arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
لس آنجلس تایمز:

چگونه ویروس کرونا به صنعت فیلمسازی و سرگرمی حمله کرده است؟

 ترس در مورد عالم گیری کرونا باعث مقایسه شرایط موجود، با شرایط فیلم هیجان انگیز استیون سودربرگ به نام شیوع شده است که در سال 2011 اکران شد. حتی یکی از ستاره های این فیلم، گوئینت پالترو نیز این هفته در شبکه های  اجتماعی با اشاره ای کنایه آمیز، به این موضوع پرداخت. وی عکسی در اینستاگرام از خودش که ماسک به صورت دارد منتشر کرد و  نوشت: "من قبلاً در این فیلم حضور داشته ام."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ترس در مورد عالم گیری کرونا باعث مقایسه شرایط موجود، با شرایط فیلم هیجان انگیز استیون سودربرگ به نام شیوع شده است که در سال 2011 اکران شد. حتی یکی از ستاره های این فیلم، گوئینت پالترو نیز این هفته در شبکه های  اجتماعی با اشاره ای کنایه آمیز، به این موضوع پرداخت. وی عکسی در اینستاگرام از خودش که ماسک به صورت دارد منتشر کرد و  نوشت: "من قبلاً در این فیلم حضور داشته ام."

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب به نقل از لس آنجلس تایمز، در زندگی واقعی ، اوضاع برای صنعت سرگرمی و فیلمسازی جهان به ویژه در چین که یک مکان مهم برای تجارت استودیوهای هالیوود است خوب پیش نمی رود و دچار مشکلات جدی شده است.

نه تنها سالن های سینما و تئاتر چین، بلکه سالن های بوکس، پارک های تم و استدیوهای فیلمسازی تعطیلند و البته خبری از سفر به چین نیست. در نتیجه ممنوعیت سفر در کنفرانسهای تجاری و رویدادهای زنده مانند کنسرتها تأثیر گذاشته است. به طور گسترده تر ، نگرانی ها در مورد تأثیر احتمالی کرونا بر سهام تجاری  نیز این هفته افزایش یافته است.

استنلی روزن ، استاد علوم سیاسی USC و کارشناس فیلمهای چین می گوید: اندازه گیری تأثیر طولانی مدت کرونا بر صنعت سرگرمی غیرممکن است زیرا مشخص نیست چه مدت شیوع این بیماری ادامه خواهد داشت. این، یک اتفاق فوق العاده بزرگ است  و ما باید ببینیم که چقدر طول می کشد تا شرایط  به آنچه چینی ها آن را عادی می خوانند برگردد."

باجه های بلیت فروشی

بسته شدن تقریباً تمام سالنهای سینما در چین مساویست با تاریکی 70،000 پرده سینما که این یعنی ضربه خوردن تجارت بزرگ صنعت سینمای چین.سال گذشته ، گیشه چین با رکورد 9.2 میلیارد دلار ، یعنی بیش از 20٪ از میانگین درآمد جهانی صنعت فیلم، به رکورد قابل توجهی رسیده است. تنها در تعطیلات جشنواره بهار 2019 ، فروش گیشه در چین حدود 1.5 میلیارد دلار بود. امسال ، دوره تعطیلات کلیدی (که از 24 ژانویه تا 12 فوریه است) فقط 3.94 میلیون دلار فروش ثبت شده است.  

استدیوهای فیلمسازی

چندین تاریخ اکران برای فیلم های استودیوهای مشهور به تعویق افتاده است و استودیوهای مشهوری مثل پارامونت منتظر آغاز به کار مجدد سینماهای چین هستند. برای برخی از شرکت ها شرایط حتی پیچیده تر از یک اکران ساده است. برای مثال مسئولان والت دیزنی در حال بررسی این موضوعند که چه زمانی قادر به انتشار نسخه پر فروش "مولان" در چین خواهد بود. این فیلم با بودجه ای بزرگ ، با بازی لیو یفیعی ، ستاره متولد ووهان در نقش اصلی ، قرار است در تاریخ 27 مارس در ایالات متحده آمریکا اکران شود ، اما تاریخ انتشار چینی این فیلم هنوز تأیید نشده است این فیلم در نیوزلند و چین فیلمبرداری شده است.

استودیوهای اصلی ، که دارای دفاتر و کارمندان در مناطق آسیب دیده از شیوع کرونا هستند ، در یک چالش تعلیق برگزاری رویداد قرار دارند ، زیرا منتظرند ببینند ویروس چگونه برنامه های آنان را تغییر می دهد. دولت چین زمان انتشار نسخه های فیلمها را به شدت کنترل می کند. برخی از فیلم ها که با تاخیر اکران رو به رو هستند، با مشکلی ثانویه رو به رو شده اند. تماشای آنلاین این فیلمها از طریق دانلودهای غیرقانونی باعث خواهد شد، تماشاگران پس از فروکش اپیدمی و بازگشایی سینماها، دیگر تمایلی برای بازدید نسخه های سینمایی نداشته باشند.  

