arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۳۶
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۱ - ۱۹ مهر ۱۳۹۰

زمزمه هاي احداث نمايندگي هاي لامبورگيني و فراري در ايران

خبر ورود بوگاتي ويرون به ايران غوغايي به پا كرد و خبر عدم ورود اين خودرو به ايران هم جنجال ديگري به راه انداخت. با اينكه هيچگاه اين خودرو به ايران وارد نشده چرا بايد اين خبر اينچنين جنجال ساز باشد. مگر ورود يك دستگاه خودرو چه اهميتي مي تواند داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبر ورود بوگاتي ويرون به ايران غوغايي به پا كرد و خبر عدم ورود اين خودرو به ايران هم جنجال ديگري به راه انداخت. با اينكه هيچگاه اين خودرو به ايران وارد نشده چرا بايد اين خبر اينچنين جنجال ساز باشد. مگر ورود يك دستگاه خودرو چه اهميتي مي تواند داشته باشد.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، بوگاتي ويرون كه از آن به عنوان سريع ترين خودرو خياباني ياد مي شود بيش از 1000 اسب بخار قدرت دارد و مي تواند به سرعت 408 كيلومتر در ساعت برسد. اين موارد فني اعجاب آور، اين خودرو را در كانون توجه قرار داده است. در سال هاي اخير خيابان هاي شهرهاي بزرگ ايران شاهد حضور برخي از سريع ترين و گران قيمت ترين خودروها بوده است. خودروهايي مانند فراري و لامبورگيني كه زماني حضورشان در خيابان هاي تهران شبيه خواب و رويا بود، در خيابان هاي شهر طي چند سال اخير حضور يافته اند.

 اين حضور آنقدر پر رنگ شد تا همه منتظر حضور بوگاتي باشند. با اينكه تاكنون بوگاتي وارد ايران نشده اما ميل زياد خريد گران قيمت ترين خودروهاي جهان آن هم در شرايطي كه قيمت خودروهاي وارداتي در ايران بيش از دو برابر قيمت جهاني است، از نظر برخي كارشناسان زنگ خطري براي اقتصاد ايران است. از نظر اين كارشناسان خريد خودروهاي گران قيمت به خودي خود نشان از ناهنجاري ندارد چرا كه در كشورهاي پيشرفته هم ثروتمندان خودروهاي گران قيمت مي خرند.

اين عده از كارشناسان معتقدند اين ميل شديد خريد در اقتصاد ايران، آن هم در شرايطي كه ثروتمندان مولد در فشار هستند، نشان از رشد ثروتمندان دلال و ايجاد اختلاف شديد طبقاتي دارد.

سعيد ليلاز كارشناس اقتصادي شرايط فعلي اقتصاد ايران را شبيه به فضاي اقتصادي سال هاي پيش از انقلاب مي داند. وي معتقد است در آن سال ها با افزايش درآمد نفتي، پول نفت به جاي تزريق به صنايع مولد به قشري از جامعه تزريق شد. اين اتفاق در آن سال ها سبب به وجود آمدن قشري از افراد بسيار ثروتمند غيرمولد شده بود، افرادي كه پول خود را از راه توليد به دست نياورده بودند.

سعيد ليلاز معتقد است با بالارفتن قيمت نفت در چند سال اخير و تزريق پول نفت به بخشي از جامعه به جاي تزريق به توليد، حالادوباره همان اتفاق رخ داده است. در ايران هم اكنون ثروتمنداني وجود دارند كه برخلاف كشورهاي پيشرفته هيچ كس آنها را نمي شناسد. در كشورهاي پيشرفته متداول است كه ثروتمند ترين افراد شناخته شده هستند اما در ايران بيشتر اين افراد ناشناخته هستند.

 ثروتمندان ايراني علاقه بسيار زيادي به خودرو دارند. اين علاقه آنقدر شديد است كه حتي در شرايطي كه شركت تويوتا صادرات خود را پس از اعمال تحريم به ايران محدود مي كند، شركت هاي سازنده خودروهاي لوكس همچنان درخواست حضور در ايران را مي دهند.

