arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۹۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۲۴ دی ۱۳۹۲

تصميمي كه نيمي از قطارهاي كشور را از ريل خارج مي كند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد همه اميدوار به تدبير بيشتر در مسئولان بودند تابتوانند مشكلات ناشي از برخي بي تدبيريها ي دولتهاي گذشته را برطرف كنند.

وطن - رييس جمهور نيز بارها بر تدبير در تصميمات تاكيد داشته و بسياري از مشكلات كشور را ناشي از فقدان تدبير مي داند تا جايي كه در بسياري از سخنرانيها "خود تحريمي " را از تحريم قدرت هاي غربي بدتر دانست.

در چنين فضاي ايجاد شده براي مردم و در دستور كار قرار گرفتن دو موضوع سياست خارجي و اقتصاد داخلي براي دولت از سوي رييس دولت تدبير و اميد ، بسياري از مشكلات در اين دو موضوع در حال رخت بربستن از كشور است اما برخي بي تدبيري ها كه اتفاقا توسط شبكه اي از دوستان قديم در حال رقم خوردن است باعث شده است تا اميدهاي مردم و سرمايه گذاران خصوصي را نه تنها تبديل به ياس كند بلكه بحرانهايي را در ابتداي دولت برنامه ريزي كند .
 
يكي از اين بحرانها تصميمي است كه روز گذشته توسط راه آهن جمهوري اسلامي ايران گرفته شده و تفاهم نامه اي با شركت رجا براي فروش يكپارچه بليط همه شركتها از سوي اين شركت به امضا رسيده است.

شايد در ابتدا تصور شود كه يكپارچه سازي فروش بليط تصميم درستي باشد كه مطمئنا همينطور است ولي اين واگذاري به شركت رجا هم از لحاظ قانوني و هم از لحاظ اقتصادي مشكلات بسياري را به همراه خواهد داشت.
 
1- راه اندازي سامانه فروش يكپارچه بليط قطارهاي مسافري در خرداد 91 با مشاركت همه فعالين و مالكين اين صنعت و با مجوز شماره 426742راه آهن جمهوري اسلامي و با استناد به قانون دسترسي آزاد شبكه ريلي به نام سامانه سفير راه اندازي شد و تنها شركت رجا بود كه بر خلاف جهت 10 شركت فعال در اين عرصه حركت كرد و به اين سامانه نپيوست و همچنان با سامانه اختصاصي خود مبادرت به فروش بليط مي كرد.  جالب اينجاست مجموعه اي كه هميشه بر خلاف جهت سايرين حركت مي كرده بخواهد اقدام به فروش بليط 10 شركت ديگر داشته باشد.
 
2- همراهي رجا با برخي از مسئولين راه آهن خصوصا از زماني كه به عنوان يك شركت خصوصي به تامين اجتماعي واگذار شد باعث شده است بسياري از توليدات ملي در صنعت لوكوموتيو سازي و واگن سازي به ورشكستگي نزديك شود و به دليل عدم مسئوليت پذيري راه آهن در اين خصوص بسياري از تجهيزات تا سالها در گمرك خاك بخورد ولي به چرخه توليد و تامين نيازهاي كشور به ويژه در شرايط تحريم نرسد .
 
3- شركت رجا با دارا بودن بيش از 50 درصد از مسافران ريلي با محور قرار گرفتن در اين سامانه بدون توجه به منافع 10 شركت ديگر عمل خواهد كرد و اين شائبه پيش خواهد آمد كه عملا با دامپينگ در فرايند جذب مسافر به ورشكستگي شركت هاي كوچكتر و حذف آنان منجر شود . كه اين امر در شرايط تحريم كنوني يك فاجعه خواهد بود.
 
4- در اين تفاهم نامه صراحتا اعلام شده كه مبالغ دريافتي به حساب رجا واريز خواهد شد و سپس رجا آن مبالغ را به شركت هاي ديگر پرداخت خواهد كرد. همين امر نيز باعث فشار بيشتر به شركت هاي كوچكتر و نياز به كفش آهنين براي دريافت پولشان خواهد بود كه عملا منجر به افزايش نقدينگي شركت رجا و كاهش نقدينگي در شركت هاي كوچك و وابستگي بيشتر به رجا كه خود شركت خصوصي است خواهد شد و روند سرعت بخشيدن به ورشكستگي شركت هاي كوچك را سرعت مي بخشد.
 
