arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۷۳۱۸
تعداد نظرات: ۸۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۲

دومین نامه زیباکلام به شریعتمداری: تراژدی هسته ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  صادق زیباکلام نوشت:معتقدمی بودم که کشوری مانند ایران با شرایطی که دارد، اولویت هایش باید تعلیم وتربیت،بهداشت،محیط زیست، کشیدن خط آهن، اصلاح جاده ها و ایجاد اشتغال بود، جنابعالی معتقدید که برنامه هسته ای به نفع مملکت است، بفرمایید دستاوردهای آن کدام است؟


به گزارش عصر ایران، زیبا کلام در پاسخ به یادداشت حسین شریعتمداری ادامه داده است: جنابعالی معتقدید که برنامه هسته ای به نفع مملکت است و دستاوردهای فراوان برای مملکت داشته، بفرمایید آن دستاوردها کدام است؟... تهیه اورانیوم 5 درصد غنی شده با صدها برابر قیمت بین المللی آن خطاست. چه آمریکا و چه همه کشورهای دیگر دنیا با این امر مخالف باشند یا موافق.

هفته گذشته صادق زیباکلام با انتشار نامه ای سرگشاده به حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان از او پرسیده بود که ˈهسته ای چه دست وردی برای ایران داشته است؟ˈ این نامه با واکنش حسین شریعتمداری روبه رو شد.

اما دیروز نیز صادق زیباکلام به یادداشت حسین شریعتمداری پاسخ داد.

متن کامل نامه زیباکلام به این شرح است:



«بسمه تعالی

محضر محترم جناب حاج حسین شریعتمداری کثرالله امثالهم

مدیرمسئول و نماینده مقام معظم رهبری در روزنامه کیهان

با سلام و عرض ادب، از اینکه به نامه سرگشاده ام پیرامون موضوع هسته ای پاسخ مرقوم داشته بودید، سپاسگزارم. آن مدیرمسئول روزنامه جم جاه کیهان در پاسخ این سوال فدوی مبنی بر اینکه ˈبا توجه به ضعف و کاستی های جدی اقتصادی کشور، چه حکمتی و صوابی در اصرار بر تداوم برنامه های هسته ای مان داریم؟ و اینکه این همه هزینه های کمرشکن که صرف برنامه های هسته ای مان ظرف یک دهه گذشته شده چه سود و حاصلی برای اقتصاد و رشد و توسعه کشور در بر داشته؟ˈ، مطالب متعددی مرقوم داشته بودند که به نظرم اگر فقره به فقره به آنها پرداخته شود به صواب نزدیک تر خواهد بود.

1 - در خصوص شبهه تان پیرامون پایین بودن سرانه بهداشت و تعلیم و تربیت در ایران و همردیف بودن آن با کشورهای فقیر و توسعه نیافته آفریقایی، به استحضار برسانم که مع الاسف همین گونه است. کل بودجه بهداشت و درمان در سال جاری 17 هزار میلیارد تومان می باشد. اگر بالفرض همه آن هم تحقق پیدا کند سرانه آن می شود 225000 تومان که با احتساب هر دلار 3000 تومان حسب اراده جناب جمشید بسم الله خلد الله ملکه، سرانه بهداشت و درمان در ایران می شود در حدود 75 دلار. این در حالی است که این رقم برای کشورهای غربی و توسعه یافته، از حول و حوش 1000 دلار به بالا شروع می شود.

جهت استحضار آن مقام منیع، جایگاه ایران در رتبه بندی جهانی بهداشت و درمان 122می باشد. یعنی در 121 کشور وضع خدمات بهداشت و درمان بهتر از ایران است. در عین حال نیازی به هیچ کدام از این ضرب و تقسیم ها نیست. نردیک به 80 درصد هزینه دوا و درمان برای بیمه شدگان دولتی بر عهده بیمه شدگان است و دولت صرفا 20 درصد را تأمین می کند. این تازه بیمه شده ها هستند. آنان که دفترچه خدمات درمانی ندارند آن 20 درصد را هم می بایستی خودشان بپردازند.

بنابراین خیلی تصادفی نیست که رتبه ما 122 می شود. یقین بدانید که وضعیت تعلیم و تربیت و محیط زیست اگر بدتر از بهداشت و درمان نباشد، خیلی بهتر هم نیست. اگر آن خسرو خوبان همچنان دچار تردید نسبت به جایگاه ایران در مقایسه با بلاد راقیه دنیا هستند، فدوی حاضرم اعداد و ارقام مربوط به آموزش و پرورش و محیط زیست را هم به محضرتان تقدیم دارم.

