arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

لاریجانی: کشور را پرخرج اداره می‌کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد تا آموزش و پرورش برنامه روشنی را جهت بومی سازی منابع ارائه کند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی درجلسه مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور گفت:‌ باید تلاش شود از منابع به درستی و بهینه استفاده شود اما ما کشور را پرخرج اداره می کنیم لذا منابع مان همیشه کم است.

وی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته معلم اظهار کرد: اصلاحاتی که در آموزش و پرورش گفتید با آنها موافق هستم اگر بخواهید یک حرکت سازنده در کشور به وجود آید باید به رکن آموزش و پرورش توجه کرد،‌ لذا با تجربه‌ای که آقای فانی در آموزش و پرورش دارند انتظار این است که پختگی در پیشنهادات وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: قبول دارم آموزش و پرورش سند تحول مهمی را در دست دارد که راجع به تصویب آن هم زحمت زیادی کشیده شده است و اکنون نیز با نقشه راه اجرای آن، تقریبا کار اجرایی‌اش آغاز شده اما تحقق سند تحول آموزش و پرورش احتیاج به همگرایی عموم مردم، خانواده ها و معلمان و دستگاه های اجرایی دارد، البته چنین شرایطی را در کشور نبینیم و پارادایم مسلطی در کشور به عنوان سند تحول آموزش و پرورش وجود ندارد.

رییس مجلس افزود: لذا تا این همگرایی بین خانوادهها ،‌معلمان و بخش های اجرایی کشور به وجود نیاید با نگارش و تزریق پول مسئله‌ای حل نمی شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه اظهار کرد: برای تحقق سند تحول می توان اولویت‌هایی را لحاظ کرد که دربرنامه ششم نیز به کار آید حتی می توان از رسانه‌ها و تلویزیون برای ایجاد یک جریان وفاق ملی در کشور استفاده کرد.

لاریجانی خاطر نشان کرد: مشکلات مالی که به آنها اشاره شد درست است اما همیشه داشتن چشم انداز روشن برای تحول کمک می‌کند تا منابع مالی، بهینه مصرف و درست اخذ شود.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه تردیدی نیست که مبنای محور تحول معلمین هستند گفت: شاید مدیران مدارس و سایر بخش ها در درجه دوم قرار گیرند اما معلمان ستون اصلی تحول و حرکت پایدار آموزش و پرورش هستند، لذا منجی آموزش و پرورش معلمین به شمار می روند و باید برای آنها کار کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه باید از منابعی که وجود دارد به درستی استفاده کرد اظهار کرد: یکی از نکات برجسته کشورمان این است که فارغ التحصیل بسیاری در رشته ای مختلف داریم که بیکارهستند چرا آموزش و پرورش از اینها استفاده نمی کند؟

وی تصریح کرد: امروز 42 درصد فارغ التحصیل دانشگاهی کشور بیکار هستند و آموزش و پرورش می تواند از میان آنها انتخاب کند و با یک دوره مهارت ورزی از منابعی که وجود دارد به درستی بهره ببرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما کشور را پرخرج اداره می کنیم و از این رو منابع‌مان همیشه کم است گفت: در سال 93، 180 هزار میلیارد تومان بودجه فقط 30 هزارتا عمرانی هزینه شده و بقیه در امور جاری صرف شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در کشور دوازده میلیون دانش آموز وجود دارد و 103 هزار مدرسه در حالی که ترکیه با همین تعداد، 60 هزار دانش آموز دارد، بنابراین نتیجه می گیریم راه هایی وجود دارد که از منابع درستی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ساختار آموزش و پرورش باید اصلاح شده و به سمت چابک شدن پیش برود گفت: هرچه آموزش و پرورش چابک و کوچک شود عناصر محوری و میدانی سریعتر به نتیحه می رسد، البته آقای فانی اشاره کردند که با 700 هزار نفر می توانند مسائل آموزش و پرورش را اداره کنند که تقریب قابل قبولی است.

