arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۷۹۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۱۳ مهر ۱۳۹۲

اکبر زنجان‌پور: "چخوف" نسخه نمی‌پیچد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اکبر زنجان‌پور بعد از اجرای نمایش «سیر طولانی روز در شب»، سراغ نمایشنامه «دایی واینا» رفت تا نشان بدهد، همچنان شیفته‌ی چخوف است.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران، 5 سال پیش نمایش «سیر طولانی روز در شب» نوشته «یوجین اونیل» را به صحنه برد اما بعد از اجرای این اثر 5 سال از تئاتر دور بود.

زنجان‌پور مدت‌ها دغدغه اجرای «دایی واینا» را داشت اما اجرای این نمایش هر بار به دلیل برخی از مشکلات به سرانجام نرسید تا اینکه سرانجام این نمایش در جدول پاییز تئاترشهر جای گرفت تا از آذرماه در تالار اصلی این مجموعه به صحنه برود.

او این روزها همراه با گروه اجرایی‌اش مشغول دورخوانی و تمرین اولیه این نمایش است. در ادامه گزارش خبرنگار ایسنا را از یک روز تمرین این نمایش را می‌خوانیم:

پلاتوی شماره یک تئاترشهر، میزبان اکبر زنجان‌پور و گروه بازیگرانش است؛ گروهی که در آن بازیگران با سابقه‌تری مانند هوشنگ قوانلو، محسن حسینی، مسعود دلخواه و ...در کنار بازیگران جوان‌تری مانند ماه‌گل مهر و ...مشغول دورخوانی نقش‌هایشان هستند.

زنجان‌پور پیش از این با اجرای نمایش‌های «ایوانف»،«سه خواهر» و ...علاقه خود را به آثار چخوف نشان داده بود. او درباره جذابیت نمایش‌نامه‌های چخوف به ایسنا می‌گوید:«مهمترین ویژگی چخوف این است که برای آدم نسخه نمی‌پیچد بلکه واقعیت انسان و مسائل پیرامونی‌اش را نشان می‌دهد.»

بازیگران نقش‌ها را می‌خوانند و کارگردان هر جا لازم بداند برایشان بازی می‌کند، خستگی، امیدهای واهی، پیر شدن در چند لحظه و... او همه را بازی می‌کند تا به بازیگر جوان نقش «سونیا» نشان دهد، دختری جوان چگونه در مدتی کوتاه دچار حس پیری خواهد شد.


«دایی وانیا» تنها متن چهار پرده‌ای چخوف است که زنجان‌پور تاکنون اجرا نکرده و قرار است از آذر ماه آن را به صحنه ببرد. اجرایی که قرار است کاملا به متن وفادار باشد.

اکبر زنجان‌پور وفاداری‌اش را این گونه توضیح می‌دهد:«سعی می‌کنیم خود چخوف را اجرا کنیم.اگر گروه اجراکننده از نویسنده بزرگ و نابغه‌ای مانند چخوف کار می‌کند، مهمترین ویژگی کار گروه باید بر کشف خصوصیات متن متمرکز باشد اما اغلب کارهایی می‌کنند که به چخوف ربطی ندارد یعنی گروه کار خود را می‌کند، بدون کشف نویسنده. سعی ما بر این است که ارتباط پرسوناژهای گوناگون و ضرباهنگی را که در کارهای چخوف است، کشف کنیم.»

این هنرمند از چند سال پیش دغدغه اجرای این نمایش را داشت و حتی گاه خبرهای کوچکی هم از اجرای آن شنیده می‌شد اما به هر حال این خبرها جدی نشد و این کارگردان 5 سال از صحنه دور ماند.

او خود درباره این دوری 5 ساله می‌گوید:«همه چیز دست به دست هم داد. هم مشکل سالن بود و هم مشکل عدم توجه مسئولان وقت به افرادی مثل من.»

حالا گروه اجرایی این نمایش کامل شده؛ کارگردان از انتخاب‌هایش بسیار خوشحال است و توضیح می‌دهد:«ازانتخاب‌هایم خیلی خوشحالم و از بچه‌ها تشکر می‌کنم. اساس انتخاب و پیشنهادم مبنی بر این است که بازیگر از نظر رفتار حتما به نقش نزدیک باشد و به همین دلیل، بازیگرانی را دعوت می‌کنم که با معیارهای ذهنی‌ام و ذهنیاتی که از نقش دارم، نزدیک باشند.»

او در توضیح بیشتر ادامه می‌دهد:«دنبال این نبودم که بازیگر صرفا از نظر سنی به نقش نزدیک باشد بلکه باید روحیات و توان‌مندی بازیگر به نقش نزدیک باشد همچنانکه نظریه‌ای هست که می‌گوید «هملت» 20 ساله را باید بازیگر 40 ساله بازی کند که 2 سال سابقه حضور روی صحنه را داشته باشد، یعنی تجربه حضور بازیگر روی صحنه ملاک است نه سن واقعی او.»

این هنرمند با سابقه تئاتر می‌خواست نمایش‌اش حتما در تالار اصلی به صحنه برود و یکی از دلایل تاخیر در اجرای نمایش همین بود اما چرا این نمایش حتما باید در تالار اصلی اجرا شود؟ پاسخ او چنین است:« چون خود قصه درباره باغ بزرگی سخن می‌گوید، نمی‌توانیم در سالن کوچک اجرا برویم و از باغی بزرگ حرف بزنیم با این کار جلوی تصویرسازی تماشاگر را می‌گیریم، همچنانکه «ایوانف» را هم به ناچار در سالن «چهارسو» اجرا کردیم که جای کوچکی برای اجرای آن نمایش بود و مناسب آن متن نبود اما نمی‌خواستم این اتفاق دوباره تکرار شود.»

نمایش «دایی وانیا» یکی از مشهورترین نمایش‌نامه‌های چخوف است که آذر ماه امسال با کارگردانی اکبر زنجان‌پور در تالار اصلی تئاترشهر به صحنه می‌رود. رویا نونهالی، محبوبه بیات، محسن حسینی، مسعود دلخواه، اکبر زنجانپور، علی سخنگو، شمسی فضل‌اللهی، هوشنگ قوانلو، ماه‌گل مهر و آفاق میرقاسمی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

نظرات بینندگان