arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۳۷۰
تعداد نظرات: ۵۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹

مناظره خواندنی حسن آقامیری و رفیعی

رفیعی در بخشی از این مناظره گفت: این خوب است که ما درباره رحمت و بخشش خداوند صحبت کنیم، اما باید در این زمینه تعادل را هم حفظ کنیم. سیدحسن آقامیری در پاسخ به این سخنان گفت: در دعای ابوحمزه ثمالی امام سجاد (ع) می‌گوید: از عقوبت به خدا پناه می‌برم. جهنم ظاهرش عذاب است، اما باطنش رحمت است. زیرا اگر جهنم نبود بهشت معنی نداشت گاهی ما عذاب را به گونه‌ای به مردم نشان می‌دهیم که مثلاً اگر این آقا نماز نخواند عده‌ای در جهنم منتظر هستند تا بیاید و او را رنده کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مناظره حجت‌الاسلام رفیعی و سیدحسن آقامیری برگزار و در آن درباره شبهاتی، چون عدم جاودان بودن جنایتکاران و مشرکان در جهنم، انجام عمل و امکان جبران گناه در قیامت، ایجاد یأس در جامعه و... بحث و گفتگو شد.

به گزارش فارس، گفت‌وگوی تعاملی بین حجت‌الاسلام رفیعی و سیدحسن آقامیری از ساعت ۱۰:۳۰ امروز به میزبانی حجت‌الاسلام سرلک برگزار و این گفتگو به صورت زنده و مستقیم از طریق فضای مجازی پخش شد.

در آغاز این گفتگو حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به استقبال مردم از این برنامه گفت: طی چند روز اخیر در خیابان، خودرو و فرودگاه همه مردم راجع به این برنامه با من سخن می‌گفتند که نشان دهنده دغدغه مردم است و ضروری است متولیان فرهنگی، سازمان تبلیغات و حوزه‌های علمیه باب این گفتگو‌ها را باز کنند و به جای اینکه یک نفر بنشیند و برای مردم سخن بگوید دو به دو بنشینیم درباره موضوعات صحبت و بحث کنیم.

صحبت‌های آقای آقامیری سه محور دارد: یکی مسائل اجتماعی است که در این زمینه خود من هم سخن‌های زیادی دارم و معتقدم اگر با برخی افراد تعامل می‌کردیم می‌توانستیم آن‌ها را حفظ کنیم. حوزه دیگر صحبت‌های آقای آقامیری موضوعات اقتصادی است که در این راستا هم خود من هم صحبت‌هایی دارم و هم فعالیت‌هایی دارم، اما این‌ها موضوع بحث امروز ما نیست بحث امروز ما درباره حوزه دین است که من در این راستا با آقای آقامیری حرف دارم.

احساس من این است که یا مطالب شما به ما کامل نرسیده و یا در فرمایشات شما اشتباه راهبردی وجود دارد. مطالبی که ما مطرح می‌کنیم یا کوچه و خیابانی است و یا مبنای درستی دارد. اگر مبنای صحبت‌های ما قرآن است دیگر نمی‌توانیم در آن حرفی بیاوریم، زیرا سخن قرآن حجت کامل است و من در این زمینه با آقای آقامیری اختلاف نظر دارم، زیرا گاهی سخنان وی دارای اشتباهاتی است.

در ادامه سیدحسن آقامیری به تقطیع برخی از سخنانش اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که گاهی سخنان ما را تقطیع می‌کنند و جملات را به گونه‌ای در کنار هم می‌چینند که کاملاً قابل باور می‌شود، اما باید توجه داشت برخی صحبت‌ها اصلاً به چهره و خط فکری طرف نمی‌آید و نباید آن را باور کرد. مثلاً ممکن است ببینیم یک آخوند می‌خواهد علیه نماز حرف بزند که با عقل جور در نمی‌آید. من هم اینجا باید بگویم بسیاری از صحبت‌هایی که در فضای مجازی از من نقل می‌شود تقطیع شده است و حرف من نیست.

درباره برگزاری این جلسه هم باید بگویم مردم بسیار خوشحال شده‌اند که ما می‌خواهیم با هم سخن بگوییم و به نتیجه برسیم، البته من واقعاً نگران بودم که عده‌ای حرمت آقای رفیعی را نگه ندارند و همه سعی‌ام را کردم که این حرمت حفظ شود و امیدوارم این اتفاق آغازی باشد که باب این گفتگو‌ها باز شود و این مشکلات حل شود.

در ادامه حجت‌الاسلام رفیعی گفت: البته مبنای صحبت‌های من صفحه شخصی شما است و موضوعاتی است که در پیج رسمی خود شما منتشر شده که امکان تقطیع در آنجا وجود ندارد.

این نکته را خدمت شما عرض کنم که دین ما مجموعه و پازلی ست که باید همه این پازل در کنار هم قرار بگیرد و اگر یکی را برداریم موضوع ناقص می‌شود مثلاً اگر حدود را ببینیم، اما عفو را نبینیم بحث کاملاً به انحراف می‌رود. در دین ما جنبه عفو و رحمت بسیار گسترده است من بار‌ها گفته‌ام ما مواردی داریم که اگر انجام بدهیم مانند روز تولد پاک می‌شویم، اما نمی‌توانیم نقاط روبرو این حرف یعنی موضوع عذاب راهم نادیده بگیریم.

من در یکی از صحبت‌های شما دیدم که بحث خلود یعنی عذاب دائمی در جهنم را زیر سؤال بردید و گفتید قرار نیست تا ابد کسی در جهنم بماند. در حالی که این آیه قرآن است که کافر اگر همه آنچه در زمین است را بدهد و دو برابر آن را هم بدهد عذاب جهنم را از او بر نمی‌دارند و یا عذاب بر آن‌ها تخفیف هم داده نمی‌شود. حال شما می‌آیید و می‌گوید خدا می‌بخشد و کافر و مشرک هم از جهنم بیرون می‌آیند. خدا می‌بخشد، اما نه هر کسی را.

به عنوان مثال کلیپی از شما منتشر شد که راجع به موضوع عذاب صحبت کردید که در آیه‌ای آمده که بکشید، دست و پا را قطع کنید و... شما فرمودید: آقای فلانی شما قرآن را نفهمیدید و موضوع را کلاً زیر سؤال بردید. با این توضیحات شما مخاطب می‌گوید: این چه دینی است؟ این از داعش بدتر است. درحالی که آیه شان نزول دارد: عده‌ای نزد پیامبر آمدند و گفتند: می‌خواهیم مسلمان شویم، پیامبر (ص) هم قبول کرد. آن‌ها رفتند بیرون از مدینه و در جای خوش آب و هوا ساکن شدند و پیامبر هم برای آن‌ها امکانات حتی چوپانی فرستاد. اما این افراد چوپان را کشتند، دست و پایش را قطع کردند و همه اموال را غارت کردند و متواری شدند این‌ها مستقیماً با پیامبر و با خدا وارد جنگ شدند که این آیه صراحتاً برای آن‌ها نازل شد.

