arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۲
خشم رژیم صهیونیستی از برنامه هسته ای اردن

تل آویو بهانه جدیدی علیه ایران پیدا کرد

آن چه باعث شد اردن برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای تلاش کند، پیشرفت ایران در برنامه هسته ای اش است که غرب را با مشکلات جدی برای توقف برنامه های آن و ریارویی با برنامه هسته ای اش مواجه کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عودید عیران، دیپلمات سابق اسرائیلی و سفیر اسبق این رژیم در امان، پایتخت اردن، اتهام های اخیر ملک عبدالله، پادشاه این کشور به اسرائیل را خطرناک دانست و گفت که این اظهارات به صلح منعقد شده میان اسرائیل و اردن ضربه می زند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، ملک عبدالله اخیرا در اظهاراتی اسرائیل را متهم به سنگ اندازی در راه دستیابی اردن به تکنولوژی هسته ای کرد و گفت که تلاویو به شرکت های خارجی فشار می آورد که از ساخت و کمک به اردنی ها برای ساخت تاسیسات هسته ای در اردن، اجتناب کنند.

سفیر سابق اسرائیل در امان در این باره گفت: «این اظهارات از سوی پادشاه اردن خطرناک است، به ویژه که این کشور با اسرائیل توافق نامه صلح امضا کرده است.»

عیران همچنین گفت: «اردن به دلیل نرخ های متغییر انرژی و وابستگی اش به واردات سوخت و همچنین میزبانی از یک صد هزار پناهنده سوری با مشکلات متعدد اقتصادی دست به گریبان است و چنین اظهاراتی باعث می شود تا اردن بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد.»

وی همچنین به امان هشدار داد و گفت که این گونه رفتارها و اظهار نظرها باعث می شود تا تلاویو نتواند در حل مشکلات اردن کمکی به این کشور کند.

دولت اردن قراردادهای مهم و متعددی را برای راه اندازی تاسیسات هسته ای جدید در خاک خود منعقد کرده است که به شدت مورد انتقاد اسرائیل قرار گرفته است. دولت رژیم صهیونیستی به هیچ وجه تمایل ندارد که یکی از کشورهای منطقه صاحب تکنولوژی هسته ای شود و این مساله را توسط هر کدام از کشورهای عربی خط قرمزی برای خود می داند. تلاویو معتقد است که دستیابی هر کدام از کشورهای منطقه به تکنولوژی هسته ای باعث خواهد شد تا موازنه منطقه به ضرر اسرائیل تغییر کند و این مساله را به هیچ وجه مطلوب خود نمی داند. بر اساس همین دیدگاه است که اسرائیل به محض مشاهده شدن کوچک ترین فعالیت هسته ای در کشورهای عربی به آن کشورها حمله کرده است که از جمله آن می توان به حمله به تاسیسات هسته ای عراق در ابتدای دهه هشتاد و به تاسیسات هسته ای سوریه در سال 2006 اشاره کرد. این رژیم در همین راستا دائما جمهوری اسلامی ایران را به حمله نظامی به تاسیسات هسته ای اش تهدید کرده است.

هزینه ساخت تاسیسات هسته ای برای اردن در حدود 10.5 میلیارد دلار برآورد شده که این کشور امیدوار است با سرمایه گذاری شرکت های خارجی بتواند این هزینه ها را تامین کند.

عیران در توجیه سیاست های تلاویو علیه برنامه هسته ای اردن مدعی شد، دستیابی اردن به تکنولوژی هسته ای مخاطرات ژئولوژی مختلفی را به دنبال دارد که ما این موضوع را به ملک عبدالله، پادشاه اردن نیز یادآور شدیم ولی او به هیچ وجه توجهی به این هشدارهای ما نکرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا اسرائیل نگران دستیابی هر کدام از کشورهای عربی به تکنولوژی هسته ای است و چنین چیزی را به ضرر منافع خود می داند، گفت: «اردن اولین کشور عربی نیست که درصدد دستیابی به تکنولوژی هسته ای است. کشورهای عرب ثروتمند حوزه خلیج فارس نیز مشابه همین هدف را دنبال کرده اند، این مساله باعث شده است تا اسرائیل نسبت به گسترش سلاح های هسته ای در منطقه احساس خطر کند. نگرانی اسرائیل زمانی بیشتر شد که اردن نپذیرفت از حق غنی سازی اورانیوم در خاک خود منصرف شود.»

اسرائیل خود بزرگترین انبار تسلیحات هسته ای خاورمیانه است که نه تنها از تکنولوژی پیشرفته هسته ای برخوردار است بلکه بیشترین تعداد موشک هسته ای را نیز در اختیار دارد که تهدیدی برای همه کشورهای منطقه محسوب می شود.

عیران همچنین دلیل اصلی پافشاری اردن برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای را ایران دانست و گفت: «آن چه باعث شد اردن برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای تلاش کند، پیشرفت ایران در برنامه هسته ای اش است که غرب را با مشکلات جدی برای توقف برنامه های آن و ریارویی با برنامه هسته ای اش مواجه کرده است. این مساله باعث شده است تا اردن برای رسیدن به این تکنولوژی قوت قلب بیابد و بگوید که برای تولید برق نیاز به تکنولوژی هسته ای دارد.»

وی پیش بینی کرد که اردن در ماه های آینده با مشکلات بسیار سیاسی چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی مواجه شود و مجبور شود برای رهایی از این مشکلات تدابیر تازه ای بیندیشد.

دیپلماسی ایرانی

نظرات بینندگان