arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۰۹۷
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲

آينده نامشخص پرويز مشرف پس از بازگشت به پاکستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ژنرال بازنشسته پرویز مشرف رئیس جمهور سابق پاکستان که یکشنبه گذشته پس از چهار سال تبعید خود خواسته به کشورش بازگشت ، اعلام کرده برای نجات پاکستان به عرصه سیاسی بازگشته است و در انتخابات پارلمانی یازده مه شرکت خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ پرویز مشرف که بین سال های هزار و نهصد و نود و نه و دو هزار و هشت میلادی رئیس جمهور پاکستان بود ، از زمان استعفایش در ماه اوت سال دو هزار و هشت میلادی در کشورهای انگلیس و امارات متحده عربی زندگی می کرد.

وی حزب سیاسی خود مسلم لیگ همه پاکستان را در دوران تبعید تشکیل داد و با وجود تهدیدهای امنیتی جدی شبه نظامیان طالبان فعالیت هایش را ادامه داد.

در بدو ورود مشرف به کشورش ، طالبان پاکستان با انتشار نوار ویدئویی جدیدی ، وی را به دلیل صدور دستور حمله نیروهای ارتش به مسجدی در اسلام آباد که در جریان آن حدود یکصد نفر کشته شدند، تهدید کرد.

در این نوار ویدئویی ، گروهی از شبه نظامیان در حال آموزش نشان داده شدند در حالی که فرمانده آنها از برنامه حمله به مشرف و فعالیت گروههای مختلف بمب گذاران انتحاری ، تک تیراندازان و گروه عملیات ویژه خبر می داد.

پرویز مشرف روز یکشنبه به محض ورود به کراچی در سخنرانی خطاب به هوادارانش با کم اهمیت دانستن این تهدیدات گفت درباره تهدیدات طالبان نگران نیست چرا که این تهدیدها موضوع جدیدی نیستند.

وی در سخنان خود بار دیگر تاکید کرد که در عرصه سیاسی به فعالیت ادامه خواهد داد و در انتخابات آینده نیز شرکت خواهد کرد.

دوران ریاست جمهوری هشت ساله مشرف در پاکستان با جنجال هایی همراه بود و اکنون که وی به کشورش بازگشته است ، بار دیگر درباره برخی موضوعات از جمله ناتوانی اش در پیشگیری از ترور بی نظیر بوتو نخست وزیر سابق پاکستان در سال دو هزار و هفت میلادی باید در دادگاه حضور یابد.

روز دوشنبه نیز یکی از روحانیون مسجد سرخ پاکستان از دادگاه عالی این کشور خواست ، مشرف را ممنوع الخروج کند چرا که وی از مظنونان اصلی عملیات نظامی علیه مدرسه مذهبی است.

اگرچه پرویز مشرف فعالیت سیاسی خود را بار دیگر از سر گرفته است اما نقش وی از آنجا که بیشتر وزیران کابینه سابق وی از کنارش فاصله گرفته اند، اکنون بسیار محدود به نظر می رسد. اتهامات علیه مشرف همچنین برنامه های وی را برای فعالیت جدی در عرصه سیاسی تضعیف می کند.

از آنجا که اتهاماتی علیه وی مطرح هست ، هنوز مشخص نیست که آیا وی اجازه شرکت در انتخابات پاکستان را خواهد یافت یا خیر. بازگشت مشرف به پاکستان در حالی صورت گرفته که روند برگزاری انتخابات در این کشور آغاز شده است و همه احزاب سیاسی اصلی پاکستان مشغول رقابت های انتخاباتی هستند و وی اکنون زمان اندکی برای سازماندهی حزبش و مبارزات انتخاباتی دارد.

برخی اقدامات مشرف در دوران فعالیت سیاسی اش در پاکستان بین سال های هزار و نهصد و نود و نه تا دو هزار و هشت میلادی ، به ویژه پیشنهاد اختصاص پایگاه های هوایی این کشور به نیروهای امریکایی برای حمله به طالبان افغانستان موجب کاهش محبوبیت وی و از دست دادن شمار زیادی از هوادارانش شد.

مشرف اکنون برای متقاعد کردن مردم کشورش درباره برنامه هایی که برای آینده دارد و کارایی بیشتر خود نسبت به رقبای سیاسی اش ، راه دشواری در پیش دارد و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که راه وی برای کسب حمایت مردم پاکستان در اوضاع کنونی بسیار دشوار است.
نظرات بینندگان