arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۲۰۵
تعداد نظرات: ۱۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
توسط عبدالله شهبازی مورخ برجسته ایرانی تحلیل شد؛

نظریه ی یونسی در مورد پرچم «شیر و خورشید» چقدر مبنای علمی و تاریخی دارد؟!

با آقای مصطفی فقیهی هم نظرم که رفتارها و گفتارهای آقای یونسی در جایگاه اخیر ایشان به شدت «بحران‫ آفرین» شده. آقای یونسی در حوزه تاریخ و مردم‌شناسی اقوام و فرهنگ‌های ایرانی، که لازمه مسئولیت کنونی ایشان است، تخصصی ندارند و آن‫چه می‌گویند معلوم نیست چه پیامدهایی برای جامعه ایران خواهد داشت؛ آن هم در فضای بین‌المللی بسیار خاص و بحرانی و تاریخ‫ساز کنونی که خونین‫ترین جلوه‌های دامن زدن به خصومت‫های دیرین قومی و فرهنگی در اوکرائین فرا روی ماست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از یادداشت مدیرمسئول انتخاب در نقد سخنان حجت الاسلام و المسلمین یونسی، عبدالله شهبازی با ارسال یادداشتی به بررسی ریشه های تاریخی این ادعا پرداخت.

در این یادداشت که اختصاصا در اختیار «انتخاب» قرار گرفته، آمده است:

به بحثی که این روزها آقای علی یونسی، دستیار ویژه رئیس
جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در باب نقش شیر و خورشید مطرح کرده‌اند کاری ندارم. فقط ارجاع می‌دهم به مقاله مرحوم مجتبی مینوی و توصیه می‌کنم آقای یونسی آن را بخوانند و سپس کمی در حوزه‌های اسطوره‌شناسی و مردم‌شناسی مطالعه کنند، آن‌گاه در می‌یابند که بحث درباره این‌گونه نمادها بیش از آن تخصصی و جدالبرانگیز است که به موضوع دعوای روز بدل شود. [1]

با آقای مصطفی فقیهی هم نظرم که رفتارها و گفتارهای آقای یونسی در جایگاه اخیر ایشان به شدت «بحران آفرین» شده. آقای یونسی در حوزه تاریخ و مردم‌شناسی اقوام و فرهنگ‌های ایرانی، که لازمه مسئولیت کنونی ایشان است، تخصصی ندارند و آنچه می‌گویند معلوم نیست چه پیامدهایی برای جامعه ایران خواهد داشت؛ آن هم در فضای بین‌المللی بسیار خاص و بحرانی و تاریخساز کنونی که خونینترین جلوه‌های دامن زدن به خصومتهای دیرین قومی و فرهنگی در اوکرائین فرا روی ماست.

-----

1- مجتبی مینوی، «منشاء نقش شیروخورشید علامت رسمی ایران»، تاریخ و فرهنگ، تهران: خوارزمی، چاپ اوّل، 1352، صص 352-379.

مقاله فوق در اصل گزارشی است که مینوی به درخواست سفارت ایران در لندن در سال 1308 ش. تهیه کرد و به ضمیمه نامه 878 آن سفارت مورخ 25 بهمن 1308 به وزارت معارف ارسال نمود. این گزارش بعداً در «یادنامه دینشاه ایرانی» منتشر شد. بنوشته مینوی، تردید نیست که علامت شیروخورشید فقط در زمان پادشاهان قاجار رسمیت یافت و در سال 1252 محمد شاه در این باره دستورالعملی صادر کرد که در سالنامه سال 1332 وزارت خارجه چاپ شده است و بعضی می‌گویند این نقش را فتحعلی شاه رسمیت داد.

مینوی می‌نویسد: «در باب اصل منشاء شیروخورشید آن‌چه بر اینجانب معلوم شده این است که نمی‌توان آن را به عهد ماقبل اسلام منسوب کرد سهل است در اوایل عهد اسلامی نیز متداول نبوده و از زمانی هم که باب شده استعمال آن عام نبوده است و در زمان واحد از شکل و رنگ پارچه بیرق و نقش آن و رنگ علامت منقوش به اختلاف وصف کرده‌اند. ولی تنها قول صریحی که در باب ابتدای استعمال شیروخورشید با یکدیگر قبل از زمان صفویه به‌دست آوردهام روایت ابنالعبری [ابن‌عبری] صاحب تاریخ مختصر الدول است که می‌گوید چون سلطان غیاث‌الدین کیخسرو از سلاجقه روم (قونیه) دختر پادشاه گرجیان را به زنی گرفت (بین 635 و 641 هجری) و مردی عیاش و هوسران بود، می‌خواست صورت زن خویش را که بسیار دوست داشت بر روی دراهم نقش کند. به او اینطور راهنمایی کردند که صورت شیر را که بر بالای آن نقش خورشید باشد بر دراهم بسازد تا مقصود حاصل شده باشد ولی هر کس آن صورت را بیند گمان کند که این نقش طالع ولادت شاه بوده است. او همچنان کرد. اگر داستان سابقالذکر با تمام جزییاتش حقیقی باشد، شکل خورشید معرف صورت یک دختر گرجی و این ترکیب نقش بیرق از بقایای آلسلجوق می‌شود...»

مینوی می‌نویسد بر درفش کاویانی نقش هیچ حیوانی، از جمله شیر، منقوش نبود. مینوی نقش شیر بر روی پرچم را نیز بازمانده از سنت پرستش حیوانات در میان قبایل ترک می‌داند.

برای تکمیل و تصحیح نظر مرحوم مینوی باید اضافه کنم که خاستگاه نقوش شیر و خورشید به نجوم باستان می‌رسد که به هفت کوکب سیار و دوازده صورت فلکی باور داشتند. هر کوکب در یک یا دو صورت فلکی جای می‌گرفت و خانه خورشید در صورت فلکی اسد بود. هر یک از این کواکب آسمانی مقولاتی کلان بودند که ذیل آن مقولات کوچک‌تر جای می‌گرفتند. خورشید نماد کمال و سروری بود و شیر «حیوان خورشیدی» یا «پادشاه حیوانات» شناخته می‌شد همان‌گونه که طلا «خورشید فلزات» بود. در تمدن‌های کهن خاورمیانه، نقش شیر و خورشید با الهه انانه (سومر) یا ایشتر (بابل) یا آناهیتا (ایران) دیده می‌شود مانند مُهر هخامنشی که الهه آناهیتا را سوار بر شیر نشان می‌دهد و خورشید بر فراز اوست. بلاد و اقوام و اشخاص نیز ذیل این صور فلکی تقسیم‌بندی می‌شدند. یهودیان سبط خود (یهودا) را و مسیحیان عیسی (ع) را «شیر» میخواندند و شیعیان همین تعبیر را برای علی (ع) به کار بردند. در کتب نجوم ایرانی، طالع ایرانشهر «اسد» (شیر) بود. ترکان و مغولان به نجوم بسیار علاقمند بودند و در ایران رصدخانه‌ها بپا کردند و استفاده از نقوش شیر و خورشید را در پرچمهای خود گسترش دادند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲۱
در انتظار بررسی: ۲۸
غیر قابل انتشار: ۴۷
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
12
251
اینها که نظر آقای شهبازی نبود ! بلکه نقل ناقصی از نظرات آقای مینوی بود
پاسخ ها
محفوظ
| Malaysia |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
وقتی یه نفر نظر یک نفر دیگر رو منتشر میکنه یعنی من آنرا قبول دارم. چرا نظر دیگران رامنتشر نکرد؟
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
انتخاب دست از سر یونسی بردار.رجانیوز ول کرد تو ول نمی کنی!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
اصلاً این مینویی کی بوده که حالا حرفش ملاک باشد. اصولا چرا شما از ادم هایی مطلب می زنید که نه مسئول هستند و نه متخصص هستند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
هر موضوعی را مد و اندازه خودش واکنش نشان دهید؛ صحبت های آقای یونسی آنقدر موضوع مهمی نبود که به گفته تاریخدان مرموز آقای شهبازی «به شدت بحران آفرین» شود. فکر نمی کنم موضوع از حد یک مسأله عبور کرده باشد تا چه برسد که مشکل شود و بحران!
عجبا! گاهی اوقات آدم فکر می کند شما هم مثل ناحسین بی شریعت و دجال نیوز می نویسید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
آقای شهبازی می گویند آقای یونسی صلاحیت تاریخ ندارد. درست. اما آیا آقای شهبازی صلاحیت و سواد سیاسی اظهار نظر سیاسی در مورد وضعیت سیاسی را دارند؟ یونسی سیاستمدار بوده. دلیل الکی نتراشید بگوئید سواد تاریخی ندارد در حوزه سیاست درس ندهید لطفا. سیاست هم علم و هم تجربه است. تاریخ هم اینطور است.
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
10
157
شیعیان همین تعبیر را برای علی (ع) به کار بردند!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
18
124
قطعا این نظر شخص آقای یونسی بوده ولی به اسم اسلام به هویت ایرانی خودمان لگد مال کنیم هم به اسلام ضربه میزنیم هم به نمادهای ملی کشور
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
6
141
به گفتهٔ افسانه نجم‌آبادی در دوران صفوی نشان شیر و خورشید مظهر دو رکن جامعه بود: «حکومت و مذهب»[۱۱] مشخص است که هر چند درفش‌های مختلفی در زمان شاهان صفوی بخصوص نخستین شاهان صفوی استفاده می‌شده‌است، تا زمان شاه عباس صفوی، نشان شیر و خورشید به نشانی رایج در درفش‌های ایران بدل شده‌بود.[۱] شاه اسماعیل دوم برای نخستین بار نماد شیر و خورشید را به رنگ طلایی بر روی پرچم ایران سوزن دوزی کرد. این پرچم تا آخر دوره صفوی نیز درفش رسمی ایران بود.[۱۲] به گفتهٔ یحیی ذکا در دوره صفوی «نشان خورشید» نشانگر نظام سال و ماه خورشیدی و «نشان شیر» در آن اشاره به امام علی، «شیر خدا» برگرفته از عبارت مشهور «اسدالله الغالب» است که در بعضی از نشان‌ها این جمله در زیر نشان شیر و خورشید به چشم می‌خورد و شمشیر در دست شیر نیز ذوالفقار شمشیر مشهور علی ابن ابیطالب امام اول شیعیان است.[۱۳] تفسیر صفویان از این نشان برمبنای ترکیبی از اسطوره‌ها بخصوص شاهنامه فردوسی، داستان‌های محمد پیامبر مسلمانان و منابع اسلامی بود. شاهان صفوی برای خود دو نقش قائل بودند: «شاه و مقدس مرد.» این تفسیر دوگانه از نقش شاه به سبب شجره نامه‌ای بود که شاهان صفوی برای خود قائل بودند. دو شخص نقشی کلیدی در این میان داشتند. جمشید شاه اسطوره‌ای ایران به عنوان بنیانگذار شاهنشاهی در اسطوره‌های ایرانی و علی، امام اول شیعیان. در این پندار، خورشید سمبل جمشید و شیر سمبل علی امام بود.[۱۴] شاپور شهبازی به نقش کلیدی شاهنامه فردوسی در جهانبینی صفویان اشاره می‌نماید. او می‌نویسد که بکارگیری شیر و خورشید توسط صفویان می‌تواند برگرفته از شعرهایی از شاهنامه باشد که به خورشید ایرانیان در مقابل ماه تورانیان و یا سزار روم ماه غرب و شاه ایران خورشید شرق اشاره می‌کند. از آنجایی که درفش عثمانی‌ها به عنوان حاکمان سرزمین روم در آن زمان و به عنوان رقیب صفویان هلال ماه بود. صفویان، با الهام از این شعر شاهنامه نشان شیر و خورشید را به عنوان نشان ملی خود برگزیدند.[۱]

