arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۴۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۲

واکسن جديد ضد مالاريا بي اثر شد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان علوم پزشکی اعلام کردند واکسن جدیدی که برای مقابله با بیماری مالاریا ساخته شده است پس از چهار سال بی اثر می شود.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این واکسن که آر تی اس اس نام دارد هنوز وارد بازار نشده است ولی در آزمایش هایی که در هفت کشور آفریقایی روی آن انجام گرفت ، امیدهای تازه ای برای مقابله با مالاریا ایجاد کرد.
در هر دقیقه یک کودک در آفریقا بر اثر ابتلا به مالاریا جان می بازد و سالانه بیش از ششصد و پنجاه و پنج هزار نفر در این قاره بر اثر ابتلا به مالاریا می میرند.
اکنون هیچ واکسنی برای مقابله با این بیماری وجود ندارد.
محققان در بررسی مرحله دوم بر روی این واکسن که حاصل آزمایش آن بر روی سیصد و بیست کودک در کنیا بود دریافتند این واکسن ، در نخستین سال مصرف ،‌ محافظتی چهل و چهار درصدی ایجاد می کند ولی تا سال چهارم ، ایمنی حاصل از آن به صفر می رسد.
همچنین محققان دریافتند هنگامی که کودکی با میکروب مالاریا روبه رو می شود این واکسن ، کارایی لازم ندارد.
محققان دانشگاه آکسفورد می گویند بر این اساس می توان گفت واکسن جدید که ساخت شرکت داروسازی گلاکسو اسمیت کلاین است ، قدرت کافی برای مقابله با مالاریا ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، آخرین اطلاعات نشان می دهد نزدیک به نیمی از مردم جهان ، یعنی سه میلیارد و سیصد میلیون نفر ، در معرض خطر ابتلا به بیماری مالاریا هستند .
این بیماری در سال دو هزار و نه میلادی بالغ بر هفتصد و هشتاد و یک هزار نفر را از پا درآورد.
در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده است هفت کشور در سال های اخیر در کنترل بیماری مالاریا موفق بوده اند و طرح های پیشگیری را اجرا می کنند.
در همین دوره نیز ده کشور جهان در تلاشند تا انتقال بیماری مالاریا را به صفر برسانند.
یونانی ها و رومی ها در زمانهای بسیار قدیم پیشنهاد کرده اند تا خانه ها را به منظور اجتناب از تب در نقاط مرتفع و خشک بسازند.
در آن زمان ارزش بهداشتی خشک کردن باتلاق ها شناخته شده بود.
با کشف انتقال مالاریا بوسیلة پشه ها توسط رونالد راس در سال 1897، اپیدمیولوژی مالاریا به صورت یک علم در آمد.
چون چرخة انتقال مالاریا از سه جزء انگل مالاریا، انسان و پشة آنوفل ناقل و تحت تاثیر شرایط محیطی تشکیل شده است ، اقدامات مبارزه می تواند برعلیة هرکدام از این اجزاء انجام پذیرد و قطع این زنجیره در هر قسمت مانع انتقال مالاریا می گردد، اما به دلیل پیچیده و متنوع بودن اکولوژی پلاسمودیوم، پشه و انسان پیش بینی دقیق هر نوع مداخله بسیار مشکل است.
نظرات بینندگان