2- فرموده بودند که اگر بنده غصه بیکاری و مشکلات اقتصادی را دارم چرا از متهمین پرونده معروف به اختلاس 3000 میلیارد تومانی دفاع کرده ام. جناب شریعتمداری عزیز، بنده در بیگناهی مه آفرید امیرخسروی و متهمین پرونده معروف به اختلاس 3000 میلیارد تومانی آنقدر یقین دارم که اگر می خواستم 4 یا 5 عملی را که در درستی آنها یقین دارم برگزینم، مطمئنا دفاع از متهمین گروه امیرمنصور آریا و بی گناهی آنان یقینا یکی از آنها می شد.

جناب شریعتمداری!

محاکمه متهمین اختلاس 3000 میلیارد تومانی نه محاکمه بود، نه اجرای عدالت بود، نه تلاش برای رسیدگی به احقاق حق بود، نه هدف آن محاکمه پر سر و صدا کشف حقیقت بود و نه هیچ یک از اهداف و مقاصد دیگری که هر دستگاه قضایی علی القاعده برای تحقق آنها تشکیل شده است.

هدف از برگزاری آن دادگاه صرفا ارضاء، اقناع و خشنود ساختن افکار عمومی بود که ببینند نظام با به اصطلاح غارتگران و مفسدین اقتصادی چقدر جدی است.

جناب شریعتمداری! در طول تاریخ بشر، محاکماتی که برای نمایش، برای تبلیغات، برای خوشایند افکار عمومی بر پا می شوند بدترین نوع محاکمات هستند و تنها چیزی که در این محاکمات وجود ندارد، عدالت و تلاش برای کشف حقیقت است. مسئولین رسیدگی به پرونده اختلاس 3000 میلیارد تومانی، قریب به سه سال است که حجم انبوهی از مطالب را علیه متهمین این پرونده گفته اند. از غارتگران بیت المال گرفته تا مفسدین فی الارض، تا ستون پنجم اقتصادی دشمن، تا خرابکاران اقتصاد ملی، ... اما حتی یک دانشجوی سال اول رشته حقوق هم به شما خواهد گفت که بعد از گذشت سه سال و علیرغم صدور حکم اعدام متهمین اصلی در دادگاه بدوی و تایید آن در دیوان عالی کشور واقعا معلوم نیست که جرم یا جرم های این متهمین کدام بوده که می بایستی به واسطه ارتکاب آن اعدام شوند؟

3- اما در خصوص اصل موضوع:

جناب شریعتمداری!

من در نامه ام به حضرتعالی یک پرسش ساده و یک دو دو تا چهارتای اقتصادی مطرح کرده بودم. همه حرفم به جنابعالی آن بود که در قبال این همه هزینه واقعا سنگین که ما متجاوز از ده سال است داریم برای برنامه های هسته ای مان متحمل می شویم، مابه ازای آن برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور کدام بوده؟

هسته ای چه گلی بر سر اقتصادمان زده است و کدام دستاورد را برای مملکت به ارمغان آورده؟ حضرتعالی به جای پاسخ به این پرسش مشخص، پای مطالبی را به میان کشیده اید که حتی به فرض درست بودن، ارتباطی به سوال بنده پیدا نمی کردند. بنده را متهم کرده اید که می گویم چون ما نمی توانیم به تکنولوژی هسته ای دست پیدا کنیم پس آن را رها کنیم.

بنده را متهم کرده اید که گفته ام چون ما عرضه نداریم به تکنولوژی هسته ای دست پیدا کنیم، پس فکر آن را از سر به در کنیم.

بنده را متهم کرده اید که معتقدم غربی ها می بایستی هسته ای داشته باشند اما چون ما عرضه نداریم، نبایستی هسته ای داشته باشیم.

بنده را متهم کرده اید که استدلال می کنم چون آمریکایی ها به ما گفته اند حق ندارید هسته ای داشته باشید، بنده هم ترسیده و می گویم که بله بهتر است ما هسته ای مان را متوقف کنیم و از من می پرسید که ˈپس غیرتم کو؟ˈ اگر آمریکایی ها پس فردا به ما گفتند که حق نفس کشیدن هم دیگر در مملکتمان ندارید آیا باز هم من خفت بار اطاعت می کنم؟

4- جناب شریعتمداری!

شما تعمدا یا در خوشبینانه ترین حالت غیرعمد دارید پرسش بنده را تقلیل می دهید به مخالفت آمریکایی ها با برنامه های هسته ای مان و بالطبع نتیجه گیری هم می فرمایید که آیا درست است به صرف آنکه یک مشت یانکی زورگو مخالف هسته ای شدن ما هستند ما تسلیم شویم؟

سوال بنده از جنابعالی این بود که فایده برنامه های هسته ای مان علیرغم هزینه های بالای آن برای مملکت چه بوده؟ شما به جای پاسخ، پای آمریکا را به میان می کشید و می فرمایید که آمریکایی ها با برنامه هسته ای ما مخالف هستند و بعد هم نتیجه می گیرید که چون آمریکا دشمن ما است و چشم دیدن پیشرفت و ترقی ما را ندارد، ما می بایستی اتفاقا برنامه های هسته ای مان را به جلو ببریم.