به گفتهٔ نجم‌آبادی خورشید علاوه بر استعاره بر جمشید، دو معنای استعاره‌ای دیگر نیز برای صفویان داشته‌است. مفهوم زمان برمبنای گاهشماری خورشیدی که متمایز از گاهشماری قمری عربی-اسلامی بود. همچنین معنای ستاره‌بینی و دخالت کیهان در تقدیر و تعبیری که ستاره‌بینی از حالت نجومی شیر در صورت فلکی خورشید (اسد) داشت. صورت فلکی شیر نیز خوش یمن‌ترین جایگاه خورشید بوده‌است. بنابراین نشان شیر و خورشید دو جفت آسمانی و زمینی را به هم پیوند می‌داد، شاهنشاه و مقدس مرد (جمشید و علی)، که به توسط نشان کیهانی خورشید در برج شیر(اسد) به هم پیوند داده شده بودند.[۱۵] در جستجوی یافتن تعبیر صفویان از نشان شیر و خورشید، شاپور شهبازی چنین تحلیل می‌نماید که صفویان شیر را سمبل علی، امام اول شیعیان، می‌دانستند و خورشید سمبل انوار الاهی که همان تغییر یافته مفهوم باستانی «فرّ دین» بود. باز معرفی مفهوم فر ایزدی توسط صفویان برای توجیه و مشروعیت بخشی به حکمرانی صفویان بود. آن‌ها چنین مشروعیتی را با نسبت دادن فرّایزدی به علی و از طریق نسبت دادن خود به امام چهارم شیعیان و از طریق مادر امام چهارم شیعیان (شهربانو) به شاهان ساسانی به وجود آورده بودند.[۱]
پاسخ ها
نیوشا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
مطلب بالا کاملا درست و عین تاریخ است و شیر و خورشید مربوط به دوره صفوی اولین حکومت شیعه در ایران میباشد و در آن شیر هم بمعنای اسداله که لقب مولای متقیان میباشد استفاده شده است
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
6
199
آقای سردبیر! ما که هرچی کامنت در این مورد میذاریم منتشر نمیکنی! خوش باش! حواستون باشه ادعای مخالفت با سانسور نکنید.دلیل مخالفتت با یونسی هم مشخصه.
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
كاملا موافقم
مرتضی
| Germany |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
جالبه زیر نوشته سردبیر من یه کامنت نوشتم و اصلا کلاً زیر اون بحث هیچ کامنتی رو منتشر نکردن!! بعد باز فارس نیوز تکلیفش معلومه ولی انتخاب نشون داد هرجا به نفعش نباشه دیگه ادعای آزادی بیان نداره !!!! متاسفم برات آقای سردبیر جوان
مدیر پایگاه دوست عزیز، عمده ی کامنت های یادداشت آقای فقیهی با تاخیر منتشر شده است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
بنده هم زیر مطلب آقای سردبیر کامنت گذاشتم ولی منتشر نشد. مثل اینکه به آقای سردبیر خیلی گرون تموم شده که حتی خوانندگان انتخاب هم باهاش موافق نبودند. زنده باد یونسی...
محفوظ
|
Malaysia
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
3
113
ظاهرا جناب شهبازی هم چندان اطلاعی از سابقه پرچم شیر و خورشید ندارند. برای اطلاعات بیشتر به لینک مفید زیر مراجعه کنید که تاریخ شیر و خورشید و پرچم آن با نمونه عکسهای آن و ارائه منابع آورده شده است .
http://goo.gl/PJ6u7K
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
خودت هم این لینک را خوب نخوندی
تصویر شیر و خورشید واسه قبل از سلجوقیان دیده نمیشه
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
8
32
من که نفهمیدم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
11
44
ای کاش برای دیگر بدبختیهای مردم نیز اینگونه صغری و کبری چیده و مستندات خاک خورده هزاران سال پیش را رو میکردید. مشکل فعلی مردم گرانی و تورم و بیکاری است که منشا انواع فساد و ناهنجاری اجتماعی شده است. چرا نمیخواهید بفهمید. فارغ از اینکه روشن کردن اینگونه موضوعات مساوی با تاریک نمودن زندگی مردم است، شعله ور کردن آن نیز سیاه بختی بیشتر مردم بیچاره را بدنبال دارد!!!
پس اگر کسی دعدعه مردم را دارد بر روی مشکلات اساسی زندگی آنها تمرکز کند نه ....
برای رضای خدا یک بار و برای همیشه بس کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
این ننه غریبان بازی ها چیه؟ هر کاری کنند می گویند گرانی تورم. اصلا در دانشگاهها را ببندید تا یک عده اینهمه ناله نکنند؟!!!!! یادمان نرفته ماجرای سیب زمینی و ساندیس. همه اش شکم! انصافا تاریخ نباید جایی داشته باشد. هر چیزی جای خودش. یادمان نرفته احمدی نژاد که همه چیز را در اقتصاد سیاسی خلاصه کرده بود دزدگیر 3000 میلیاردی زنجانی نژاد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
3
106
جناب انتخاب! شما چتون شده؟ افراطی ها به اندازه ی کافی جلوی پای دولت سنگ اندازی نمی کنند؟ الآن چند روزه دارم می بینم تیتر یک شما این موضوع که آنقدر ها هم اهمیت نداره. حتی رسانه های تند پایداری هم اینقدر که شما گیر می دین چیز در این مورد ننوشتن. با آقای یونسی مشکل دارید؟ چرا آخه به دولت فشار می آرید؟ بسته فهمیدم ناراحت شدید از حرف های ایشان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
موافقم دوست عزیز
هویت گراها یا متوهم هستند یا شکم سیر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
70
در دفاع از نماد «شیروخورشید»
خسرو معتضد مورخ
لینک خبر : http://sharghdaily.ir/?News_Id=33742
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
40
مطلب زیر مربوط به سایت آفتاب نیوز است که در سال 91 نوشته شده است، بد نیست به آن هم نگاهی شود :

ابراهیمی با بیان اینکه پس از پیروزی جنبش مشروطه‌خواهی ایرانیان، دربارهٔ پرچم ایران در اصل پنجم متمم قانون اساسی آمده بود «الوان رسمی بیرق ایران، سبز و سفید و سرخ و علامت شیر و خورشید است»، توضیح داد: کاملا مشخص است که نمایندگان در تصویب این اصل شتاب‌زده بودند، زیرا اشاره‌ای به ترتیب قرار گرفتن رنگ‌ها، افقی یا عمودی بودن آن‌ها و اینکه شیر و خورشید بر کدام یک از رنگ‌ها قرار گیرد به میان نیامده بود. همچنین دربارهٔ وجود یا عدم وجود شمشیر ذکری نشده بود. نمایندگان نواندیش می‌گفتند که رنگ سبز، رنگ دلخواه پیامبر اسلام (ص) و رنگ این دین است، بنابراین پیشنهاد می‌شود رنگ سبز در بالای پرچم ملی ایران قرار گیرد. دربارهٔ رنگ سفید نیز به این حقیقت تاریخی استناد شد که رنگ سفید رنگ مورد علاقهٔ زرتشتیان است، اقلیت دینی که هزاران سال در ایران به صلح و صفا زندگی کرده‌اند و اینکه سفید نماد صلح، آشتی و پاکدامنی است و لازم است زیر رنگ سبز قرار گیرد. دربارهٔ رنگ سرخ نیز با اشاره به ارزش خون شهید در اسلام، بویژه امام حسین (ع) و جان‌باختگان انقلاب مشروطیت به ضرورت پاسداشت خون شهیدان اشاره شد.