در عین حال شما گاهی به گونه‌ای سخن می‌گویید که خلاف عدالت است مثلاً مدام از موضوع بخشش و رحمانیت سخن می‌گویید. بله درست است دین اسلام، دین رحمانیت است و چندین برابر غضب، آیات رحمت در قرآن آمده است، اما این گونه سخن گفتن ممکن است در ذهن مخاطب تلقی شود که گناه کردن اشکالی ندارد و همه چیز بخشیده می‌شود و هر کاری که دلمان می‌خواهد انجام بدهیم. در این صورت اگر قرار است هرگونه گناه و هر خطایی بخشیده شود تکلیف شخصی مثل صدام چیست؟

این خوب است که ما درباره رحمت و بخشش خداوند صحبت کنیم، اما باید در این زمینه تعادل را هم حفظ کنیم و اگر قرار است از رحمت و بخشش صحبت می‌کنیم از موضوع عقوبت گناه هم سخن بگوییم یعنی هم از خوف حرف بزنیم و هم از رجا.

سیدحسن آقامیری در ادامه در پاسخ به این سخنان حجت‌الاسلام رفیعی گفت: در دعای ابوحمزه ثمالی امام سجاد (ع) می‌گوید: از عقوبت به خدا پناه می‌برم. جهنم ظاهرش غذاب است، اما باطنش رحمت است. زیرا اگر جهنم نبود بهشت معنی نداشت گاهی ما عذاب را به گونه‌ای به مردم نشان می‌دهیم که مثلاً اگر این آقا نماز نخواند عده‌ای در جهنم منتظر هستند تا بیاید و او را رنده کنند.

ما باید بپذیریم که در فقه اختلاف نظر وجود دارد، مثلاً امسال عید فطر شاهد بودیم که مقلد یک مرجع افطار کرد و مقلد مرجعی دیگر روزه گرفت. اختلافات فقهی وجود دارد و باعث نمی‌شود که کسی دیگری را کافر بشمارد، اما گاهی ما این اختلافات را به رسمیت نمی‌شناسیم. در معارف نمی‌توانیم یک آیه را بگوییم و آیات دیگر را نادیده بگیریم باید همه قرآن را با هم بیان کنیم در مورد موضوع خلود در جهنم خداوند می‌گوید: «خالدین فیها» مگر این که خدا نخواهد.

در این زمینه امام علی علیه‌السلام می‌گویند: مگر می‌شود خدا کسی را تنها بگذارد شاید انسان مشترک خدا را رها کند، اما خدا بنده‌اش را هیچگاه رها نمی‌کند من می‌گویم باید برخی ادعیه را به عنوان تفسیر قرآن از دید اهل بیت نگاه کنیم آیه قرآن موضوع عذاب را مطرح می‌کند این عذاب برای این نیست که خداوند انتقام خود را از ما بگیرد یا خودش را خالی کند عذاب برای این مطرح شده که بندگان برگردند. همه حرف من این است که عذاب برای ادب کردن است. خداوند همانطور که در این دنیا مکانیزمی را قرار داده، برای آخرت هم مکانیزمی را قرار داده که اگر درست عمل نکنیم انتهای آن مکانیزم به عذاب ختم می‌شود یعنی خداوند کسی را عذاب نمی‌کند بلکه ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم که انتهای این عمل ما به عذاب ختم می‌شود. یعنی کسی کسی را به جهنم نمی‌برد بلکه انسان‌ها با پای خودشان به جهنم می‌روند و با پای خودشان از آن بیرون می‌آیند. سؤال اینجاست که آیا واقعا راه برگشت از جهنم وجود ندارد؟ و برخی نمی‌توانند از جهنم بیرون بیایند؟

مناظره خواندنی حسن آقامیری و حجت‌الاسلام رفیعی

رفیعی: اینگونه که شما سخن می‌گویید یک مشرک چگونه می‌تواند از جهنم خارج شود؟ شخصی، چون ابوجهل چگونه می‌تواند بازگردد و از جهنم بیرون بیاید؟ آیا شما عقیده دارید که ما در برزخ هم می‌توانیم رشد کنیم و عمل انجام دهیم و کار خیر و نیک انجام دهیم و دنیا را جبران کنیم؟

آقامیری: اینکه ما آیه بیاوریم که مشرک به جهنم می‌رود باید بگویم کسی که ذره‌ای گناه دارد هم نمی‌تواند به بهشت برود، زیرا حتی اگر حق‌الناس را هم از او بردارند باید ابتدا دست از عمل و عقیده‌اش بردارد و بازگردد تا بتواند به بهشت برود حال اگر مشرک هم دست از عملش بردارد و در قیامت دست از عملش بردارد می‌تواند از جهنم خارج شود و به بهشت برود. یک فرد مشرک حتی اگر در جهنم دست از شرکش بردارد و بگوید که پشیمان است باز هم می‌تواند بازگردد. مگر می‌شود خدا حتی در جهنم به بنده بگوید نه دیگر پشیمانی سودی ندارد و این قبول نیست و شما دیگر فرصتی ندارید.

رفیعی: اینکه خداوند بخشنده است در آن شکی نیست. روزی زنی پیامبر (ص) را صدا زد و در منزل هنگامی که تنور روشن بود به پیامبر (ص) گفت: این فرزندان من را خیلی اذیت می‌کنند، اما هر چقدر با خودم کلنجار می‌روم هیچگاه نمی‌توانم ببینم که آن‌ها در این آتش تنور بیفتند و بسوزند. پیامبر (ص) گریست و گفت: خدا از این مادر هم مهربان‌تر و بخشنده‌تر است.

اما این دلیل نمی‌شود که ما بگوییم یک فرد در این عالم هر عملی را که می‌خواهد انجام بدهد و از کرده‌اش دست بر ندارد و پشیمان هم نشود و در این حالت بمیرد و در روز قیامت دست از عقیده‌اش بردارد و بتواند بازگردد و حتی اگر قرار است چنین سخنی را هم مطرح کنیم بهتر است آن را به عنوان یک احتمال مطرح کنیم نه اینکه قطعی بگوییم که حتی مشرک و کافر هم می‌توانند در روز قیامت باز گردند. من به هیچ وجه این سخن شما را قبول ندارم، زیرا حرف قرآن نیست و اگر هم قرار است چنین سخنانی مطرح شود باید آن را به عنوان یک احتمال بیان کرد و در کنار آن احتمالات دیگر را هم بیان کرد، در این صورت است که می‌توان سخن گفت. اما شما به گونه‌ای مسائل را مطرح می‌کنید که انگار قطعی است و هیچ احتمال دیگری وجود ندارد.