نتیجه دیگرتان هم این است که هر که با برنامه هسته ای مان مشکل دارد پس در خط آمریکاست.

5- جناب شریعتمداری!

این یک خبط بزرگ است که ما به جای سبک و سنگین کردن مسائل جامعه مان و بررسی اینکه چه چیز به خیر و صلاح مملکتمان است و چه چیز به زیان آن، بیاییم ملاک و معیار را بگذاریم روی موضع گیری های آمریکا.

جناب شریعتمداری!

چه آمریکا با فعالیت های هسته ای ما مخالفت کند و چه موافقت، مسئله اساسی آن است که آیا این فعالیت ها فی نفسه برای مملکت ما لازم و درست می بودند یا نه؟

اگر آمریکا با برنامه هسته ای ما مخالفتی نمی کرد، بنده همچنان معتقد می بودم که این برنامه ها به صورتی که دارند اجرا می شوند به خیر و صرفه و صلاح مملکت نبوده و نیستند. بنده همچنان معتقد می بودم که کشوری مانند ایران با شرایطی که دارد الویت هایش می بایستی تعلیم و تربیت، بهداشت، محیط زیست، کشیدن خط آهن، اصلاح جاده هایش، ایجاد اشتغال و ... می بود. جنابعالی معتقدید که برنامه هسته ای به نفع مملکت است و دستاوردهای فراوان برای مملکت داشته، بفرمایید آن دستاوردها کدام است؟

شما به جای نشان دادن اینکه منافع فعالیت های هسته ای برای مملکت کدام بوده، با وارد کردن ادبیات حماسی استکبارستیزی، ظلم ستیزی، رویارویی با نظام سلطه، توی دهان آمریکا زدن، اراده جوانان پر شور و انقلابی، تسلیم ناپذیری این ملت قهرمان و ... بحث را به پایان می رسانید.

نه جناب شریعتمداری، اگر آمریکا همراه 199 کشور دیگر عضو سازمان ملل هم با فعالیت های هسته ای ما موافق می بودند، این برنامه ها همچنان از منظر هزینه - فایده اقتصادی یک اشتباه و خطای محض بود. تهیه اورانیوم 5 درصد غنی شده با صدها برابر قیمت بین المللی آن خطاست. چه آمریکا و چه همه کشورهای دیگر دنیا با این امر مخالف باشند یا موافق.

اتفاقا یک دلیل شک و تردید غربی ها به ما همین است که باورشان نمی شود کشوری صرفا برای تهیه اورانیوم 5 درصد غنی شده یک همچون هزینه های عظیمی را متحمل شود، در حالی که با بهایی هزاران مرتبه کمتر می تواند آن را تهیه کند.

آیا تاسف آور نیست که خدا می داند چقدرخرج کردیم تا چند صد کیلو اورانیوم 20 درصد تولید کردیم و حالا می بایستی مقداری هزینه هم بنماییم تا آنها را اکسید نماییم؟

ایضا بخش های دیگر هسته ای مان که علیرغم آنکه مستقیم و غیر مستقیم میلیاردها دلار برای آنها هزینه کرده ایم ممکن است در آینده مجبور شویم آنها را هم از حیز انتفاع بیندازیم.

جناب شریعتمداری معزز!

هر گاه که منافع ملی در برابر ایدئولوژی قرار گرفته، متاسفانه این منافع ملی بوده که به زیر پای ایدئولوژی قربانی شده. تراژدی هسته ای به نحو غم انگیزی این واقعیت تلخ اما عبرت آموز را دارد باز یک بار دیگر در برابر دیدگان ما قرار می دهد.

