arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۰

بدهی دولت به مترو چقدر است؟‬

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 از حدود دو سه هفته پیش هم مسئولان دولتی وعده داده اند که 75 میلیارد تومان دیگر برای کل کشور پرداخت خواهند کرد که ما از آن زمان به دنبال تحقق این وعده دولت بوده ایم. با این وجود در صورت تحقق این امر تا پایان سال دولت همچنان 200 میلیارد به کل کشور بدهی خواهد داشت. با در نظر گرفتن این شرایط درمی یابیم که نه تنها 75 درصد بودجه مصوب مجلس در بخش یارانه ها محقق نشده بلکه دولت در تحقق 50 درصدی ردیف بودجه یارانه ها نتوانسته موفق عمل کند.

با گذشت 10 ماه از سال سرانجام قسمتی از یارانه های مترو و اتوبوس به شهرداری تهران پرداخت شد. گرچه مسئولان دولتی مدعی شده اند 50 درصد از بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی را پرداخت کرده اند، اما این در شرایطی است که یارانه های مصوب جزو هزینه های جاری شهر به شمار می روند و باید در بازه زمانی مشخصی تزریق شوند تا کارایی لازم را داشته باشند، ضمن اینکه با این وجود هم دولت اگر باقی مانده مبلغ مصوب را تا پایان سال به شهرداری های کل کشور بپردازد و به وعده های خود عمل کند، همچنان 200 میلیارد بدهی خواهد داشت.

با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها، دولت باید از محل درآمد این قانون سهم یارانه سوخت و حمل و نقل عمومی را پرداخت کند. مجلس شورای اسلامی نیز طی مصوباتی این مهم را در 2سال گذشته از دولت خواستار شده است. در این میان عده ای معتقدند همواره 75درصد بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی اجرایی می شود. در حال حاضر هم دولت 50 درصد را پرداخت کرده است.

در همین ارتباط مسعود رنجبریان، مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری گفت: بودجه مصوب کل کشور در سال 90 برای یارانه اتوبوس 300 میلیارد و برای یارانه مترو 100میلیارد تومان بوده است. در این میان به واسطه سهم جابجایی و گستردگی متروی تهران، 90 میلیارد تومان به شهر تهران در بخش مترو و یکصد میلیارد تومان در بخش اتوبوسرانی اختصاص می یابد.

رنجبریان با بیان اینکه دولت در این زمینه یک مرحله پرداخت تا به حال داشته است، افزود: نهم آذرماه اولین پرداخت دولت به مبلغ 125میلیارد تومان برای کل کشور آن هم بعد از کش و قوس های فراوان صورت گرفت. این تخصیص 31درصدی بودجه یارانه ها در 10 ماهه اول سال، در حالی رخ داده است که یارانه ها در ردیف اعتبارات جاری هستند نه در ردیف فعالیت های عمرانی. همان طور هم که می دانید ردیف بودجه جاری باید در بازه زمانی مشخص و به طور مداوم تزریق شود چرا که در این بخش باید به طور روزانه به شهروندان خدمت رسانی صورت پذیرد. از این رو بودجه یارانه ها باید یا به صورت ماهانه و یا دوماه یک بار و یا حداکثر هر سه ماه یک بار پرداخت شود.

وی در ادامه گفت: از حدود دو سه هفته پیش هم مسئولان دولتی وعده داده اند که 75 میلیارد تومان دیگر برای کل کشور پرداخت خواهند کرد که ما از آن زمان به دنبال تحقق این وعده دولت بوده ایم. با این وجود در صورت تحقق این امر تا پایان سال دولت همچنان 200 میلیارد به کل کشور بدهی خواهد داشت. با در نظر گرفتن این شرایط درمی یابیم که نه تنها 75 درصد بودجه مصوب مجلس در بخش یارانه ها محقق نشده بلکه دولت در تحقق 50 درصدی ردیف بودجه یارانه ها نتوانسته موفق عمل کند.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری در ادامه به ارقام پرداختی به شهرداری تهران پرداخت و ابراز داشت: تاکنون 28 میلیارد تومان برای مترو تهران و حدود 21 میلیارد تومان برای اتوبوسرانی در بخش یارانه های مصوب، پرداخت شده است که ما به دنبال آن هستیم تا طبق وعده های دولت 20 میلیارد دیگر برای مترو تهران و حدود 16 میلیارد دیگر برای اتوبوسرانی بگیریم.

رنجبریان در پایان به اعتبارات تخصیص یافته در فعالیت های عمرانی پرداخت و افزود: در مجلس شورای اسلامی برای سال 90 ،243 میلیارد تومان برای مترو شهر تهران در بخش عمرانی اختصاص یافته که تا به امروز 151 میلیارد تومان آن محقق شده است که می توان تحقق 62 درصدی این ردیف اعتباری را متصور شد. با این وجود تحقق 50 درصدی بودجه های مصوب مجلس از طرف دولت در بخش های عمرانی سخن صحیحی است که معمولا هم این اتفاق می افتد.

البته ما انتظار داریم در ردیف بودجه های عمرانی 100درصد بودجه محقق شود چرا که با توجه به زمان پرداخت و نیز پیشرفت روزافزون و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی، باید این ردیف بودجه های به طور کامل به ما پرداخت شود. از این رو تحقق 50 درصدی بودجه های عمرانی نمی تواند به عنوان موفقیت تلقی شود.
نظرات بینندگان