آقامیری: روایت داریم که رحمت خداوند به گونه‌ای است که شیطان هم در روز قیامت طمع رحمت خدا را می‌کند. بله درست است که انسان باید در این دنیا بکارد و در آخرت برداشت کند، اما قیامت هم برای خود قوانین و قواعدی دارد و کار تمام شده نیست.

در ادامه پنج دقیقه جلسه برای استراحت تعطیل شد و پس از پایان زمان استراحت سید حسن آقامیری گفت: یک خلف وعده داریم و یک خلف وعید، خلف وعده به هیچ وجه ممکن نیست، اما خلف وحید ممکن است حال بزرگانی مانند آیت الله بهجت می‌گویند: عذاب‌هایی که در قرآن آمده وعید است و قطعی نیست، قرآن برای پیشگویی نیامده، ولی که برای پیشگیری آمده، به عنوان مثال ما گاهی می‌خوانیم که خوراک جهنمیان چرک و خون است در حالی که خداوند به همه بندگان در هر حالتی رزق می‌دهد. چگونه می‌شود که در جهنم رزق بنده از چرک و خون باشد.

این توضیح دارد: امام علی علیه‌السلام پیش از شهادت برای ابن ملجم شیر فرستاد، ابن ملجم از آن شیر فاصله گرفت و گفت: این کثافت است، چگونه آنرا بخورم؟ وقتی معرفت نداشته باشیم بهترین خوراک را هم زهر و چرک و خون می‌بینیم. این موضوع حتی در همین دنیا هم صدق می‌کند. در جهنم کافر رزقش را به دلیل ناپاکی قلبش، چون چرک و خون می‌بیند و این نشانه عمل خودش است در حالی که حتی در جهنم هم یک کافر و مشرک رزقش چرک و خون نیست. آنچه بر سر ما می‌آید به خاطر عمل خودمان است، خداوند ما را عذاب نمی‌کند بلکه ماه راهی را می‌رویم که آخرش به عذاب ختم می‌شود، اما در عین حال خدا و اهل بیت (ع) دست در دست هم داده‌اند که ما را از این عذاب نجات دهند.

در دنیا ابزار‌هایی مانند بخشش، رحم کردن، خدمت کردن، محبت و... داریم که به وسیله آن‌ها می‌توانیم بازگردیم و از عذاب نجات پیدا کنیم. به عقیده من در آخرت و در قیامت هم ابزار‌هایی برای بازگشت وجود دارد و می‌توان آنجا هم مورد رحمت قرار گرفت. حرف من موضوع بازگشت است و این بازگشت می‌تواند هم در این دنیا باشد و هم در آن دنیا.

رفیعی: قرار نیست اینجا من از یک بُعد دفاع کنم و شما از بعدی دیگر. هدف این است که اگر ما یک نکته‌ای را می‌گوییم باید ابعاد دیگر آن نکته را هم مطرح کنیم. من می‌گویم مبنای سخن ما چیست؟ آیا مبنای سخن ما کلام یک شخص یا یک منبری است؟ یا اینکه مبنای سخن ما قرآن است؟

دین هم حب دارد و هم بغض، پیامبر (ص) هم اشداء علی الکفار است و هم رحماء بینهم. اینکه شما گفتید قرآن برای پیشگیری است این سخن بسیار خوبی است، اما این نوع بیان شما موضوع پیشگیری را زیر سؤال می‌برد، زیرا به گونه‌ای مطرح می‌کنید که شخص هیچ ترسی از گناه ندارد، زیرا او می‌گوید حتماً بخشیده می‌شود. این نوع سخن گفتن پیشگیرانه نیست و اثر موضوع وعید که خودتان مطرح کردید را می‌گیرد. خدا بسیار مهربان است و قطعاً بیشتر مردم به بهشت می‌روند، اما اینکه بگوییم همه بدون هیچ حسابی به بهشت می‌روند با عقل خدا جور در نمی‌آید. این همه جنایاتی که در دنیا رخ می‌دهد، کودکان بسیاری کشته می‌شوند انسان‌های بیگناهی حقشان پایمال می‌شود، آیا این درست است که آن‌ها بهشت بروند و شخصی که مهربان است و همه زندگی‌اش را وقف مردم می‌کند او هم به بهشت برود این کاملاً خلاف عدالت است.

ما باید مبنای حرفمان قرآن و احادیث باشند، برخی موضوعات آیه صریح قرآن هستند و به هیچ وجه نمی‌توانیم خودمان تعبیر کنیم و یا در آن دست ببریم، حداقل اگر می‌خواهید برداشت‌های دیگر را از آیات قرآن بگویید، باید آن‌ها را به عنوان احتمالات بگویید و در عین حال احتمالات دیگر را هم بیان کنید.

یکی دیگر از موضوعاتی که من درباره سخنان آقای آقامیری باید بگویم این است که گاهی در موضوعات سیاسی، اقتصادی و مدیریتی شما به گونه‌ای سخن می‌گویید که مردم از انقلاب پشیمان می‌شوند در حالی که من می‌بینم شما از امام سخن می‌گویید از کتابش مثال می‌آورید، نشانه این است که انقلاب را قبول دارید، اما در سخنان به گونه‌ای مسائل را مطرح می‌کنید که مخاطب بگوید کلاً اشتباه کردیم انقلاب کردیم.

آقامیری: ما این‌گونه بزرگ شدیم که با زور مخالفیم، اما مشکل اینجاست که گاهی با ظالم مخالف می‌شویم نه با ظلم. اگر ما با ظلم مخالف باشیم آن مسیر را نمی‌رویم و راه ظالم را ادامه نمی‌دهیم، حال ظلم را هر کسی که می‌خواهد انجام بدهد فرقی ندارد متأسفانه مسائل در کشور ما بقدری جناحی شده که انسان نمی‌تواند آزاده باشد و هر سخنی می‌گوید مفهومی جناحی پیدا می‌کند و فوراً به یک گروه می‌چسبانند. در حالی که صحبت من صحبت ظلم است و ظالم هر که می‌خواهد باشد، از هر گروه و جناحی.

