پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : امير روحپرور: همين چند روز قبل بود که
معاون وزير بازرگاني سابق از تدوين 17 برنامه از سوي اين وزارتخانه براي
تنظيم بازار ماه مبارک رمضان خبر داده بود. 17 برنامه اي که قرار بود ضمن
تنظيم بازار و حفظ آرامش بازار کالاهاي اساسي، مردم را از موج گراني ها در
امان نگه دارد.
نگاهي به وعده ها
به گزارش سرویس اقتصادی "انتخاب"؛ برگزاري 300 نمايشگاه عرضه مستقيم کالا،
فروش فوق العاده اصناف در محدوده کالاهاي مشمول ماه مبارک با عنوان طرح
ضيافت، تخفيف 15 درصدي در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم کالا، توزيع کالاهاي
مورد نياز مردم در فروشگاه هاي زنجيره اي، عرضه اقلام منتخب در سازمان
ميادين ميوه و تره بار، عرضه سبد کالايي در صورت تأمين اعتبارات و... از
جمله اين برنامه بود.
وزير بازرگاني که اکنون به عنوان وزير صنعت، معدن و تجارت فعاليت مي کند،
از توزيع گسترده کالاهاي پرمصرف موادغذايي با 5 تا 15 درصد تخفيف در آستانه
ماه مبارک رمضان و از پنجم مرداد ماه با برپايي بيش از 300 نمايشگاه عرضه
مستقيم کالا با 12 هزار غرفه در سطح کشور خبر داده بود و گفته بود: براي
تنظيم بازار ماه مبارک رمضان در 200 شعبه از فروشگاه هاي زنجيره اي بزرگ و
همچنين 16 هزار واحد خرده فروشي در سراسر کشور فروش فوق العاده کالاهاي
پرمصرف ادامه خواهد داشت.
از سوي ديگر در روزهاي ابتدايي مردادماه گذشته، حسين مدرس خياباني، قائم
مقام وقت معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني نيز از نهايي شدن توافق ها
با معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري و سازمان هدفمندسازي براي اعتبارات
تنظيم بازار سال 90 خبر داده و اعلام کرده بود: اعتبارات لازم براي ارايه
سبد کالاي کارمندي و کالابرگ در سال 90 مصوب شده است.
وي همچنين از درخواست 300 ميليارد تومان اعتبار براي توزيع کالاهاي
کالابرگي در سال 90 خبر داده بود و اظهار داشته است: اين درخواست مورد
موافقت واقع شده و در شرف تخصيص است. مدرس خياباني گفت: بر اين اساس قرار
بر اين است که از محل کالاهاي ذخيره سازي شده بتوان مشابه سال قبل، يک نوبت
روغن نباتي کالابرگي، يک نوبت شکر و يک نوبت برنج البته بعد از فصل برداشت
را در قالب کالابرگ توزيع کرد.
مدرس خياباني همچنين از توافق اختصاص 100 ميليارد تومان اعتبار به سبدهاي
کالايي براي کارکنان دولت اعم از کارگران، کارکنان، فرهنگيان و نيروهاي
مسلح خبر داده بود.
نه کوپن، نه سبد و فروش فوق العاده
اين اخبار تنها بخشي از وعده هاي مسؤولان بود که با رنگ و لعاب فراوان قبل
از ماه مبارک رمضان در رسانه ها بويژه مطبوعات در سطح وسيعي انعکاس يافته
بود، اما اينک و در حالي که کمتر از يک هفته ديگر به پايان ماه مبارک رمضان
نمانده است، بسياري از اين وعده ها تنها در حد حرف باقي مانده است. در اين
مدت نه چشم مردم به کوپن روشن شد و نه کارمندان و کارگران از سبدهاي وعده
داده شده برخوردار شدند.
شواهد حاکي از آن است که در اين مدت نه آنچنان از فروش فوق العاده اصناف
خبري بود و نه از طرح ضيافت که قرار بود ارزاني را به سفره افطار شهروندان
روزه دار ببرد.
خيلي از شهروندان يا از طرح ضيافت خبري ندارند و يا اگر اتفاقي با آن مواجه
شده اند، طرح را بسيار محدود و در حد يک تا دو قلم کالاي اساسي ارزيابي
کرده اند.
ماه مبارک رمضان تا چند روز ديگر به اتمام مي رسد و با وجود وعده هاي
مسؤولان، سبد کالايي کارمندان، کارگران و کالابرگ همچنان بلاتکليف است، در
حالي که قرار بود کالاهاي حمايتي اين دو ابزار، ماه رمضان بر سر سفره مردم
قرار گيرد.
به هرحال، مهم اين نيست که چرا اين اعتبارات تخصيص نيافته، بلکه مهم آن است
که اين سبدهاي کالايي هنوز پايشان به خانه هاي کارمندان و کارگران باز
نشده و هنوز که 25 روز از ماه رمضان مي گذرد، اين وعده محقق نشد.