروازهاي دولتي در جهت ارتقاي سطح کيفي پروازها در راستاي رشد و رونق لرستان شد.

14/4 ميليارد هزينه ، 350 ميليون در آمد

وي هزينه سالانه نگهداري فرودگاه خرم آباد در سال 89 را 14 ميليارد و 400 ميليون ريال عنوان کرد و مي افزايد: اين در صورتي است که اين فرودگاه در سال 89 فقط 350 ميليون ريال درآمد داشته است.
نماينده مردم خرم آباد در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص مي گويد: فرودگاه خرم آباد هيچگونه مشکلي براي پرواز ندارد و ساليان سال است که مسؤولان با دلايل غيرقابل قبول و کارشناسي نشده نسبت به پرواز در اين فرودگاه اقدامي انجام نداده اند و بر خلاف پيگيريهاي به عمل آمده پرواز در فرودگاه خرم آباد همچنان با مشکل مواجه است.

رضا رحيمي نسب مي افزايد: بعد از سه سال نشست مداوم مجمع نمايندگان استان لرستان با وزاري متعدد و با مجموعه فرودگاه کشور براي برقراري پروازهاي دولتي و خصوصي در اين فرودگاه اختلاف نظرهايي وجود دارد.وي با اشاره به اينکه بخش خصوصي تعهدات خاصي ندارد، خاطرنشان مي کند: فرودگاه خرم آباد خواستار پرواز شرکت هاي هواپيمايي دولتي و حداقل يک پرواز در روز مي باشد.

رحيمي نسب مي گويد: در ادامه مذاکرات به عمل آمده با وزارت راه و ترابري وزير راه در خصوص پروازهاي دولتي و حتي پرواز براي انجام سفر به مکه در اين فرودگاه در آينده نزديک قول مساعد داده اند.
نظرات بینندگان