arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۰

بزرگترين خودروسازان دنيا در سال 2010

صنعت خودروسازي يکي از صنايع بسيار با اهميت در اقتصاد است و گردش مالي آن را مي توان با صنايع بسيار اثر گذار همچون صنعت فولاد سازي مقايسه کرد به همين دليل در جريان بحران اقتصادي و کاهش فروش خودرو در بسياري از کشورها، دولت هاي اغلب کشورهاي صنعتي طرح حمايت از خودروسازان را ارائه کردند و با تزريق پول به بازار خودرو و ارائه يارانه هاي کلان به اين صنعت مانع از ورشکستگي آن شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد نوشت: صنعت خودروسازي يکي از صنايع بسيار با اهميت در اقتصاد است و گردش مالي آن را مي توان با صنايع بسيار اثر گذار همچون صنعت فولاد سازي مقايسه کرد به همين دليل در جريان بحران اقتصادي و کاهش فروش خودرو در بسياري از کشورها، دولت هاي اغلب کشورهاي صنعتي طرح حمايت از خودروسازان را ارائه کردند و با تزريق پول به بازار خودرو و ارائه يارانه هاي کلان به اين صنعت مانع از ورشکستگي آن شدند.

به گزارش انتخاب، طبق گزارش هاي موجود در سال گذشته ميلادي چين بزرگترين بازار خودروي دنيا را داشت و بيشترين درآمد را در اين صنعت ايجاد کرد. در سال گذشته ميلادي 18 ميليون دستگاه خودروي سواري در چين فروخته شد و پيش بيني ها از رسيدن شمار خودروهاي فروخته شده در اين کشور به مرز 50 ميليون دستگاه تا انتهاي دهه جاري حکايت دارد. البته صنعت خودروسازي نيز در اين کشور رشد زيادي پيدا کرد و انعقاد قراردادهاي همکاري با شرکت هاي بزرگ غربي سبب شد تا تکنولوژي مورد استفاده در اين صنعت رشد کند.

حال سوال اين جاست که اين کشور از نظر حجم توليد خودرو در چه جايگاهي قرار دارد؟ اتحاديه بين المللي مطالعات خودرو در گزارش اخير خود اعلام کرد کشورهاي چين و ژاپن و آلمان و کره جنوبي چهار کشور بزرگ توليدکننده خودروي سواري در دنيا هستند. حجم توليد خودرو در اين چهار کشور در مجموع بيش از 30 ميليون دستگاه است که سازنده 42 درصد از مجموع خودروهاي توليد شده در دنيا است.

آمريکا که يک کشور صنعتي است و شرکت هاي بزرگي همچون فورد و جي ام در آن مشغول به کار هستند در جايگاه هفتم جدول قرار دارد و تنها 2 ميليون و730 هزار دستگاه خودرو در عرض يک سال توليد کرد. اين کشور که در سال هاي قبل بزرگترين بازار خودرو را داشته است در جريان بحران اقتصادي جايگاه اول را به چين واگذار کرد ولي انتظار مي رود تا سه سال آينده بتواند در صدر فهرست بازارهاي بزرگ خودرو در جهان قرار گيرد.اتحاديه بين المللي مطالعات خودرو در گزارش خود آورده است: در سال 2010 ميلادي 77 ميليون و 698 هزار و 901 دستگاه خودروي سواري و خودروهاي تجاري سبک و ميني بوس و اتوبوس و کاميون در دنيا توليد شده است که نسبت به سال 2005 ميلادي 11ميليون دستگاه و نسبت به سال 2000 ميلادي 19 ميليون دستگاه رشد داشته است.

رشد توليد خودرو در دنيا به دليل رشد اقتصاد جهاني و افزايش تقاضا براي خودرو بود. البته رشد جمعيت هم عامل بسيار با اهميتي در افزايش حجم توليد خودرو در سال هاي اخير مي باشد.اما در سال2010 چين بزرگترين توليدکننده خودرو در دنيا بود.

 آمارها نشان مي دهد در سال گذشته 18ميليون و 264 هزار و 667 دستگاه خودرو در چين توليد شد که بخشي از آن توسط خودروسازان داخلي و بخشي هم توسط شرکت هاي خودروسازي خارجي فعال در چين به بازار عرضه شد. حجم توليد انواع خودروي سبک و سنگين در چين نسبت به سال 2005 ميلادي 3/5 برابر و نسبت به سال 2000 ميلادي 9 برابر شده است که رقم بسيار چشمگيري است.

در سال گذشته بيش از 13ميليون دستگاه خودروي سواري در چين توليد شده است و مابقي خودروهاي توليد شده را انواع ديگر وسايل نقليه تشکيل مي دهند. طبق اين گزارش در سال گذشته ايران از نظر حجم توليد خودروهاي سواري در دنيا در جايگاه يازدهم قرار داشت و يک ميليون و 367 هزار دستگاه خودروي سواري در اين کشور توليد شد، در حالي که از نظر مجموع خودروهاي سواري و تجاري و کاميون و اتوبوس و ميني بوس در جايگاه سيزدهم دنيا قرار دارد. نکته مهم اين است که در سال گذشته بيش از 200هزار دستگاه خودروي تجاري، ميني بوس، اتوبوس و کاميون در ايران توليد شده است، ولي مجموع خودروهاي توليد شده در اين کشور نسبت به سال 2005 ميلادي دو برابر و نسبت به سال 2000 ميلادي بيش از 4 برابر شده است. صنعت خودروسازي در ايران درآمد زيادي براي کشور ايجاد کرده است ولي حجم صادرات نسبت به حجم توليد بسيار کم است.

 ايران سرمايه گذاري زيادي براي تقويت صادرات و پيدا کردن بازارهاي تازه براي صادرات خودروهاي توليدي خود انجام داده است و هم اکنون محصولات ايران به چندين کشور صادر مي شود و اين روند رو به رشد است.
نظرات بینندگان