arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۶ - ۱۶ بهمن ۱۳۸۹

الف: اقدامات خلاف شرع رییس جمهور

چرا این مساله اختلافی كه باید بین 2 قوه مطرح می شد، به میان مردم كشیده می شود. رهبر انقلاب اختلاف میان مسئولین را خلاف شرع و رسانه ای شدن آن را گناه بزرگ دانستند.چندی پیش رئیس جمهور نامه ای اختلاف برانگیز و سرگشاده ای به سران قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت كه مورد انتقاد مسئولین و ائمه جمعه و نمایندگان مجلس قرار گرفت. طرح مجدد این قبیل موضوعات در رسانه های عمومی چه مشكلی را حل می كند و آیا رئیس جمهور از حكم شرعی رهبر انقلاب بی اطلاع است كه بی محابا این دست اختلافات را علنی می كند؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سایت احمد توكلی در مطلبی با عنوان "دخالت غیرقانونی رئیس جمهور در امور مجلس" نوشت:
 
رئیس جمهور امروز در واكنش به استیضاح حمید بهبهانی گفت: مطالبی كه بعنوان ایراد به وزیر وارد كردند، اگر به منزله ایراد باشد ، صد برابر آن به استیضاح كنندگان وارد است.
 
به گزارش الف، محمود احمدی نژاد كه به دلیل شركت نكردن در جلسه استیضاح وزیر راه، مورد انتقاد صریح نمایندگان مجلس قرار گرفته بود ، ضمن غیرقانونی اعلام كردن این استیضاح و رای مجلس گفت: درباره عملكرد مجلس مطالبی دارم كه با مردم در میان خواهم گذاشت.
 
درخصوص غیرقانونی اعلام كردن استیضاح وزیر راه و رای مجلس از سوی رئیس جمهور، ذكر چند نكته ضروری است:
 
1-مطابق قانون اساسی، اداره مجلس توسط هیات رئیسه و مطابق آئین نامه داخلی مجلس انجام می شود. آئین نامه داخلی مجلس با رای دو سوم از نمایندگان تصویب می شود. آئین نامه داخلی و فعلی مجلس 26 آذر ماه 1387 به تائید شورای نگهبان رسید. مطابق این آئین نامه تشخیص خلاف یا صحت تصمیم و رای نمایندگان بر عهده هیات رئیسه است و نه رئیس جمهور.طبیعی است كه غیرقانونی دانستن این رای و متعاقب آن عدم شركت در جلسه استیضاح به معنای توهین آشكار به شان نمایندگان و دخالت در امور داخلی مجلس است.
 
رئیس جمهور درصورت اعتراض به تصمیم هیات رئیسه مجلس می تواند برای حل وفصل موضوع، به اصل 110 قانون اساسی رجوع كند تا رهبر انقلاب تصمیم نهائی را اتخاذ كند. مطابق اصل 110 و 57 قانون اساسی نظارت بر قوای سه گانه برعهده رهبری است.
 
2-رئیس جمهور محترم در موارد مختلف از رهبر انقلاب تذكر گرفتند تا مسائل اختلافی میان قوا را در ملاء عام مطرح نكنند و به رسانه ها نكشانند. چرا این مساله اختلافی كه باید بین 2 قوه مطرح می شد، به میان مردم كشیده می شود. رهبر انقلاب اختلاف میان مسئولین را خلاف شرع و رسانه ای شدن آن را گناه بزرگ دانستند.چندی پیش رئیس جمهور نامه ای اختلاف برانگیز و سرگشاده ای به سران قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت كه مورد انتقاد مسئولین و ائمه جمعه و نمایندگان مجلس قرار گرفت. طرح مجدد این قبیل موضوعات در رسانه های عمومی چه مشكلی را حل می كند و آیا رئیس جمهور از حكم شرعی رهبر انقلاب بی اطلاع است كه بی محابا این دست اختلافات را علنی می كند؟
 
3-موارد اختلافی میان مجلس و دولت با سفارش رهبر انقلاب در كمیته ای سه جانبه و در حضور نمایندگان دولت ، مجلس و شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.مجلس و شورای نگهبان نظرات پیشنهادی خود را خدمت رهبر انقلاب ارسال داشتند.در شرایطی كه همه باید منتظر باشند تا رهبرانقلاب تصمیم نهائی را بر اساس نظر مشورتی كمیته حل اختلاف بگیرند، طرح مجدد این اختلافات در بین مردم چه معنائی دارد؟اینكه رئیس جمهور وعده می دهد بزودی انتقادات خود از مجلس را به اطلاع مردم می رساند آیا توهین به روش رسیدگی به حل اختلافات میان 2 قوه نیست؟
 
4-در شرایطی كه اخبار منطقه و خیزش مردمی جهان عرب توجه مردم و همه رسانه های داخلی و خارجی را به خود جلب كرده است و انتظار می رود رئیس جمهور نیز همراه با مردم و از جایگاه قانونی خود، نسبت به تحولات منطقه اعلام موضع كند، طرح این دست اختلافات چه توجیهی دارد و آیا باعث نمی شود مسائل اساسی جهان اسلام در حاشیه قرار گیرد؟
برچسب ها: شرع ، خلاف ، احمدی نژاد
نظرات بینندگان