arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

دستور دوم بانک مرکزی به بانک‌ها/ موج جدید تغییر رمزها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر نوشت:

 

گزارش میدانی خبرنگار ما از بانکهای سطح شهر تهران نشان می دهد: ظاهرا بانک مرکزی به تازگی دستور جدیدی را برای بانک‌های کشور صادر کرده است تا با غیر فعال کردن کارتهای بانکی، مشتریان به بانک مراجعه و نسبت به تغییر رمز از تغییر بانک مربوطه اقدام کنند. ( بنا به گفته کارمندان داخل شعب)

این در حالی است که دو بانک ملی و ملت بیش از سایر بانک‌ها مد نظر این برنامه جدید بانک مرکزی قرار دارند، گویا تغییر رمز کارتهای بانکی حتی رمز اول و دوم توسط مشتریان کار ساز نبوده است و این بار خود بانکها باید با انجام فعل و انفعالات از طریق سیستم مرکزی نسبت به تغییر رمز دارندگان کارت اقدام کنند.

تغییر رمزها بی‌فایده بود!

این امر نگرانی های جدیدی را برای مشتریان بانکی ایجاد کرده است و این سئوال ایجاد می شود که آیا باز هم مشکلی کارتها و حسابهای بانکی افراد را تهدید می کند و چرا با تغیر رمزها مشکل مربوطه حل نشده است.

عملکرد بانکها در انجام این برنامه نیز مشکلاتی را برای مشتریان ایجاد کرده است، برخی از آنها بدون اطلاع رسانی به مشتری، کارت وی را غیر فعال می کنند، غافل از اینکه مشتری بدون اطلاع از این اقدام بانک نسبت به خرید یا برداشت از حساب اقدام کرده و دچار دردسرهایی شده باشد.

البته این بانکها به صورت رندومی کارت ها را غیرفعال کرده اند و این امر تمام کارت ها را در بر نمی گیرد که دلیل این امر هم مشخص نیست.

بانکی ها عنوان می کنند که برای غیر فعال کردن کارت ها پیش از این به مشتریان از طریق ارسال پیامک اطلاع رسانی کرده اند، اما برخی از مشتریان مطرح می کنند که بانک چنین اقدامی را انجام نداده و بدون اطلاع رسانی کارت را غیر فعال کرده است.

به علاوه اینکه دستگاه های خودپرداز از غیرفعال شدن کارت بانکی خبر نمی دهند بلکه اعلام می کنند که تاریخ کارت بانکی به اتمام رسیده است در حالیکه چنین چیزی صحت ندارد و تاریخ کارت ها معمولا بر روی آنها حک می شود.

مردم به بانکها مراجعه کنند

پیش از این بانک مرکزی طی اطلاعیه ای هشدار داده بود که در پی بروز برخی شایعات در فضای مجازی و به منظور ارتقای سطح ایمنی، ایجاد محدودیت در دسترسی غیرمجاز در شبکه کارتی کشور و حفاظت مشتریان در مقابل مخاطرات احتمالی ناشی از آن، به بانک های کشور ابلاغ شده ضمن اعلام مراتب به دارندگان کارت هایی که طی چند ماه گذشته رمزخود را تغییر نداده‌اند، با مراجعه به خودپردازها یا شعب بانک مربوطه نسبت به تغییر رمز کارت اقدام نمایند.

اما گویا تغییر رمزها توسط مشتریان مشکل اصلی را حل نکرده است و نگرانی های نظام بانکی و بانک مرکزی همچنان نسبت به این موضوع ادامه دارد. نگرانی‌ها در پی درز کردن اطلاعات بانکی از شرکت الکترونیکی فناوران انیاک آغاز شد، این ماجرا در پی اخراج یکی از مدیران " خسرو زارع فرید" به دلیل اختلاف با مدیریت و تهدید به افشار کردن اطلاعات بانکی رخ داد.

البته بخشی از اطلاعات بانکی توسط همین فرد افشا کرده شد تا نشان دهد در این شرکت عدم امنیت اطلاعات و روابط ناصحیح در بخش نظارتی سیستم بانکی وجود داشته است، این شرکت اطلاعات بانکی و کارت های الکترونیکی بانکهای کشور را به دلیل صدور بیش از 30 درصد کارت های بانکی دارا بوده است.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی پیش از این طی گفتگویی با خبرنگار مهر ضمن پاسخ به ادعاهای جدید هکر 3 میلیون کارت بانکی که گفته بود با تغییر رمز، مشکل امنیتی کارتها حل نمی‌شود، گفت: هیچ پولی از حساب‌های بانکی مردم برداشت نشده است.

ناصر حکیمی با تاکید بر اینکه ادعای این فرد واقعی نیست، تصریح کرد: برای برداشت پولی از حسابی باید مولفه های لازم از جمله اینکه حداقل کارت بانکی، رمز اول و دوم و cvv2 کارت را در اختیار داشته باشد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
0
23
به به چه مملکتی درست کردیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
1
5
الان كه بانك مركزي تكذيبيه فرستاده . چرا اونو نميذارين
پاسخ ها
کیا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
تکذیبه بعد تاییدیه زیاد دیدیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
0
1
شب گذشته یعنی تاریخ 12/2/91 با کارت عابربانک سپه که حساب حقوقی من است در مغازه ای خرید کردم ولی با تعجب مغازه دار گفت که کارت شما مفقودی اعلام شده و مسدود است حالا بگذریم که این موضوع چه سوتفاهمی ایجاد میکند بویژه اگر مغازه دار در همسایه گی شما باشد و آشنایی کاملی با شخصیت شما نداشته باشد در مورد شما چگونه قضاوت خواهد کرد؟. امروز به بانک سپه شعبه افتتاح کننده حساب مراجعه کردم کارمند مربوطه گفت که کارت شما بخاطر مسائل امنیتی از طرف بانک سوخته باید تقاضای کارت جدید بکنید برای اینکار هم کارت ملی و شناسنامه و و کپی آنها لازم است این در حالی است که نوشته ای بر روی دیوار همان شعبه نصب شده مبنی بر اینکه "برای تمام عملیات بانکی ارائه کارت ملی الزامی است" و هیچ اشاره ای به شناسنامه نشده این موضوع را به کارمند بانک یادآورشدم ولی پاسخ قانع کننده ای نداد و فقط گفت از بالا دستور داده اند جالب تر اینکه بابت کارت جدید هم مبلغ 2300 تومان از من گرفتند در حالیکه کارت قبلی 3 سال دیگر اعتبار داشت. از این میترسم که اگر روزی بانک مورد دستبرد قرار گرفت موجودی حساب من را ندهند و به همین راحتی بگویند که که پول شما را دزد برده است. این را هم بگویم که موقع افتتاح حساب بانک کپی شناسنامه و کارت ملی همچنین شماره های تلفن منزل ،موبایل ،محل کار ،ایمیل من راهم گرفته است این مدارک و شماره ها اگر به درد همچنین روزی نخورد که بانک حداقل یک پیام کوتاه بمن بدهد (همانند بانک ملت)پس چه زمانی بدرد میخورد.و از این گذشته بانک به هر دلیل مسامحه کرده و اطلاعات مشتری افشا شده هزینه این بی مبالاتی را باید مشتری بدهد و مبلغ 2300 تومان بابت تعویض کارت بگیرد. امیدوارم که مسئولین مربوطه نارضایتی اینجانب را از بانک سپه بررسی کنند.
نظرات بینندگان