arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۲

آشتي آنکارا و تل آويو با ميانجي گري اوباما صورت گرفت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه الشرق الاوسط درگزارشی نوشت آشتی آنکارا و تل آویو با میانجی گری آمریکا صورت گرفت.

به گزارش انتخاب، این روزنامه در نسخه امروز خود دراین گزارش به قلم نظیرمجلی و ثائرعباس افزود: این آشتی در واقع با میانجی گری شخصی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت زیرا بدنبال این میانجی گری، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه تماس تلفنی گرفت و از اشتباهاتی که در حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی مرمره «ناوگان آزادی» رخداده بود، عذرخواهی کرد.

 اردوغان نیز این عذرخواهی را پذیرفت و طرفین توافق کردند که روابط میان ترکیه و اسرائیل را به دوره پیش از این حمله بازگردانند و سفیران طرفین نیز به محل سفارتخانه های خود بازگردند. درهمین حال یک منبع نخست وزیری ترکیه «که الشرق الاوسط نامش را ذکرنکرد» به این روزنامه گفت اکنون ترکیه آمادگی کامل دارد که نقش حیاتی و اساسی در روند صلح میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها ایفا کند البته این امر منوط به داشتن اراده واقعی برای صلح از سوی اسرائیلی هاست.

ارشاد هرمزلو دستیار ارشد رئیس جمهور ترکیه نیز در این باره به الشرق الاوسط گفت پس ازعذرخواهی نتانیاهو، ترکیه از هیچ مسئول یا نظامی اسرائیلی شکایت نخواهد کرد. وی افزود مسئولان ترکیه نه ضد یهودی اند نه ضد اسرائیل اما با برخی اقدامات اسرائیل درباره فلسطینی ها مخالفند.
نظرات بینندگان