پس از انقلاب، اولين خودرو سوپراسپرتي كه در ايران نمايندگي گرفت پورشه بود. نمايندگي شركت پورشه در اختيار شركتي به نام معين موتور است. شركتي كه نمايندگي آن در تهران طبق استانداردهاي پورشه ساخته شده است. هزينه ساخت اين نمايندگي در تهران حدود 18 ميليارد تومان بود. پورشه طي يك سال حضور در ايران تاكنون بيش از 850 دستگاه فروخته است. عددي كه براي پورشه يك موفقيت بزرگ در منطقه خاورميانه به شمار مي رود.

اين موفقيت تا جايي پيش رفت كه اين نمايندگي توانست 12 دستگاه خودرو پانامرا 4S اديشن خاورميانه كه تنها 66 دستگاه از آن توليد شده بود را با قيمت 400 ميليون تومان به فروش برساند. تفاوت اين مدل با مدل هم تراز پانامرا در مسايل فني نبود بلكه تنها تودوزي قرمز رنگ داخلي و رنگ صدفي بدنه به همراه توليد محدود و كلكسيوني بودن اين خودرو سبب شد اين 12 دستگاه حتي قبل از انجام تبليغات فروخته شود.

 تفاوت قيمت اين مدل با مدل هم ترازش بيش از 50 ميليون تومان است، اين اختلاف بر سر مسايل فني نيست بلكه تنها توليد تعداد محدودي از اين خودرو سبب شده بود افرادي در ايران حاضر باشند 50 ميليون تومان بابت خريد اين خودرو بيشتر پول پرداخت كنند. باقي اين خودروهاي گران قيمت را هم شيوخ پولدار خليج فارس خريدند.

اين ميل شديد ثروتمندان ايراني براي خريد خودرو كه آنها را هم تراز شيوخ فوق ثروتمند خليج فارس كرده است سبب شده مازراتي يكي ديگر از اتومبيل سازان گران قيمت هم در ايران حضور يابد و نمايندگي اش را احداث كند. حتي طي چند ماه اخير زمزمه هايي هم از احداث نمايندگي هاي لامبورگيني و فراري در ايران به گوش مي رسد.

گفته مي شود كه نمايندگي شركت خودروسازي لامبورگيني ايتاليا در ايران توسط خانواده گرامي اخذ شده كه هم اكنون نمايندگي هيوندايي و كياموتورز دو شركت بزرگ خودروسازي كره جنوبي را نيز در اختيار دارند. نمايندگي شركت مازراتي نيز توسط گروهي از مديران سابق شركت معين موتور (نماينده پورشه در ايران) گرفته شده و قرار است با نام آرتاتاك موتور فعاليت خود را در ايران آغاز كند.

بنا بر آخرين گزارش ها، به نظر مي رسد مازراتي زودتر از هموطن خود لامبورگيني وارد بازار ايران شود، زيرا مراحل اخذ نمايندگي و همچنين استقرار دفتر مركزي آن در ايران سريع تر انجام شده و هم اكنون مديران اين شركت ايتاليايي در حال رفت و آمد به ايران هستند.

در همين رابطه بهرام قيصرزاده مديرعامل نماينده شركت مازراتي در ايران در گفت وگو با هفته نامه دنياي خودرو گفته است ما هم اكنون در حال آماده كردن تمام زيرساخت هاي لازم نظير تهيه مركز فروش و خدمات پس از فروش هستيم و حتي در حال حاضر يك گروه آرشيتكت از ايتاليا به منظور ديزاين دفتر مركزي به تهران آمده اند و براي واردات نخستين سري از مازراتي ها در مرحله اخذ مجوزها هستيم.

وي گفته است، اولين مدل ها شامل مازراتي «كواتروپورت» شامل سه مدل 2/4 ليتري (استاندارد پايه)، 7/4 ليتري S و 7/4 ليتري GTS مي شود. همچنين چند مدل نيز گرند توريسمو وجود دارد كه به غيراز مدل استاندارد كه موتور آن 2/4 ليتري است موتور بقيه 7/4 ليتري هستند.

اين مدل ها شامل انواع اتومات و كروك مي شوند. در اين بين يك مدل گرند كابريو (كروك) نيز وجود دارد كه آن هم موتور 7/4 ليتري دارد و از حدود 450 اسب بخار قدرت بهره مي برد. ما قصد داريم تمام اين مدل ها را به بازار ايران بياوريم. در مورد قيمت هم واقعيت اين است كه هنوز قيمت تمام شده اين مازراتي ها مشخص نشده بنابراين نمي توان فعلااظهارنظر دقيقي در اين مورد كرد ولي به هر حال با توجه به رقبايي كه وجود دارند مي توان حدس زد كه اين خودروها در چه رنج قيمتي قرار خواهند گرفت.