ایام به کام باد

صادق زیباکلام

دوازدهم بهمن ماه هزار و سیصد و نود و دو»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸۳
در انتظار بررسی: ۳۳
غیر قابل انتشار: ۳۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
15
149
درود بر استاد فرزانه صادق زیبا کلام
بهلول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
14
118
جناب زیبا کلام الحق که کلام تان همیشه زیبا است.
وای و اقسوس از زمانی که کسانی خود را به نفهمی میزنند!!
متدبر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
11
73
جناب آقای دکتر عزیزچه خوب میگویی.
ولی چه بگویند مردم ایران که مثال هرجه به گوش برسد فریاد است
رفراندوم هم پیشنهاد خوبیه ولی بشرط اینکه جمعه از همه ی شروط و امکانات و هزینه ها و.... اشنا شوند
سینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
14
63
باریکلا زیباکلام حرف دل ما رو زدی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
12
66
عالی بود دکتر! بالاخره هستند کسانی که زیر بار حرف زور نمی روند!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
6
73
من سال ها پیش به این نقطه رسیدم که بیشتر از شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست ، واقعیت داشتن شغل و رفاه و تفریح و جامعه امن از بعد روانی و جانی و مالی حق مسلم ما هست . ولی در واقعیت شغل مناسبی ندارم هنوز نتونستم به طور کامل وارد جامعه بشم و افسرده هستم و این سرنوشت درصد زیادی از هم سن و سالان من هستش. واقعا مگه ما ادم ها چند سال عمر میکنیم که اونم باید فدای بدست آوردن انرژی بشه که معلوم نیست کی به بهره برداری میرسه .....
اگر به جای دشمنی با دنیا با بقیه دولت ها دوست بودیم الان خیلی بهره بیشتری برده بودیم و یک نسل رو از بین نبرده بودیم
بنده خدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
8
53
احسنت جناب دكتر زيبا كلام، اگر همه پرسي منصفانه و سالم انجام شود نظر شما توسط عموم مردم جامعه و نخبگان جامعه تايييد مي شود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
8
47
آفرين به دكتر زيبا كلام
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
7
47
آقای زیبا کلام عزیز واقعا حرف دل ملتی رو زدی که هیچ کس به حرفش گوش نمی کنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
34
7
مشکل بهداشت و درمان پول نیست بلکه مدیریت افتضاح دولت قبله و اگه مدیران هسته ای خوب کار کردند اما مدیران بهداشت و... بد بودن باید این یکی رو هم تعطیل کنیم که دیگه کسی تو این مملکت فکر خوب بودن نباشه؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
35
14
من خودم يك اصلاح طلبم اما در مورد روند دادگاه 3000 ميلياردي به نظرم آقاي زيبا كلام بي انصافي كرده اند.
اولا كه بايد با متخلفان آن برخورد شود.
نه اينكه پاداش بدهيم.
اگر قرار باشد كه در مسائل اقتصادي خط قرمز ها را رعايت نكنيم پس خيلي هاي ديگه هم مي تونن آدم هاي موفقي باشن.
هنر اين است كه با رعايت قوانين بتوانيم كار آفريني كنيم.
جعفر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
24
5
درسته که زیباکلام با عینک بدبینی نگاه میکنه اما حرفاش قابل تانمله
mohammad2del
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
7
39
احسنت...