وی بیان کرد: وقتی نمایندگان روحانی با این استدلال‌ها مجاب شدند و زمینه مساعد شده بود، نواندیشان حاضر در مجلس سخن را به موضوع نشان شیر و خورشید کشاندند و این موضوع را اینگونه توجیه کردند که انقلاب مشروطیت در امرداد ماه سال ۱۲۸۵ هجری شمسی (۱۹۰۶ میلادی) به پیروزی رسید، یعنی در برج اسد (شیر). از سوی دیگر چون بیشتر ایرانیان مسلمان شیعه و پیرو حضرت علی(ع) هستند و اسدالله از القاب حضرت علی(ع) است، بنابراین شیر هم نشانهٔ امرداد است و هم نشانهٔ امام اول شیعیان. دربارهٔ خورشید نیز چون انقلاب مشروطه در میانهٔ ماه امرداد به پیروزی رسید و خورشید در این ایام در اوج نیرومندی و گرمای خود است، پیشنهاد کردند خورشید را بر پشت شیر سوار کنیم که این شیر و خورشید هم نشانهٔ حضرت علی (ع) باشد هم نشانهٔ ماه امرداد و هم نشانهٔ چهاردهم امرداد، یعنی روز پیروزی مشروطه‌خواهان و البته وقتی شیر را نشانهٔ امام اول بدانیم لازم است شمشیر ذوالفقار را نیز به دستش بدهیم. به این ترتیب برای نخستین بار پرچم ملی ایران به‌طور رسمی در قانون اساسی به‌عنوان نماد استقلال و حاکمیت ملی مطرح شد.
http://aftabnews.ir/fa/news/150564/%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%DA%86%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%AC%D8%A7-%D8%A2%D9%85%D8%AF
دختر حوا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
3
18
پناه بر خدا

چرا هر کسی ابراز نظر میکنه در باره سخنان مسئولین

باید باز داشت بشه...............
a3075581
|
United States
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
4
99
"یهودیان سبط خود (یهودا) را و مسیحیان عیسی (ع) را «شیر» می‫خواندند و شیعیان همین تعبیر را برای علی (ع) به کار بردند."

