arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۳۷۰۰
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۸ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵

زنگ خودرو در اقتصاد ایران

تمام آنچه که لازم بود از «اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو» گفته شود در سخنان مدیر عامل سایپا نهفته بود. اقتصاد مقاومتی اگر در صنعت به خوبی و درستی درک شود چیزی جز استفاده بهینه از توانمندی‌های داخلی برای توسعه و پیشبرد اهداف نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این روزها روزهای صنعت خودرو است, برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو در دو روز و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران در پنچ روز. همه این‌ها نشان از تکاپوی خودروسازان دارد, تکاپویی برای جبران عقب‌ماندگی‌های این صنعت, تکاپویی برای استاندارسازی فعالیت‌های این صنعت و تکاپویی برای بین‌المللی کردن این صنعت.

همایش بین‌المللی دو روزه صنعت خودور هم فرصت مغتنمی بود هم برای حامیان این صنعت و هم برای منتقدان آن, برج میلاد که نماد تهران است در هوایی بارانی میزبان میهمانان خارجی بود. کسانی که از کشورهای دور و نزدیک گرد هم آمده بودند تا بگویند که صنعت خودروی ایران چه وضعیتی دارد و باید به کدام سمت و سو برود. محور اصلی این همایش فروش و خدمات پس از فروش بود, همان موضوعی که پاشینه آشیل صنعت خودروی ایران است.

هر چه بود این همایش مملو از سخنان رنگارنگ بود؛ گاهی صنعت خودروی ایران تشویق شد. گاهی هم تهدید و گاهی هم تنبیه. تشویقش عمدتا توسط کارشناسان خارجی همایش بود, تهدیدیش هم توسط مقامات مسئول در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و تنبیه‌ش هم توسط رئیس کمسیون صنایع مجلس؛ که هم به توان صادارتی این صنعت نقد کرد و هم به عدم حضور مدیران عامل آن در همایش!

از این که بگذریم دو موضوع مهم باعث شده بودند که فضای این همایش رنگ و لعاب دیگری بیابد یکی موضوع «برجام» و دیگری هم «اقتصاد مقاومتی» آنچه که در این سمینار بیش از هر چیز مشهود بود تاثیر برجام بر صنعت خودروسازی ایران بود, صنعت خودرو که توانست است از فضای برجام و باز شدن درهای ارتباطات بین‌المللی بیشترین استفاده را بکند, نشان داد که این صنعت, یک «صنعت بین‌المللی» است اگر فضای تعامل و ارتباط آن گشوده شود می‌تواند بخوبی از پس مشکلاتش بر بیاید گواه آن هم قراردادهای بسیار خوب خودروسازان به ویژه با شرکت‌های سیتروئن و پژو است. استفاده از شبکه صاردات بین‌المللی خودروسازان بزرگی چون سیتروئن و همچنین استفاده از دانش و تجربه این شرکت‌ها در حوزه خدمات پس از فروش به مشتریان, در واقع کلید حضور خودروسازان ایرانی در باشگاه جهانی صنعت خودرو است.

تمام آنچه که لازم بود از «اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو» گفته شود در سخنان مدیر عامل سایپا نهفته بود. اقتصاد مقاومتی اگر در صنعت به خوبی و درستی درک شود چیزی جز استفاده بهینه از توانمندی‌های داخلی برای توسعه و پیشبرد اهداف نیست. اقتصاد مقاومتی یعنی تولید و صادرات, اقتصاد مقاومتی یعنی مشارکت در توسعه محصول با طرف‌های خارجی نه در اختیار گذاشتن بازار.

حال پس از این همایش رنگارنگ هم سطح توقعات مردم از صنعت خودرو بالاتر رفته و هم سطح توقع مسئولان  که دیگر به صادرات به کشورهایی نظیر عراق هم بسنده نمی‌کنند! صنعت خودرو در چنین فضایی باید کاری کند کارستان. باید نشان دهد که وقتی همایش بین‌المللی برگزار می‌کند یعنی مایل است در فضای بین‌المللی هم کار کند.

سیاوش مهرآیین/کارشناس خودرو

نظرات بینندگان