arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۶۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۲

تدابیر امنیتی در قاهره شدت می‌گیرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که مقر اخوان المسلمین در منطقه المقطم در قاهره بعداز ظهر امروز صحنه تظاهرات علیه اخوان المسلمین خواهد بود، تدابیر امنیتی شدیدی در قاهره به اجرا در آمده است.

به گزارش انتخاب، فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره قطر نوشت: در پی فراخوان جنبش‌ها و احزاب و نیز شخصیت‌های سیاسی مختلف برای برگزاری تظاهرات امروز علیه اخوان المسلمین در برابر مقر آنان در منطقه المقطم، تدابیر امنیتی شدیدی در قاهره به اجرا در آمده است.

در این میان رهبران و اعضای ارشد اخوان المسلمین مصر با اشاره به این تظاهرات که قرار است بعد از ظهر جمعه برگزار شود، بر حق خود در دفاع از مقر اخوانی‌ها تاکید کردند.

اما احزابی که فراخوان تظاهرات امروز را داده‌اند، با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «گروهی غیر قانونی که در تلاش برای تسلط بر مصر هستند حکومت کشور را در دست گرفته‌اند».

در بیانیه مزبور آمده است تظاهرات امروز به منظور اعتراض به تجاوز «شبه نظامیان اخوانی‌ها» به فعالان و خبرنگاران در برابر مقر اخوان المسلمین در المقطم برگزار می‌شود.

این در حالی است که شنبه گذشته در پی نوشته شدن عبارت‌های توهین آمیز روی دیوارهای مقر اخوان المسلمین در المقطم این محل به  صحنه درگیری بین جوانان اخوانی با تعدادی از فعالان سیاسی تبدیل شده و تا آنجا شدت یافت که در جریان آن به تعدادی از خبرنگاران که گفته شد در حال پوشش خبری این درگیری‌ها بودند، حمله شد در حالی که منابع اخوانی‌ها نیز اعلام کردند که خبرنگاران با عبارت‌های توهین آمیز، عامل تحریک جوانان اخوانی بودند.

 اخوانی‌ها بر تظاهرات امروز پیشی گرفتند

اما اخوانی‌ها روز گذشته با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی که تعدادی از اعضای ارشد این گروه در آن حضور داشتند، بر تظاهرات امروز پیشی گرفته و به شدت از تجاوز برخی از فعالان به مقر اخوانی‌ها انتقاد کرده و با سرزنش نیروهای پلیس تاکید کردند که حمایت از مراکز عمومی و خصوصی وظیفه آنان است.

در این میان وزارت کشور مسالمت آمیز بودن تظاهرات را خواستار شده و تاکید کرد که در برابر تمام جریان‌های سیاسی، موضع یکسانی دارد.

اما جنبش جوانان شش آوریل اعلام کرد که در تظاهرات امروز در اعتراض به تجاوز چند روز پیش به فعالان سیاسی و خبرنگاران در برابر دفتر ارشاد اخوان المسلیمن شرکت می‌کند.

انجی حمدی سخنگوی جنبش مزبور نیز در عین حال تاکید کرد که این جنبش فقط در فعالیت‌های مسالمت آمیز که از هرگونه خشونت به دور است، شرکت می‌کند.

احزاب اسلامگرا، مخالفت خود را با تظاهرات امروز اعلام کردند

در مقابل، جریان‌ها و احزاب اسلامگرا از جمله حزب «الوطن» مخالفت خود را با تظاهرات امروز اعلام و تاکید کرد که مصر اکنون سخت نیازمند آرامش است.

حزب سازندگی و توسعه، بازوی سیاسی اخوان المسلمین نیز مخالفان را به تجدید نظر در مورد تظاهرات امروز فراخوانده و هشدار داد تحریک فضای دشمنی، می‌تواند واکنش‌های خشونت آمیز را به دنبال داشته باشد.

نظرات بینندگان