arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۱۷ بهمن ۱۳۸۹

مشايي: استحكام ایران کنونی مثل دوران كوروش است/دنیا معتقد است حرف هاي اوباما حرف‌هاي احمدي نژاد است

مشايي تصريح كرد: در چند صد سال گذشته كه البته بايد دوران كوروش را استثنا كنيم، هرگز ايران نظير دوران كنوني استحكام ملي نداشته است و از جهت استقرار خاستگاه هاي يك جامعه خودآگاه مسير مشخصي را طي نكرده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسفنديار رحيم مشايي در نخستين نشست تخصصي نقش رسانه هاي دانشجويي در تعامل با ايرانيان خارج از كشور افزود: با بيان اينكه ملت ايران طلايه دار آزادگي و عزت براي جهانيان هستند، گفت: اين پيشروي ها ناشي از قدرت ملت ايران است كه برپايه اسلام ناب و ظرفيت هاي ملي ايرانيان به دست آمده و امروز كاخ دنياي ستم كه بعد از جنگ جهاني دوم ساختار تك بعدي پيدا كرده بود، در حال فروريزي است.

به گزارش انتخاب؛ وي خاطر نشان كرد: انقلاب اسلامي ايران يك رويداد بزرگ بود كه مهمترين حرف آن، زيستن يك ملت خارج از معادلات موجود بود.

به گفته وي، انقلاب ايران از نوع علوي بود كه در هيچ جاي ديگر دنيا تجربه آن وجود نداشت.

مشايي تصريح كرد: در چند صد سال گذشته كه البته بايد دوران كوروش را استثنا كنيم، هرگز ايران نظير دوران كنوني استحكام ملي نداشته است و از جهت استقرار خاستگاه هاي يك جامعه خودآگاه مسير مشخصي را طي نكرده بود.

مشايي با اشاره به اتفاقات روي داده در تاريخ انقلاب، خاطر نشان كرد: تاريخ انقلاب ما اتفاقي نيست و ناشي از خواست جمعي براي تحقق هدف مشخصي صورت گرفته است.

به گفته وي، خواست ملت ايران از سال 57 تا 89 تغيير نكرده و البته براي انجام كار بزرگ، موانع بزرگ نيز پديد خواهد آمد.

رييس نهاد رياست جمهوري تاكيد كرد: امروز مجموعه نگاه ما به گذشته، معادله‌اي را تشكيل مي‌دهد كه شيب آن مثبت و رو به اوج گذاشته است.

مشايي تصريح كرد: با ارزيابي سي و يك سال گذشته به اين نتيجه مي‌رسيم كه ملت ايران در حافظه جمعي خود رضايت آشكار دارد و در انتخاب تاريخي خود خطا نكرده و مقصدي كه طي كرده، درست بوده است.

وي با بيان اين كه البته با نخبه ايده آل فاصله داريم، افزود: بعضي از فراز و نشيب هايي كه در طول سي سال گذشته داشتيم، ناشي از تاكتيك هاي به كار گرفته و برخي نيز تجربه بوده است اما امروز با رويكرد جديد، پيروزي‌هاي بزرگ به دست آورده ايم.

به گفته رييس دفتر رييس جمهور، اين پيروزي‌ها بقاي انقلاب را تضمين كرده و استحكام ما را در بالاترين مرتبه قرار داده است.

مشايي با بيان اينكه كار بزرگ به دست انسان‌هاي بزرگ انجام مي‌شود، تاكيد كرد: ضمن حفظ حريت و آزادگي، لازم است با شناخت جايگاه به اهداف خود دست پيدا كنيم.

وي با يادآوري اينكه شخصيت انسان‌ها بايد عوض شود و اين هدف پيامبر نيز بوده است، گفت: پيامبر از عدالت، توحيد و آخرت صحبت كرد و يك ماموريت بيشتر ندارد و آن شناساندن اين نكته به انسان‌هاست كه از كجا آمده اي و چيستي؟

وي در بخش ديگري از سخنان خود با يادآوري موضوع هسته اي ايران گفت: موضوع هسته اي را دشمنان ايران تبديل به تابو و با آن برخورد سياسي كردند، در صورتي كه اين، يك دانش بود.
وي افزود: ما در ليزر رشد علمي بسيار بالايي داشتيم اما آنچه كه در مساله هسته اي با ايران در پيش گرفته شد، در اين علم شاهد نبوديم.

