arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۵۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۰

نبود علي حاتمي 15 ساله شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چهاردهم آذرماه مصادف با پانزدهمين سال نبود علي حاتمي ـ سعدي سينماي ايران ـ است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، اين كارگردان در چهاردهم آذرماه سال 1375 پس از يك بيماري طولاني درگذشت و برخي روزنامه‌ها تيتر زدند «علي حاتمي داستان مرگ را كليد زد».

سازنده‌ي آثار مطرحي چون «طوقي»، «باباشمل»، «قلندر»، «سوته دلان»، «حاجي واشنگتن»، «كمال‌الملك»، «مادر»، «دلشدگان» و مجموعه ماندگار «هزاردستان» با نام كامل عباسعلي حاتمي در 24 مرداد ماه 1323 در كوچه‌ي ارديبهشت خيابان شاپور تهران به دنيا آمد و در اواخر دوره‌ي متوسطه به اداره‌ي هنرهاي دراماتيك رفت و كلاس‌هاي نمايشنامه‌نويسي را گذراند و بعد از مدتي از دانشكده هنرهاي دراماتيك فارغ‌التحصيل شد.

او كار هنري را از سال اول تحصيل در دانشگاه با نمايش «ديب» آغاز كرد و در سال 1349 به عنوان نويسنده و كارگردان اولين فيلم سينمايي اش را بنام «حسن كچل» ساخت.

حاتمي در جايي گفته بود: «اولين كارگردان ايراني بودم كه قبل از بچه مسلمان‌هاي امروز، فيلمي را با‌«بسم‌الله‌ الرحمن الرحيم» شروع كردم و در تمام فيلم‌هايم جلوه‌هايي از اعتقادات مذهبي خودم حضور يافت... . چيزي كه برايم مطرح بوده ـ و از خيلي پيش هم مطرح بوده ـ مساله‌ي شروع زبان و فيلم با نام و ذكر خداست. مثلا در مغازه را در اول فيلم «سوته دلان» كه باز مي‌كنيم با «بسم‌الله الرحمن الرحيم» است، باكلام خداست. حالا مهم نيست اين قضيه را چگونه برداشت مي‌كنند، اما من مايل بودم با كلام خدا شروع كنم. چون در فيلم‌هاي‌ ديگر هم همينطور بوده است.»

جمشيد مشايخي كه در بسياري از آثار حاتمي حضور داشته از او به عنوان سعدي سينماي ايران ياد مي كند و معتقد است: علي ديالوگ‌هاي حساب شده‌اي در فيلم‌هايش استفاده مي‌كرد و حرف امروز را در قصه‌هاي ديروز مي‌گفت و تاريخ برايش وسيله بود.

عزت الله انتظامي هم مي‌گويد: سناريوهاي علي حاتمي خاص بود و تبحرش را در ساخت آثار تاريخي با «كمال‌الملك»، «سلطان صاحبقران» و «هزار دستان» نشان داد.

محمد علي كشاورز معتقد است: حاتمي از پايه‌گذاران سينماي ملي بود و با مطالعه زيادي كه داشت، مردم را خوب مي‌شناخت و نقشش را به كسي مي‌داد كه بتواند آنرا حس كند و حتي وسايلي كه در صحنه انتخاب مي‌كرد، حتما بايد اصل مي‌بود و آنها را از موزه‌ها به امانت مي‌گرفت كه هنرپيشه با ديدن اين اجسام قديمي يك حس جديدي را تجربه كند. بازيگرانش همه برايش مهم بودند چه آنكه نقشي بلند داشت و چه آنكه نقشش كوتاه بود.

علي نصريان هم در اين خصوص مي‌گويد: حاتمي با تمام عواملش خيلي با محبت ارتباط داشت و كارش هم به نظر من منحصر به فرد بود و فرم خاص خودش را داشت. او به ايران و تاريخ ايران و آدم‌هايي كه در تاريخ بودند و حتي اشيا، معماري و رنگ اينها اهميت زيادي مي‌داد و اصرار داشت همه چيز درست دربيايد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
0
12
واقعا كه بهترين لقب براي اين مردبزرگ«سعدي سينماي ايران»هست.همين امروز براي بيش ازشصتمين بارفيلم مادرراديدم ولذت بردم
به قول كشاورز درفيلم مادر:
«سيرموني ندار»ازديدن فيلم هاي اين ابرمرد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
سيرموني ندارم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
0
12
علي جان رفتي ونيستي كه ببيني كساني داعيه هنردارند كه اگرهزاررگشون راببري قطره اي هنر ازاون بيرون نميزنه
فقط بلدن فحاشي كنند وتهمت بزنند
سالها صبرببايد پدر پيرفلك را................
عاشق علي حاتمي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
0
10
اين روزرابه سركارخانم ليلاحاتمي تسليت مي گويم وداشتن چنين پدري برايت بسي مايه فخرومباهات باد انشاالله كه چون اوباشي
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
0
7
كارفردام دراومد بايد برم براي نميدونم چندمين باردلشدگان راببينم خدايا بهم طاقت ديدنش رابده كه تاچندروز خراب خراب ميشه اين دل صاب مرده
به قولي دلتو بپا كاردست دلمون نده(ازديالوگهاي دلشدگان)
حقیقت گو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
0
0
درود بر ابر مرد سینمای ایران علی حاتمی بلبل گویا و سعدی سینما و کارگردان شاخص و تاثیر گذار و هنرمند . هنوز شگفتی فیلم ( مادر ) و مجموعه ی هزار دستان و دلشدگان در پیش چشم هنرجویان هست و خواهد بود .
سازنده‌ي آثار مطرحي چون «طوقي»، «باباشمل»، «قلندر»، «سوته دلان»، «حاجي واشنگتن»، «كمال‌الملك»، «مادر»، «دلشدگان» و مجموعه ماندگار «هزاردستان» با نام كامل عباسعلي حاتمي در 24 مرداد ماه 1323 در كوچه‌ي ارديبهشت خيابان شاپور تهران به دنيا آمد و در اواخر دوره‌ي متوسطه به اداره‌ي هنرهاي دراماتيك رفت و كلاس‌هاي نمايشنامه‌نويسي را گذراند و بعد از مدتي از دانشكده هنرهاي دراماتيك فارغ‌التحصيل شد.
و شگفتا که در آن زمان تحصیل کرده بودند نه سهمیه ای !!!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
0
1
آيين چراغ خاموشي نيست.
نظرات بینندگان