arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۸۹
این خبر تکمیل می شود| گزارش «انتخاب» از درگیری ها در مصر (21)/ گفتگوی حکومت مصر با اخوان المسلمین پس از 50 سال

تظاهرات میلیونی مردم در میدان تحریر/ اخوان المسلمين: پيشنهادهاي مطرح شده در گفتگو کافي نيست / البرادعی: من دعوت نشدم

در حالی که شبکه ی بی بی سی از بازگشت شرابط "نیمه عادی" به کشور خبر داد و به نقل از خبرنگار خود نوشت که "طی روزهای اخیر قیام مصری ها، برای اولین بار تردد ماشین ها در قاهره را دیدیم" اما تظاهرات میلیونی در میدان التحریر ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که شبکه ی بی بی سی از بازگشت شرابط "نیمه عادی" به کشور خبر داد و به نقل از خبرنگار خود نوشت که "طی روزهای اخیر قیام مصری ها، برای اولین بار تردد ماشین ها در قاهره را دیدیم" اما تظاهرات میلیونی در میدان التحریر ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره ، مردم مصر امروز یکشنبه در روز شهدا  در تظاهراتی میلیونی بار دیگر خواستار سرنگونی حکومت حسنی مبارک خواهند شد.
 

تجمع کنندگان در میدان التحریر در قاهره با رد درخواست فرمانده ارتش برای ترک آنجا ، با سردادن شعارهایی علیه نظام حاکم بر مصر خواستار سرنگونی آن شدند.

شمار زیادی از معترضان که در میدان التحریر در قاهره تجمع کرده اند نماز جماعت ظهر و عصر را در آنجا اقامه کردند.
 

این اقدام نمادین با هدف نشان دادن همبستگی و اتحاد مردم انجام شد.

پس از نماز ظهر و عصر نماز غائب برای قربانیان ناآرامی های اخیر مصر که هدف آن براندازی نظام حسنی مبارک رئیس جمهور مصر است اقامه شد.

علاوه بر این شماری از مسیحیان مصر نیز امروز یکشنبه با حضور در میدان التحریر مراسم دینی خود را در آنجا برگزار کردند و حمایت خود را از اعتراضات مردم و همبستگی خود را با آنان نشان دادند.

یکی از روحانیان مسیحی که مراسم دینی را رهبری می کرد با حضور در کنار روحانیان مسلمان برابری مسلمانان و مسیحیان و همبستگی آنان را مورد تاکید قرار داد و تاکید کرد همه مصری ها اعم از مسلمان و مسیحی یک امت واحد هستند.

تعلبق نشست پارلمان مصر

نشست پارلمان مصر به تعلیق در آمد .
 
 خبرگزاری شین هوا به نقل از تلویزیون مصر اعلام کرد : پارلمان مصر روز یکشنبه تا اعلام گزارش دادگاه تجدید نظر درباره شکایت های انتخاباتی نشست خود را به حالت تعلیق درآورد.

این خبرگزاری به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.


تشکیل کمیته ای برای اصلاح قانون اساسی مصر

سخنگوی دولت مصر از تشکیل کمیته ای برای اصلاح قانون اساسی خبر داد .
 

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، سخنگوی دولت مصر اعلام کرد: نمایندگان مخالفان و شخصیت های مستقل یکشنبه با عمر سلیمان معاون رئیس جمهوری مصر توافق کردند که کمیته ای برای فراهم کردن مقدمات اصلاح قانون اساسی تا هفته نخست مارس تشکیل دهند.

گروههای مخالف حکومت مصر هنوز این خبر را تائید نکرده اند.

گفتگوی حکومت مصر با اخوان المسلمین پس از 50 سال

حکومت مصر روز یکشنبه نخستین بار در نیم قرن گذشته علنا با اخوان المسلمین ، قدرتمندترین جنبش اسلامی مصر گفتگو کرد.
 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شماری از مقامات اخوان المسلمین، مهم ترین نیروی مخالف این کشور، از روز یکشنبه در گفتگوی ملی شرکت می کنند که در آن نیروهای سیاسی به دعوت عمر سلیمان معاون رئیس جمهوری مصر حضور دارند.

حسام العریان از مقامات بلند پایه اخوان المسلمین اعلام کرد:" ما عمدتا به این نشست می رویم تا درباره دوره انتقالی ، انتخاب رئیس جمهوری جدید و پارلمانی جدید که نماینده ملت باشد گفتگو کنیم."

در بحبوحه قیام مردم تونس ، مصر ، پرجمعیت ترین کشور عرب با هشتاد میلیون جمعیت که با موجی از اعتراضات بی سابقه مواجه است خواستار برکناری حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر شد.

مبارک از حدود سی سال پیش بر مصر با مشتی آهنین حکومت می کند.

اخوان المسلمین در سنگرهای میدان نمادین تحریر ، در مرکز قاهره، در خیابان های اسکندریه ، دومین شهر بزرگ کشور حضور دارند.

این سازمان که حسن البناء آن را سال هزار ونهصد وبیست وهشت تاسیس کرد نخستین بار سال هزار و نهصد وچهل وهشت و سپس در سال هزار ونهصد وپنجاه وچهار منحل شد. از آن زمان، جنبش اخوان همچنان ممنوع است.

رباب المهدی استاد دانشگاه آمریکایی قاهره اعلام کرد:" عمر سلیمان معاون رئیس جمهوری اخوان المسلمین را به دیداری فرا خواند ، این دعوت ثابت می کند که جنبش اخوان المسلمین از هم اکنون قانونی تلقی می شود."

توفیق اقلیماندوس محقق وابسته به کالج فرانسه اعلام کرد:" این نخستین تماس ها پس از ممنوعیت این جنبش نیست اما نخستین تماس های رسمی محسوب می شود."