لاریجانی اظهار کرد: متاسفانه رده های زیادی میان معلم و وزیر وجود دارد و گاهی صدای معلمان در این پیچ و خم ها گم می‌شود؛ یکی ازمشکلاتی که معلمان دارند تبعیض است که می گویند بین دریافتی ما و دیگران تبعیض وجود دارد در حالیکه قانون خدمات کشوری که در دست دولت است می تواند آن را حل کند.

وی خاطر نشان کرد: قانون خدمات کشوری مبنای کار استخدامی کل دستگاه ها است و باید بر اساس آن عمل کنند تا تعادل ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهکار‌ها می تواند واگذار کردن کارها به مردم باشد گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد را مردمی کنید و در اختیار مردم قرار دهید مانند جهاد می ماند باید این را بدانیم که فقط مربوط به اقتصاد نیست اقتصاد اگر دولتی باشد موفق نمی شود لذا آموزش و پرورش باید به این سمت و سو برود.

وی در ادامه یادآور شد: اجرای اصل 44 از دولتی بودن خارج شد، اما جنس دیگری از دولتی بودن را دربرمی‌گیرد، لذا در این زمینه و مسائل آموزش و پرورش باید کاری کنیم که اصلاحات سریعتر صورت گیرد که در مجلس می توانیم به این مسئله، کمک کنیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان ایکه متاسفانه در کشور بیماری مدرک گرایی داریم اظهار کرد: درسایر کشورهای پیشرفته به دنبال رشد خلاقیت و کارآفرینی هستند لذا جنس کنکور وتست زنی خلاقیت درکشور نیست و من نگرانم از آموزش و پرورش تاسی کنیم و این را در کشور باب کنیم. در واقع امروز بیش از این که به مدرک نیاز داشته باشیم به کار آفرین نیاز داریم به عنوان مثال نمی دانم تا چه اندازه برگزاری امتحان ورودی برای تیزهوشان کار صحیحی است لذا معتقدم راه علاجی برای اینگونه مسائل باید بیابیم.

وی با بیان اینکه می توانیم افراد را صاحب حرفه کرده تا وارد بازار کار شوند گفت: اگر افراد به جای مدرک گرایی به گونه ای گرایش یابند تا صاحب حرفه شوند و ما از اول این کار را انجام دهیم، متناسب با آن هم وارد بازار کار خواهند شد.

رئیس قوه مقننه پیشنهاد کرد که آموزش و پرورش برنامه روشنی برای بومی سازی منابع به مجلس و دولت ارائه کند و گفت: در این صورت می توانیم به دستگاه اصلی تصمیم ساز در کشور کمک کنیم و در جهت چابک سازی و مردمی کردن آن هم گام برداریم.

لاریجانی اظهار کرد: مجلس به تنهایی نمی‌تواند این مسائل راحل کند زیرا تا طرحی در دستور کار قرارمی گیرد به لحاظ شرایط مالی با اصل 75 قانون اساسی مغایرت پیدا می‌کند و شورای نگهبان ایراد می گیرد لذا باید به صورت لایحه به مجلس تقدیم شود.

رئیس قوه مقننه همچنین به وزیر آموزش و پرورش توصیه کرد که در زمینه برخی از عدم تعادل ها در مورد معلمان تا اندازه‌ای جدی باشند و این کار را تعدیل کنند و افزود: این کارها باید متناسب با قانون مدیرت خدمات کشوری باشد و اگر نیاز هم باشد ما در مجلس کمک می‌کنیم.

لاریجانی در خصوص بهبود معیشیت معلمین نیز اظهار کرد: این آمادگی در مجلس وجود دارد تا با بررسی مسائل و پیشنهادات مشکلات برداشته شود و در زمینه مقاوم سازی مدارس هم اگر آموزش و پرورش پیشنهادی دارد می تواند ارائه کند تا انشاالله شرایط بهتر شود.

نظرات بینندگان