arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۲ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۰

شوخی رضا عطاران با احمد مهرانفر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبر: نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «بی‌خود و بی‌جهت» روز جمعه با حضور عبدالرضا کاهانی کارگردان و نویسنده، پانته‌آ بهرام، نگار جواهریان، احمد مهرانفر، رضا عطاران بازیگران، کارن همایونفر آهنگساز، مهران احمدی و همچنین مهرزاد دانش منتقد در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
دانش: کاهانی به سبک خاصی رسیده است
در ابتدای این نشست مهرزاد دانش منتقد فیلم با اشاره به سبک ویژه کاهانی در سینما، گفت: «"بی‌خود و بی‌جهت»" نشان داد کاهانی در سینمای ایران به سبک و بیان ویژه و منحصر به فردی رسیده است. او از «هیچ» وارد این فضا شد و در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» به فضای بهتر و مدون‌تری رسید و با این فیلم به غنای بهتری قائل آمد.»
وی ادامه داد: «از ویژگی‌های سینمای کاهانی این است که از حرف‌ها و گفت‌و‌گو‌ها و واکنش‌های پیش‌پا‌افتاده درام خلق می‌کند. در این جشنواره بسیاری از فیلم‌های پر مدعا را دیده‌ایم که از عهده داستانگویی ساده هم برنمی‌آیند. در این فیلم از یک داستان اسباب‌کشی ساده، داستان‌هایی بیرون می‌آید که درام خلق می‌شود. فیلم قرار نیست پیامی بدهد اما یک ساعت و نیم مخاطب را سرگرم می‌کند. «بی‌خود و بی‌جهت» از هیچ فضای ویژه‌ای می‌سازد و این مسئله را می‌توان جزیی از توانایی کاهانی نامید. او فراز و نشیب‌هایی برای فیلم در نظر می‌گیرد و مخاطب را از فضایی پر تنش به فضایی آرام می‌برد.»
کاهانی: به خدا شوخی مورددار نداشتم!
در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران در مورد نبود حضور فرم در فیلم‌های کاهانی اشاره کرد. وی همچنین دلیل گنجاندن شوخی‌های متفاوت که گاهی مرزهای اخلاق را از بین‌ می‌برد، جویا شد.

کاهانی در پاسخ گفت: «هر چه فرم در فیلم کمتر دیده شود بهتر است. امروز که دو سال از ساخت فیلم «هیچ» می‌گذرد اگر قرار باشد انتقادی به آن داشته باشم، این انتقاد در خصوص فرمی است که در فیلم بیشتر دیده می‌شود. هر چه فرم را در فیلم کمتر رعایت کنم بهتر می‌توانم به فضا نزدیک‌تر شوم.»
وی ادامه داد: «قرار نیست در فیلم‌های من، خودم دیده شوم. آنچه بیشتر از هر چیزی در فیلم اهمیت دارد این است که جریان زندگی در فیلم‌ها دیده شود.»
این کارگردان در خصوص شوخی‌های فیلم گفت: «باور کنید در این فیلم شوخی مورددار نداریم! به خدا، فیلم همین آقای عطاران بیشترین شوخی‌ها را دارد اما ظاهرا ما فقط بدنام شده‌ایم!»
همچنین در بخش دیگری از این نشست نیما حسنی‌نسب منتقد فیلم بر خلاف گفته‌های دانش در خصوص فیلم، ابراز کرد: «من فکر می‌کنم فیلم بیش از اندازه اسیر خودسانسوری شده و اتفاقا جای خالی شوخی‌ها خوب که در فیلم‌های آقای کاهانی می‌دیدیم خالی است.»