ائتلاف ملی برای تغییرات که اخوان المسلمین جزو آن است خواستار برکناری فوری حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر، تشکیل دولت انتقالی ، لغو وضع فوق العاده ، اصلاحات قانون اساسی و انتخاباتی آزاد است.

اقلیماندوس در توضیح گفت:" قانونی شدن می تواند منافع زیادی برای اخوان المسلمین داشته باشد زیرا این جنبش می تواند در مصر آزادی عمل به دست آورد."

به گفته شمار زیادی از تحلیلگران، فعلا قطعی نیست که گفتگو با مخالفان که سه روز پیش حکومت آن را آغاز کرد و به آن روز یکشنبه اخوان المسلمین پیوستند راهبرد دولت برای خریدن زمان نباشد."

اقلیماندوس گفت:" خروج از بحران بدون اخوان المسلمین، امکان پذیر نیست زیرا اخوان المسلمین نخستین نیروی مخالف کشور است."

وی در عین خاطر نشان کرد: اخوان المسلمین باوجود درخواست برای دموکراسی همچنان دستور کار مذهبی خود را حفظ می کند.

این مسئله شمار زیادی از پایتخت های غربی را که نمی خواهند اسلامگرایان از طریق آرا صندوق ها به قدرت برسند نگران کرده است.

مهدی اعلام کرد:" اسلام هراسی نه فقط در جوامع اروپایی و آمریکایی بلکه در درون دولت ها حاکم است . ترسی وجود دارد که همه چیز به حکومت اسلامی می رسد."

وی اعلام کرد:" اما این مسئله گول زننده است ، همه جنبش های اسلامگرا یکی نیستند."

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه حمایت محتاطانه خود را از گفتگوی بین اخوان المسلمین و حکومت مصر اعلام کرد. این مسئله حساسی برای آمریکا متحد کلیدی مصر محسوب می شود که در آن شماری از مقامات بلند پایه جمهوریخواه آمریکا اخوان المسلمین را افراط گرا می دانند.


مخالفان رژیم مصر با دولت به توافق نرسیدند

عمر سلیمان معاون رئیس جمهور مصر روز یکشنبه درخواست مخالفان را برای بر عهده گرفتن اختیارات حسنی مبارک رئیس جمهور این کشور ، در جریان گفتگوها در خصوص بحران سیاسی مصر ، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، یکی از اعضای گروه های مخالف که روز یکشنبه با سلیمان دیدار کردند، گفت : "ما درخواست کردیم طبق ماده صد و سی و نه قانون اساسی، اختیارات رئیس جمهور به معاون رئیس جمهور واگذار شود ولی وی (این درخواست را) رد کرد".

مصر در دو هفته گذشته به علت موجی از اعتراضات بر ضد رژیم مبارک، فلج شده است و سلیمان که پیش از این ریاست سازمان اطلاعات این کشور را برعهده داشت، به عنوان فردی که می تواند از طریق مذاکرات در خصوص اصلاحات دموکراتیک به توافق دست یابد، در کانون توجه قرار گرفته است.

مبارک که سلیمان را به عنوان معاون خود منصوب کرده، اعلام کرده است در انتخابات ماه سپتامبر مجددا نامزد نخواهد شد ولی این وعده برای برخی از گروه های مخالف کافی نبوده است.


اخوان المسلمين: پيشنهادهاي مطرح شده در گفتگو کافي نيست

گروه اخوان المسلمین مصراعلام کرد پیشنهادهایی که در جلسه گفتگو برای اصلاحات مطرح شد کافی نیست.

عمر سلیمان معاون رئیس جمهور مصر امروز با شش نفر از نمایندگان جوانان معترض در میدان التحریر قاهره دیدار کرد.

نجیب ساویرس ، نماینده اخوان المسلمین ، مخالفان و نماینده محمد البرادعی در گفتگو با عمر سلیمان شرکت کردند

البرادعی: من دعوت نشدم

البرادعی رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای حمایت از جوانان قیام کننده علیه حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر وارد این کشور شده است یکشنبه اعلام کرد به گفتگوی بین اخوان المسلمین و حکومت دعوت نشده است و این گفتگوها را مبهم توصیف کرد. البرادعی در گفتگو با شبکه آمریکایی ان بی سی اعلام کرد: من برای شرکت در گفتگوها دعوت نشدم اما من آنچه را که اتفاق می افتد پیگیری می کنم.

این نخستین بار است که گفتگویی به صورت رسمی بین حکومت مصر و جنبش قدرتمند اخوان المسلمین آغاز شده است. در این گفتگوها همچنین نمایندگانی از حزب وفد (لیبرال)، تجمع ( چپگرا) ، گروه هایی از جوانان طرفدار دموکراسی که جنبش اعتراض آمیز به راه انداخته اند و همچنین چهره های سیاسی مستقل و شماری از بازرگانان حضور دارند.

البرادعی این روند را مبهم توصیف کرد. وی اعلام کرد: هیچ کس اکنون نمی داند چه کسی و با چه کسی سخن می گوید.

این روند را عمر سلیمان معاون رئیس جمهوری وارتش مدیریت می کنند و مشکل همین جا است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ،البرادعی اعلام کرد: رئیس جمهور نظامی است، معاون رئیس جمهور نظامی است و نخست وزیر نظامی است.

من فکر می کنم اگر ما بخواهیم واقعا اعتماد برقرار کنیم اساسی است که غیر نظامیان را مشارکت دهیم و به این سبب است که من ایجاد طرحی را برای دوره انتقالی پیشنهاد کرده ام که در چارچوب آن شورای ریاست جمهوری مرکب از سه تن که در آن ارتش نیز حضور خواهد داشت در راس دولت انتقالی قرار می گیرد.
نظرات بینندگان