arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۳

رییس اتاق تهران: تورم 5 درصدی سال 95؛ وعده روحانی / هشدار درباره کاهش صدور «کارت بازرگانی»

وی ادامه داد: برنجی که در نهایت به ایران وارد شد برنج بی‌کیفیت و ‌گرانقیمتی بود که نتیجه این واردات نیز این بود که هر تن برنج در هند 300دلار گران‌تر شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تاکید بر وعده روحانی درخصوص کاهش نرخ تورم به پنج درصد، هشدار کاهش تعداد کارت‌های تجاری اتاق ایران و انتقاد از اعزام هیات‌های تجاری به سراسر دنیا از مهم‌ترین محورهایی بود که اعضای اتاق تهران در نشست روز گذشته خود به آن اشاره کردند.


به گزارش انتخاب؛ چهل‌وسومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران دیروز با اظهارات رییس اتاق تهران آغاز شد. به گزارش مهر، یحیی آل‌اسحاق با اشاره به جلسه دوشنبه‌شب مسوولان نظام با مقام‌معظم‌رهبری گفت: در این جلسه رییس‌جمهور گزارش مفصلی از عملکرد 11 ماهه دولت ارایه کرد که اولین مساله مورد تمرکز دولت در این گزارش کنترل تورم بود. به نحوی که حسن روحانی وعده داده است نرخ تورم در سال 95 تک‌رقمی و حتی به پنج درصد برسد. بخشی از گزارش رییس‌جمهور هم مربوط به تامین سلامت و بودجه مرتبط با آن و افراد بیمه‌شده بوده اما به‌گفته آل‌اسحاق نکته مهم داشتن برنامه برای رونق اقتصادی و حل مشکل رکود از سوی دولت است. نکته مورد تاکید دیگر آل‌اسحاق در این نشست اشاره به تاثیر فضای کسب‌وکار بر رونق تولید بود. وی گفت: تا زمانی که فضای کسب‌وکار آماده نشود تولید رونق پیدا نخواهد کرد. آل‌اسحاق تاکید کرد: مسایل مربوط به سیستم بانکی در حوزه‌های مختلف باید جزو اولویت‌های کشور قرار گرفته و حل و فصل شود چراکه با حل مسایل، تولید، صادرات، تامین مواد اولیه، برگشت پول و نقدینگی رونق می‌گیرد. آل‌اسحاق در ادامه به سخنان رییس‌جمهور در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: «دکتر روحانی در این مراسم با گلایه از برخی صنایع به طور مثال صنعت خودروسازی اعلام کردند که این صنایع باید رقابتی شوند و نباید همواره منتظر کمک و حمایت دولت باشند.» این سخنان دکتر روحانی باعث شد برخی از فعالان اقتصادی گلایه‌مند شوند و حتی برخی از روسای اتاق‌های بازرگانی در تماس با من خواستار این بودند که در این زمینه با آقای رییس‌جمهور صحبت کنیم.

نگاه پلیسی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
در ادامه این نشست رییس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران از توقف اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و گفت: هم‌اکنون این قانون در کمیسیون‌های مربوطه ریاست‌جمهوری در حال بررسی و اصلاح است. به گزارش ایرنا، مسعود خوانساری افزود: پیش‌نویس لایحه مسکوت‌ماندن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مدت دو سال ارایه شده تا این قانون اصلاح و جایگزین قانون فعلی شود. وی با بیان آنکه قانون فعلی مشکلات اجرایی در بخش تجارت، صنعت و حمل‌ونقل ایجاد کرده، اضافه کرد: این قانون با یک نگاه پلیسی تهیه و تدوین شده که برای بخش تجارت و حمل‌ونقل کشور بسیار خطرناک است. خوانساری با اشاره به مشکلات ایجادشده ناشی از توقف ترانزیت سوخت به کشور افغانستان گفت: از دوسال پیش تاکنون این مشکل ایجاد شده که با پیگیری‌های به عمل آمده توانستیم این ممنوعیت را برداریم. خوانساری افزود: اگرچه این ممنوعیت رفع شده اما در مسیر ترانزیت سوخت به افغانستان همچنان با محدودیت‌ها و دخالت‌های برخی ارگان‌ها مواجه هستیم.