 مازراتي ها با موتورهاي 2/4 و 7/4 ليتري از حدود 300 اسب بخار تا حدود 450 اسب بخار قدرت دارند بنابراين در بازار ايران رقبايي همچون ب ام و سري هفت به همراه بنزهاي كلاس S و پورشه هاي كاررا و پانامرا را در مقابل خود خواهند ديد اما در عمل در برابر برخي از رقباي خود لوكس تر و آپشنال تر هستند.

وي درباره برنامه بعدي اين شركت هم گفته است در تمام دنيا فراري را خواهر مازراتي مي دانند و به همين خاطر ما به فكر واردات فراري هم هستيم. البته تاكنون فراري و لامبورگيني صرفا با داشتن پلاك گذر موقت در تهران حضور داشته اند. براي حضور خودروهاي گذر موقت هم دلال هاي زيادي در شمال تهران در حال فعاليت هستنند تا بتوانند گران قيمت ترين خودروها را براي چند ماه وارد ايران كنند تا ثروتمندان تنوع طلب هم هر ماه سوار يك خودرو سوپراسپرت شوند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
شکاک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
3
29
به نظر من ای کاش نمایندگی ایران خودرو و سایپا رو زیاد کنن . چرا که خیلی این نیاز احساس میشه . چون اینقدر کیفیت بالاست که قدم به قدم خراب میشن و لوازمشون هم یک بار مصرفه!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
3
6
ماجراي تعرفه 70 درصدي امسال كه يادتون هست قرار بود به خاطر .... 90 درصد بشه و در عوض كيفيت داخليها بالا بره كه در عمل الان با تعرفه 160 درصدي هم اين قيمت ماشينهاي وارداتي قابل توجيه نيست حال سودش تو جيب كي ميره پيدا كنيد پرتقال فروش را ....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
1
5
تا زمانیکه خلع رقبای خارجی در بازار های ایران احساس میشه یکه تازی تولیدات داخلی موجب چنین بی کیفیتی خودرو هایی میشود که دائما شکایات مردم را در پی دارد اگر میخواستند از این روش برای خود کفایی استفاده کنند اول بازار چنین را محدود و واردات خوردرو های اروپایی را به شرط آنکه تجدید نظر در گمرگی آن بکنند آزاد کنند اینکه به بهانه حمایت از تولید داخلی بازار های با کیفیت اروپایی را با بستن گمرگی های سنگین را محدود کنیم اشتباهی است که تنها مردم ضرر کننده آنند
ناشناس
|
NORWAY
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
1
2
chera na,belakhare in agha zadeha,ba in polhaye moft va bad avarde bayad tashilaty barashan faraham shavad
مخبرالدوله!!!
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
1
7
به نظر من بجای اینکه واردکنندگان خودرو را وادار کنند که به ازای هر خودروی وارداتی جند خودروی فرسوده را از رده خارج کنند بهتر است بگویند در ازای وارد کردن هر خودروی خارجی چند خودروی صفرکیلومتر ساخت داخل رو از رده خارج کنند شاید اینطوری از شر این ارابه‌های عهد عتیق راحت بشیم!!!!
raika
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
0
4
akhe jaye ke samand hast chera adam bereh lamborgini savar beshe
ناشناس
|
NORWAY
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
1
8
پا پول 2-3 تا سمند که ایران خودرو به مردم میندازه میشه یک لامبورجینی تو غرب خریدببینید چه کلاه بزرگی سر مردم می گذراند...
پاسخ ها
وحید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
اون جوری که من خبر دارم قیمت لامبورگینی حتی تو غرب خیلی بیشتر از پول 2-3 تا سمند هستش ولی در کل با این قیمتی که ما برای خودرو های داخلی میدیم خیلی ماشین های با کیفیت تری می توان در خارج پیدا کرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
1
3
دارندگی و برازندگی!
shayan
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
1
1
3333333 ta lamborgini miad to iran
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
0
8
واردات خودرو های گرانقیمت خیلی خوبه ولی کاشکی یه فکری هم به حال ماشین های ارزون هم می کردن تا ما بد بخت بیچاره ها هم از دست این اشغالهای داخلی راحت بشیم.....
نظرات بینندگان