پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رسانه ها گزارش کرده اند، روزانه سیصد و ده تن در تهران از بیماریهایی که مرتبط با آلودگی هواست، جان خود را از دست می دهند.
از آن سو هر ساله ایران یکی از بالاترین تلفات حوادث رانندگی را در جهان دارد که بخش مهمی از آن را ناشی از کمبود کیفیت خودروها و تجهیزات ایمنی آنها می دانند. در ماجرای آلودگی هوا نیز، استاندارد نبودن خودروها را یکی از عوامل اصلی این موضوع دانسته و بسیاری از محققان معتقدند، چنانچه خودروها در تهران، از استانداردهای معمول جهانی برخوردار بودند، این آلودگی به یک سوم کاهش می یافت!
یکی از خطرناک ترین این عناصر آلاینده «آزبست» است؛ ماده ای که بیشتر مردم با نام عمومی «پشم شیشه» آن را می شناسند. «آزبست» که در لنت ترمز ماشینها استفاده می شود، یکی از سمی ترین آلاینده های هواست. با هر ترمز، سمی مهلک آزاد می شود که البته به سادگی می توان آن را چاره کرد! بله، می توان از آزبست استفاده نکرد. در این صورت، فقط باید کمی هزینه تولید را افزایش داد و از شیوه های جایگزین در ترمزها بهره برد.
سالها پیش دولتمردان و دلسوزان محیط زیست به این مهم رسیدند و به خودروسازان کشور اخطار دادند که این آلاینده ها، از جمله آزبست را از چرخه خارج کنند. آنها لطف بزرگی در حق خودروسازان کرده و ده سال به آنها فرصت دادند تا خود را با این شرایط حداقلی استاندارد تطبیق دهند. خوب دقت کنید، ده سال مهلت دادند. این دهه در سال 1386 به پایان رسید. اما نتیجه آنکه، طبق اعلام گمرکات، نزدیک هشتصد هزار تن آزبست، امسال به کشور وارد شده است. بخش اعظمی از آن از مالزی است، کشوری که خود، یک گرم از این سم مهلک را در صنایع خودروسازی اش استفاده نمی کند. اما همه مسؤولان در هر سه قوه، این تخلفات خودروسازان را فقط نگاه کرده و معلوم نیست با کدام منطق، بر سر جان مردم با ایشان مدارا می کنند.
جالب است، وقتی قیمت تخم مرغ اندکی گران می شود، غول جادویی واردات به طرفة العینی از راه می رسد و گرانفروشان را مات می کند. در مورد میوه و محصولات باغی که دیگر داد همه درآمده است. هنوز محصول باغدار ایرانی چیده نشده، انواع مصری و چینی و ترک و هندی آن وارد می شود. آنقدر شکر وارد کرده اند که گویا بسیاری از کارخانه های داخلی در حال ورشکستگی است و...
منظورم آن است که دولت، شکر خدا، با جادوی واردات، درست و نادرست، همه بازارها را به نحوی کنترل کرده و جماعت را سرجایشان نشانده، من متحیرم که این همه خودروسازان تخلف می کنند و عاقبت هم محصولی با کیفیت موجود را که همه می دانیم چه هست، آن هم با قیمتی نزدیک دو برابر بازار جهانی، دست مشتری می دهند و اما باز همه تماشا می کنند و گمرکات سنگین بر واردات خودرو همچنان برای حمایت از از این جماعت ادامه دارد! چرا؟ مردم تا کی باید پول و سرمایه و سلامتی خود را فدای بی لیاقتی و بی کفایتی مدیران خودروسازی و سودجوییهای آنها کنند؟ چقدر سرمایه و انسان باید نابود شوند تا عاقبت اینها بتوانند محصولی با کیفیت و قیمت جهانی برای ایرانی جماعت بدهند؟!