زنده باد دکتر زیبا کلام که حرف دل ملت مظلوم ایران رو زدید...
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
8
41
درود بر صادق زیباکلام. اما این حرفها چه فایده ای دارد.کیهان ومدیر محترمشان بدون دردسر از بیت المال منتفع می شوند وهیچیک از دغدغه هایی که جنابعالی فرمودید ندارند.دو روز آقای شریعتمداری را از امتیازات ویژه ای که دارند محروم کنید که مثل ما آدمهای عادی درآمد داشته باشد و از معروفیت خود بهره شخصی نبرد وگرفتار دارو ودرمان وبیکاری فرزند و کرایه خانه و... باشد انوقت معلوم میشه ایشون چقدر استکبارستیزند!!!!
کوروش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
8
32
دمت گرم و سرت خوش باد ..
مهران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
6
29
آقای شرینمداری لطفا جواب بدهیداما نه مانندآن هم مرام
عدالت پرور!..جواب قانع کننده واینکه انرژی هسته ای چه
دستاوردهایی برای ایران داشته؟!
سورانه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
5
22
خدا راشکر که 24 خرداد موجب شد فضای گفتمان نقد وتخطئه کمی باز شود و خردمندان جامعه با نقد محترمانه و سازنده راه خردورزی و گفتگوی تفاهم آمیز را هموار سازند اما از نیش قلم جذاب جناب استاد که به زیبایی کلامش می افزاید هم نباید گذشت که زیرکانه می گوید آقایان ایدئولوژیست بدانند آقا وارباب ملت نیستند . ای کاش روزی برسد تصمیمات کلیدی به رفراندوم گذاشته شود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
6
20
احسنت
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
6
21
جناب آقای دکتر زیبا کلام
دمتان همیشه گرم و صادق باد
سید سهیل مهرزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
5
22
خوشم میاد از این زیبا کلام
همیشه با صحبت های منطقی و با استدلال های قوی همه را تسلیم و خلع سلاح می کنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
6
19
فقط ميشه گفت احسسسسسسنت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
4
13
مردم همیشه سره کار و مفلوک با توان ایجاد هزاران درآمد که همه تعطیل است.
جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
5
14
درود ، درود ، درود
موسی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
4
15
زنده باد زیبا کلام.
ناشناس
|
HUNGARY
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
4
30
جناب زیبا کلام آب در لانه ی مورچگان انداخته اند کیهان و کیهانیان کوچکترین اصول منطقی یک بحث را یا نمی دانند و یا از سر ناتوانی و نداشتن پاسخ به انواع سفسطه روی آورده اند اینکه از پاسخ به این سئوال روشن که منافع اقتصادی برنامه ی هسته ای برای کشور چه بوده است فرار می کنند و به صحرای کربلا می زنند نشان از اوج فاجعه ای است که سال هاست در پوشش برنامه ی هسته ای برای کشور رقم زده شده است و منافع ملی نه قربانی ایده ئولوژی بلکه قربانی منافع افراد شده است و این افراد حاضرند کشور نابود شود و منافع نامشروعشان هم تامین شود و همانطور هم که دکتر زیبا کلام فرموده اند آمارها و شاخص ها که خودمان هم با گوشت و پوست لمسشان می کنیم نشان می دهند که بر خلاف شعارها و تبلیغات تنها عقبگرد داشته ایم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
3
19
گرچه همواره موافق اينگونه گفتگوها هستم ، لذا با احترام به آقاي دكتر زيبا كلام ، در اين مورد خاص ( شريعتمدار ) بايد گفت : گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله ماست / آنچه البته به جايي نرسد فرياد است .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
3
20
حرف حساب جواب ندارد.البته ایشان احتمالا از این مسائل سر در نمی آورند و یا شاید تعمدا خلاف مصالح کشور قلم میزند
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
4
18
ناز نفست دکتر! بیانات شما هرچند به گوش امثال اقای شریعتمداری نرود که نمیرود ولی فریاد وسخن تو در حافظه تاریخ ایران خواهد ماند و این مایه افتخار ماست
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
3
25
جناب دکتر زیباکلام
شأن شما اجل این مکاتبات با آقای شریعتمداری است. ایشان باید خودش با خودش! مکاتبه کند. (خودمکاتبه ای!)
