arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۸۹

انتقاد خزائی از سخنان اشتون

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت در جوابیه ایران تاکید شد که فعالیت های هسته ای ما همواره شفاف بوده است و ما متعهد به همکاری با ان پی تی هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت در جوابیه ایران تاکید شد که فعالیت های هسته ای ما همواره شفاف بوده است و ما متعهد به همکاری با ان پی تی هستیم.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، محمد خزائی در واکنش به اظهارات غیرحقوقی صبح سه شنبه کاترین اشتون مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا درباره موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت اگر کشورها خود را متعهد به معاهده ان پی تی می دانند ، انتظار می رود حق ایران را نیز طبق همین معاهده به رسمیت بشناسند نه این که تصوری ایجاد کنند که ایران خواسته هایی اضافی دارد.

وی افزود موضوع این نشست شورای امنیت بحث دیگری بود که خانم اشتون در آن به آخرین مذاکرات ایران و گروه 5+1 دراستامبول نیز اشاره کرد.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت دقایقی پس از سخنان وی ، پاسخ لازم تهیه و میان اعضای شورای امنیت منتشر و موضع ایران مطرح شد.

وی افزود در جوابیه ایران تاکید شد که فعالیت های هسته ای ما همواره شفاف بوده است و ما متعهد به همکاری با ان پی تی هستیم.

خزائی یادآور شد برای اعضای شورای امنیت تصریح کردیم که اگر درخواست ایران برای غنی سازی به رسمیت شناخته شود، دقیقاً منطبق با موازین معاهده ان پی تی است نه بیشتر.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت انتظار داریم اگر سایر کشورها خود را متعهد به معاهده ان پی تی می دانند، بر اساس مفاد همین معاهده، باید حق ایران را به رسمیت بشناسند نه این که تصوری ایجاد کنند که ایران درخواست های اضافی دارد.

خزائی در پاسخ به سوال دیگری درباره اشاره اشتون به قطعنامه های شورای امنیت بر ضد کشورمان نیز گفت صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت درباره برنامه هسته ای ایران را فاقد مبنای حقوقی می دانیم و این مخالفت ما ، فقط از منظر سیاسی نیست.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد تاکید کرد دستور کار شورای امنیت، حفظ صلح و امنیت بین المللی است و این شورا حق ورود به موضوعاتی را دارد که با دلائل متقن امنیت منطقه ای به خطر افتاده باشد.

خزائی افزود ایران فاقد برنامه هسته ای نظامی و سلاح هسته ای است و به هیچ عنوان امنیت منطقه را به خطر نیانداخته است تا شورای امنیت وارد موضوع شود.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد ورود شورای امنیت به بحث مسائل هسته ای ایران را نادرست خواند و گفت اگر شورای امنیت مصوبه ای هم در این خصوص داشته باشد، مصوبه ای غیرقانونی و نادرست است و با استانداردهای بین المللی همخوانی ندارد.

خزائی گفت در حالی که چنین قطعنامه های غیرقانونی و فاقد وجاهت حقوقی شورای امنیت، الزامی را برای ایران ایجاد نمی کند، در مقابل ما به معاهده ان پی تی کاملا متعهد هستیم.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد همچنین سکوت شورای امنیت در قبال سلاح هسته ای برخی کشورها در خاورمیانه یا سایر نقاط دنیا را سئوال برانگیز خواند و گفت حتی برخی از این کشورهای دارای سلاح هسته ای، عضو ان پی تی نیز نیستند و به تعهداتشان هم عمل نمی کنند ولی شورای امنیت کاملا سکوت کرده است.
برچسب ها: خزائی ، اشتون
نظرات بینندگان