arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۱۷ تير ۱۳۹۴

بازارهای 10 گانه صادراتی ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان توسعه تجارت ایران ازکشورهای چین ، عراق ، امارات متحده عربی ، هند ، افغانستان ، ترکیه ، ترکمنستان، پاکستان ، ایتالیا و عمان به عنوان بازارهای 10 گانه صادراتی در مدت دو ماهه نخست سال جاری نام برد.

گزارش ایرنا از جدول مربوط به تجارت خارجی حاکی است ، طی دو ماهه امسال ارزش صادرات ایران به 10 بازار عمده جذب کننده کالای صادراتی کشورمان به چهارمیلیارد و 623 میلیون دلار رسید که 86 درصد از کل ارزش آن را به خود اختصاص دادند .

چین با یک میلیارد و 411 میلیون دلار در دوره این گزارش 26.2 درصد از ارزش کالای صادراتی را در اختیار گرفت که بالاترین میزان بود .

علاوه براین کشور، عراق ، امارات متحده عربی و هند به ترتیب با 909 میلیون دلار ، 815 و 461 میلیون دلار در رده های بعدی قرار گرفتند که سهم عراق 16.9 ، امارات 15.1 و هند 8.5 درصد از ارزش صادرات کشورمان در مدت دو ماهه نخست سال جاری را از آن خود ساختند .

همچنین افغانستان با 369 میلیون دلار ، ترکیه 298 و ترکمنستان با 121 میلیون دلار به ترتیب 6.8 ، 5.5 و 2.2 درصد از ارزش کل صادرات ایران را در مدت دو ماهه 94 جذب کردند .

پاکستان ، ایتالیا و عمان هم به ترتیب با 94 ، 81 و 65 میلیون دلار از ارزش صادراتی کشورمان در مدت دو ماهه اول سال جاری به عنوان طرفهای تجاری ایران معرفی شدند .

صادرات کالا با احتساب میعانات گازی کشور طی مدت دو ماهه نخست امسال به میزان 17 میلیون و 390 هزار تن ، به ارزش هفت میلیارد و 861 میلیون دلار بود که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 1.6 و 2.7 درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال 93 کاهش نشان می دهد .
نظرات بینندگان