کاهانی در پاسخ گفت: «این مسئله واقعیت دارد. ما از دیالوگ‌ها مراقبت می‌کردیم. احمد مهرانفر مامور مهار دیالوگ‌های عجیب و غریب بود. پانته‌آ بهرام قبل از گرفتن صحنه‌ها می‌دوید جلوی آینه و حجابش را کنترل می‌کرد. اصلا قرار نبود این فیلم را بسازم و از زمانی هم که باری فیلم مشکل به وجود آمد یک کلمه حرف نزدم.»
وی همچنین افزود: «اگر درایت محمد خزاعی نبود، نمی‌توانستم در بخش مسابقه حضور داشته باشم. با اینکه من و محمد خزاعی با هم اختلاف عقیده زیادی داریم اما اقدام او به مدیران دیگر یاد داد که با وجود افکار و عقاید مختلف و درایت تمام می‌توانند در کنار هم کار کنند. دو سال بود که کنار شما حضور نداشتم چون به بخش مسابقه راه پیدا نمی‌کردم، اما امروز به خاطر این اتفاق خوشحالم.»
کارگردان فیلم «هیچ» با اشاره به تاکید بر جزییات در فیلمنامه، توضیح داد: «تا جایی که مغزم کار می‌کند سعی می‌کنم فیلمنامه را با جزییات بنویسم، اما از یک جایی به بعد دیگر وارد عمل می‌شویم. من در این فیلم مدیریت کردن را یاد گرفتم.»
جواهریان: برای این نقش به دنبال ادبیات جدید بودیم
در بخش دیگری از این نشست نگار جواهریان در پاسخ به سئوال امیر پوریا منتقد فیلم در خصوص رسیدن به لحن خاص در «بی‌خود و بی‌جهت» گفت: «سر اجرای «ایوانف» بودم که آقای کاهانی به من گفت در فیلمنامه جدیدم نقشی برای تو می‌نویسم. برای درآوردن این نقش فکر کردیم به ادبیات جدیدی برسیم. البته خطری که داشت این بود که نباید به سمت اغراق نزدیم می‌شدیم. باید لحن را در فیلم پدیدار می‌کردیم تا بیشتر به چشم بیاید.»
وی با اشاره به نشان روی کتش، عنوان کرد: «اگر امروز نشان خانه سینما را با خود به همراه دارم به این معنی نیست که تاکید کنم نبض این خانه همچنان می‌زند، بلکه می‌خواهم بگویم این خانه به من امید می‌دهد.»
مهرانفر: کاهانی تک تک بازیگران را کارگردانی کرد
همچنین احمد مهرانفر با اشاره به تجربه خوب کار کردن با کاهانی، توضیح داد: «همه ما سعی کردیم در شرایطی که کاهانی برایمان به وجود آورده بود کار کنیم. او ما چهار نفر را کارگردانی می‌کرد.‌‌ همان اتفاقی که در «درباره الی» با اصغر فرهادی برایمان افتاد. فرهادی هم هفت بازیگر را کارگردانی می‌کرد و به جزییات همه نقش‌ها توجه داشت.»
کاهانی در پایان در خصوص کیفیت صد و تصویر سالن‌های سینما، توضیح داد: «با اینکه این همه در مورد کیفیت پخش در سالن‌های سنیما صحبت کردیم، اما هنوز در هیچ سینمایی نتوانستیم فیلم را درست ببنیم. کسانی که مسئول نظم دادن به سالن‌های سینما هستند بیشترین بی‌نظمی را انجام می‌دهند.»
رضا عطاران که به دلیل بیماری از ابتدا تا انتهای این نشست حرفی نزد، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص نحوه بازیگری و بازیگردانی این فیلم گفت: «من چون بیمار هستم گوش ندادم چی گفتید. ضمنا در طول عمرم هم یک کتاب بیشتر نخوانده‌ام. البته بیماری هم بهانه‌ای برای فرار کردن از جواب دادن شده است.»
زمانی که مهرانفر از تجربه حضورش در فیلم «درباره الی» صحبت می‌کرد، عطاران به شوخی به او گفت: «مگر تو هم در این فیلم بازی می‌کردی؟!» و همین مسئله باحث خنده حاضران جلسه شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
2
23
مثل رضا عطاران کم داریم به خدا
خیلی ماهه
نظرات بینندگان