این مرحله، بخش سخت ماجرا محسوب میشود. اینکه بدانید باید با کسی صحبت کنید، با اقدام واقعی بسیار متفاوت است. به همین دلیل واتلی ایدههای زیر را پیشنهاد میکند:
واتلی ؛ روانشناس، اشاره میکند که در دوران افسردگی، وقت گرفتن از مشاوران و متخصصان کار سختی است. به همین دلیل بهتر است در این زمینه هم کمک و حمایت خود را به او پیشنهاد دهید.
هرگز به یک فرد افسرده نگویید: «سریع خوب شو!» واتلی میگوید:
اختلال افسردگی در بسیاری از کشورها مشکل شماره یک حوزهی بهداشت و سلامت است. افسردگی یک بیماری واقعی است و به درمان نیاز دارد. «زود خوب شو» اصلاً حرف مناسبی نیست. نمیتوانید از یکانسان افسرده بخواهید شجاع باشد و مشکلش را بهتنهایی مدیریت کند. در این شرایط، کمک خواستن بسیار سخت، اما ضروری است.
واتلی تأکید میکند که شما باید او را تشویق کنید که کمک بگیرد. گرچه امروزه در اکثر کشورهای جهان روشها درمانی عالی و مؤثری برای افسردگی وجود دارد، ولی هنوز افسردگی در سطح اپیدمیک باقیمانده است.
بسیار مهم است که افسردگی را نه یک ضعف شخصیتی، بلکه یک بیماری ببینید. همانطور که واتلی میگوید:
افسردگی، بیماری دردناکی است که معنای زندگی را نابود میکند. به همین علت مهم است که به همکار افسرده، نشان دهید که حضور او چه ارزش و اهمیتی در شرکت دارد. به او کمک کنید تا درک کند بابت این بیماری، گناهی مرتکب نشده و مقصر نیست، همانطور که اگر دیابت یا سرطان داشت مقصر نبود.
پیش از هر چیز باید بدانیم چگونه نشانههای افسردگی را تشخیص دهیم. به این علائم توجه کنید:
به گفتهی دکتر واتلی، نباید از کنار هیچکدام از این علائم رد شویم. امروزه ۸۰ درصد از افراد افسرده، با درمانهای رایج روانپزشکی بهبود مییابند. بسیاری از علائم تنها در طول چند هفته برطرف میشوند. کمک گرفتن یک گام عالی در راه بهبودی است.
شما نمیتوانید یک همکار افسرده را «مجبور کنید» که از متخصصین و مشاورین کمک بخواهد. ولی مسلماً میتوانید این راه را به او پیشنهاد بدهید. هر زمان که یکی از علائم فوق را در کارمندان (یا همکاران) مشاهده کردید، توصیههای واتلی را به یاد بیاورید.
منبع: زومیت