arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۳۳۶۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۷ - ۱۱ دی ۱۳۹۹
روزنامه‌گردی در «انتخاب»؛

چرا فروشِ میوه و تره‌بار در ایران کیلویی شد؟

۵۶ سال پیش در چنین روز‌هایی فروش میوه و تره‌بار در ایران کیلویی شد. شنبه ۱۲ دی‌ماه ۱۳۴۳، روزنامه کیهان خبر داد که شهرداری تصمیم گرفته فروشندگان میوه و تره‌بار را موظف به فروش کیلویی اجناس خود کند. تا پیش از آن میوه و تره‌بار در ایران به صورت دانه‌ای به فروش می‌رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: ۵۶ سال پیش در چنین روز‌هایی فروش میوه و تره‌بار در ایران کیلویی شد. شنبه ۱۲ دی‌ماه ۱۳۴۳، روزنامه کیهان خبر داد که شهرداری تصمیم گرفته فروشندگان میوه و تره‌بار را موظف به فروش کیلویی اجناس خود کند. تا پیش از آن میوه و تره‌بار در ایران به صورت دانه‌ای به فروش می‌رسید. متن خبر کیهان به این شرح بود:
شهرداری تهران تصمیم گرفته برای این‌که ریزی و درشتی انواع میوه بهانه‌ای برای گران‌فروشی قرار نگیرد فروشندگان را موظف کند: پرتقال، خیار، بادمجان، کدو و سایر میوه و تره‌بار را کیلویی بفروشند.
این تصمیم برای اطلاع از نظر مردم مدتی به صورت آزمایشی به موقع اجرا گذاشته خواهد شد تا اگر نتایج خوبی از آن گرفته شد به صورت یک شیوه دائمی درآید.
در حال حاضر اختلاف اندازه میوه و تره‌بار مشکل بزرگی در کار نرخ‌گذاری از طرف شهرداری ایجاد کرده و بهانه‌ای به دست فروشندگان داده تا گران‌فروشی کنند در حالی که با کیلویی شدن فروش شهرداری بر اساس کیفیت اجناس درجه‌بندی و نرخ‌گذاری خواهد شد.

نظرات بینندگان