این نشان می دهد حق با اقای یونسی بود انتظار این است که اقای مدیرمسئول عذر خواهی کنند هر چه سریعتر بهتر
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
3
100
شما چه گیری به یونسی دادی؟؟؟؟ بسه دیگه! دو بار سه بار تیتر اول... بسه... ایشان به عنوان وزیر اطلاعات سابق رو هوا حرف نمیزنه، بیشتر به نظر می اد شما دنبال غرض خاصی باشی.... بسه!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
2
86
پس این مجسمه های شیر که 2500 سال پیش بر ورودی تخت جمشید و سر ستونها نقش بسته نماد صورت زیبای دختر پادشاه گرجیست؟؟؟
چرا چیز واضح و میپیچونیدش
alidad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
101
مصطفی فقیهی بدجوری گیر دادی به یونسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
دستوره.کار خودش نیست
amir
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
واقعا براي امثال فقيهي متاسفم كه با استبداد راي و تحريف واقعيت سعي ميكنند خواسته هاي مردم را كه از زبان آقاي يونسي بيان شده سركوب كنند.
انصاف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
4
83
من متاسفم بیشتر از اصولگرایان سایت انتخاب میخواهد علیه آقای یونسی هجمه رسانی شکل دهد. درباره نشان شیر خورشید هم بحث های زیادی وجود و از منظر ایرانی اسلامی تعبیر آقای یونسی کاملا صحیح هستش.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
2
59
اگر واقعا راست می گید متن انتشاری خسرو متعضد در روزنامه ی شرق را در سایت بگذارید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
67
جدل بیخودی است.آقای یونسی فقط در برابر تندروها یک مثال زدند-متخصص هم نیستند حرفی را که از کسی یا تاریخدان شنیده اند نقل کرده اند- شما خیلی جدی تر از وصولگرایان به او می تازید. یونسی در عرصه مطرح کردن مسایل و مشکلات مربوط به اقوام بسیار هم موفق بوده است.
Khoram
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
44
خداوکیلی بد جور پیچیدی به این یونسی
جناب فقیهی مگه نمیدونی که این تندرو ها دنبال بهانه هم حتی نمیگردن فقط دنبال تخریبن حالا دولت هر جور باشه هر جور حرف بزنه اونا فقط دنبال تخریبن؛ شما هم اینقد به یونسی گیر نده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
39
آناهیتا (ایران) دیده می‌شود مانند مُهر هخامنشی که الهه آناهیتا را سوار بر شیر نشان می‌دهد و خورشید بر فراز اوست.
جالب است که یونسی هم همین را می گفت !!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
5
86
يونسى مچكريم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
7
63
ما ملت 24خردادیم . هزاران سلام برهاشمی روحانی خاتمی
سعید محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
36
با تشکر ازینکه به مساله بصورت علمی می خواهید بپردازید و مه سیاسی... استاد ارجمند! یک مورخ برجسته قبل از ذکر منابع تاریخی خود تفسیر سیاسی و شخصی اش را از مساله بیان نمی کند. من که اصلا هم تاریخدان نیستم می توانم چند صفحه جدا کنم و اثبات کنم حرفهای یونسی منطبق بر شواهد تاریخی است.بالاخره یونسی که از خودش در نیاورده. ایشان هم از یک منبع تاریخی غیر از مجتبی مینوی ذکر مطلب کرده اند.بطور ساده :
1- در تاریخ بعد از اسلام شیر و خورشید بصور مختلفی تفسیر و استفاده شده است و طبیعی است که برداشت کنونی ما از صفویه باشد.
2- با حذف این نماد از توافق ژنو کریستال سرخ اسراییلی جایگزین آن خواهد شد.
توضیح نمی خواهد.الباقی با خوانندگان.ممنونم
سهراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
7
19
حالا چی شده مگه بنده خدا که نمیخواسته عمدا برای دولت مشگل تراشی کنه . انشاالله دیگه پیش نیاد. انتخاب جان شما همی بی خیال شو لطفا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
62
پس شیر و حورشید منافاتی با شرع و ملیت ایرانی ندارد
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
نه.فقط عده ای از شمشیر دست شیر میترسند
رضا جلالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
2
49
انتخاب به سایت شما هم دیگه نمیشه اعتماد کرد! یعنی هیچکس در مورد این مطلب نظر نداده؟!!!
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
2
28
آزادي بيان احترام داره هرمي آزاد نظرش بگه شما خيلي تند داريت ميري انتخاب جان شما الان در نقش سايت رجانيوز هستي
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
2
43
آقای شهبازی
خواهشمندم به بحث های تاریخی معاصر خود بپردازید و در موضوعی که تخصصی در آن ندارید وارد نشوید. من قصد ورود به این موضوع را نداشتم چون جنبه سیاسی- امنیتی به خود گرفته است. آقای فقیهی هم خیلی زیرکانه با این موضوع برخورد نکرد. اگر فضای غبارآلود فعلی نبود به شما و جناب فقیهی ثابت می کردم که بحث آقای یونسی بسیار سنجیده و با پشتوانه بوده است.
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
38
لطف کنید نظر دکتر خسرو معتضد را هم درج کنید تا رعایت اصل بی طرفی شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
45
پس بنابراین گفته آقای یونسی به عبارتی درست است.
ساسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
39
درود بر یونسی
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
30
آقای فقیهی آقای یونسی چیزی گفت . صرفنظر از درستی یا غلط بودن- که آقای عبدالله شهبازی هم بر وجه مورد نظر جناب یونسی تایید گذاشتند - بنظر می آید شما قصد کوتاه آمدن نداری.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
31
به سایت انتخاب پیشنهاد میکنم از این رویه خود در حمایت یکجانبه و یا مخالفت یکجانبه تخریبی دست بردارد. اینگونه موضع گیری ها باعث تضعیف موقعیت این سایت خبری شده و به ترد وتردید مخاطبین خود می انجامد. نماد شیر و خورشید در ایران سابقه ای بسط طولانی دارد و همین قدر کفایت دارد تا فردی وارسته چون جناب یونسی را از این گونه واکنش ها تبرئه نماید . در صورتیکه در این موضوع نیازمند اطلاعات بیشتری هستید کافی است سری بزنید به کتاب تاریحی که توسط افراد برجسته این مرزو بوم نگاشته شده است . از نام کتاب صرفنظر میکنم تا شاید به موضع گیری کسی منجر نشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
39
آقای فقیهی رسانه رو محل بحث های شخصی خودتون نکنید و برای اثبات تحلیلی که اون همه از مخاطباتون منفی گرفت هویت تاریخی ملت رو به چالش نکشید.
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
38
یه حرف حقی زد آقای یونسی من نمیدونم چرا شما این همه خودتونو می کشید که ماله بکشید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
3
34
آقای خسرو معتضد نظر آقای یونسی را تایید کرده اند
على
|
Canada
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
28
"شيعيان همين تعبير را براى حضرت على بكار مى بردند". خب اين كجاش با صحبت اقاى يونسى در تضاد مى باشد. اگر شما محقق هستيد محققانه اطهار نظر فرماييد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
3
36
حرفهاي يونسي نه تنها باعث افزايش شكافهاي قومي نيست بلكه تلاشي براي كاهش نارضايتيها در برخي اقوام و اقليتهاست . حرفهاي عبدالله شهبازي كه خيلي ترك ترك گفت تحريك كننده و موجب شكاف است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
دوست عزیز ، شهبازی از ترک ها تعریف کرده چرا تحریک بشن
هم نجوم مال ترک ها بوده هم شیرو خورشید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
بفرما! حالا یکی گفت ترکان از نجوم خوششون اومده. ترکها شروع کردن بگن نجوم کلا مال ترکها بوده!!!
leila
|
United States
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
2
27
انتخاب زيادي گنده ش كردي
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
2
37
انتخاب چرا انقدر از فرهنگ ایران بدت میاد خیانت هم حدی داره پرچم ایران همون شیر خورشید هست حالا برو هزار تا کارشناسمخالف بیار نظر بدن اگر مرد هستید رفراندوم کنید ببینید چقدر طرفدار دارید نه نظر سنجی هم کمر شما را به خاک می مالد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
2
29
شما سرگیجه گرفتید که یک حرف معمولی را این قدر کش می دهید انگار فقیهی بلایی سرش اومده !!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
30
بس كنيد ديگر. واقعا شما حتي تحمل يك جمله مخالف عقايدتان حتي از طرف دوستان خودتان را نداريد. بعد اداي روشنفكري در مياريد واقعا متاسفم....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
2
28
جناب عبدالله شهبازی ؛ گیرم آقای مینوی اینها را نوشته است . مگر نمی دانی که در مکتب شیعه از امیر المومنین ع به شیر تعبیر می شود و شیری که شمشیر بدست دارد در نزد شیعه قطعاً تداعی گر امیر المومنین است حال چه شاهی این را بر پرچمش درج کرده باشد و چه نکرده باشد . با تفسیر جنابعالی اگر شاهی در زمانی شیری را در قفس کرد و بعداً کسی گفت شیر در قفس در دوره جور امیر المومنین ع است منافات دارد . خب عزیزم در فرهنگ مردم خاورمیانه شیر نماد عظمت و بزرگی است و یکی این شیر را برای زنش دستمایه کرده است و دیگری برای اسد الله الغالب علی بن ابیطالب . مثل اینکه شما یادت رفته است که نقش کنونی پرچم ابران تداعی کننده لاله است این که منافات ندارد با لفظ جلاله الله . آن شیر هم منافات ندارد با امیر المومنین . چقدر خوب است نماد شیر وخورشید بجای خود باز گردد و بالای شیر هم لفظ جلاله الله " نقش کنونی " پرچم موجود باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
31
3
ممنون از اطلاعات صحیح و مفید که در اختیار ما گذاشتین
نسل اول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
3
12
آقایان دست بردارید ازاین سیاه بازی ها!
به امور مملکت برسید تا انشاالله وضعیت مردم سر و سامانی پیداکنه
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
1
23
انتخاب جون چرا اینقدر این قضییه رو کش میدی!!! از هر کی انتظار داشتیم اما از شما نه!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
1
19
در این مطلب هیچ اششاره ای به علت استفاده از شیر و خورشید در زمان قاجار نشده است. شیر نمادی بود برای حضرت علی علیه السلام به عنوان اسدالله و خوشید نیز طلوع حضرت محمد صل الله علیه و اله و سلم و مراد از آن به حمایت و پشتیبانی امام علی از حضرت رسول برمی گردد.اگر کسی از مطلب آقای شهباز چیزی فهمید به ما هم بگوید.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
3
35
درود بر یونسی
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
9
قبا از اسلام نیز از این نمادها استفاده میشده و تنها مربوط به بعد ار اسلام نیست.لطفا دقت کنید تاریخ را تحریف نکنید.
در ایران پیش از اسلام، خورشید (به صورت یک مرد) همیشه سلطنت را در ایران تداعی می‌کرده‌است: «تصویر بلورین خورشید» سراپرده سلطنتی داریوش سوم را متمایز می‌نموده‌است. درفش اشکانیان با تصویر خورشید تزیین می‌شده‌است. بر بالای تاج سلاطین ساسانی گویی قرار داشت که نماد خورشید بود. مالالاس رومی به نامه‌ای اشاره می‌کند که در آن شاه ایران را «خورشید شرق» و قیصر روم را «ماه غرب» نامیده‌اند. شیر نیز پیوند نزدیکی با شاهنشاهی در ایران داشته‌است: ردیف‌هایی از شیران زینت بخش تخت و ردای شاهان هخامنشی بوده‌است. تاج آنتیوخوس اول شاه پارسی تبار کوماژن (حک: ۳۴ـ ۶۹ پیش از میلاد) با تصویر شیر تزیین شده بود. در نقش برجسته مراسم اعطای مقام در نقش رستم، اردشیر یکم زرهی با تصویر شیر به تن داشته‌است. شیر نقش تزیینی مشابهی برای عضدالدوله دیلمی داشته‌است. در برخی لهجه‌ها و گویش‌های شرق ایران، واژه شاه، شیر تلفظ می‌شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
1
26
اینکه این بحث رو حتی بدتر از دلواپسان کش میدید مشکوکه.دلواپس شدی فقیهی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
17
انتخاب مثل اینکه کمر همت بستی آقای یونسی را تخریب کنی. حرفی زده که نمی باید می زد . اخر او هم انسان است.نمی شود با یک جمله تمام سوابق خوب ایشان راتحت الشعاع قرار داد. هر چیزی به اندازه اش خوب است . به نظر کمی بیش از اندازه به این موضوع پرداخته اید.
یک معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
14
8
گر چه اظهارات آقای یونسی ناپخته است اما این نوشته هم خاستگاه دقیق و وجه استفاده از «شیروخورشید» را مشخص نکرده است . در کل سرزنش بیش از حد آقای یونسی به خاطر یک اشتباه ،آب به آسیاب مخالفین ریخته و اثر سازنده ی ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
1
21
زین همرهان سست عناصر دلم گرفت شیر خدا و رستم دستانم ارزوست
شیر خدا حضرت علی است
... ماشاالله جمعا در بعضی از نقوش هم ذوالفقار در دست شیر است
ناشناس
|
Czech Republic
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
1
32
هر چه هست نماد زیبائی است و ریشه تاریخی ونمادین برای ایرانیان دارد.هیچ عیبی دراستفاده و داشتن ان وجود ندارد..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
9
نامفهوم بود
مسعود
|
Korea, Republic of
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
26
2
بعضی ها اول فکر می کنند بعد حرف می زنند بعضی ها اول حرف می زنند بعد فکر می کنند بعضی ها هم حرف می زنند و بعد هم فکر نمی کنند که نتیجه ی حرفشون چی می شه .راجع به یک موضوع تاریخی که همینجوری نمیشه حرف زد بالاخره چهار تا آدم با سواد حرفاتو گوش می کنن آقای یونسی بعدش دیگه خیلی بد میشه
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
21
عبدالله شهبازی انتقاد و حتی نظریه دیگران را از صفحه فیس بوک حذف میکند
ناشناس
|
Canada
|
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
30
جانب فقیهی شما یک نقد تند ... علیه آقای یونسی کردید و دیدید که حداقل اکثریت بازدید کنندگان سایت شما خلاف نظر شما را دارند و بیشتر با آقای یونسی هم نظرند دیگر حالا اینقدر خود را به در و دیوار برای اثبات حرف خود نزنید بقول ابن سینا اگر برای یک کار اشتباه هزار دلیل هم بیاورید می شود هزار و یک اشتباه . لطف شما دیگر دچار استبداد رای نشوید
شاهرخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
3
22
مقاله دکتر خسرو معتضد در ایسنا را در همین ارتباط بخوانید
سعيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
4
15
مینوی می‌نویسد: «در باب اصل منشاء شیروخورشید آن‌چه بر اینجانب معلوم شده این است که نمی‌توان آن را به عهد ماقبل اسلام منسوب کرد
حبيب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
9
ما ملت 24خردادیم . هزاران سلام برهاشمی روحانی خاتمی
جناب آقاي فقيهي غضنفر نشو آقاي يونسي دقيقا درست گفته اما اگه دنبال بهانه نيستيم چه عيبي داره شير را نشان حضرت علي و خورشيد را نشان رسوا الله قرار دهيم و ما مبنا ها را تعريف كنيم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
10
انتخاب از شما انتظار داریم از آقای یونسی عذر خواهی کنید و از این به بعد بدون مطالعه موضع نگیری شما اصل قضیه تاریخی رو بدون مطالعه زیر سوال بردید
درود بر روحانی و درود بر مشاور ارشد ایشان آقای یونسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
9
سلام علیکم
متاسفانه سایت انتخاب این مساله را بزرگ نمود. البته جناب فقیهی به دلیل اینکه دانش تاریخ نداشته اند از جناب استاد شهبازی کمک گرفتند. ایشان ابتدا با عزم رد این مساله آمدند ولی در میانه راه و پایان راه نتوانستند بلکل رد کنند. فقط فرمودند اکنون زمان طرح این موضوعات از سوی آقای یونسی نیست و اینکه شیعیان تعبیر خود را از شیر و خورشید دارند. جناب آقای فقیهی و اقای شهبازی تاریخ شیر و خورشید بیش از مطالب شما حاوی حرف و حدیث است. مساله شیر و خورشید سرخ و عثمانی ها غیر قابل انکار است. اگر بخواهید این نشان را به سلطنت ربط دهید اشتباه کرده اید. این نشان البته شما هم فرمودید که به سلاجقه بر می گردد در پرچم اما به گونه های مختلف و غیر پرچمی، پیش از اسلام هم نمود داشته در نقش برجسته ها. در زمان صفویه پر رنگ شد در نماد پرچم و از آن تعبیر شیعی نمودند. زرتشتیان هم چنین تعبیرات دینی ای داشتند. نشان شیر و خورشید همچنان برای ما محفوظ و ما نیز باید تا این فرصت از دست نرفته نشان را بر گردانیم.
توصیه ی برادرانه ام به سایت انتخاب این است که این مساله تاریخی است و شما استفاده سیاسی از آن نکنید. بگذارید اندیشمندان و مورخین بحث کنند. از آقای شهبازی متعجب شدم که سریع چنین اظهار نظری کردند و البته چندان هم نتوانستند مردود اعلام کنند اصل شیر و خورشید را.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
1
7
آقای فقیهی ا سلام, همانطور که مشاهده می کنید «هرکسی از ظن خود شد یار من » پس نظر قاطعی در این زمینه موجود نیست.
حالا شما گیر دادی یه جناب یونسی
برادر من این طرفی ها هرچه بگویند برای آن طرفی ها گران تمام می شود.پس بی خیال عکس العملهای قابل پیش بینی آقایان.
من از بیگانگان هرگز ننالم که هرچه کرد این آشنا گرد
ناشناس
|
United States
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
3
12
آقای فقیهی! محافظه‌کاران اینقدر به این مطلب پیله نکردند که شما! اینجاست که باید گفت مارادونا را ول کن انتخاب را بچسب!
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
4
جدا از این همه نظرات و مستندات تاریخی، اصالت ایرانی مون کجا رفته؟
نام ایران و نشان ایران و تمدن ایران باید زبانزد مردم دنیا باشد. واقعاً متاسفم که وقتمون رو برای چه چیزایی داریم تلف میکنیم، برای دور شدن از کنیه و ریشه تاریخی
Ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
4
8
با سلام
در خصوص موضوع شیر و خورشید نظر آقای یونسی به واقعیت و حقیقت نزدیکتر است، بهتر است آقای فقیهی اندکی مطالعات خودشان را بیشتر کنند و یا به قول خودشان در مسائیلی که تخصص دارند اظهار نظر کنند. تلاش زیادی شد تا شیر وخورشید برای کشورهای اسلامی به عنوان نماد در مقابل صلیب برای کشورهای مسیحی در مجامع بین المللی مصوب شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
3
6
بي خيال شو دىگه انتخاب بابا سايت هاي اصولگراي تندرو اينقدر كه تو به أين موضوع گير دادي ندادن بابا ول كن ديگه ...
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
4
6
با سلام
بهتر بود آقای شهبازی تاملی بر مطالب گفته شده می کرد و این دقیقا" موضوعی هست که به اتحاد و همبستگی ادیان و اقوام کشور و حتی جهان ( دهکده جهانی ) کمک می کند . همچنین روزنامه انتخاب هم بهتر بود تمام متن را در نظر می گرفت و مقدمه بی ربط را برای این موضوع انتخاب نمی کرد.
درود بر یونسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
4
5
انتخاب عزیز
اولا جناب یونسی گفتند نظر بنده این است شما که مدعی جامعه آزاد هستید اگر اعلام یک نظر را اینچنین جریان سازی کند دیگران واقعا حق دارند موتور دولت را از کار بیندازند
شرایط جامعه ما می طلبد همه برای ایجاد آرامش تلاش کنیم نه خود طرفداران دولت هم بحران آفرینی کنند این موضوع در زمان اصلاحات هم کاملا مشهود بو روزنامه طرفدار دولت به مراتب از منتقدان دولت را تخریب کردند
توصیه میکنم از این دست کارها را از دستور کار حارج کنید والا ما که به هیچ جریانی وابسته نیستیم تا کی با شاهد جنگ قدرت جریانهای سیاسی باشیم
اميد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
4
15
دم آقاي يونسي گرم كه با غيرت و نترسه

