arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۲

کارشناس نيويورک تايمز: سفر اوباما به اسرائيل سفري توريستي است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از نظر روزنامه نگار آ‌مریکایی سفر اوباما به سرزمین های اشغالی هیچ دستاوردی به دنبال نخواهد داشت و بیشتر به یک سفر توریستی شباهت دارد.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: باراک اوباما از سال دو هزار و هشت تا کنون که ریاست جمهوری آمریکا را عهده دار شده است، برای اولین بار به اسرائیل سفر کرد و همین مسئله انتقاد اسرائیل را در پی داشته است.
به نوشته توماس فریدمن سرمقاله نیویس روزنامه نیویورک تایمز، اوباما اولین رئیس جمهوری آمریکاست که به عنوان گردشگر به اسرائیل سفر کرده است. فریدمن با این جمله عملا گفته است که این سفر هیچ دستاوردی نخواهد داشت. رئیس جمهوری آمریکا در این سفر با همتای اسرائیلی خود و نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد. بازدید از سایت دفاع ضد موشکی گنبد آهنین نیز بخشی از برنامه های اوباما در روز چهارشنبه بود.
00:36:44.18 مجری از ماجد بامیا دیپلمات سابق هیات فلسطینی در پارلمان اروپا سوال کرد که فلسطینی ها چه انتظاری از سفر اوباما به سرزمین های اشغالی دارند؟ برخی گفته اند که هیچ امیدی به این سفر ندارند. نظر شما در این باره چیست؟
بامیا گفت: قبل از آن که بگوییم اوباما در این سفر چه خواهد کرد، باید ببینیم که او چه نخواهد کرد. یکصد و پنجاه شهرک که توسط هزار و پانصد نظامی اسرائیلی محافظت می شود، یکی از نگرانی های فلسطینی هاست. این مسئله زندگی فلسطینی ها را بسیار دشوار کرده است. اما اوباما از این منطقه دیدن نمی کند. اوباما در بیت المقدس از نهاد فلسطینی ها که از سال دو هزار و یک تعطیل شده است، بازدید نمی کند. او با خانواده های فلسطینی که خانه های شان در بیت المقدس ویران شده است، دیدار نخواهد کرد. رئیس جمهور آمریکا احتمالا بر محل دفن هرسل و رابین حاضر خواهد شد؛ اما بر سر قبر عرفات نخواهد رفت. او از روستای باب الشمس که اسرائیل قصد دارد با تخریب آن یک شهرک جدید دیگر بسازد بازدید نخواهد کرد. اوباما در سفر خود به اسرائیل، به دیدار خانواده های چهار هزار و یکصد زندانی فلسطینی نخواهد رفت.
مجری در این قسمت گفت: پس به نظر شما اوباما تنها برای خوشایند اسرائیلی ها به این منطقه سفر کرده است.
بامیا پاسخ داد: من فقط می خواهم بگویم که فلسطینی ها منتظر دریافت علایمی (امیدوارکننده) از سوی اوباما هستند و این مسئله برای آن ها بسیار مهم است.
نظرات بینندگان