کیارش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
23
واقعا همه ما قربانی ایدئولوژی یه عده آدم شده ایم. یه عده آدم قلیل که دارن برای عده ای کثیر تصمیم گیری میکنن
کللللآ ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
4
18
طی سالهای گذشته بارها تهدید به نابودی ... از نقشه ی جغرافیای جهان کرده ایم، و از سوی دیگر برای تهیه اورانیوم غنی شده یک همچون هزینه های عظیمی را متحمل شدیم، در حالی که با بهایی هزاران مرتبه کمتر می توانستیم آن را تهیه کنیم.
آیا با این عملکرد، دلایل شک و تردید غربی ها را نسبت به خودمان فراهم نکرده ایم ؟
بیچاره
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
20
درود بر راستگوی خوش سخن((صادق زیبا کلام))
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
3
16
استاد مرسی گل گفتی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
3
18
احسنت بر دکتر زیباکلام. اصلا نباید با محوریت دیدگاه سیاسی به این بحث نگریست. یک سوال ساده و بدون به حاشیه رفتن، دستاوردهای اقتصادی برنامه هسته ای ایران کدامند؟ این همه هزینه برای چه؟ اگر صرفا غرور ملی تولید می کند که با روش های دیگر هم بهتر می توانیم ایجاد غرور ملی کنیم
علی آقا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
4
13
دم شما گرم اقای زیبا کلام. کلام زیبایی بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
3
15
جادارد از جناب آقای شریعتمداری خواهش کنیم که به جای آسمان وریسمان کردن به پرسش آقای زیبا کلام پاسخ دهند.همین!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
3
14
فوق العاده بود دقیقا حق مطلب را ادا کرده اید استاد
رضاجوانشیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
19
... جناب دکتر زیبا کلام خوب گفته و حقیقت اینست که ایران نیازی به انرژی هسته ای آنهم در شرایطی که عاجز از تامین بودجه دیگر بخشهای ضروری می باشد ندارد ولی اصرار بر انرژی هسته ای که الان جزو حق مسلم ما هم شده است - البته من این حق مسلم را نمی خواهم و اگر نظر سنجی می شد و یا حتی رفراندومی برای اینکه آیا ما نیاز به این انرژی داریم انجام می گرفت آنزمان میشد فهمید که چه تعدادی آنرا حق مسلم خود می دانند البته رای به روحانی خود بیانگر خیلی از مسائل است ولی... - کاری بنظر من عبث و غیر معقول است چرا که اگر به فرض ما بتوانیم با اجناس بنجل چینی و یقر- کت و کلفت و غیر اقتصادی- روسی که از قبل آن کره شمالی و چین و هندوچند کشور دیگر هم منافعی می برند و در آینده بعنوان آهن قراضه و کیلویی آنهم ارزانتر از آهن بدلیل شائبه هسته ای بودن خواهیم فروخت به انرژی هسته ای کاملا" دست بیابیم آیا مملکت بهشت خواهد شد و در سطح اول بهداشت و اقتصاد و تجارت و علم قرار خواهیم گرفت یا فقط حرف خود را به کرسی خواهیم نشاند و آمریکا را زیر پا له خواهیم کرد؟منهم بمانند دکتر زیبا کلام از این اصرار بیجا متعجبم و هزینه ای که در قبال این اصرار می پردازیم و بقول ایشان بعد از مدتی باید آقای دکتر صالحی توضیح می دهند- در حقیقت توجیه می نمایند- که ما اگر اکسید می کنیم کاری ندارد بعدا" دوباره تولید می کنیم در حالیکه اگر می خواهیم مملکت پیشرفته باشد بیاییم در صنعت ،بهداشت و کشاورزی همین هزینه ها را که مستقیم و غیر مستقیم سالانه دهها میلیارد دلار برایمان هزینه داشته است هزینه کنیم ،اولا" زودتر به نتیجه می رسیم ثانیا" عده زیادی متنفع می شوند و ثالثا" هزینه های تحقیق و علمی کارکردن در انرژی هسته ای را بمرور و بتدریج بدست می آوریم و بدون تعجیل همان کار را با پیشرفتهایی که در صنعت و علم بدست می آوریم خودمان بطور واقعی نه توسط کارشناسان کره شمالی و روسیه و چین که هزینه هایی گزاف دارند و در ضمن کارکرد ضعیف بدلیل اینکه تمام و کمال علم را در دسترسمان قرار ندهند تا همیشه نیازمندشان باشیم انجام می دهیم ولی در حال حاضر عقل حکم می کند زمان زمان شاخ و شانه کشیدن با غرب نمی باشد و می شود با تعامل حتی علم را از آنها آسانتر و کم خرجتر دریافت نمود ولی باز در آخر می گویم متاسفانه .
نادر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
4
22