انتقاد حریری از اعزام بی‌نتیجه هیات‌های تجاری به خارج
پیش از این هیات تجاری از سوی اتاق بازرگانی به کشور اسلواکی سفر کرده بود که گزارش این سفر از سوی محمدرضا بهرامن نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام شد. به گزارش «ایسنا» پس از ارایه این گزارش در نشست دیروز مجیدرضا حریری - عضو هیات نمایندگان اتاق تهران - با انتقاد از روند برگزاری این سفرها و بی‌نتیجه‌بودن آنها اظهار کرد: تکلیف اتاق تهران جزیره‌ای است و جدا از اتاق ایران عمل می‌کند. وی ادامه داد: تکلیف امور بین‌الملل در اتاق‌های شهرستان‌ها و ارتباط آنها با اتاق ایران باید مشخص شود. فعلا اتاق‌های شهرستان‌ها جزیره‌ای عمل کرده و هیات‌ها را بدون هماهنگی با امور بین‌الملل اتاق ایران به دنیا اعزام می‌کند. وی ادامه داد: باید استراتژی مشخصی در اعزام هیات‌های تجاری داشته باشیم و مشخص شود که چرا این سفرها انجام می‌شود. به‌طور مثال در مورد سفر به هند این سوال مطرح است که سفر هیات تجاری ایران به هند چه پیامدی داشت غیر از اینکه باعث شد دو میلیون تن برنج از هند خریداری شود.

وی ادامه داد: برنجی که در نهایت به ایران وارد شد برنج بی‌کیفیت و ‌گرانقیمتی بود که نتیجه این واردات نیز این بود که هر تن برنج در هند 300دلار گران‌تر شود. حریری با اشاره به سفر هیات تجاری اتاق تهران به کشور ارمنستان که در سال گذشته انجام شد، گفت: کسانی که به این سفر رفتند چگونه انتخاب شدند خود تصمیم گرفتند که بروند یا مبنایی در این سفرها در نظر گرفته شده بود. حریری با اشاره به سفر هیات تجاری به اتریش بیان کرد: ما متوجه نشدیم که چرا این سفر انجام شد نتایج و دلایل آن مشخص نشد. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه با اشاره به سفر اسلواکی گفت: حتی در بهترین شرایط اقتصادی و در اوج تعاملات با دنیا حجم مراودات تجاری ایران با اسلواکی حدود 10میلیون‌دلار بود که الان در حال حاضر این مراودات به زیر پنج‌میلیون‌دلار رسیده است. حریری با اشاره به اینکه اقتصاد اسلواکی وابسته به اقتصاد اروپای غربی است اظهار کرد: اسلواکی اجازه ندارد هیات تجاری خود را به ایران بیاورد. اقتصاد اسلواکی چه سنخیتی با اقتصاد ایران دارد که این سفر انجام شد. آنها هیچ نقطه اتصال با اقتصاد ایران ندارند. وی با تاکید بر اینکه ما این سفر را انتخاب کردیم به خاطر رفاقت‌ها با سفیر ایران در اسلواکی یا به‌خاطر منفعت‌های اقتصادی؟ در ادامه بیان کرد: اگر غیر از این است بگویید که چرا به اسلواکی سفر کرده و
دستاوردهای آن برای ما چه خواهد بود زیرا عمده صنایع اسلواکی خودرو و وسایل الکتریکی است که به آلمان ارسال می‌شود. حریری در گفت‌وگو با فارس هم گفته است: تنها راه خروج از رکود تورمی ورود ۱۵۰میلیارددلار سرمایه‌گذاری خارجی است که اثر تورمی کمی در پی دارد و دولت ابتدا باید تورم را به زیر ۲۰درصد برساند و بعد به آرامی سیاست‌های انقباضی را بردارد.

هشدار درباره کاهش صدور «کارت بازرگانی»
پدرام سلطانی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هم نسبت به کاهش اعضای اتاق‌های بازرگانی در کشور هشدار داد و گفت: طی سه سال گذشته تعداد اعضای اتاق‌ها ۲۰ درصد کاهش داشته که عامل آن رکود اقتصادی و دریافت یک در هزار فروش اعضای اتاق بازرگانی است. به گزارش فارس، پدرام سلطانی توجه به رونق در پنج صنعت را از مهم‌ترین راهکارهای خروج از رکود دانست و گفت: صنعت حمل‌ونقل، معدن، ICT، گردشگری و صنایع پایین‌‌دستی نفت و گاز می‌تواند در رونق کشور بسیار مهم باشد مضاف بر آنکه حمل‌ونقل جدا از صنعت، خود در تمام موارد تاثیرگذار است. وی به این نکته اشاره کرد که حتی زیرساخت حمل‌ونقل در گردشگری ما تاثیرگذار است چراکه در تابستان امسال تمامی هتل‌های شهرهای گردش‌پذیر رزرو شده اما صنعت گردشگری فدای صنعت اتوبوس‌سازی می‌شود. سلطانی پیشنهاد داد تا تعرفه واردات اتوبوس‌های با عمر کمتر از سه سال کاهش یابد تا ناوگان اتوبوسرانی تقویت شود و نباید صنعت اتوبوس‌سازی در گرو دو،سه سرمایه‌گذار در این زمینه باشد.

منبع: شرق
نظرات بینندگان