آفرين
يه مرد پيدا شد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
4
4
با توجه به مقاله فوق اصلیت پیدایش شیروخورشید محرز نیست.پس دلیلی برای محکومیت دیگران جهت ابراز عقایدشان وجود ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
2
در حالی که در زیر بیشتر آیین نامه ها و قوانین اساسی مصوب این مملکت در دهه اول انقلاب اسم بزرگوارانی هست که همگی الان بعنوان فتنه گر معروفند وهمه زنده اند هر حرف و حدیث و نقلی از ÷رچم و شیر و خورشید را میشود پذیرفت ولی چه دردی از شکم کرسنه ملت دوا میکند ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
3
10
شیر و خورشید نیز بی‌گمان یکی دیگر ا‌ز نشان‌‌های ملی ایران است که سابقه‌ای بسیار کهن دارد. کهن‌ترین پیشینه این اثر ملی مربوط به استوانه‌ای است مربوط به «پادشاه سوسه‌تر پادشاه میتانی» است که در حدود 1450 سال پیش از میلاد سلطنت می‌کرده است. در این استوانه شکل خورشید با بالی گشوده نمایان است و میله‌ای در وسط آن قرار دارد و دو شیر در طرفین آن واقع است. آثار دیگر هخامنشان و چندین سنگ نگاره از شیر‌نشان از قدرت کشور ایران دارد.



نخستین تصویر بر روی پرچم ایران


در سال 355 خورشیدی 976 میلادی که غزنویان، با شکست دادن سامانیان، زمام امور را در دست گرفتند، سلطان «محمود غزنوی» برای نخستین بار دستور داد نقش یک ماه را بر روی پرچم خود که رنگ زمینه آن یک‌سره سیاه بود زردوزی کنند. سپس در سال 410 خورشیدی 1031 میلادی سلطان «مسعود غزنوی» به انگیزه دل‌بستگی به شکار شیر دستور داد نقش و نگار یک شیر جای‌گزین ماه شود و از آن پس هیچ‌گاه تصویر شیر از روی پرچم ملی ایران برداشته نشد تا انقلاب ایران در سال 1357خو‌رشیدی.


افزوده شدن نقش خورشید بر پشت شیر


در مورد علت استفاده از خورشید دو دیدگاه وجود دارد، یکی این‌که چون شیر گذشته از نماد دلاوری و قدرت، نشانه ماه مرداد (اسد) هم بوده و خورشید در ماه مرداد در اوج بلندی و گرمای خود است، به این ترتیب هم‌بستگی میان خانه شیر (برج اسد) با میانه تابستان نشان داده می‌شود. نظریه دیگر بر تاثیر آیین مهرپرستی و میتراییسم در ایران دلالت دارد و حکایت از آن دارد که به دلیل تقدس خورشید در این آیین، ایرانیان کهن ترجیح دادند خو‌رشید بر روی سکه‌ها و پرچم بر پشت شیر قرار گیرد.