دکتر عزیز ! ایکاش می توانستم دستت را ببوسم . اگر 5 نفر انسان بسیار آزاده و شجاع نظیر جنابعالی در مجلس یا دولت وجود داشت ، کشور به جایگاه واقعی خود در جهان می رسید . خدا نگهدارتان . مواظب خودتان باشید .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
4
18
آقای زیبا کلام حرفتان حق است وانسان بی غرض آنرا میپذیرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
13
آفرین...
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
4
15
جاناسخن اززبان مامیگویی . احسنت...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
3
20
خدا خیرش بده حرف حق میزنه اروانیم غنی شد ما فقیر شدیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
3
13
درود بر صادق زیبا کلام
نوبخت ازقائمشهر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
3
14
اگر ایام به کامش باشد که شما فاتحه تان خوانده است!!اونوقت بعلت همنوایی با استکباربایست بری اب خنک خوری!!
فرهنگی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
3
22
بایدقدراین فرصت آزادپیش آمده رادانست که می شوددرفضای آزاد آن درتمام مباحث منافع ملی به بحث علمی واقناع مخالف ومخاطب مردمی پرداخت وبه دوراز قانون گریزی وخود رای شدن باتکیه برخردجمعی بهترین تصمیمات راشفاف گرفت تاباهمکاری وهمراهی ملت به نتیجه رسید
عادل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
1
17
خدا ایشون رو برای ایران حفظ کنه..
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
10
درود بر استاد زیبا کلام
ای کاش بقیه اساتید و علمای جامعه هم به اندازه ایشان شجاعت اظهار نظر می داشتند.
علمای جامعه مدت هاست که فقط نظاره گر اتفاقات هستند.
...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
11
متنی زیبا و نیز سئوالاتی در حد انصاف ! اما آیا شریعتمداری و شریعتمداری ها !!!!! به آنها پاسخی منصفانه و منطقی خواهند داد؟! امیدوارم ؛ هرچند که ممکن است واهی باشد , اما باز هم ... امیدوارم !
همشهری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
14
واقعا مسئولین محترم بیایند و دستاوردهای هسته ای را برای ملت بیان کنند که لااقل ماهم بدانیم این همه هزینه و سختی که متحمل میشویم کی و کجا به دردمان خواهد خورد.اکثر مردم که در گزارشات تلوزیونی از حق هسته ای چارقد دفاع میکنند خود واقعا نمی دانند انرژی هسته ای چیست و به چه کاری می آید؟! ما نمیگوییم به دردمان می خورد یا نمیخورد چون نمیدانیم لذا خواهش ما این است که شما که می دانید مارا توجیه کنید.شاید واقعا به اینهمه سختی می ارزد.با تشکر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
10
((کثرالله امثالهم))? همین یکی از سرمون هم زیاده.....
amir ebrahimian
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
25
4
با سلام . اقای زیبا کلام این چه استدلالی است مگر هر دستاوردی را باید فدای هزینه آن کرد . من از ابتدای این بحث در همه خبر گزاریها کامنت گذاشتم و چون اصلاح طلب و طرفدار فرمایشات شما هستم از این موضوع ایراد گرفتم و در فارس نیوز نوشتم صحبتهای شما به راحتی از طرف اقای شریعتمداری با استدلال محکوم میشود چون دستاوردی مثل هسته ای هر چه قدر هزینه داشته باشد باعث افتخار مملکت است. از صحبتهای شما اینطور بر می اید که از چین همه نیاز مملکت را وارد کنیم چون ارزان تر است ..... انرژی هسته ای به هر قیمتی حق مسلم ماست
دکترحاتمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
13
آفرین به دکترزیباکلام.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
12
دست مریزاد. گل گفتی. ای کاش گوش شنوا باشد.
کیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
13
درود بر استاد زیباکلام.
mer
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
13
با نظر آقاي زيبا كلام موافقم.آقاي شريعتمداري لطفا حاشيه نرويد وجواب سؤال ايشان را بدهيد.
مديري
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
13
سلام و عرض ادب خدمت دكتر زيبا كلام عزيز
خدا قوت
جوابيه منطقي و قابل قبولي بود.
اميد دارم جناب آقاي شريعتمداري و ديگر همفكرانشان به ايراني آباد و آزاد بينديشند .