علاوه بر این ، به محض بازگشایی سالن های سینما در چین ، هیچ تضمینی مبنی بر بازگشت تماشاگران به رکوردهای پیشین وجود ندارد. ترس ها  از  ابتلای مجدد به عفونت می تواند افراد را از مراجعه به سینما بترساند. به گفته مدیران استودیو که مجاز به صحبت عمومی نیستند ، فراتر از چین ، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می دهد این مشکل در دیگر کشورها نیز در حال گسترش است.

چگونه ویروس کرونا به صنعت فیلمسازی و سرگرمی حمله کرده است؟

تولیدات

دولت چین با تشدید آمار تلفات ، همه تولیدات فیلم را در این کشور متوقف کرد. انتظار می رود مکث در فیلم سازی تأثیر قابل توجهی در تجارت فیلم داشته باشد زیرا بخش عمده ای از اکران های چین داخلی است. بسیاری از استدیوهای مشهور فیلمسازی چین نیز زیر بار خسارت و فشار سنگین مالی قرار دارند و مشخص نیست این تعلیق در فیلمسازی به چند تهیه کننده داخلی آسیب خواهد رساند. اما فراموش نکنیم فشارها فقط به چین محدود نمی شود. ایتالیا نیز یکی دیگر از کانونهای شیوع کرونا است و حداقل یک فیلمساز هالیوودی یعنی پارامونت پیکچرز نیز زیر سایه کرونا، تولید فیلم خود را متوقف کرده است. فیلم ماموریت غیرممکن که قرار بود در ایتالیا فیلمبرداری شود تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

پارک های تم

شرکت والت دیزنی استراحتگاه های خود را در شانگهای و هنگ کنگ بسته است. حرکتی که احتمال دارد به خط اصلی شرکت آسیب برساند. این بحران یک چالش فوری برای مدیرعامل جدید دیزنی ، باب چاپک است که سه شنبه در یک اطلاعیه غافلگیرکننده تصمیم خود را اعلام کرد. وی جایگزین باب ایگر شد ، که اکنون رئیس اجرائی شرکت است.

چاپک، اخیراً رئیس بخش پارک ها ، تجارب و محصولات دیزنی بوده  و نظارت بر گسترش طرح هایی از جمله راه اندازی شانگهای دیزنی را در سال 2016 بر عهده داشته است.  چاپک درباره تصمیم تعطیلی پایگاههای دیزنی در چین می گوید:"در حالی که مطمئناً این مسئله بسیار دشوار است ، اما ما مانند همه ما نیز چالش هایی بزرگ تر از این داشته ایم. این بهترین تصمیم در مقابل کرونا است. "

رویداد سینمایی وگاس

به نظر می رسد کرونا از مرزهای چین فراتر حرکت می کند و حتی در لاس وگاس نیز آشوب ایجاد کرده است. برای مثالCinemaCon ، گردهمایی سالانه استودیوها و صاحبان تئاتر و پردیس های نمایشی  در لاس وگاس اعلام کرده که تعدادی از شرکت های چینی به دلیل محدودیت سفر از این کنگره خارج شده اند. هشت شرکت چینی  و کلیه فروشندگانی که این تجارت فعالند گفته اند که آنها شرکت نخواهند کرد ، این درحالیست که حدود 24 شرکت کننده در این رویداد حضور دارند .

بازی و موسیقی زنده

در حالی که به نظر می رسد CinemaCon درحال پیشبرد هداف خود در غیبت چینی ها است ، شرکت های بزرگ در صنعت بازی سازی ( که بخش مهمی از منظر سرگرمی است) رنامه های کنفرانس بزرگ خود را لغو کرده اند.

حتی قبل از دیده شدن کرونا در سانفرانسیسکو، کنفرانس سالانه توسعه دهندگان بازی تعدادی از بازیکنان اصلی خود را از دست داد. شرکت سرگرمی تعاملی سونی ، بازی های فیس بوک و بازوی واقعیت مجازی فیس بوک Oculus از جمله شرکت هایی بودند که حضور خود را لغو کردند و سپس به سرعت مایکروسافت ، الکترونیک آرتز و دیگر شرکتهای مشهور نیز از آنان تبعیت کردند.

مایکروسافت در یک پست وبلاگی اظهار داشت: "پس از بررسی دقیق راهنمایی های مقامات بهداشت جهانی و احتیاط فراوان ، تصمیم گیری دشواری را برای عدم شرکت در کنفرانس توسعه دهندگان بازی 2020 در سانفرانسیسکو اتخاذ کرده ایم. سلامتی و ایمنی بازیکنان ، توسعه دهندگان ، کارمندان و شرکای ما در سراسر جهان اولویت اصلی ما است. "

GDC یک کنفرانس به خصوص قابل توجه است زیرا علاوه بر برگزاری مذاکرات و میزگردهای بیشمار درمورد موضوعات مهم فرهنگی مؤثر بر صنعت ، فناوری جدیدی را با بازیهای آزمایشی ترکیب می کند. صنعت موسیقی زنده جهان نیز به طور فزاینده ای تحت تأثیر قرار گرفت و کنسرت های متعددی در آسیا و جاهای دیگر از جمله لس آنجلس لغو شد. برگزارکنندگان هجدهمین جشنواره موسیقی کره جنوبی  روز سه شنبه سه شنبه گفتند که این رویداد با استناد به محدودیت های سفر در آسیا به تعویق افتاد.

نظرات بینندگان