پرچم در دوران صفویان


پرچم ایران در بقیه دوران حاکمیت صفویان سبز رنگ بو‌د و شیر و خورشید را بر روی آن زردوزی می‌کردند. پرچم سه رنگ عهد نادر مادر پرچم سه رنگ فعلی ایران است. زیرا در این زمان بود که برای نخستین بار این سه رنگ بر روی پرچم‌های نظامی و ملی آمد، هر چند هنوز پرچم‌ها سه گوشه بودند.


تغییر اساسی در شکل و رنگ پرچم داده شد، یکی این که شکل آن برای نخستین بار از سه گوشه به چهارگوشه تغییر یافت و دوم این که «آقامحمدخان» سه رنگ سبز و سفید و سرخ پرچم نادری را برداشت و تنها رنگ سرخ را روی پرچم گذارد. دایره سفید رنگ بزرگی در میان این پرچم بود که در آن تصویر شیر و خورشید به رسم معمول وجود داشت با این تفاوت بارز که برای نخستین بار شمشیری در دست شیر قرار داده شده بود.


پرچم در دوران قاجار


در عهد «فتحعلی شاه قاجار»، ایران دارای پرچمی دوگانه شد. یکی پرچمی یک‌سره سرخ با شیری نشسته و خورشید بر، پرچمی سفید رنگ منقوش به شیر و خو‌رشید و شمشیر. سال‌ها بعد، «امیرکبیر» از این ویژگی پرچم‌های سه گانه دوره فتحعلی شاه استفاده کرد و طرح پرچم امروزی را ریخت و علاوه بر آن همان رنگ‌های پرچم نادر را پذیرفت و‌ دستور داد شکل پرچم مستطیل باشد. برای نخستین بار در زمان محمدشاه قاجار (‌جانشین فتحعلی شاه‌) تاجی بر بالای خورشید قرار داده شد.


در سال 1252 هجری قمری در زمان محمد شاه قاجار نظام نامه‌ای تدوین شد که درباره پرچم ایران چنین نوشته است: «پس برای هر دولتی نشانی ترتیب داده‌اند. دولت ایران را هم نشان شیر و خورشید متداول بوده است و هم‌اکنون نیز همین است. قریب سه هزار سال بلکه بیشتر از زمان زرتشت هم ‌این علامت بوده زیرا نشان آفتاب و نیروی شگفت‌انگیز خداوند است و شیر هم نشان از قدرت و هم برای آن‌که اکثر شهرهای ایران در اقلید چهارم واقع است و حرکت شمس هم در فلک چهارم است از این جهت شیر و خورشید را تغییر نداده‌اند و همان قرار سابق امروز برقرار است.»


با پیروزی جنبش مشروطه‌خواهی تدوین قانون اساسی در اصل پنجم متمم قانون اساسی آمده بود: «الوان رسمی بیرق ایران، سبز و سفید و سرخ وعلامت شیر و خورشید است.»


این نشان بنا به گفته مورخین به زمان شاهنشاهی «بهرام گور» باز می‌گردد. بنا به گفته فردوسی بزرگ بهرام گور شاهنشاه ساسانی خود را یکی از وارثان اصلی تاج و تخت کیانی ایران زمین می‌دانسته ولی می‌دید که به جای او خسرو به تخت شاهنشاهی رسیده و بزرگان کشور به پادشاهی او رای داده‌اند.


پس بنای پس گرفتن تاج کیانی از خسرو را گذاشت و به همین جهت تاج شاهنشاهی ایران بنا به درخواست او در وسط میدان شهر گذاشته شد و دو شیر را برای حفاظت از آن رها کردند. مقرر شد هر یک از دو شاهزاده (خسرو و بهرام‌) اگر توانستند تاج شاهنشاهی ایران را ا‌ز بین دو شیر رها سازند آن شخص پادشاه رسمی ایران خواهد شد. روز موعود خسرو از این کار دوری کرد و ریسک اش را نپذیرفت و میدان به بهرام واگذار شد.


بهرام با شجاعت و مهارت و نبردی طولانی توانست تاج را بردارد و در نهایت با گرزی هر دو شیر را از پای در آورد. هم ‌این امر موجب شد از زمان ناصرالدین شاه سرداران و فرماندهان بر کلاه خود هم‌چنین علامتی را نصب کنند. مهر سلطنتی ایران نیز که دو شیر محافظت از تاج شاهنشاهی را بر عهده دارند از آن زمان سرچشمه گرفته است. امروزه کشور پادشاهی انگلستان نیز نمادی بسیار شبیه به این نشان ایرانی برای خود بر گزیده‌اند.


رضا شاه پهلوی و پرچم


در زمان وی سه درفش ملی و‌جود داشت:


پرچم رسمی ایران (دولتی): سبز و سفید و قرمز با شیر و خورشید و تاج سلطنتی و شمشیر


پرچم نظامی: سبز و سفید و قرمز به هم‌راه شیر و خورشیدی و تاج شاهنشاهی که اطراف آن را برگ خرما گرفته است.


شمشیرپرچم ملی: سبز و سفید و قرمز بدون شیر و خورشید که برای جشن‌ها موسسات و اماکن برافراشته می‌شد. رضا شاه به همراه درفش تاج‌گذاری‌اش جنس درفش رضا شاه پهلوی از ابریشم به رنگ آ‌بی آسمانی بوده است و در بالای آن آرم شیر و خورشید به همراه تاج سلطنتی و برگ‌های خرما منقوش بوده است .


پرچم ملی: سبز و سفید و قرمز بدون شیر و خورشید که برای جشن‌ها موسسات و اماکن برافراشته می‌شد.


محمد رضا شاه پهلوی و پرچم


در سال 1336 منوچهر اقبال، نخست وزیر وقت به پیشنهاد هیاتی از نمایندگان وزارت‌خانه‌های خارجه، آموزش و پرورش و جنگ طی بخش‌نامه‌ای ابعاد و جزییات دیگر پرچم را مشخص کرد. بخش‌نامه دیگری در سال 1337 در مورد تناسب طول و عرض پرچم صادر شد و طی آن مقرر شد طول پرچم اندکی بیش از یک برابر و نیم عرضش باشد .


پرچم بعد از انقلاب اسلامی


در اصل هجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1358 در مورد پرچم گفته شده است که پرچم جمهوری اسلامی از سه رنگ سبز، سفید و سرخ تشکیل می‌شود و نشانه جمهوری اسلامی در وسط آن قرار دارد و شیر خورشید را بدلیل نشان شاهنشاهی بودن حذف کردند. ولی پس از 27 سال در سال 1384 مجلس شورای اسلامی در «قسمت تحقیقات مجلس» با بررسی‌های تاریخی نشان شیر و خورشید را یک نماد ملی و ایرانی نامید و در طی گزارشی که در روزنامه آفتاب یزد انتشار یافت آن را بی‌ارتباط به نشان شاهنشاهی ایران دانست و پیشنهاد بازگشت تندیس شیرهای ایرانی در میادین و ساختمان‌های دولتی را دادند.
محسن
|
France
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
5
7
آقای شهبازی نکنه این نظرتم مثل نظرت درباره ریچارد فرای بود که فقط اسم مقاله مینوی رو شنیده بودی اومدی مقاله نوشتی. والا آقای فقیهی من از این بابا براتون بهتر مطلب علمی میزنم چیه این .
doman
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
3
7
از سال ۱۹۲۹ شیر و خورشید سرخ به عنوان یکی از نشان‌های رسمی جمعیت صلیب سرخ جهانی در کنار نشان‌های هلال احمر و صلیب سرخ پذیرفته شد.[۳] از ۴ سپتامبر ۱۹۸۰ نظام جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی اعلام نمود که از این پس نشان هلال احمر را به کار خواهد گرفت، هر چند حق خود را برای بازگشت به نشان شیر و خورشید محفوظ می‌دارد. کنوانسیون ژنو همچنان نشان شیر و خورشید سرخ را یکی از نشان‌های رسمی خود می‌داند.[۳][۳۸]

