arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۷۳۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳

اعتراف رییس سازمان هواپیمایی در مورد سقوط هواپیما؛ ماجرای غفلت 2 ثانیه‌ای که 40 قربانی گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی اعتراف رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر اینکه یکی از موتورهای هواپیمای آنتونف 140 سقوط کرده در اطراف شهرک آزادی در 19 مردادماه امسال، 2 ثانیه قبل از پرواز از کار افتاده است، تعدادی از نمايندگان مجلس خواستار توضيح وزير راه و شهرسازي درباره كوتاهي در نظارت بر پرواز شدند.

50 روز از حادثه سقوط هواپیمای آنتونف 140 گذشت و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری در اعلام دلایل سقوط هواپیمای آنتونف اعلام کرده‌اند که 2 ثانیه قبل از پرواز موتور سمت راست هواپیما از کار افتاده است.

در واقع رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه 2 ثانیه قبل از بلند شدن هواپیما از باند، موتور سمت راست خاموش شده است، گفت که در زمان چک‌های فنی هواپیما هیچ مشکلی مشاهده نشده و تا قبل از پرواز این هواپیما کاملا سالم بوده است.

این در حالی است که وقتی موتور هواپیما دو ثانیه قبل از "تیک آف" به طور کامل خاموش می‌شود، به طور حتم مشکلی در بخش فنی و تعمیراتی داشته که از دید متخصصان فنی دورمانده و نظارت دقیقی بر این هواپیما نشده است که این امر هم می‌تواند متاثر از ضعف نظارت بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و متخصصان فنی باشد.

براین اساس، یکی از خلبانان در این باره به مهر اعلام کرد که از کارافتادن موتور 2 ثانیه قبل از بلندشدن هواپیما امکان پذیر نیست، زیرا در این صورت خلبان می‌تواند موتور بعدی را هم خاموش کرده و از "تیک آف" جلوگیری کند و هیچگاه یک خلبان چنین اشتباهی را مرتکب نمی‌شود که با یک موتور به پرواز ادامه دهد؛ مگر اینکه خلبان در زمان "تیک آف" خواب بوده باشد که چنین موضوعی هم امکان پذیر نیست، بنابراین به نظر می‌رسد که یا موتور بعد از "تیک آف" از کار افتاده و یا اینکه آلارم‌های هواپیما به درستی عمل نکرده‌اند.

در این باره رئیس تیم بررسی سانحه اعلام کرده که به دلیل اشکال در سیستم کنترل موتور، خلبان آلارم‌ها و اخطار‌ها را ‌‌با تاخیر دریافت می‌کند،ضمن آنکه ملخ هواپیما نیز با تأخیر 18 ثانیه‌ای وظیفه خود را انجام می‌دهد و این موجب تشدید مشکل می‌شود. همچنین وزن هواپیما هم زمان برخاستن بیش از حد مجاز بوده است. بنابراین به نظر می رسد که کنترل درستی بر پرواز این هواپیما انجام نگرفته است.

در همین حال، تعدادی از نمايندگان مجلس خواستار توضيح وزير راه و شهرسازي درباره كوتاهي در نظارت بر پرواز شدند.

سيد بهلول حسيني، عضو كميسيون عمران می‌گوید: از آنجا كه كوتاهي در بحث نظارت بر پرواز‌ها باعث كشته شدن تعدادي از هموطنان‌مان شده است، وزير راه و شهرسازي بايد پاسخگوي مجلس باشد و سازمان‌ها و افراد مقصر هم بايد مواخذه شوند.

همچنين مجيد جليل سرقلعه ديگر عضو كميسيون عمران مجلس با بيان اينكه رئيس سازمان هواپيمايي كشوري به‌عنوان نماينده وزير راه و شهرسازي بايد شخصا در كميسيون عمران حاضر شده و توضيحات كامل را براي نمايندگان ارائه كند، گفت: در صورت محرزشدن هرگونه تخلفي از سوي وزارت راه و شهرسازي و سازمان هواپيمايي كشوري مجلس تصميم لازم را گرفته و با مقصران اين حادثه برخورد مي‌كند تا ديگر شاهد اينگونه حوادث دلخراش نباشيم.

مهرداد بائوج لاهوتي ديگر عضو كميسيون عمران مجلس هم اظهار می‌کند: به خاطر اين حادثه از وزير راه سئوال خواهيم كرد و هيات رئيسه مجلس را مكلف مي‌كنيم تا آخوندي در صحن علني مجلس گزارش كاملي در خصوص سقوط هواپيماي آنتونف ارائه دهد.

به گزارش مهر، در پی سقوط هواپیمای آنتونف 140 در حوالی شهرک آزادی تهران در 19 مردادماه امسال، 40 نفر کشته و 8 نفر مجروج شدند.
منبع: مهر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
3
47
اصلن یه قانون تصویب كنید كه همه هواپیماها و اتوبوس ها را شخص خود وزیر باید چك كند !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
وزیر راه و ترابری دوره احمدینژاد با دیدن واگن قطار شش خوابه یکه خورد از تنگی شدید جا ولی اب از اب تکان نخورد حتی قیمت بیلط رو هم گرانتر کردند
ناشناس
|
FRANCE
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
6
60
لعنت خدا به هر چه روسی و چینی هست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
0
37
عوامل این کوتاهی باید دستگیر و محاکمه بشن این کمترین چیزیه که میشه بابت کشتن 40 تا انسان انجام داد...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
2
14
هر کسی اظهار نظری میکند . از کار افتادن موتور 2 ثانیه قبل از تیک آف یعنی هواپیما به سرعت V2 رسیده . یعنی هر مشکلی که باشد دیگر امکان لغو تیک آف نیست چون باقمانده باند برای توقف هواپیما کافی نیست و هواپیمای مسافر بری باید امکان پرواز را با یک موتور داشته باشد تا مجوز بین المللی را برای حمل مسافر داشته باشد . حالا نمیدانم اظهارات اقای خلبان به خبر گزاری مهر بر چه اساسی است . در اینکه هواپیما ، مدیریت ، وغیره اشکال دارد و هواپیما در هنگام بلند شدن اضافه وزن داشته شکی نیست .
ولی این اظهار نظرها بازهم ریشه یابی مشکلات را به بی راهه میبرد .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
0
44
کاش در باره عیوب فنی بالای خودروها هم چنین برخوردهایی!!! صورت میگرفت.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
0
18
42 نفر نه 40 تا
دو تا مصدومانشون هم به دیار باقی شتافتند.
حسام
|
UNITED STATES
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
9
6
خیلی جالبه که ما تمام تقصیرها را به گردن هواپیماهای روسی میندازیم هواپیماهای سقوط کرده در ایران از همه نوع هستند سال پیش یک هواپیمای بویینگ که عازم مکه بود به دلیل باز نشدن چرخها مجبور به فرود اضطراری شد که یکی از اقوام ما جانش را از دست داد. عوامل بسیاری در سقوط هواپیما دخیل هست که یکیش میتونه کیفیت هواپیما باشه.
نظرات بینندگان