پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در حالي هنوز يك ماه از تخريب صحن ميدان گنجعليخان كرمان توسط ماشينهاي سنگين نميگذرد بناي تاريخي ديگري در اين شهر با استفاده از لودر شبانه تخريب شد.
به گزارش خبرنگار مهر، نزديك يك ماه از تخريب ميدان گنجعليخان كرمان كه ميدان اصلي مجموعه گنجعليخان است نميگذرد كه بناي تاريخي ديگري كه ثبت آثار ملي كشور است در كرمان به وسيله لودرها كاملا تخريب و به تلي از خاك تبديل شد.
اين درحالي است كه پس از تخريب ميدان گنجعليخان كه برخي مسئولان از آن به عنوان مرمت علمي ياد ميكنند اين ميدان بينتيجه رها شده است و ميداني كه نقش تاثيرگذاري در تاريخ شهر كرمان داشت، در انتظار روزهاي شكوفايي خود است.
هم اكنون نيز كليساي متروكهاي كه از سال 87 جز آثار ملي كشور ثبت شده است و ميبايد تحت حفاظت و مرمت قرار گيرد شبانه به وسيله ماشينهاي سنگين كاملا تخريب شده است.
اين بنا كه سالها متروكه رها شده است از لحاظ معماري داراي ارزش تاريخي منحصر به فرد بود و به همين دليل به ثبت آثار ملي كشور در آمده است.
كليساي تاريخي كه به دليل عدم استفاده و رها شدن به ويرانهاي متروكه در مركز شهر كرمان مبدل شده بود بجاي اينكه مرمت شود به تيغ لودرها سپرده شد و نگراني در خصوص حفظ و نگهداري آثار تاريخي كرمان را افزايش داد.
محمد علي گلاب زاده، كرمانشناس شهير در خصوص اين بناي تاريخي كرمان به مهر گفت: اين مكان به لحاظ معماري يكي از بناهاي منحصر بفرد شهر كرمان است كه در خيابان شريعتي و مجاورت بيمارستان ارجمند قرار گرفته است.
گلاب زاده اضافه كرد: اين بنا متروكه شده و نياز به مرمت داشت و مدتي هم از سردر آن به عنوان تاكسي تلفني استفاده ميشد.
اين كارشناس افزود: اين بنا سال 1320 توسط معمار معروف كرماني "علي محمد راوري" ساخته شده است و به دليل معماري منحصر به فرد مورد توجه قرار ميگرفت.
وي گفت: معمار اين بنا سردر معروف كتابخانه ملي كرمان و پرورشگاه صنعتي را نيز ساخته است و سردر اين كليسا نيز بسيار زيبا و منحصر به فرد است.
گلاب زاده اضافه كرد: اين بنا از آثار سنتي و ارزشمند كرمان است كه نياز به توجه براي بازسازي داشت.
مصطفي هندوزاده كرماني، كارشناس مرمت و احيا بناهاي تاريخي نيز در گفتگو با مهر اظهارداشت: بناي مذكور در اثر گذشت زمان و تاثير عوامل جوي از يك سو و كم توجهي مسولين و مديران شهري از سوي ديگردچار فرسودگي و تخريب در بسياري از بخشها شد و قسمتهايي از آن دچار تخريبهاي گسترده شده بود.
وي با ابراز تاسف از تخريب اين بناي منحصر به فرد كرمان افزود: اين بنا در مركز شهر كرمان قرار داشته و دسترسي به آن از طريق خيابان شريعتي در جنوب و خيابان ابن سينا در شمال است، ساختمان داراي چهار ورودي بوده كه يك ورودي (ورودي اصلي) در خيابان شريعتي و سه ورودي ديگر در كوچه شماره يك خيابان شريعتي هستند، دو ورودي از اين سه ورودي كه كوچكتر بود در حال حاضر مسدود شدهاند.
وي در خصوص تاريخچه اين بنا نيز گفت: اين كليسا در سال1320 شمسي و به دست معمار معروف كرماني "علي محمد راوري" در خارج از محدوده شهر كرمان ساخته شد كه هم اكنون با پيشرفت شهر در مركز كرمان قرار گرفته است.
هندوزاده گفت: با توجه به اينكه شبكههاي چوبي نورگيرها از ارزش والائي از نظر طرح و اجرا برخوردارند ولي مربوط به دوره ساخت كليسا نيستند و مرحوم غلامعباس نظريان اين پنجرههاي چوبي را متعلق به كاخ خورشيد در كلات نادري ميدانست كه از آنجا خريداري شده و به كرمان آورده شدهاند.
وي گفت: معماري اين بنا با توجه به زمان ساخت آن تلفيقي است كه معمار حاج علي محمد به گونهاي زيبا آن را به اجرا در آورده است.
وي تصريح كرد: اين كليسا از 32 سال قبل كاملا متروكه و بدون استفاده بود و در محوطه آن كشاورزي انجام ميشود و مدتي هم تاكسي تلفني بود كه پس از انتقال تاكسي تلفني به مكاني ديگر قسمتي از مبلمان اين بنا به آنجا منتقل شد.
اين كارشناس گفت: اين بنا در ميان باغي مصفا قرار داشته كه در حال حاضر درختان آن از بين رفته اند، اين سالن با ارتفاع نسبتا بلند و سقفهاي كجاوهاي بنا شده، نورگيرهاي طرفين آن با پنجرههاي مشبك چوبي و شيشههاي رنگي تزئين شده است، قسمتي از اين بنا نيز در نوع خود زيبا و تلفيقي است از چند نوع مصالح و در تزئين آن از شيشههاي رنگي به سبك ويتراي نيز بهره بردهاند.
وي ادامه داد: پلان كليسا متروكه به صورت يك مستطيل است محوطه باز اطراف ساختمان اصلي كليسا با دو آكس عمود برهم با درختكاريهايي در طرفين، زميني به ابعاد 105 در 95 متر است كه طي پي گرديهاي انجام شده مشخص شد كه در ابتدا اين محوطه زميني زراعي بوده و جهت تامين علوفه دام مورد استفاده قرار ميگرفته است آب مورد نياز زمين زراعي از چاهي كه در اين زمين قرار داشته تامين ميشده است.
اين كارشناس افزود: ساختمان كليسا به صورت شرقي - غربي بوده نما و ورودي آن رو به غرب است كه طرفين آن كمي نسبت به ورودي عقب رفته و ورودي زير برج ناقوس قرار داشت يكي ديگر از جنبههاي سمبوليك در ساختمان كليسا ميتوان استفاده از رنگ آبي در تزئينات ساختمان كليسا نام برد.
وي گفت: اين بنا قبل از تخريب نيز عليرغم ثبت تاريخي به دليل عدم توجه در معرض تخريب تدريجي قرار داشت.