arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۴۷۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۴ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۲
دواتگري در واكنش به كشته‌شدن شهروند تهراني در تصادف با ديپلمات مست سعودي:

وزارت‌خارجه سفير عربستان را احضار كند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس كميته مطالبات ملي مجلس در واكنش به كشته‌شدن يك شهروند تهراني در سانحه تصادف با ديپلمات مست سعودي گفت: کشته‌شدن شهروند ایرانی در سانحه رانندگي كه توسط دیپلمات مست سفارت عربستان رقم خورد، اتفاقي خلاف موازين و عرف بين‌الملل است و وزارت امور‌خارجه بايد با احضار سفير اين كشور مراتب اعتراض كشورمان نسبت به اين حادثه را اعلام كند.

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به حادثه تصادف کارمند سفارت عربستان با دو نفر از شهروندان‌ ايراني و جان‌باختن يكي از اين دو نفر گفت: در این حادثه ابتدا باید مشخص شود فرد متخطي، دیپلمات کشور عربستان سعودی بوده یا کارمند این سفارت، چراکه دیپلمات‌ها از مصونیت دیپلماتیک برخوردارند و طبیعتا وزارت‌ امورخارجه باید این موضوع را مشخص کند، چراکه لیست دیپلمات‌ها و کارمندان سفارتخانه‌ها در این وزارتخانه ثبت و ضبط شده است.  
 
وی در ادامه افزود: طبق معاهدات بین‌المللی، دیپلمات‌ها مکلف به رعایت آداب و رسوم و شعائر ملی و دینی کشور محل ماموریت خود هستند و این موضوع به عنوان یک تکلیف در حقوق بین‌الملل شناخته شده است.
 
رئیس کمیته مطالبات ملی در ادامه اظهار داشت: اینکه یک کارمند یا دیپلمات خارجی آن هم متعلق به کشور عربستان که ادعای خادمی بین‌الحرمین را دارد با شرب خمر خود سبب اخلال در امنیت شهروندان شود، هیچ توجیه شرعی، قانونی و دیپلماتیک ندارد و وزارت امورخارجه بایستی با احضار سفیر این کشور نسبت به این اقدام مراتب اعتراض جمهوري اسلامي يران را اعلام كند و دولت عربستان نیز ملزم به پاسخگویی نسبت به وقوع این حادثه است.  
 
دواتگری در  ادامه با بیان اینکه علی‌رغم محدودیت هایی که در کشور عربستان وجود دارد، این کار غیرشرعی و خارج از عرف هیچ توجیهی ندارد، تاكيد كرد: در این قضیه دولت عربستان باید پاسخگو باشد.  
 
وی در خاتمه اظهار داشت: اگر این حادثه توسط کارمند سفارت عربستان اتفاق افتاده باشد و فرد متخطی،‌ دیپلمات نباشد دستگاه قضایی کشورمان باید به تکلیف قضایی خود عمل کند و بحث بازداشت متهم و اتهاماتی که متوجه این فرد است را بررسی کند و فرد خطاکار نيز باید پاسخگوی بحث شرب خمر خود و همچنین قتل شبه‌عمدی که اتفاق افتاده باشد.
نظرات بینندگان