رفیعی: این را همه‌گونه می‌شود بیان کرد، اما شما جنبه نقدت به نحوی قوی است که یک موضوع را از ریشه زیر سوال می‌برید و به مسائل یک سویه نگاه می‌کنید، در حالیکه باید به موضوعات جامع نگاه کنیم یعنی اگر ضعف‌ها و اشکالات را می‌گویید نقاط مثبت و نقاط قوت را هم بگویید تا مردم کاملاً از آن موضوع روی برنگردانند ضمن اینکه همان طور که یکبار هم گفتم در سخنان اگر احتمالات را می‌گویید جنبه‌های دیگر را هم مطرح کنید و قاطعانه نگویید که حتماً مشرکان هم به بهشت می‌روند.

درست است که باید به مردم امید داد، ولی عادل کسی است که هم مأیوس نکند و هم به گونه‌ای امید ندهد که طرف به گناه بیفتد. ما در گذشته به پای منبر برخی از اساتید می‌رفتیم، چنان درباره امام زمان سخن می‌گفتند که گمان می‌کردیم ایشان فقط قوه قهریه دارند، اما در حوزه دریافتیم که امام زمان، امام مهر است، اما برای ما فقط قهر امام را برجسته می‌کردند. ما باید همه جوانب را ببینیم هم مهر و هم قهر.

نکته دیگری که باید بگویم این است که گاهی شما سخنی از یک نفر می‌شنوید و آن سخن را به پای دین می‌گذارید مثلاً درباره موضوع قبر شما شما به گونه‌ای ماجرا نقد می‌کردید که انگار نظر دین درباره قبل این است که عالم قبل همین قبر دنیایی است در حالی که روایات مختلفی داریم که عالم قبر عالم متفاوتی است.

آقامیری: در آن سخنان من کاملاً صریح گفتم که عالم قبر ربطی به قبر دنیا و جسم ندارد و اینکه ما از تنگی قبر و سؤال و جواب سخن می‌گوییم مربوط به عالم قبر است و این اتفاق در داخل قبری که در دنیا است نمی‌افتد، اما این صحبت‌های من تقطیع شده است. یعنی فایل صوتی که شما شنیده‌اید دقیقاً نیمی از سخنان من بود، صحبت من ناظر به بازگشت است من می‌گویم حتی اگر فرعون هم که باشید نباید ناامید شوید و می‌توانید بازگردید.

رفیعی: بله، اما باید این را هم بگویید که باید فرعون خودش بخواهد که بتواند بازگردد و اگر نخواهد نمی‌تواند بازگردد. همچنین شما در جای دیگر گفته بودید که بهشت برای مردان است در حالی که بخشی از بهشت و نعمت‌های آن اصلاً ربطی به مرد ندارد.

آقامیری: در این زمینه هم صوتی که در اختیار شما قرار گرفته بود ناقص بود و کاملش را در صفحه منتشر کردم به هیچ وجه این نظر من نبود که بهشت جای خانم‌ها نیست و فقط برای مرد است و آن سخنان کاملاً تقطیع شده بود و می‌توانید صوت کامل آن را در پیج شخصی من دوباره گوش دهید.

با پایان زمان گفتگو دو طرف تأکید کردند که این گونه برنامه‌ها می‌تواند در رفع شبهات بسیار موثر باشد.

حسن آقامیری هم در پایان ضمن تقدیر از حجت‌الاسلام سرلک برای فراهم کردن این گفت‌گو گفت: من خودم درخواست کردم که آقای سرلک در این گفتگو حضور داشته باشند و الان هم در منزل ایشان هستیم. جا دارد بسیار از وی تشکر کنم، البته در این زمینه به آقای سرلک احترامی‌هایی هم شد که من از ایشان معذرت می‌خواهم. این را هم بگویم که من خودم مسئول اعمال و رفتار خودم هستم و ممکن است فردا هم سخنانی بگویم که در آن شبهاتی وارد شود، امیدوارم که صحبت‌های من را به آقای رفیعی نسبت ندهید.

حجت‌الاسلام رفیعی هم در پایان گفت: امیدوارم آقای آقامیری روی حرف‌های من تأمل کنند و خوشحال هستم که بخشی از شبهات را توضیح دادند این جلسه، جلسه مچ‌گیری نبود و سعی من این بود که نکات و شبهات برطرف شود و امیدوارم طلایه دار این گفتگو‌ها صدا و سیما باشد و در آینده آن‌ها از این گفتگو‌ها را برگزار کنند و ترسی هم نداشته باشند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
4
8
چی شد الان آخرش
پاسخ ها
یک ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
امام جعفر صادق علیه السلام هم همین گونه به نظرات افرادگوش میدادند وبا دلیل منطق حقایق را عنوان میکردند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
هر جا اقا میری کم میورد میگفت سخنانم تقطیع شده ولی دکتر رفیعی گفتند من بر پایه کلیپ هایی که توی صفحه شخصی خودت هست حرف میزنم یعنی اینکه خودت قبول داری این کلیپ ها رو پس مسائله تقطیع منتفیه ...خب با اوین اوصاف یعنی اقا میری پس گرفت حرفاشو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
33
22
اصلا از این آقا میری بدم میاد دین رابه نفع خودش تفسیر میکنه
پاسخ ها
خ
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
گناه داره اینطور نگو
سهیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
0
20
خیلی خوب بود این اتفاق و این گفتگو ولی به نتیجه خیلی مشخصی منتهی نشد و شبهات کامل رفع نشد.امیدوارم صدا و سیما هم اینجور گفتگو ها رو پخش کنه .ممنون بابت پوشش این خبر
پاسخ ها
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
قابلی نداشت ولی قطعا دفعی بعدی باید مولش رو حساب کنین.مجانی که نمیشه
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
ا سلام
با این نظر موافقم و لی در پاسخ به این مطلب آیه ای از قرآن و داستانی از پیامبر را می نویسم

وقتی حضرت نوح می خواست پسر خودش هم از آب نجات دهد خدا به او گفت او از اهل تو نیست و *انه عمل غیر صالح * یعنی پسر نوح ،هویت او عمل غیر صالح او شده و پسر نوح با عمل غیر صالح خودش متحد شده
2- روایتی هم هست که کفار و دشمنان اهل بیت در جهنم حتی از نفحات حضور پیامبر هم بیزارند و می گویند این نفحات رسول الله را دور کنید لذا چون با زشتی ها و عمل غیر صالح خود متحد شده اند حتی بهشت حقیقی را نمی توانند تحمل کنند و به همان عذاب خو می کنند و برایشان عذب و گواراست ولذا بهشت حقیقی را نمی پسندند مثل شخصی که فضله حیوانات را جمع میکرد و وارد بازار عطر فروشان شد و از حال رفت (داستان مولوی )