در ضمن مگه بده یه نشان داریم که همه مارو با اون میشناسن چرا باید حتما همه چیرو سیاسی و به بعضی چیزا نسیت میدن؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
3
3
این نشان تلفیقی از سنن کهن میان‌رودان، ایران، عرب، ترک، یهودی و مغول است. شیر و خورشید در اصل نشان ستاره‌بینی، خورشید در صورت فلکیِ اسد (شیر) در منطقةالبروج بوده‌است.
در دوران حکومت سلسله‌های ترک و از حدود قرن ششم هجری، علامت شیر و خوشید از ستاره‌بینی وارد کارهای هنری در قلمرو اسلامی از مصر تا آسیای میانه شد. از دوران سلجوقیان روم سکه‌هایی با نقش شیر و خورشید می‌توان یافت و سپس این نشان از قرن نهم هجری/پانزده میلادی به طور ناپیوسته بر روی پرچم‌های ایران نقش بسته‌است.
نشان شیر و خورشید در هر دوره‌ای از تاریخ به گونه‌های مختلفی تعبیر شده‌است. در آغاز تنها نشانی اخترشناسانه بوده‌است نه نمادی حکومتی. در دوران صفویه این نشان تعبیری شیعی/ایرانی پیدا می‌کند. از زمان شاهان پس از آغامحمدخان قاجار و همزمان با دگرگونی‌های فکری و اجتماعی در آن هنگام، تعبیر شیعی این نشان رفته‌رفته کمرنگ می‌شود. در این دوران است که این نشان به اشتباه به ایران پیش از اسلام نسبت داده‌می‌شود
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
3
11
نمیدونم سردبیر محترم چه مشکلی با اقای یونسی عزیز دارند ؟؟
اینقدر که شما با این موضوع پرداخیت رجانیوز نپرداخت و سعنی نکرد ....
البته میدونم منتشر نمیشه
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
6
همان روزی که نشانه فعلی برچم ایران رونمائی شد من ویکی ازدوستان که 7تیر شهید شد چیزی کاملا شبیه آنرا بعنوان لوگوی یک شرکت تولیدکننده رادیوی ترانزیستوری چینی روی آن رادیوی چینی دیدیم وتاسف خوردیم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
10
5
حقیقت تاریخی آن است که اصولا کشور ایران با هویت ایرانی را ابتدا مغلولان و در زمان هلاکو و قبل از حمله به بغداد ابداع کردند دلیلش آن بود که مغول ها فاقد بستر فرهنگی برای حکومت بودند و مجبور به تبعیت از متفکرین ایرانی شدند. پایه نظریه آن قبلا توسط خواجه نظام الملک ریخته شده بود و بزرگان ایرانی دربار هلاکو آن را تئوریزه کردند. نام ایران و اتحاد ملی آنجا چنین کلید خورد و دو قرن بعد همین به میراث صفویان تبدیل شد. منشا شیر و خورشید هم از آنجاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
برو تاريخ بخوان . ايران 3000 سال تاريخ مدون دارد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
8
8
«ترکان و مغولان به نجوم بسیار علاقمند بودند و در ایران رصدخانه‌ها بپا کردند و استفاده از نقوش شیر و خورشید را در پرچم‌های خود گسترش دادند.»
ما که تاریخمان فقط به ترکان توهین کرده ایم و انها قومی وحشی خطاب کرده ایم. نجوم یک علم است پس اینها آنطور که تصور می رود آنقدرها هم وحشی نبودند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
سلجوقيان كه باشكوه ترين دوران ايران پس از اسلام را افريدند تركان اسياي ميانه بودند . اگر هم منظورتان به هموطنان اذربايجانيمان ميباشد كه انها خودشان از اصلي ترين تشكيل دهندگان ملت و فرهنگ و تمدن ايراني بوده و هستند .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
ادعاي شما درباره اينكه در تاريخمان تركان را وحشي خطاب كرده ايم كاملا بي اساس است . انچه درباره وحشيگري مغولان گفته شده حقايق تاريخي است كه ربطي هم به تركان ندارد .
حسن
|
United States
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
12
5
فقط شیر و خورشید نیست. بروید فیسبوک ببینید آقای یونسی در سفر شیراز چه فتنه ای به پا کرده. درباره قشقایی ها طوری صحبت کرده که حالا عده ای منتسب به قشقایی خودشان را «قوم قشقایی» می خوانند نه «ایل قشقایی» و خواستار «استان قشقایی» هستند.
محمد امين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
3
8
در مباحث تاريخي نبايد به يك مقاله اكتفا كرد چون امكان سو گيري وجود داشته است.
شهاب مرآتی
|
United States
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
9
5
حالا دیگه افسانه نجم آبادی و خسرو معتضد شده اند مرجع علمی و آدم بزرگی مثل مجتبی مینوی شده بیسواد. بسوزی ای دنیا
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
4
9
احنت بر آقای یونسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
3
12
با سلام . من فقط اینو میدونم که ما در یزد و در حسینیه های بسیار قدیمی نقش های شیر و خورشید که به نوعی یادآور و نماد جریان های مذهبی هستند زیاد داریم و حتی بر بالای چندتا از همین حسینیه ها مجسمه سنگی شیر نصب شده است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
4
11
آقای فقیهی دلواپس!!!!
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
6
9
حالا دیگر عبدالله شهبازی شده مورخ برجسته ایرانی؟ شما این عنوانها را از کجا می آورید و به این راحتی به دیگران می بخشید؟ عبدالله شهبازی هر چه هست، مورخ نیست.
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
11
دقت کن اتخاب یک نفر هم با نظر شما موافق نیست چه گیری دادی به یونسی
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
11
لزومی ندارد هر چه را می خواهیم باور کنیم ابتدا اسلامی و دینی کنیم و سپس از آن دفاع کنیم

