arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۰ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۲

حمله ی راست گرایان به دستگاه قضایی فرانسه به خاطر سارکوزی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پیگرد قانونی نیکلا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه موجب واکنش شگفت انگیز و شدید برخی از اعضای حزب راستگرای او ام پ فرانسه علیه دستگاه قضایی این کشور شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از فرانس24، اعضای حزب او ام پ انتقادهای همه جانبه ای را علیه تصمیم قاضی پرونده سارکوزی آغاز کردند چرا که عقیده دارند دستگاه قضایی با سماجت به دنبال محاکمه سارکوزی است. اما آنری گنو نماینده راستگرای او ام پ و مشاور سابق سارکوزی با اظهارات جنجال برانگیز خود خشم قضات فرانسوی را برانگیخت.
آنری گنو تصمیم قضات را غیرمسئولانه و شرم آور توصیف کرد.

گنو گفت:«(قاضی پرونده) آبروی رئیس جمهور سابق، آبروی قوه مجریه و آبروی دستگاه قضایی را برده است زیرا همه اینها پیامدهای فاجعه آمیزی در پی دارد.»

چند ساعت بعد وی در مصاحبه ای دیگر تصمیم قاضی ژانتی را اهانت آمیز دانست و گفت:« این اقدام قاضی اهانتی به شخص رئیس جمهور سابق و اهانت بزرگی به نهادهای فرانسوی است. چه کسی در فرانسه می تواند حتی یک لحظه تصور کند که نیکلا سارکوزی به چنین عملی اقدام کرده است. قاضی تصمیمی غیرمسئولانه گرفته است.»

اتحادیه قضات فرانسه عقیده دارد مشاور سابق سارکوزی در اظهارات خود زیاده روی کرده است.
ویرژینی دووال دبیرکل اتحادیه قضات فرانسوی گفت:« آقای گنو زیاده روی کرده و پا را از حیطه مسائل قانونی فراتر گذاشته است زیرا با بی اعتبار کردن تصمیم قضایی اظهاراتی غیرقابل قبول بیان کرده است. اگر در پرونده مدارکی دال بر لزوم پیگرد قانونی وجود داشته باشد، این پرونده باید شکل بگیرد و رئیس جمهور سابق نیز در برابر قانون همانند افراد دیگر برابر است.»

اتحادیه قضات فرانسوی در نظر دارد از کریستین توبیرا وزیر دادگستری بخواهد علیه آنری گنو شکایت کند. از نظر قضات فرانسوی انتقاد از تصمیم دستگاه قضایی ممنوع نیست اما نمی توان علنا دستگاه قضایی را بی اعتبار کرد و به استقلال و اقتدار آن لطمه زد. کریستیان توبیرا وزیر دادگستری در بیانیه ای اعلام کرد «من از قضات حمایت می کنم.»

شماری دیگر از نزدیکان رئیس جمهور سابق نیز به حملات گسترده علیه دستگاه قضایی روی آوردند.

پاتریک بالکانی نماینده پارلمان از حزب او پ ام گفت:« این شرم آور است زیرا با چنین عملی علیه رئیس جمهور سابق، پرونده ای ملی و حتی بین المللی شکل می گیرد.»

اما جنجال برانگیز ترین واکنشها از جانب داوید زاویه ویس دبیر ملی حزب او ام پ و نماینده پارلمان مشاهده شده است که در شبکه توئیتر علنا به تحقیر قشر کارگر روی آورد.

وی در توئیتر نوشته است:« پیگرد قانونی سارکوزی بر پایه شهادت خدمتکاران لیلیان بتانکور (میلیاردر فرانسوی و رئیس گروه لورئال) استوار است. پیگرد قانونی سارکوزی بر پایه هزیان گوییهای پیش خدمت سابق نشانگر انحراف دستگاه قضایی است. از نظر قضات چپگرا، اظهارات رئیس جمهور سابق حتی به اندازه اظهارات پیش خدمت سابق ارزش ندارد.»

این تحقیر قشر کارگر خشم فراوانی در بین چپگرایان فرانسوی به پا کرده است و بسیاری می گویند از نظر راستگرایان، اظهارات خدمتکاران به اندازه اظهارات اربابانشان ارزش ندارد.

ژان فرانسوا کوپه رئیس حزب راستگرای او ام پ از اعضای این حزب خواسته است از خود خویشتنداری نشان دهند. کوپه گفت:« من این تصمیم را درک نمی کنم. نیکلا سارکوزی نیز تلفنی به من گفت این تصمیم را درک نمی کند.»

الن ژوپه دیگر نماینده او ام پ گفت:« مهمترین اصل در دموکراسی اصل بر برائت است. نیکلا سارکوزی از نظر من هنوز بی گناه است و من تفسیر بیشتری نمی کنم.»

اما حزب راستگرای جبهه ملی خواستار استعفای نیکلا سارکوزی از شورای قانون اساسی شده است درحالی که حزب سبزها امیدوار است مجازاتی فوری به تصویب برسد.

نوئل مامر نماینده حزب اکولوژیست در پارلمان گفت :« اولین نتیجه گیری موقت از این پرونده این است که سارکوزی باید فورا از شورای قانون اساسی استعفا کند.»

اما سیاستمداران جناح چپ واکنشی ملایم از خود نشان داده اند. نخست وزیر خواستار احترام به استقلال قضات شده است. دو روز پس از پیگرد قانونی ژروم کائوزاک وزیر بودجه پیشین فرانسه در دولت اولاند، جناح چپ فرانسه نمی خواهد به تنشها دامن بزند.
نظرات بینندگان