arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۰

راه اندازي خط ويژه تاكسي در بزرگراه هاي پايتخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شرق: «ايده خوبي است، تصميم ما هم بر اين است تا در معابر پرتراكم يك خط عبوري ويژه براي تاكسي ها اختصاص دهيم. اين طرح در دست مطالعه و قرار است تا پايان سال در جلسه شوراي ترافيك تهران مطرح و در صورت تاييد براي سال آينده اجرايي شود.»اين چيزي است كه معاون حمل ونقل ترافيك شهرداري تهران مي گويد؛ گفته اي كه در راستاي طرح جديد مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني تهران بيان مي شود كه تاييد شهردار را هم دارد. «مجوز اجرايي شدن خطوط پرسرعت تاكسيراني را از شهردار تهران گرفته ايم و تا سال آينده آن را راه اندازي مي كنيم.»چندي است كه محمد احمدي بافنده با قوت قلب بيشتري مي گويد كه قرار است در سال بعد خطوط تندرو تاكسي راه اندازي كند؛ كاري كه به گفته يكي از اعضاي شوراي شهر نشدني و به گفته معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران با مطالعه شدني است. اين طرح بي شباهت با خطوط تندرو اتوبوس هاي تهران معروف به بي .آر.تي نيست و قرار است 10خط باشد اما در حال حاضر شش خطه است.

طرح خطوط تندرو تاكسيراني براي تهران طرح جديدي است اما در شهرهاي بزرگ دنيا دير زماني است كه اجرا مي شود. به گفته دكتر احدي، كارشناس ترافيك اين خطوط سال هاست كه در شهرهاي بزرگ دنيا مانند كاليفرنيا، واشنگتن و لندن در اوايل دهه 60 ميلادي راه اندازي شده است. او به «شرق» مي گويد كه اين خط براي آن دسته از بزرگراه هايي است كه در داخل شهرند و ساعات پيك ترافيك دارند. در صورت اجراي چنين طرحي به صورت نمادين بايد به خطوط اچ.او.وي خواهرخوانده بي .آر.تي لقب داد. بي .آر.تي ها همان اتوبوس هاي اغلب دوكابين هستند كه امروز به جز تردد در پيچ و خم خيابان هاي شلوغ در بزرگراه ها هم سرك مي كشند. حالاقرار است اين راه براي تاكسي ها هم باز شود، مثلادر بزرگراه مدرس خط وسط به تاكسي ها اختصاص يابد تا در پيك ترافيك آنها هم از جابه جايي مسافران جا نمانند.
   
خطوط پرسرعت تاكسيراني در پايتخت

چندي پيش بود كه مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسي هاي شهر تهران اعلام كرد طرح ايجاد خطوط پر سرعت تاكسيراني تا اوايل سال 91 اجرايي مي شود. در اين خطوط خودروهايي با تعداد سرنشين بالاتردد مي كنند و خودروهايي كه كمتر از سه سر نشين دارند، اجازه ورود به اين خطوط را ندارند. مسير هاي پيشنهادي محمد احمدي بافنده براي احداث خطوط پر سرعت تاكسيراني مسيرهاي خيابان شهيد بهشتي، خيابان مطهري، قسمتي از مسيرهاي ويژه حدفاصل چهارراه تهرانپارس- ميدان آزادي و ميدان راه آهن - ميدان ونك است كه براي اجراي اين طرح در حال بررسي هستند. به گفته او در سراسر دنيا اين خطوط توسط دوربين هاي ثبت تخلفات كنترل مي شود و اگر خودرويي كمتر از دو سرنشين داشت، جريمه مي شود. او اعتقاد دارد كه بسياري از بزرگراه هاي ما سه لاين دارند كه لاين سرعت به خطوط ويژه تاكسيراني و خودرو هاي با سرنشين بالاتبديل مي شود البته لاين مياني، لاين سرعت است. در حال حاضر سرعت تاكسي ها به طور متوسط 16 كيلومتر در ساعت است كه بر اساس استانداردها زير 30كيلومتر در ساعت مرگ ناوگان است كه با ايجاد خطوط ويژه پرسرعت در ساعت هاي ويژه مانند پيك صبحگاهي و عصرگاهي راندمان كاري تاكسيراني را افزايش مي دهيم. مجوز اجرايي شدن خطوط پرسرعت تاكسيراني را از شهردار تهران گرفته ايم و تا سال آينده آن را راه اندازي مي كنيم.

ايجاد خطوط ويژه تاكسي در تهران امكان پذير نيست اما به نظر نايب رييس شوراي شهر تهران ايجاد خطوط ويژه تاكسي در شهر تهران با توجه به شرايط معابر شهر امكان پذير نيست. در ادامه اظهارنظر مديرعامل تاكسيراني تهران براي ايجاد خط ويژه جهت تردد تاكسي ها در سطح شهر تهران، حسن بيادي مي گويد در شهر تهران اين ظرفيت وجود ندارد، البته شايد در برخي از معابر بتوان اين خط را ايجاد كرد. بايد به دنبال كاهش تعداد تاكسي ها در شهر تهران همراه با توسعه حمل ونقل عمومي باشيم چراكه تاكسي يك خودرو لوكس و شخصي است و نبايد شهر بيش از حد به آن نيازمند باشد.
   
طرح ها بايد متوازن و همه جانبه باشد

پروژه هاي شهري از جمله طرح هايي كه قرار است از سوي نهاد هاي مسوول در شهر اجرا شوند بايد همه جانبه نگر و كلان باشند، مانند بسته هاي پيشنهادي كه همه مقولات را در بر مي گيرند. يك كارشناس مسايل ترافيك درباره راه اندازي خطوط ويژه تاكسيراني در شهر تهران معتقد است كه مبحث ترافيك در شهرهاي شلوغ تقريبا يكسان است و در اين مقوله نبايد تك بعدي نگاه كرد. عباس نعمت اللهي مي گويد: «ابعاد ترافيك متشكل از مقوله هاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي است، در حالي كه اكثر شهرداران شهرهاي ايران يك استراتژي متوازن ندارند و سعي مي كنند به اين مقوله تك بعدي نگاه كنند. همانقدر كه بعد اجتماعي مهم است ابعاد فرهنگي نيز بسيار مهم است زيرا شهروندان هم سرمايه هاي اجتماعي هستند و بايد فرهنگ ترافيك را در آنان ارتقا داد. اگر شهرداران به پروژه ها متوازن نگاه كنند و مردم را دخيل در اين حوزه بدانند، پروژه ها جواب بهتري مي دهند.»

به گفته او اگر مسوولان حوزه ترافيك شهر يك خط مشخص در خيابان بكشند و به مردم بگويند كه از آن تجاوز نكنند، مردم بيشتر به اين موضوع احترام مي گذارند اما اگر با ميله هاي فلزي يك حصار بكشيد، مردم به واسطه راه هاي مختلف از اين محدوده تجاوز مي كنند. اگر شهرداران بدانند كه چنين اعمالي چه تاثيراتي دارند و اين روند را در نظر بگيرند پروژه ها تاثيرگذاري بيشتري خواهند داشت.
   
نظرات بینندگان