حکایتی دیگر نقل است زمان پیامبر شخصی انباری از خرما داشت ولی در راه خدا نبخشید بعد از مرگ صاحب انبار خرما، وارثان او انبار خرما در راه خدا برای پدرشان بخشیدند ولی پیامبر فرمودند اگر یک عدد خرمای مکیده شده را خود پدرتان می بخشید از این انبار که وارثانش بخشیدند برای او مفید تر بود
دلیل این امر این هست دنیا دار استعداد و قوه است و بعد از دنیا با اینکه در برزخ هنوز استعداد تکامل هست ولی نسبتش به اندازه حکایت خرمای مکیده به انبار خرما هست و حرف سید حسن آقا میری با توجه به اتحاد عاقل به معقول عبارت( اول و دوم ) ملاصدر ا ودیگر بزرگان رد است البته بنده خیلی مختصر و بیان کردم که مجالش اینجا نبود یاعلی ع
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
0
1
آقا میری:باید بگویم کسی که ذره ای گناه دارد نمی تواند به بهشت برود.
قابل توجه مسئولین ایران.....‌‌..
دیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
10
30
سخنان جناب رفیعی بسیار بسیار منطقی و عقل پسند بودن و کاملا با منطق و مهربانانە بحث را پیش بردن و با تمام ارادتی کە بە جناب اقامیری دارم یە نقد خیڵی جدی بە سخنان ایشان وارد است کە چطور ممکن است جایتکاران و ظالمان کە در این دنیا مرتکب انها شدەان و ضحاک صفت و شیطان صفت بودە و هستن از عذاب جهنم نجات پیدا کنن و این سخنان ایشان باعث میشود کسانی کە بە گفتەهای ایشان باور دارند مرتکب ظلم و جنایت شوند و بە تصور خودان بعدا از جانب خدا بخشیدە خواهند شد و این سخنان اقای اقامیری در واقغ ترویج ظلم و جنایت در دنیاست در صورتیکە ظالمان و جنایتکاران و شکنجەگران و کودک ازاران و کودک کشان تا بینهایت جایشان جهنم خواهد بود و این وعدە خداوند است
پاسخ ها
الهه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
اتفاقا صحبت های آقای آقامیری منطقی تر از آقای رفیعی بود. شما ظاهرا یا صحبت های ایشان را درست نخواندید و یا این که درست درک نکردید.
نمونه اش امام حسین حتی تا آخرین لحظه دست از ارشاد برنداشت حتی بعد از کشته شدن فرزندان و یارانش.اگر حر راه را بر ایشان نبسته بود قطعا واجعه کربلا رخ نمی داد اما امام بخشید چون نور معرفت در حر بود اما چند هزار لشکر عبیدالله اونقدر احمق بودن که حتی با وجود جنایاتی که کردند و امام در آخرین لحظات باز هم فرصت به آن ها داد خریدارها خوبی نبودند. منظور آقامیری همین بود از میان اون همه جنایت کار مطمئن باش اندکی هم از جهنم راه فراری نخواهند داشت چون قطعا رحمانیت خداوند قابل قیاس با امام حسین نیست اما ان ها احمق خواهند بود و خودشان حتی با وجود رحمت خدا لیاقت بخشش پیدا نخواهند کرد.
در ضمن فورا که خدا نمی بخشه مثل این دنیا یکی به خاطر جرمش ۱ سال زندان می خوره دیگری ابد، یکی هم اعدام. اما همون خدای مهربون اگه جرم طرف قتل باشه به خانواده مقتول حق انتقام می ده ولی می گه اگه ببخشی بهتره البته نه هر قاتلی.
بحث در این باره طولانی ....
خدا آخر و عاقبت هممونا ختم به خیر کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
34
9
بدبختی ما همینه . بعد از مطهری ها بهشتی ها ما به میری و رفیعی دجار شده ایم این سطح از تنزل
پاسخ ها
مسلمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
شخصیت زده نشو برادر.
هر زمان مطهری خود را دارد.
بمده خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
مغلطه در حد لالیگا...در خوب بودن و جایگاه والای امثال شهید مطهری و بهشتی شکی نیست اما دلیل نمیشه بگیم بقیه سطحشون پایین و بی سواد هستن...در جای خودش سخنان شیوا و پرمحتوای امثال دکتر رفیعی و حاج اقا قرائتی و عالی در جسم و جان تاثیر گذار هستش..مقایسه کاملا مضحکی بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
تو در حد دکتر رفیعی نیستی اگه ذره ای از درک دکتر رو داشتی الان اینطور حرف نمیزدی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
0
0
با سلام و عرض ادب
اینگونه بر نامه ها بسیار مفید است ان شاءالله که همانگونه که حجت‌الاسلام رفیعی فرمودند در صدا و سیما اینچنین برنامه ها فعال شود .
حال باید پرسید، آیا با چنین خطابات هشداردهنده در قرآن که در آن‌ها این‌ چنین از فریفته‌شدن به مهر و لطف الهی هشدار داده شده، جایی برای این مدعا باقی می‌ماند که وعدۀ عقوبت و عذاب الهی محقق ‌شدنی نیست و صِرفاً برای بیم ‌دادن آدمیان از آن‌ها استفاده شده است؟! مفسران به نیکی دریافته‌اند که مراد از فریفته‌شدن به خداوند، فریفته‌ شدن به رحمت و بخشش الهی است. فیض ‌کاشانی در تفسیر این آیه چنین آورده است: الشیطان بأن‌یمنیکم المغفره مع الاصرار على المعصیه:‌ شیطان به شما در کنار دعوت به اصرار بر گناه، امید مغفرت می‌دهد. ایشان در تفسیر صافی چنین آورده است: و لایغرنکم بالله الغرور الشیطان بان یرجیکم التوبه و المغفره فیجرئکم على المعاصی: شیطان شما را به خداوند مغرور نسازد؛ به این معنا که به شما امید توبه و مغفرت دهد و شما را بر انجام گناهان گستاخ سازد و نیز در تفسیر کشاف آمده است: و لایقولن لکم الشیطان اعملوا ماشئتم فإن الله غفور یغفر کل کبیره و یعفو عن کل خطیئه: شیطان به شما نگوید: هر چه خواستید انجام دهید که خداوند بخشنده است و همۀ گناهان کبیره را می‌بخشد و از هر خطایی درمی‌گذرد.

