arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۲ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰

پاسخ پلیس راهور به معاون کیفیت ایران خودرو

- پلیس راهور ناجا در جوابیه ای و در واکنش به سخنان معاون کیفیت ایران خودرو تاکید کرد: مطالبه پلیس در راستای ارتقاء ایمنی وسیله نقلیه در واقع مطالبه مردم است و سازندگان این قبیل وسایل نقلیه بی کیفیت بجای توجیه و فرافکنی و عدم قبول مسئولیت در جهت رضایت مشتریان خود گام بردارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

- پلیس راهور ناجا در جوابیه ای و در واکنش به سخنان معاون کیفیت ایران خودرو تاکید کرد: مطالبه پلیس در راستای ارتقاء ایمنی وسیله نقلیه در واقع مطالبه مردم است و سازندگان این قبیل وسایل نقلیه بی کیفیت بجای توجیه و فرافکنی و عدم قبول مسئولیت در جهت رضایت مشتریان خود گام بردارند.

 پلیس راهور در این جوابیه که روز شنبه منتشر کرده، آورده است: در پی انتشار خبر معاون کیفیت ایران خودرو در خبرهای روز جاری پیرامون بازنشدن ایربگ ها در حادثه جاده بهبهان به رامهرمز، پلیس راهنمایی و رانندگی مطالبی را جهت تنویر افکار عمومی به شرح زیر منتشر نمود.

در این جوابیه تصریح شده است: برابر اظهارنظر کارشناسان فنی مهندسی پلیس راهور، سازندگان خودرو موظف به رعایت استانداردهای ابلاغی در مورد ایمنی کیفیت و سلامت خودرو هستند، همچنین استفاده از قطعات غیراستاندارد توسط تولیدکنندگان خودرو ممنوع است.

در بخشی از صحبت های معاون کیفیت ایران خودرو آمده است، باز شدن ایربگ تابع شرایط تعریف شده برای واحد کنترل کننده الکترونیکی کیسه هوا شامل سرعت و زاویه تصادف و جنس مانع در لحظه وقوع حادثه است.

در پاسخ به این اظهارات باید گفت اولا ایشان توضیح دهند، سرعت خودروها در این تصادف چقدر بوده است؟ ثانیا، زاویه تصادف و نوع برخورد را در این حادثه چگونه تعیین می کنند و از کجا و به وسیله کدام فرمول به این نتیجه رسیده اند؟

معاون کیفیت ایران خودرو در بخش دیگری از صحبت های خود بیان نموده اند به طور قطع بازنشدن ایربگ ها مورد تایید و مطابق با استاندارد است!

در حالیکه باید از ایشان پرسید، این تاییدیه بر اساس کدام استاندارد، کدام آزمون و تست تصادف بعمل آمده است؟ آیا بیان این مطلب از سوی ایشان برای فرار از مسئولیت در این حادثه نیست!؟

ایشان می بایست تست تصادفی که برای این خودروها صورت گرفته و مدارک آن را به سازمان ملی استاندارد ارائه و بصورت شفاف اعلام نمایند تا مالکان خودرو بدانند که سوار بر ارابه مرگ نشده اند.

ایشان بیان داشتند در تصادفات زنجیره ای که ضربه از قسمت عقب و جلوی خودرو است، ‌ ایربگ در صورتی عمل می کند که زمان ضرب دیدگی قسمت جلویی نسبت به عقب زودتر اتفاق افتاده باشد. از ایشان باید پرسید پس در چه مواقعی کیسه هوا خودرو باید عمل نماید!؟ اگر اعلام می کنید ایربگ یکدستگاه از خودروها در این تصادف باز شده است، پس انتظار این است کیسه هوای بقیه خودروها نیز باید باز می شد.

مطالبه پلیس در راستای ارتقاء ایمنی وسیله نقلیه در واقع مطالبه مردم است و سازندگان این قبیل وسایل نقلیه بی کیفیت باید به مطالبات برحق مردم احترام گذاشته و بجای توجیه و فرافکنی و عدم قبول مسئولیت در جهت رضایت مشتریان خود و جلوگیری از اینگونه حوادث ناگوار، گام بر دارند.

پلیس راهنمایی و رانندگی ضمن حمایت از تولید داخل اعلام می دارد، سازندگان خودرو موظف به رعایت استانداردهای ابلاغی در امور کیفیت و سلامت سرنشینان خودرو هستند.

خاطر نشان می شود، اظهارات معاون کیفیت ایران خودرو رافع مسولیت خودروسازان در حوادث و تصادفات رانندگی متاثر از نقص فنی وسیله نقلیه نخواهد بود و با توجه به تبصره۳ ماده۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در خصوص تعیین سهم تقصیر، چنانچه نقص وسیله نقلیه در بروز تصادفات یا تشدید آن موثر باشد، پلیس حتما پرونده های اینچنینی را به مراجع قضایی ارسال خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، برخورد ۶۰ دستگاه خودرو در جاده بهبهان در روز دوشنبه ۲۰ دی ماه پنج کشته و ۴۱ مصدوم برجای گذاشت.

مجتبی استاد رحیمی معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو روز پنجشنبه 30 دی ماه ضمن اظهار تاسف از حادثه روی داده در جاده بهبهان به رامهرمز، رویکرد ایران‌خودرو در حوادث رانندگی را مشتری‌مدارانه دانست و تصریح کرد: در هفت خودروی حادثه دیده با بررسی‌های کارشناسی به عمل آمده و تحلیل اطلاعات موجود، به طور قطع بازنشدن ایربگ مورد تایید و مطابق با استاندارد است.

وی با بیان این که از مجموع ۵۹ خودروی حادثه دیده ۱۵ دستگاه خودرو متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است، خاطرنشان کرد: ایربگ سورن به دلیل شرایط برخورد و حادثه عمل کرده و باز شده است، پنج خودرو نیز از مدل های قدیمی و فاقد ایربگ بوده است.

استاد رحیمی با بیان اینکه ایران خودرو به همه تعهدات خود در قبال مشتریان پایبند است، تصریح کرد: باز شدن ایربگ جلو در سمت راننده و یا شاگرد، تابع شرایط تعریف شده برای واحد کنترل کننده الکترونیکی کیسه هوا شامل سرعت و زاویه تصادف و جنس مانع در لحظه وقوع حادثه است.

 ایرنا

نظرات بینندگان