با سپاس فراوان
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
15
خدایی دمت گرم استاد. گل گفتی. چاره مملکت امروز ما فقط اگاهی است. این جماعت ... بر روی نااگاهی مردم سواری میکنند. نام شما در تاریخ این سرزمین به نیکی ثبت خواهد شد.به عنوان یک ایرانی واقعی .یقین داشته باشید اکثریت مردم هم عقیده شما هستند واگاهی در حال شکوفا شدن است.
ایران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
16
دورود بر شرفتان.درود بر هوش و زکاوت و قلمتان . اقای زیبا کلام منافع عده قلیلی در ارائه ایدولوزی استکبار ستیزی است که اگر اینگونه نمی بود که الان وضعیت جوانان ما اینگونه نمی بود و نمی شد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
16
ایها الناس تو را به هر کسی که می پرستید به پاسخ دکتر زیبا کلام توجه کنید. آیا عقلانی نیست؟ منطقی نیست؟ انسانی نیست؟ الهی نیست؟ ملی نیست؟ تا کی باید خود را به خواب بزنیم. بترسیم از روزی که چشم وا کنیم و ببینیم همه چیز را از دست داده ایم و کشور به دوران قاجار برگشته است.
داود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
15
احسنت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
21
درود بر صادق زيبا كلام.
ايشان را تنهت فردي ديم كه نامش به عملش مي خورد و با صداقت تمام و به زيبايي انچه فكر مي كند مي گويد
محمد
|
UNITED STATES
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
1
22
جناب اقای دکتر زیبا کلام گل گفتی. حرف دل میلیونها نفر را بیان کردی . دست مریزاد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
17
خسرو خوبان !!!
اینو خوب اومدی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
13
حرف حق
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
22
ممنون استاد.
البته حتماً شما بهتر از من می دانید که از «شریعتمداریِ کیهان» نمی باید انتظار پاسخی منطقی و مربوط داشت.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
13
زنده باد استاد. براستی حرف حق جواب ندارد.من هم واقعا متاسفم که یکی از قدیمی ترین و ریشه دارترین روزنامه کشور بدست یه شخص... افتاده است که فقط روزنامه شان را ارگانهای مرتبط و ... میخرند.
عليرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
14
جانا سخن از دل ما گفتي....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
17
انرژی هسته ای برای شما و مردم آب ندارد ولی برای گروهی نان دارد.
والسلام
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
0
9
اینکه آمریکا در هر صورت به گیر میدهد درست است! اما هسته ای باعث متحد شدن غرب وشرق علیه ما شد وتحریم ها را مضاعف کرد ولی اگر بعد از 1404بود وبعد از استواری علم واقتصاد در سطح جهان خیلی هم خوب بود
دانشجو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
3
14
درود بر این مرد که تمام صحبت هایش بر مبنای حق بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
1
9
من فکر می کنم امریکاییها هم عمدا میخوان مارو مشغول هسته ای کنن که مربوط به هفتاد سال پیشه هی میگن نکنید که امثال اقای ش بگن پس اینکارو بکنیم... در حالی که امریکاییا خودشون دنبال چیزای مهمترین.. البته باید دید ش عمدا اینکارو میکنه یا از روی ...
مهیار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
1
10
کو گوش شنوا
دشتی
|
SOUTH AFRICA
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
12
این متاسفانه شده یک سبک و سیاق که تا از چیزی سئوال میکنید که پاسخ منطقی برایش ندارند و حتی نمیتوانند توضیح دهند و یا توجیه کنند فورا میزنند به صحرای کربلا و خون شهدا و امام عزیز و و و را میاورند وسط معرکه که خاکریزی از آن درست کنند و خودشان را پس آن پنهان کنند و بعضا سایر اخلاقیات رفتاری و کلامی را کنار گذاشته و برچسب نان خور سیا و صهیونیزم و وطن فروشی و ضد ولایت و صد جور تهمت ناروای دیگر ردیف میکنند که فقط از اسب کبر و غرور پیاده نشوند و نخواهند بگویند من نمیدانم و یا من اشتبا ه کردم . پنداری اگر بگویند از معصومیت می افتند .!!!!!!!!!!!...
احسان رضايي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
16
احسنت. درود به شرف هرچي مرد ازاده و آزاد انديشه. آقا امام حسين مي‌فرمايد اگر دين نداري دست كم آزاده باش.
امیر حسینی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
26
7
خدمت جناب زیباکلام بفرمایید ، فراموش نکرده ایم که همین کشورهای متمدن غربی اورانیوم 20 درصدی را که در ایران مصارف دارویی داشت را به ما ندادند تا خودمان مجبور شدیم بسازیم .
پاسخ ها
گروسی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
اول : چی شد که به ما ندادند؟
دوم : برادر من سوال رو جواب بدید : از منظر هزینه - فایده اقتصادی ...
دشتی
| SOUTH AFRICA |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
امیر خان این عکس العمل مال بعد از زیر آبی رفتن های ماست قبلش مشکلی نبود بعنوان مثال ما در صنعت مرتبا ایریدیم ۱۸۶ را زیر نظر مراجع ذیصلاح استفاده میکردیم و هیچکسی هم گیر سه پیچ نمیداد .
حامد
|
UNITED STATES
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
3
18
عالی بود.درود بر این استاد بزرگوار
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
4
10
ولی شما نفرمودید دکتر جان ! ولی من از آقای شریعتمداری سوال کنم اگر این تحریمها فقط و فقط منجر شود به یک مورد ... برای امرار معاش !کجای شریعت ما این معامله به نفع اسلام است!
رامین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
13
درود بر روشنفکر ایرانی دکتر زیباکلام ...
اما کو گوش شنوا ؟؟؟
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
24
5
به هر حال این غرب بود که پرونده ی کاملا روشن و واضح انرژی هسته ای را به سمت نوعی (کل کل) بزرگ هدایت کرد و پرستیژ استقلال طلبانه ی جمهوری اسلامی را به چالش گرفت از مهمترین دستاوردهای انقلاب که با توجه به تمامی مصیبت های نازل شده بر سر ملت ایران از جنگ ، تحریم و انواع دسایس و ترور و ....استقلال است و مشخصا تمامی این مصیبت ها هزینه ی استقلال ....اینکه غرب دست بر روی موضوع هسته ای گذاشت تنها به دلیل پوشالی نشان دادن ملموس ترین دستاورد جمهوری اسلامی و سلب پرستیژ جهت نزدیکتر کردن نظام به فروپاشی بود ....بله ! جمهوری اسلامی شاید از بسیاری از شاخص های توسعه عقب ماند (البته نه در یک مقایسه منصفانه ی منطقه ای و با توجه به تمامی چالش های خونباری که با آن روبرو بود ) اما بیش از همه آن چیزی که در مشت جهت روکردن داشت استقلال کشور آنهم از دست کسانی بود که امروز مدعی پرونده ی هسته ای و مقابله با ایران هسته ای شده اند ...... پس ایستادگی به هر قیمتی از روز نخست پیدا بود و ناگزیر و .ٔ.....
پاسخ ها
ناشناس
| CANADA |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
شاید نکته ای که بایستی جواب داده شود معنای استقلال توسط این ناشناس محترم باشد. متاسفانه استفاده از واژه های زیبا دردی را دوا نمیکند. واقعا معنای استقلال در این برهه از زمان چیست ؟
نظرات بینندگان