5- در بند ديگري از اين تفاهم نامه درصدي از مبالغ دريافتي براي حق فروش رجا در نظر گرفته شده است كه همين امر نيز شائبه هايي را به همراه خواهد داشت در صورتي كه مجوز قانوني براي فروش بليط به شركت سفير داده شده بود و اين شركت نيز سود ناشي از فروش بليط را به همه شركت ها پرداخت مي كرد زيرا 10 شركت فعال ريلي خود تشكيل دهنده سفير هستند .
 
6- تفاهم نامه رجا با راه آهن روز گذشته به امضاي معاون مسافري راه آهن و مديرعامل رجا رسيده است و فردا اجرايي مي شود و تا خرداد ادامه مي يابد اين بازه زماني دقيقا زمان پيك سفرها را نشانه رفته است در صورتي كه همه شركت ها براي خدمات رساني بهتر به مسافران نوروزي با تمام ظرفيت در حال برنامه ريزي بودند اين خبر باعث شد تا در اعتراض به اين تصميم راه آهن، توقف خدمات رساني و اعزام قطار ، گزينه اصلي فعالان حمل و نقلي ريلي باشد كه همين امر نيز هزينه سنگيني را بر كشور و اين شركت ها تحميل مي كند .
 
7- توقف حركت قطار شركت هاي خصوصي كه تا كنون به صورت رقابتي در خدمات رساني به مردم بودند در ايام زمستان و نوروز بار جابجايي مسافر را از ريل به جاده منتقل مي كند كه با وجود خطرات فصل زمستان و تراكم و ترافيك سنگين در ايام نوروز در جاده منجر به مرگ و مير بيشتر خواهد شد و مطمئنا تصميم گيرندگان پيش از همه بايد به تبعات تصميم خود بينديشند و مسئوليت آن را هم بپذيرند.
 
8- به دليل نياز به سرمايه گذاري سنگين در حمل و نقل ريلي و سود پايين اين صنعت در همه كشورها دولت ها كمك هاي بسياري را به فعالين حوزه گسيل مي كنند اما اين تصميم شركت راه آهن نه تنها جنبه حمايتي از اين سرمايه گذاران نداشته است بلكه عملا برخلاف رويه كشورها و سياست هاي حاكميتي از آن به عنوان انحصار سازي براي يك شركت و حذف شركتهاي ديگر برداشت مي شود.

9- اين تصميم راه آهن در امضاي تفاهم نامه با رجا به همراه تغيير زمان حركت قطارهاي مسافربري دريك ماه گذشته كه زمانهاي مناسب و پر تردد مسافران از شركت هاي خصوصي گرفته شده و در اختيار شركت رجا قرار گرفته است نيز شائبه حذف شركت هاي ديگر از چرخه اقتصادي را به وجود آورده است.

10 – سابقه مديريت مديرعامل فعلي راه آهن در رجا و تصميمات اخذ شده در اين دوره مديريتي كه خواسته يا ناخواسته منافع رجا را به همراه داشته است خود يكي از شبهاتي است كه براي فعالان حمل و نقل ريلي به وجود آمده است .
 
با توضيحات داده شده اين انتظار از دولت تدبير و اميد مخصوصا وزير محترم راه و شهر سازي كه بارها و بارها بر توجه به بخش خصوصي تاكيد داشته وجود دارد كه مانع از اجراي اين تفاهم نامه غير قانوني و مشكوك ، توقف قطارها و سردرگمي مسافران در اين برهه زماني و ورشكستگي شركتهاي خصوصي و عواقب ناشي از آن شوند.

البته پور سيد آقايي مديرعامل راه آهن هم از جمله كساني است كه صنعت ريلي كشور را با تمام وجود درك كرده است و به قول معروف خاك صحنه خورده است و مطمئنا با نيت خيرخواهانه به دنبال نتايج مثبت براي ارتقاي كيفي در بحث مسافري ريلي است و سياست گذاري هوشمندانه ،توجه بيشتر و دقت در نتايج اقتصادي و قانوني اقدامات نيز انتظار زيادي از او نخواهد بود .
 
گفتني است اين تفاهم نامه روز گذشته درهفت ماده 19 بند و 3 تبصره به امضاي سيد محمد راشدي معاون مسافري راه آهن و سيد حسن موسوي نژاد مديرعامل رجا رسيده است

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
حسون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
2
12
رجادراین جندسال تغیرات زیادی در سیستم ایجادکرده رجافکرنویی بود که سعی داشت از امکانات بلقوه راه اهن بهترین بهره راببرد امادرراه اهن ایران هنوزکسانی درحوزه مدیریت هستند که نمی خواهند به روز شوند ...
نظرات بینندگان