نصیری در پایان سخنانش گفت: علامه ‌طباطبایی(ره) در ذیل آیۀ سی‌ و سوم سورۀ مبارکه لقمان چنین آورده است: معنای فریفتن انسان توسط شیطان آن است که از یک جهت ذهن آنان را به مظاهر حلم و عفو الهی معطوف سازد و از جهت دیگر از امتحان، استدراج و مکر الهی غافل سازد و آنان چنین پندارند که اشتغال به دنیا، فراموشی آخرت، روی‌گردانی از حق و حقیقت، عقوبت و مؤاخذه‌ای را در پی ندارد و دنیادوستان هر چه بیشتر به کار خود می‌پردازند و در غفلت خود فرو می‌روند و در معاصی و گناهان غرق می‌شوند، خوشی و راحتی بیشتری در زندگی خود می‌بینند و در میان مردم از عزت و وجاهت بیشتری برخوردار می‌گردند و آنچه که در دعوت الهی، اعم از وعده و وعید آمده و پیامبران از آن خبر آورده‌اند، اعم از رستاخیز، بهشت و جهنم همه خرافه است! علامه(ره) همچنین در تفسیر آیۀ ششم سورۀ مبارکه انفطار این نکته را مورد تأکید قرار داده که خداوند، انسان را به ‌خاطر فریفته ‌شدن به رحمت الهی با تکیه بر مهر و کرامت او نکوهش کرده است.

https://fa.shafaqna.com/news/395550/
منبع
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
5
18
اگرچه خداوند از پدر و مادر مهربان‌تر است کاملا درست ... اما در آیه ای از قرآن آمده است که مهربانی و رحمت خداوند شمارا مغرور نکند (که به گناهانتان ادامه دهید ) شاید خداوند همه گناهان ما را ببخشد اما چنین تصوری (گناه کردن به امید بخشش الهی ) ممکن است ما را بتدریج تبدیل به یک انسان یاغی و سرکش کند ... حتی پیامبران و امامان علیرغم معصوم بودن ؛ خود را در مقابل عظمت پروردگار گناهکار می دانستند و تا آخرین لحظات عمرشان از خدا طلب مغفرت میکردند و از عذاب الهی می ترسیده اند در حالی که هیچ گناهی را مرتکب نشده اند ...
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
29
23
الان بحث کردن دوستان چه دردیو دوا می‌کنه از مشکلات؟!مردم گرفتار ودرگیر فشار اقتصادین! شما باید اول مشکل اصلی مردمو حل کنی بعد بشینی پای بحث وگفتگو،این کار مرحله آخر مملکت داریه برادر من،از قدیم میگن شکم گشنه دین و ایمان نداره!! همش شده حرف،بحث،دعوا،من نبودم توبودی و..... خودمونو که نمی‌تونیم گول بزنیم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
الآن رفیعی رییس جمهوره یا آقامیری؟
مشکلات اقتصادی به اینا چه ربطی داره؟
۱ بحث دینی بود شما دغدغه اقتصادی داری این مناظره رو دنبال نکن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
8
11
خخخ
یه وین جدیدآورده که خبری از دین توش نیست!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
2
7
خواهشا در تایپ کلمات دقت کنید، اشتباه زیاد دارید و مخصوصا در این مباحثه، اشتباهتون در کلمات، کلا رشته ی بحثو از دست خارج میکرد
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
19
19
هر دو بزرگان خوب هستند و خوبی را میبینند اما آقا میری مفهومی نگاه دارد که هزاران درجه از نگاه تقلیدی و سطحی بهتر است آقا میری میگه گناه کار را از عذاب نترسانید که افسار پاره کند و گناهانش را چندین برابر کند و امید از بخشش نداشته باشد مانند قاتلی که کسی را بکشد و حکمش اعدام باشد حال اگر امید به بخشش نباشد خوب میگه حالا که یکی رو کشتم بذار هزار تا دیگه رو هم بکشم نهایت اعدام میشم .مانند دزدی های چندین میلیاردی که آقای طبری کرده و هنوزم زیر بار نرفته و امید به قدرت شخصی دنیوی برای آزادی اش دارد و هیچ گاه از عذاب آخرت ترسی ندارد زیرا امید بخشش دنیوی بواسطه دوستان را دارد ولی اخروی را نه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
نگاهت به تمام سخنرانی های اقامیری سطحی و ابکی هست...اگر ب تمام صحبتاش گوش بدی به اجماع میرسی که حتی یه جاهایی خلاف نصح صریح قران حکم صادر میکنه...پس همه این جملات شیرین بوی به انحراف کشیدن میده بیشتر
ناصراحمدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
اتفاقاً درست برعکس برداشت کردی،اون کسی که هزارنفر را کشته میگه خوب اگه هزاران نفر دیگر را هم بکشم بازم در قیامت توبه می کنم وبخشیده می شوم. این افسارگسیختگی که شدیدتره.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
34
24
درود براقا میری عزیز
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
49
19
با ابلهان سخن گفتن عین نادانی است.
آقای رفیعی نباید با مانند آقا میری بحث می کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
جواب ندیدم تا در دین مردم ناگاه بیشتر شبهه افکنی کنند؟؟؟!چه استدلال ضعیفی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
4
31
إن شاءللّه که صدا وسیما همچنین مناظراتی را برگزار کند
حسن دهقانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
21
12
چیش جذاب بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
0
0
واضح است که حرف های آقامیری فقط و فقط از برداشت های غلط و ناقص از روایات و آیات است ولی صحبت های آقای رفیعی کاملا منطقی و از روی سند و مدرک و برداشت جامع است نه برداشت ناقص و یکطرفه به نظرم آقامیری آدم اونطرفی هاس و عملا مناظره باهاش بی فایده است اما به علت اینکه مردم فکر نکنند که علمای درست کاری مثل آقای رفیعی جوابی برای صحبت های آقامیری ندارند به امری مفید تبدیل می شود
حق گو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
3
1
زنده باد حسن اقا میری
سیدمهدی هاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
0
0
ایم منازره آخرش بنتیجه ماندن نفهمیدیم کدام یکی حرفش درست وکدام یکی خلاف بود بهتربودیک نتیجه کلی میگرفتید خیلی ناقص بود
خراسانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
0
0
آقای آقا میری اعتقاد دارند که انسان می تواند بعد از مرگ هم برگردد و توبه کند و از جهنم نجات پیدا کند. برگشتن یعنی توبه.
ولی در قرآن داریم؛ لیست التوبه للذین یعملون السیئات حتی اذا حضر احدهم الموت قال انی تبت الان ولا الذین یموتون وهم کفار.
یعنی توبه از کسانی که تا دم مرگ کافرند و زمان مرگ می خواهند تازه توبه کنند و همچنین کسانی که کافر می میرند قبول نمی شود.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
0
0
درودخدابردکتررفیعی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
0
0
آقای رفیعی آدم منطقی هستن و حرف بی حساب و کتاب نمی زنن آقا میری باید تامل کنه روی این حرف ها
مراحم
|
United States
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
0
در گفتگو زیاد صحبت از عقل شد ،لطفا یک جلسه را فقط در مورد جایگاه عقل در مذاهب اختصاص دهید . مایلم آقای رفیعی بخصوص در مورد آن توضیح دهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
1
باسلام
ممنونم ازدست اندرکاران بسیار برای بنده جذاب بود وامید آن دارم که این مناظره مستمرباشد تاواقعیات مبین شود یاد مستندی از صداوسیما افتادم که شهید بهشتی مناظره میکرد بنظربنده رحمت خداوند بی واسعه است ولیکن عدالت قادر مطلق را تحت الشعاع قرار نمیدهد چون عادل محض است بنظر بنده انسان بایستی امید به رحمت ذات اقدس الهی داشته واین امید نبایستی بیم تجری به گناه شود
ودعامیکنیم که بارالهی مارا بافضل وبخششت مورد رحمت قرار ده
آمین
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
0
ما در قرآن به صراحت داریم که در روز قیامت نامه اعمال انسانهای جهنمی بدست چپ آنها داده می شود و آنها از خداوند درخواست می کنند که دوباره فرصتی به آنها داده شود تا اعمال بد خود را جبران نمایند که خداوند میفرمایند که به اینها هزاران بار هم فرصت داده شود بازهم همین اعمال خود و چه بسا بدتر نیز خواهند شد، بله انسانیکه یک عمر فساد و ظلم کرده است مگر یک شبه می تواند دست از اعمال خود بردارد که اگر می توانست هم خداوند مطمئنا می بخشید ولیکن چنین چیزی امکانپذیر نخواهد بود چراکه فلسفه حضور انسان در این دنیا یاد گرفتن و عادت به انجام کارهای خوب است وقتی انسان یک عمر ظلم و فساد کرده است و عادت به آن کرده است در قیامت نیز همین عادت را درپیش خواهد گرفت با این تفاوت که بازخورد اعمالش را همانجا خواهد دید و این همان جهنم وبهشت است که به نوعی در این دنیا هم در مقیاسی کوچکتر وجود دارد
سوگل
|
United States
|
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
1
0
ب نظرمن باسطح سواد جزئی ک آقامیری داره بلده چ جوری مردم رو ب انحراف بکشه.
دکتر امین شهامت‌پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
0
من قبلا فکر میکردم هر چی آقامیری میگه درسته. مریدش بودم. این مناظره رو ضبط کردم. سه بار با دقت بررسی کردم. به آدرسهایی که دادن مراجعه کردم.
سخنتن رفیعی بسیار بسیار منطقی و دقیق بود. مگه اینکه کسی نخواد بپذیره وگرنه هیچ راه در رویی باقی نذاشت.