وي با بيان اينكه اگر رييس جمهور يك انتخاب كرده و مي‌گويد ما هستيم، به اعتبار ايستادگي ملت ايران است، گفت: مسئوليت ها را بدون حضور مردم نمي‌توان پذيرفت و اگر ملت ايستادگي نكند، رييس جمهور نيز نمي تواند بر مواضع خود ايستادگي كند.

مشايي در مورد اظهارنظرهاي رييس جمهوري، بيان كرد: حتي برخي از افراد كه انسان هاي خوبي نيز در ميان آن ها بودند، نه آنان كه عمله شيطان هستند، خطاب به رييس جمهور مي‌گفتند كه اين گونه سخن نگويد چون احتمال حمله از سوي استكبار وجود دارد، اما آقاي احمدي نژاد در جواب اين دسته از افراد، اعتقادش به دو مكتب را يادآوري مي‌كرد و با آنها سخن از اعتماد به آسمان مي‌زد.

وي ادامه داد: آقاي احمدي نژاد خطاب به اين افراد مي گفت به آسمان اعتماد دارم و همچنين ايستادگي ملت ايران را باور كردم.

مشايي با يادآوري ظلم‌هاي زيادي كه در طول اعصار گذشته در حق ملت ايران شده است، گفت: كمتر حكمراني در اين سرزمين بوده كه عزت ايرانيان را نشانه رفته و به عمق ظرفيت هاي ملت ايران اعتماد و باور داشته باشد.

جانشين رييس جمهوري در شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور به بيان خاطراتي از دوران انقلاب پرداخت و گفت: پس از انقلاب در فرانسه با دانشجويان ايراني برخوردهاي نامناسبي صورت مي‌گرفت، اين در حالي بود كه كشور فرانسه و شخص فرانسوا ميتران رييس جمهور وقت فرانسه در زمان وقوع انقلاب، از انقلاب در ايران حمايت مي‌كرد.

مشايي در ادامه افزود: وقتي از ميتران در مورد تناقض رفتاري او سئوال شد، پاسخ داد كه قرار بود ايران از يوغ غرب خارج شود و به بلوك شرق بپيوندد اما چنين نشد.

وي خاطر نشان كرد: كشورهايي همچون فرانسه معادلات سياسي جهان را نوشته شده مي‌دانستند و اگر چنين نمي‌شد از نظر آنها، معادلات به هم خورده بود.

رييس دفتر رييس جمهوري اضافه كرد: غرب نگران اين نكته بود كه انقلاب ايران با توجه به ماهيت شكل گيري آن، تبديل به الگو و قطب جديدي در معادلات جهاني شود.

مشايي انقلاب اسلامي ايران را به اخگري كه از اجاق بيرون پريده بود، تشبيه كرد و گفت: غربي ها از آن هراس داشتند كه اين اخگر موجب انفجار شود.

وي اظهار داشت: در دوران انقلاب هزينه هاي زيادي بر ملت ايران تحميل شد كه آن هزينه ها موجب ايستادگي هاي امروز شده است.

وي تصريح كرد: حرف‌هاي ملت ايران در عين بزرگي در سال هاي 57 تا 60 شنيدني نبود و رسانه ها چنين القا مي‌كردند كه اين انقلاب كارش تمام است.

مشايي افزود: از تمامي وقايع سياه تر براي انقلاب ما، رحلت امام (ره) بود كه به ظن غربي ها كار انقلاب را تمام مي‌كرد اما امروز ملت ايران با ايستادگي حرف هاي درشت و كلانش را براي جهانيان قابل فهم و باور كرده است.

مشايي تصريح كرد: بعد از دولت نهم، يك ادبيات و مطالبه جديدي از سوي ملت ايران و جمهوري اسلامي آغاز شد و آن ادبيات و مطالبه جديد، مديريت جهاني بود.

به گفته وي، ديگر مديريت اقليت بر اكثريت در دنياي كنوني مفهومي ندارد و دوران آن به سر آمده است.

رييس دفتر رييس جمهوري خاطر نشان كرد: اين بدان معني نيست كه اين الگو بهتر است اما روش اداره جهان توسط عموم مردم، تنها روش باقي مانده است كه ايران آن را مطالبه كرده است.

مشايي گفت: ديگران براي بيان اين حق ترسيده بودند اما ايران با توجه به رشد يافتن در مكتب حسين (ع)، اين حق را ادا و به نمايندگي از دنيا مطالبه كرد.

وي به مقايسه به سخنراني‌هاي احمدي نژاد و جورج بوش در سازمان ملل پرداخت و افزود: تمامي دنيا متوجه شدند كه تحولي به وجود آمده است و با ايران آشنا شدند.

