arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۱۷۳۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۱

خطر آمریکایی، 4 میلیون سال در مرز ایران و عراق / آمریکاییها از ما برای تجارب اورانیومی استفاده کردند

در ابتدای جنگ خلیج فارس 300 تن بمب اورانیومی به سمت عراق پرتاب شد و این مقدار در ادامه به 1100 تن رسید و در 2003 این مقدار به 2200 تن افزایش یافت که آثار آن کم شدن نوزادان پسر در مقابل دختر؛کودکان ناقص الخلقه و ظهور برخی آنفلونزاهای جدید در عراق بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارشناسان و متخصصان از خطرات بقایای جنگ و تاثیر آن بر نسلهای آینده و کشورهای همسایه گفتند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.ir ؛ در همایشی در عراق، "مثنی محمود شاکر" استاد دانشگاه بغداد و دبیر کل انجمن بیماریهای مشترک عراق و "آیسن کمال" مدرس دانشکده پرستاری و عضو چند انجمن بهداشتی و تعدادی از علاقه مندان به موضوع حضور داشتند.

این همایشی که همزمان با سالروز حمله شیمیایی به شهر حلبچه برگزار میشد با نمایش دادن تعدادی عکس از این فاجعه توسط "آیسن کمال" شروع شد و در ادامه از نسل کشی از طریق بمباران شیمیایی و تاثیر آن بر نسلهای آینده این شهر مظلوم گفت.

در ادامه "مثنی محمود شاکر" با ارایه ارقام و اعداد از خطرات بقایای جنگهای عراق گفت و اعلام کرد برخلاف آنچه آمریکا اعلام کرده هم اکنون بیش از 35 هزار تن اورانیوم تخلیه شده در خاک عراق وجود دارد در حالیکه آمریکا آنرا 5 هزار تن اعلام کرده است.

وی افزود: آمریکاییها از تعدادی شرکتهای آمریکایی و جهانی خواستند تا 311 مکان آلوده در اکثر مناطق عراق من جمله نجف و صحرای شمالی را از اورانیوم پاکسازی کنند.

وی با تعریف آلودگی رادیواکتیوی و مکانیزمی که عنصر اورانیوم بوسیه آن بر روی انسان و محیط زیست تاثیر میگذارد و با اشاره به تغییرات فیزیکی که در بدن رخ می دهد و منجر به سرطان میشود؛گفت: اورانیوم 4 میلیون سال در زمین باقی می ماند.

وی در ادامه افزود: در ابتدای جنگ خلیج فارس 300 تن بمب اورانیومی به سمت عراق پرتاب شد و این مقدار در ادامه به 1100 تن رسید و در 2003 این مقدار به 2200 تن افزایش یافت که آثار آن کم شدن نوزادان پسر در مقابل دختر؛کودکان ناقص الخلقه و ظهور برخی آنفلونزاهای جدید در عراق بود.

وی گفت: در مناطق جنوبی عراق و همچنین نزدیک مرزهای ایران و عربستان،کانتینرهایی مملو از اورانیوم و اماکن آزمایشهای فاجعه بار بر روی حیوانات یافتیم؛به عقیده من آمریکاییها از ما برای تجارب اورانیومی خود استفاده کرده اند.

وی گفت: تلاشهای وزارت محیط زیست برای رهایی از بقایای جنگ بی نتیجه بود؛کشورهای صنعتی برای رهایی از مواد زائد اتمی آنها را در کانتینرهای سیمانی با قطر 1 متر قرار میدهند  و بعنوان زباله اتمی و در مقابل پول به کشورهای فقیر ارسال میکنند.

وی افزود: رهایی از این مواد میلیاردها دلار برای عراق هزینه خواهد داشت اما سلامت هموطنان و نسلهای آینده بیشتر از این مبالغ ارزش دارد؛وی با اشاره به روشهای رهایی از این مواد گفت: دفن مواد اتمی در عمق 10 متر و در اماکن بتونی ضخیم و ویران کرد منازل آلوده و دفن آنها در همین عمق؛از راههای متداول رهایی از این مواد است.

"آیسن کمال" نیز در مورد رابطه انسان و محیط زیست گفت: راهکار اگر درست نباشد انسان با خطرات بزرگی روبرو میشود،دولت وظیفه دارد سلامت هموطنان را تامین کند اما هم اکنون وظیفه مشکلتری دارد و آن هم تامین سلامت هموطنان در زمینی مملو از اورانیوم میباشد ضمن اینکه در بیمارستانهای عراق نیز به سلامت اهمیت چندانی نمیدهند.

وی افزود: مسئله ای که عراق با آن روبرو شد را هیچکدام از کشورهای همسایه و حتی مادران و کودکانشان تجربه نکرده اند،مواد رادیواکتیو که در سال 1991 بخصوص در جنوب عراق استفاده شد معادل 7 بمب اتمی بود.

وی گفت: حالتهای ابتلا به سرطان و مرگ و میر حاصل از آن در سالهای 1991 الی 2000 حدود 19 برابر شده بود و از سال 2003 به بعد ابتدا 4 برابر و سپس 6 برابر سالهای قبل شد؛ساکنان از وسایل آلوده و در اماکن آلوده استفاده میکنند ضمن اینکه 30 محل که در معرض رادیواکتیو بوده اند را یافته ایم؛همچنین در سماوه اماکنی که اسلحه های آلوده در آنجا ترک شده بود را یافتیم ضمن اینکه در بصره نیز 8 مکان که تانکها و نفربرهای آلوده در آنجا ترک شده بودند را شناسایی کردیم.

وی ادامه داد: در ذی قار و پس از سال 2003 نسبت آلودگی رادیواکتیوی 60 برابر شده ضمن اینکه میزان ابتلا به انواع سرطانها نیز افزایش یافته است؛در سماوه و نینوی گردانهای توپخانه ارتش عراق با اورانیوم تخلیه شده؛بمباران هوایی شدند.

در پایان همایش نیز حاضران به بحث و تبادل نظر پرداختند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهروند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
0
19
قابل توجه كساني كه بر طبل جنك مى كوبند
حميد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
2
12
حالا شما چرا به طبل جنگ بين ايران و آمريکا ميکوبين با اين اخبار ؟ نکنه شما هم از اين آب گل آلود ماهيهاي چند ميلياردي ميگيريد ؟ بگذاريد مردم زندگيشون رو بکنند. انقدر هيزم زير خاکستر نباشين. مردم بدبخت شدن ! متوجهين يا عمدا"‌اين کار رو ميکنين ؟
Hesam
|
UNITED STATES
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
1
13
میشود امریکا را به خاطر همین مساله به دادگاه لاهه کشاند. فیلم وارگو را اگه میتونید ببرید دادگاه ببرید، اما آنچه که بیشتر آمریکا را در میان ملتها بی اعتبار خواهد کرد تبلیغات حول هوش همین کشاندن امریکا به دادگاه برای استفاده از بمبهای اورانیوم است.
نظرات بینندگان