arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۰

فکر می کنید امسال چند روز برای آلودگی هوا تعطیل باشیم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبر نوشت:

آلودگی هوا مشکلی است که سالهاست در روزهای پاییزی تهرانی ها با آن درگیرند و سال گذشته به اوج خود رسید به طوریکه حدود 35 روز هوای تهران شدیدا آلوده بود و گفته می شود که این آلودگی بی سابقه بود.به هر حال  آسمان تهران آنقدر خاکستری ماند تا سرانجام اعضای کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران مجبور شدند برای سالم ماندن پایتخت‌نشینان، تهران را چند روزتعطیل کنند.

 اما موضوع به همین جا ختم نشد.و آلودگی تمام نشد این وسط پای خارجی ها هم به بحث باز شد چینی ها گفتند ابرها را بارور می‌کنیم تا باران مصنوعی بسازیم و هندیها از به وجود آوردن باد مصنوعی حرف زدند . اما سرانجام هواپیماهای شرکت هواپیمایی خدمات وزارت جهاد کشاورزی مناطق مختلف تهران شامل محدوده خیابانهای آزادی تا یافت آباد و آزادی ـ انقلاب، شهید مطهری و طالقانی و مناطق مرکزی شهر را آبپاشی کردندبه این امید که از آلودگی هوا کم شود. علی اشرفی پور، دبیر کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در این مورد اعلام کرد که اگر این عملیات در حجم قابل توجهی انجام شود وضعیت هوای پایتخت بهبود می‌یابد.اما یک ساعت بعد از آب‌پاشی آسمان تهران، مرکز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوای تهران در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد: مطابق اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت تمام آلاینده‌ها به غیر از منوکسیدکربن نسبت به روز گذشته افزوده شده، همچنین در میزان غلظت آلاینده ازن تغییری ملاحظه نمی‌شود. بدین ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «هشدار» است.
کاهش آلودگی اولویت هیچ مسئولی نیست
با وجود تمام این تمهیدات به نظر می‌رسد از نظر کارشناسان هرچند انجام چنین کارهایی برای مقابله با آلودگی هوا لازم است، اما کافی نیست: «اشکال اصلی کار اینجاست که وضعیت آلودگی هوا دغدغه اصلی مسئولین نیست و آلودگی هوا جدی گرفته نمی شود در حالی که شرایط به اندازه ای خطرناک است که باید دغدغه اصلی مسئولان قرار بگیرد.»
یوسف رشیدی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، با بیان این مطلب می‌گوید: هیچ چیز مجهولی برای کاهش آلودگی وجود ندارد اما آلودگی در دستور کار نیست و با وجود اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران موفقیت‌هایی در استاندار سازی سوخت و خارج کردن خودروهای فرسوده داشته اما نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

برنامه کاهش آلودگی به کجا رسید؟

سال گذشته اعلام شد که برنامه 10 سال کاهش آلودگی هوا تمام شده و برنامه جدیدی باید تدوین شود.با وجودی که در برنامه سابق کاهش آلودگی هوای تهران، وظیفه سازمانهای دولتی مانند وزارتهای صنایع و نفت، محیط زیست و راهنمایی و رانندگی به روشنی معلوم شده بود، اقدام مشخص و قابل دفاعی انجام نشد و برای برنامه جدید مبارزه با آلودگی هوا هم مشخص نیست چه کسی باید این کار را به انجام برساند.

برخی از مقامات مانند معاون استانداری تهران سال گذشته اعلام کرد که وزارت کشور با جمع آوری نظرات دستگاه هایی که باید این کار را انجام دهند، و برخی از مسئولان وزارت بهداشت، این امر را به گردن مجلس و مرکز پژوهشها می اندازند .نتیجه آن شد که پی گیریخبرآنلاین نشان داد که هنوز این طرح گامهای نخستین خود را هم برنداشته است.

طرحی که عقب گرد بود
با وجود تمام هشدارهایی که سال گذشته درباره آلودگی هوا داده شد نمایندگان مجلس طرح 5 ساله شدن معاینه فنی را تصویب کردند که به گفته کارشناسان محیط زیست آلودگی هوا را دوچندان می کند. مخالفتها سبب شد تا مجلس تصمیم بگیرد طبق قانون 6 ماه بعد این قانون را را اصلاح کند.اکنون چیزی باقی نمانده که این زمان به پایان برسد اما گویا نمایندگان مجلس خیال این کار را ندارند.

حال باید منتظر ماند و دید امسال کمیته اضطراری کاهش آلودگی هوا چه تصمیمی برای روزهای آلوده می گیرد و همان طرح دم دستی تعطیلات را دوباره برای روزهایی که هوای تهران در مرحله هشدار قرار دارد در نظر می گیرد؟به هر حال کاش تا پیش از آن که نفس هایمان به شماره بیافتد آمار سکته های قلبی چند برابر  فکری به حال روزهای پیش رو کنیم.
نظرات بینندگان