متشکرم استاد رفیعیِ بزرگ
س
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
1
سلام به نظرم من سخنان آقای رفیعی کاملا منطقی و عاقلانه بود و محترمانه آقامیری را به چالش کشیدند ولی باز در سخنان آقامیری شبهه هایی وجود داشت که نه با عقل و نه با قرآن انطباق نداشت
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
0
از علی اموز درس اخلاس عمل مردم دربحران اقتصادی قرار دارند ایا گوش شنوای هست
امیرحسین ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
1
1
از صحبت های آقای رفیعی خوشم اومد
حرف های آقا میری بی منطق بود
کارمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
1
0
اقای اقامیری یکی از رفقای درجه یکش ساشا سبحانی است که هم خود ساشا سبحانی اعلام کرد و هم اقامیری با او لایو گذاشت و وضع ساشا هم که اظهر من الشمس است حالا ایا کسی که با ساشا سبحانی بی دین که ترویج فساد میکند و یک ضد انقلاب ثابت شده است چطور میتواند رودر روی یک روحانی عظیم الشانی مثل دکتر رفیعی که از عالمان و دانشمندان ولایی این مملکت است بنشیند و بحث کند اثلا فعالیت اقامیری باید متوقف شود .
افسر جنگ نرم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
1
به نظرم صحبتهای دکتر رفبعی بسیار جذاب و به عقل و واقع نزدیک تر بود.آقامیر فهم خوددا از آیات و روایاتبیان می کند.
ناصراحمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
0
مشکل اینجاست که نص قرآن را رها می کنیم وبه احادیث وروایات رو می آوریم.از آقای رفیعی انتظار می رفت با چند استناد به آیات قرآن طرف مقابل را مجاب می کرد نمی دانم چرا ملاحظه کرد.اولاً با مرگ در توبه وبازگشت بسته می شود طبق آیه قرآن خطاب به فرعون که درآخرین لحظات حیات ودرحال غرق شدن گفت به خدای موسی وهارون ایمان آوردم می فرماید:"آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ "آيا اكنون؟! (در آستانه‌ى مرگ توبه مى‌كنى؟) در حالى كه پيشتر نافرمانى مى‌كردى و از تبهكاران بودى؟"(ایمان وتوبه ات فایده ای بحالت ندارد).ثانیاًچندین بار خداوند در قرآن به مردم هشدار می دهد که:"يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ" ای مردم، البته وعده (قیامت در کتاب) خدا حق است پس زنهار شما را زندگانی دنیا فریب ندهد و شیطان فریبنده شما را از (عقاب) خدا (به عفو و کرمش) سخت مغرور نگرداند.یعنی مغرور کردن به عفو الهی از ترفندهای شیطان است.ثالثاً در چندین جای قرآن از قول کفار ومشرکان که آرزو می کنند به دنیا برگردند واعمال صالح انجام دهند می گوید که دیگر بازگشتی در کار نیست "وَ لَوْ تَرى‌ إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنَّا مُوقِنُونُ" و اگر تو حال بدکاران را (در قیامت) ببینی که چگونه در حضور خدای خود سر به زیر و ذلیلند (و با آه و ناله حسرت) گویند: پروردگارا، اینک (عذاب تو را) به چشم دیدیم و (سخن رسولانت را) به گوش گرفتیم، پس ما را (به دنیا) باز گردان تا صالح و نیکوکار شویم که اکنون (وعده تو را) به چشم یقین مشاهده کردیم!.اگر قراربود با توبه کردن درآخرت کار تمام شود چرا مجرمان تقاضای بازگشت به دنیا (امری محال) را دارند؟رابعاً خداوند میفرماید من(ممکن است) گناهان دیگر راببخشم اما شرک را اصلاً نمی بخشم".إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‌ إِثْماً عَظِيماً"محققاً خدا گناه شرک را نخواهد بخشید و سوای شرک را برای هر که خواهد می‌بخشد، و هر کس که شرک به خدا آورد به دروغی که بافته گناهی بزرگ مرتکب شده است.حال چطور آقای آقامیری میگوید اگر فرعون در آخرت توبه کند بخشیده می شود؟تکلیف آنهمه ظلم و حق کشی و علو وطغیان چه می شود.و...دلایل عقلی ومستندات قرآنی و نقلی بسیار زیادی در رد نظر آقامیری وجود دارد که بخاطر جلوگیری از اطاله(بیش از این) کلام از ارائه آنها معذورم وصرف نظر کردم.
"(انتخاب گرامی لطفاً جهت رفع ابهام وتنویر افکار مخاطبین چاپ بفرمایید")
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
1
گفتگو و اظهار نظر در یک فضای محترمانه و بدون جدال و با تنظیم زمان طرفین ، همیشه یک ضرورت است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
1
1
واقعا متاسفم که شخص بزرگی مثل آقای رفیعی باید وقتشو برای امثال آقا میری که هیچ فهمی از دین ندارند تلف کنه. صحبت و مناظره با این آدمها فایده نداره. آدمی رو که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد.
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
0
به آقای میری باید گفت زهی خیال باطل.نعوذ و بالله خدای دروغگو نداریم.وعدهی خدا حق است جایگاه ظالمان و مستکبران بدون برگشت درجهنم است.