به گفته وي، تمامي افكار عمومي جهان بسيج شد و در سال دوم با طرح اين سئوال كه آيا احمدي نژاد براي سخنراني حاضر مي‌شود يا نه؟ منتظر او بودند.

مشايي با تاكيد بر اين كه لازم است سخنراني هاي احمدي نژاد در سازمان ملل تحليل شود، گفت: دنيا به اين نتيجه رسيد كه سخنان احمدي نژاد و ادبياتش تغيير نكرده و او بر مواضع قبلي خود است.

وي به سخنراني احمدي نژاد و اوباما در در سازمان ملل اشاره كرد و گفت: بعد از سخنراني اوباما در سازمان ملل، بسياري از مسئولان كشورها بر اين نكته تاكيد داشتند كه حرف هاي اوباما حرف‌هاي احمدي نژاد است، اين نشان دهنده آن بود كه قدرت‌هاي بزرگ بر اين نكته اعتراف كرده اند كه جهان به روش قبلي قابل مديريت نيست.

مشايي به انتقاد احمدي نژاد نسبت به نحوه مديريت سازمان ملل از سوي بان كي مون اشاره كرد و گفت: سهم ملت ايران در تغيير رويه قدرت مسلط جهاني بزرگ‌تر از ساير ملت‌هاست.

وي افزود: پس از سخنراني رييس جمهوري در سازمان ملل، به ما گفته مي‌شد كه شما جرات داريد اين حرف ها را بزنيد اما ما جرات نداريم.

رييس نهاد رياست جمهوري اضافه كرد: سفير آلمان در ملاقات با من، حتي در مورد صدراعظم خود حرف زد اما جرات حرف زدن عليه اسراييل را نداشت.

مشايي گفت: همه ديدند كه ايران آمد، ايستاد و هيچ اتفاقي نيز نيفتاد و تمامي قدرت‌ها پوشالي بودند.

رييس دفتر رييس جمهوري خاطر نشان كرد: وقتي تغيير در دنيا مربوط به ايران است، هم حق ايران را افزايش مي‌دهد و هم تكليف را برگردن ايران مي‌اندازد.

وي تاكيد كرد: ملت ايران حق ندارد از اين مسئوليت شانه خالي كند و وقت چيدن محصول اين مطالبه رسيده است.

وي ادامه داد: سهم تمامي ملت ها در اين مطالبات يكسان نيست اما حق آنها يكسان است.
وي خاطر نشان كرد: امروز وظيفه داريم تمام ظرفيت هاي تاريخي ملت ايران را بگوييم و از عزت ايران استفاده كنيم.

وي با بيان اين كه ملت ايران موتور محركه جهان شده است، گفت: ادبيات امروز ايران، فخر فروشي و مليتي نيست بلكه ادبيات انبيا است.

وي افزود: در تمام سخنراني هاي احمدي نژاد در سازمان ملل به اين نكته اذعان شده است كه جهان را به انبيا دعوت مي‌كنم.

مشايي ادامه داد: ملت ايران تمام جهان را به انبيا دعوت مي‌كند و راه جهان را به عدالت سوق مي‌دهد.

وي با بيان اين كه شيطان امروز بين صفوف ملت ها تفرقه مي‌افكند، گفت: شيطان امروز به دنبال اخلال در نظام بين الملل است.

وي با تاكيد بر اين كه صداي شكستن كاخ جهاني به گوش مي‌رسد، گفت: گرچه استكبار به دنبال مديريت تحولات منطقه است اما اتفاقات بزرگي در منطقه در پيش است كه استكبار گمان مي برد مي تواند رويدادها را مديريت كند.

وي با تاكيد بر اين كه بايد با هوشياري با مسايل برخورد كنيم، افزود: نبايد ادبيات ما تنزل پيدا كند و جهان را با يك كوچه اشتباه نگيريم.

به گفته وي، منافع جهاني ايران و ملت ها از آن ماست.

مشايي در ادامه افزود: ما آن كسي را كه جهان را به عدل دعوت مي‌كند ، از خود مي‌دانيم در نتيجه در برابر تحولات جهاني وظيفه داريم.

وي ادامه داد: امروز فرصت در دست ايرانيان است و مسئوليت داريم از حيث ملي، تمامي توانمندي‌ها با هر رنگ و قشري را براي چيدن ميوه ها به كار گيريم.

وي خاطر نشان كرد: اگر عالمانه فكر نكنيم نمي‌توانيم تحولات ملي را مديريت كنيم.

در اين مراسم، مشايي شبكه ثبت نام نشريات مجازي را افتتاح كرد.
برچسب ها: مشایی
نظرات بینندگان