می توان بهنماد ملی یک کشور خارج از بحث دین و مذهب نیز نگاه کرد
الحمدالله دین اسلام و مذهب شیعه نیز بانمادها و رسوم سالم ملی هیچ کشوری مشکل نداشته و حتی باعنوان قوانین عرفی و امضایی قبول کرده است
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
3
18
انتخاب جان بااینکه نمیخوام تندی کنم و از طرفدارانت بودم . ولی اینبار باید بگویم خیلی سخیف و مزخرف عمل کردی
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
4
15
اقای فقیهی : بی سواد ساده لوح و این روزا دل واپس
تهراني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
4
بنظر مي رسد آقاي مينوي يك بررسي(گزارش اداري ) محدود براي يك كار اداري انجام داده است و آقاي شهبازي فقط اين بررسي را اعلام كرده است ،لازم است پژوهشهاي ديگران نيز بيان شود همانطور كه دو سه موردش را خوانندگان بيان كردند .آقاي شهبازي مي توانند يك بررسي كاملي از مستندات كرده و نظر نهائي خودشان را بيان كنند ، نه اينكه آقاي يونسي به گزارش آقاي مينوي ارجاع دهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
3
2
انتخاب با موضع معكوس بدنبال اثبات نظر آقاى يونسي است. ضمناً هيچ كاربر متشخص و با انصافي حق توهين به ديگران بويژه جناب فقيهي عزيز و با هوش را ندارد.
محسن نجم
|
United States
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
4
ای کاش متن کامل مقاله مرحوم استاد مینوی را منتشر میکردید. همانطور که استاد مینوی نوشته اند نقش شیر و خورشید در درفش کاویانی که پرچم ایرانیان قبل از اسلام بوده وجود نداشته و شروع نقش شیر و خورشید از زمان محمد شاه قاجار است. خانم افسانه نجم آبادی هم کتابهایی در زمینه مسائل زنان نوشته اند ولی تخصصی در این امور ندارند و جفاست که نظر ایشان یا آقای خسرو معتضد با نظر مرحوم استاد مینوی قیاس شود.
باقر
|
United States
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
8
متاسفانه انچه در اين مورد مغفول ماند هدف جناب يونسي بود.
سازمان بين الملي وجود دارد كه تا كنون ٣ نماد ثبت شده دارد كه در اوايل فعاليت اين سازمان تنها يك نماد داشت و ان هم صليب سرخ بود، بعد از مدتي كشور هاي مسلمان و عمدتا عربي اعتراض كردند و گفتند كه نماد صليب مربوط به مسيحيان است و بايد مسلمانان از نماد ديگري استفاده كنند كه پس از كش و قوس هاي فراوان سازمان يادشده نماد هلال احمر را بعنوان نماد جايگزين اعلام كرد و كشورهاي عربي هم از ان مقطع به بعد به جاي صصليب سرخ از نماد هلال احمر استفاده كردند بعد از مدتي ( قبل از انقلاب ) دولت ايران هم به اين سازمان اعتراض كرد و اعلام نمود كه كشور ايران نه مسيحي و نه عرب است و لذا بايد از نماد ديگري استفاده كنيم ، سازمان فوق سومين و اخرين نماد را هم اضافه كرد كه ان هم شير و خورشيد سرخ بود. و نام ان سازمان جمعيت شير و خورشيد سرخ ناميده شد . ولي متاسفانه بعد از انقلاب و در دوران شلوغي نام سازمان به جمعيت هلال احمر تغيير يافت . شايان ذكر است كه كشور اسراييل بيش از ٤٠ سال است كه تلاش ميكند تا ارم ستاره داوود سرخ را به عنوان چهارمين نماد وارد نماد هاي سازمان يادشده قرار دهد كه هنوز نتوانسته است ، هدف زيباي جناب يونسي اين بود كه بهتر است نام سازمان به شير و خورشيد سرخ تغيير يابد زيرا زمزمه هايي از ابطال اين نماد پر ارزش در سازمان ياد شده به گوش ميرسد كه چون ايران از نماد خود استفاده نميكند ، ستاره داوود به جاي ان جايگزين شود. اري دوستان باز هم اصولگرايان همانند غضنفر گل به خود ميزنند. ( البته با ديد مثبت) و شايد ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
3
9
مطلب خسرو معتضد مورخ در شرق روز 17 اردیبهشت با عنوان :در دفاع از نماد «شیروخورشید»:
حجت‌الاسلام یونسی دستیار ارشد رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفته است: «پرچم سه‌رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیروخورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است [در حالی‌که] شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود اگر با من باشد هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیروخورشید [سرخ] را جایگزین آن می‌کنم.» قبل از آنکه عده‌ای از افراد منتظر فرصت‌، آقای یونسی وزیر اطلاعات پیشین را موردحمله و اتهام قرار دهند سخن ایشان را تایید می‌کنم و صریحا می‌گویم: هلال‌احمر که از سه دهه پیش جایگزین شیروخورشید سرخ، آرم جمعیت شیروخورشید سرخ ایران شد درست تصویر برعکس پرچم سرخ‌رنگ دولت امپراتوری منقرض‌شده عثمانی است که این‌روزها آقای رجب‌طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه پس از 99 سال که از وقوع کشتار ارمنیان به دست مارشال‌ها و ژنرال‌ها (مشیرها و میرلواها)ی ارتش عثمانی سابق و رهبران جمعیت افراطی ژون ترک می‌گذرد، بابت حادثه ارامنه عذرخواهی و از ارامنیان دلجویی می‌کند. همانطور که صلیب‌سرخ تصویر برعکس پرچم کشور فدرال سوییس، یعنی سلیب سفید در زمینه قرمز است. هلال احمر در زمانی که دولت عثمانی در قرن نوزدهم در جنگ‌های متوالی با ارتش روسیه و نیروهای استقلال‌طلب بالکان درگیر شده بود (مانند یونان، رومانی، بلغارستان و صربستان) به عنوان علامت بهداری قشون عثمانی تعیین شد و روی گاری‌های آمبولانس نقش بست. هلال عثمانی در حافظه تاریخی ایرانیان جایگاه خوب و خاطره شیرینی به‌جا نگذاشته است. دولت عثمانی از اولین روز پیروزی بر امپراتوری روم شرقی کمر به فتح ایران که در آن زمان در دست اولاد امیر تیمور در مشرق و خاندان‌های ترکمان قراقویونلو و آق قویونلو در آسیای صغیر و شمال‌ عراق و آذربایجان و کردستان و ایران مرکزی بود بست.
اولین جنگ‌های عثمانی‌ها با دولت ترکمان با نیروی آق‌قویونلو در زمان حیات سلطان محمد فاتح (سلطان محمد دوم) و سلطنت اوزون حسن روی داد و نه‌فقط با آغاز سلطنت صفویه و جنگ سلطان سلیم اول با شاه اسماعیل صفوی نوه دختری اوزون حسن.در تمام جنگ‌های دولت عثمانی از سلطان سلیم اول که دیاربکر و ارمنستان قسمتی از آسیای صغیر شرقی و کردستان عراق کنونی از ایران جدا شد (سال 920 هـ..ق) سال‌های پس از جنگ جهانی اول پرچم هلال عثمانی در زمینه قرمز در شهرهای اشغال‌شده ایران برافراشته می‌شد و تصادفا اولین حمله‌ای که ایرانیان می‌کردند به پرچم عثمانی و سرنگون‌کردن آن بود.اما شیر نماد ایران باستان نبوده و فقط در زمان سلاجقه بر پرچم ایران نقش بسته و در زمان صفویان به مثابه نماد علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) بود که او را شیرخدا اسدا...الغالب می‌خواندند.خورشید نیز نمودار الوهیت و دین اسلام و رسول خدا(ص) بوده و جالب اینجاست که پرچم ایران تا زمان مشروطیت یک نوار سبز رنگ در زمینه سفید (نوار سبز به نشانه تشیع) بوده که شیر با خطوط سیاه و زرد در کنار یا وسط زمینه سفید قرار داشته است.نماد تاج روی شیروخورشید در ادوار قدیم وجود نداشته و بسیار محتمل است از عصر قاجاریه به آن افزوده شده ‌باشد زیرا تاج کیانی که در زمان فتحعلی‌شاه قاجار برای تاجگذاری او ساخته شد در دوره قاجار روی علامت شیروخورشید در حقیقت بر فراز شیر قرار گرفت و این تاج پس از تاجگذاری رضاشاه که یک جواهرساز روسی مهاجر، تاج پهلوی را ساخت، تبدیل به تاج پهلوی شد (از 1305 هـ..ش به بعد)همان‌طور که حجت‌الاسلام‌والمسلمین یونسی گفته‌اند هلال احمر متعلق به ایران نیست. روی سکه‌های سلطنتی عثمانی و سکه‌های پادشاهان افغانستان مانند حبیب‌الله‌خان، امان‌الله‌خان، محمدنادرشاه و محمدظاهرشاه علامت هلال منقوش بوده است. شیروخورشید نماد مذهبی ایران بعد از اسلام بود و البته پرچم ایران به رنگ‌های مختلف به‌ویژه در پرچم قشونی بوده که پرچم رسمی همانگونه که در تصویر نقاشی ورود محمدرضا بیگ سفیر شاه سلطان حسین به کاخ ورسای یا در پرچم میرزا ابوالحسن شیرازی سفیر ایران در دربار الکساندر اول تزار روسیه دیده می‌شود، محسوب می‌شده است.به‌نظر من اگر در زمانی که موج نظرات‌عمومی از رژیم سابق برانگیخته‌شده بود تا حدی که شیروخورشید نیز اشتباها آرم سلطنتی انگاشته شد، کسانی بودند که مشفقانه توضیح می‌دادند «شیر» نشانه «شیرخدا» یعنی مولای متقیان و خورشید نشانه درخشش دین مبین اسلام است و پرچم‌های پیش از اسلام، هرگز دارای این نماد نبوده‌اند. انتخاب هلال‌احمر به جای شیروخورشیدسرخ، پیش نمی‌آمد. کمااینکه ندیدیم علامت رسمی کشور، هلال‌ و ستاره شود و به جای آن، آرم کنونی و زیبای «الله‌اکبر» علامت رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران شد. جا دارد پیشنهاد جناب آقای یونسی مورد مطالعه قرار گیرد و شیروخورشید سرخ، جایگاه خود را بازیابد و به مثابه آرم ملی و مذهبی همراه با «الله‌اکبر» بر بالای آن سرلوحه صفحات جمعیت و زیب بدنه آمبولانس‌ها و پرچم‌های جمعیت شود. لازم به یادآوری می‌داند کشورهای عربی پس از جنگ اول جهانی و در جریان انقلاب عربی (الثوره‌العربیه) از عثمانی جدا شدند؛ شامل کشورهای عراق، سوریه، لبنان (که تا سال 1945 سوریه و لبنان مستعمره‌ فرانسه و سپس به استقلال رسیدند) فلسطین (که تا سال 1947 در اشغال انگلستان بود) مصر که تحت قیمومیت انگلیس قرار گرفته بود و سایر کشورها،‌ هلال‌احمر را که در عالم عربی جا افتاده بود، به عنوان آرم جمعیت هلال‌احمر انتخاب کردند. ایرانیان پس از تشکیل جمعیت شیروخورشید سرخ در سال 1303/1924 هوشیارانه آرم رسمی کشور را به رنگ قرمز روی زمینه سفید برای آمبولانس‌های بهداری و در سال‌های بعد نیز آمبولانس‌های بهداری ارتش برگزیدند. در زمان جنگ‌جهانی دوم به دلیل نافهمی خلبان‌های روسی و انگلیسی در بمباران آمبولانس‌ها و بیمارستان‌ها، به ناچار علامت صلیب‌سرخ روی سقف آمبولانس‌ها کشیده شد و در سال 1330هجری شمسی که انتظار می‌رفت هواپیماهای انگلیسی در جریان جنبش نفت به خوزستان حمله کنند باز هم صلیب‌سرخ را که از دید خلبانان خارجی شناخته‌شده بود، برگزیدند و روی سقف آمبولانس‌ها، آن علامت منقوش شد. به هر ترتیب سال‌هاست اسراییل می‌کوشد ستاره هشت‌پر اسراییل را به عنوان آرم بهداری خود به سازمان ملل متحد و مراجع جهانی صلیب‌سرخ بقبولاند، ولی گویا موفق نشده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
2
6
انتخاب نميدونم چرا انقدر برات قابل هضم نيست اين مساله .هم شير هم خور شيد قبل إسلام بودند اما هم زمان باهم رو نميدونم از كي داريم حداقل ولي از صفوي بوده.از صفوي به بعد هم شير نماد امام علي بوده چون ايشون اسد الله اند.ضمنا به شعور مخاطب احترام بزار.قبلا بيخيال تابناك شدم انگار بايد بيخيال انتخاب هم بشم.نظرات شخصيتون براي خودتون شما بايد واقعيت رو منتشر كنين
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
14
2
نمی دونم چرا با این دست گلهای این مشاوران روحانی یاد بعضی دست گل های مشاوران احمدی نژاد مثل بقایی میفتم.

یکی نیست به این ها بگه که بابا اظهار فضل نکردن بخدا هیچ هزینه ای برای شما نداره. سود به مملکت نمی رسونید لااقل هزینه تراشی نکنید آقایان مشاوران اعظم!!!!
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
4
11
آقای سردبیر اومدی درستش کنی بدترش کردی.
نظرات بینندگان