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
0
به آقای میری باید گفت زهی خیال باطل.نعوذ و بالله خدای دروغگو نداریم.وعدهی خدا حق است جایگاه ظالمان و مستکبران بدون برگشت درجهنم است.
امیرحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
0
با سلام ،آقای دکتر رفیعی روحانی مشهور است و علم ونطق خوبی دارد اما نباید به صورت خود رای وارد این مناظره میشد چون اگر آقای رفیعی نمی توانستند جواب بدهند میشد مثل قضیه مناظره با سروش ،چون قضیه آقا میری اعتقادیست یک روحانی که استاد فن علم کلام بود باید وارد مناظره میشد احتمال این بود که اسلام زمین بخورد از آقای رفیعی به عنوان یک طلبه و هم لباس خواهان تکرار نشدن این اشتباهات هستیم لازم نیست بیش از پیش خود را مشهور کنند ،این مناظره البته بدون نتیجه بود و از هر دو طرف چیزی را ثابت نکرد و فقط هر کدام از اشخاص نظر خود را گفتند اگر کسی مثل حشام بود این مناظره۳دقیقه بیشتر طول نمی کشید و آقامیری ضربه فنی میشد.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
1
بحث عالی
نتیجه کار ضعیف
دلیل آوردن تو بحث خیلی مهمه اونی که میگه من قبول ندارم ونظر من اینه اون بحث نیس مجادله است
علی محرمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
0
با سلام انشالله صداوسیما به این بلوغ برسد که مناظرات را گسترش دهد با این حال از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تشکر میکنم که قدمی سازنده جهت رفع شبهات دینی برداشتند سپاس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
0
یه گناهکار اگه تمام عمرش گناه کرده باشه و به اندازه یه نفس کشیدن عمر داشته باشه میتونه توبه کنه ولی آقای آقامیری سوال اینجاست همچین کسی که ذاتش عوض شده و اعمال خرابش زیاد بوده به راحتی میتونه توفیق توبه پیدا کنه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
0
از آقای رفیعی انتظار می رفت با چند استناد به آیات قرآن طرف مقابل را مجاب می کرد نمی دانم چرا ملاحظه کرد.اولاً با مرگ در توبه وبازگشت بسته می شود طبق آیه قرآن خطاب به فرعون که درآخرین لحظات حیات ودرحال غرق شدن گفت به خدای موسی وهارون ایمان آوردم می فرماید:"آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ "آيا اكنون؟! (در آستانه‌ى مرگ توبه مى‌كنى؟) در حالى كه پيشتر نافرمانى مى‌كردى و از تبهكاران بودى؟"(ایمان وتوبه ات فایده ای بحالت ندارد).ثانیاًچندین بار خداوند در قرآن به مردم هشدار می دهد که:"يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ" ای مردم، البته وعده (قیامت در کتاب) خدا حق است پس زنهار شما را زندگانی دنیا فریب ندهد و شیطان فریبنده شما را از (عقاب) خدا (به عفو و کرمش) سخت مغرور نگرداند.یعنی مغرور کردن به عفو الهی از ترفندهای شیطان است.ثالثاً در چندین جای قرآن از قول کفار ومشرکان که آرزو می کنند به دنیا برگردند واعمال صالح انجام دهند می گوید که دیگر بازگشتی در کار نیست "وَ لَوْ تَرى‌ إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنَّا مُوقِنُونُ" و اگر تو حال بدکاران را (در قیامت) ببینی که چگونه در حضور خدای خود سر به زیر و ذلیلند (و با آه و ناله حسرت) گویند: پروردگارا، اینک (عذاب تو را) به چشم دیدیم و (سخن رسولانت را) به گوش گرفتیم، پس ما را (به دنیا) باز گردان تا صالح و نیکوکار شویم که اکنون (وعده تو را) به چشم یقین مشاهده کردیم!.اگر قراربود با توبه کردن درآخرت کار تمام شود چرا مجرمان تقاضای بازگشت به دنیا (امری محال) را دارند؟رابعاً خداوند میفرماید من(ممکن است) گناهان دیگر راببخشم اما شرک را اصلاً نمی بخشم".إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‌ إِثْماً عَظِيماً"محققاً خدا گناه شرک را نخواهد بخشید و سوای شرک را برای هر که خواهد می‌بخشد، و هر کس که شرک به خدا آورد به دروغی که بافته گناهی بزرگ مرتکب شده است.حال چطور آقای آقامیری میگوید اگر فرعون در آخرت توبه کند بخشیده می شود؟تکلیف آنهمه ظلم و حق کشی و علو وطغیان چه می شوداصلاً مگه کسی پیدا می شود که درآخرت توبه نکند پس جهنم خدا خالی می مانداما خدا در قر آن میفرماید ما جهنم را از جن وانس پر ولبریز خواهیم کرد.و...دلایل عقلی ومستندات قرآنی و نقلی بسیار زیادی در رد نظر آقامیری وجود دارد که بخاطر جلوگیری از اطاله(بیش از این) کلام از ارائه آنها معذورم وصرف نظر کردم.
"(انتخاب گرامی لطفاً جهت رفع ابهام وتنویر افکار مخاطبین چاپ بفرمایید")
ناصراحمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
0
0
انتخاب چرا آن ۷۳ نظر را که در انتظار بررسی هستند،بررسی ومنتشر نمی کنی.
نظرات بینندگان