arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۴ - ۱۶ بهمن ۱۳۸۹
مبارک برای انجام معاینات پزشکی از مصر می رود

آیا مبارک از قاهره گریخت ؟

تلاش‌هایی برای خروج حسنی مبارک از قاهره و سفر وی به آلمان برای معاینات پزشکی در جریان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امتناع مبارک از واگذاری قدرت و حمایت بخش‌هایی از ارتش برای جلوگیری از تغییرات فوری، نگرانی کشورهای غربی را از تعمیق نا‌آرامی‌ها افزایش داده است. با گسترش اعتراضات مردمی و پافشاری آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر انتقال فوری قدرت در مصر، احتمال می‌رود، مبارک به بهانه ی انجام معاینات پزشکی به آلمان سفر کند و یا به شرم‌الشیخ برود. این اقدام امکان تشکیل دولت جدید را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، تلاش‌هایی برای خروج حسنی مبارک از قاهره و سفر وی به آلمان برای معاینات پزشکی در جریان است.

این بخشی از اقدامات عمر سلیمان، معاون رئیس‌جمهور مصر تلقی می‌شود که امروز شنبه با گروه‌های اپوزیسیون گفت‌وگو خواهد داشت. با این اقدام خواست مخالفان و حامیان مبارک همزمان برآورده می‌شود. از یک‌سو خروج مبارک از پایتخت سبب کاهش بحران شده و از سوی دیگر حیثیت رئیس‌جمهور نیز به نوعی حفظ می‌شود.

مبارک پیشتر نیز برای معالجات پزشکی در بیمارستان دانشگاه هایدلبرگ در آلمان بستری بود. وی در این بیمارستان تحت عمل جراحی کیسه صفرا قرار گرفته بود.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود در روز شماره ی امروز خود می‌نویسد که یکی دیگر از گزینه‌های ممکن، انتقال مبارک به ویلایی در شرم‌الشیخ در منطقه معروف گردشگری مصر است. این روزنامه مدعی است که این اخبار را از منابع دولتی آمریکا کسب کرده . از این طریق بدون برکناری مستقیم مبارک از مقام ریاست‌جمهوری، خروج وی عملاً از سیاست روزانه کشور تحقق می‌یابد.

این اقدامات امکان شکل‌گیری دولتی جدید با شرکت گروه‌های اپوزیسیون در مصر به رهبری عمر سلیمان را فراهم خواهد کرد.

اینکه آیا مخالفان ، عمر سلیمان را به عنوان رهبر دولت جدید می پذیرند یا نه در هاله ای از ابهام قرار دارد ، اما آنچه در این دوازده روز در مصر گذشته نشان دهنده ی آن است که مردم مصر پذیرای موافقین مبارک و یا افراد حاضر در دولت او برای انتقال قدرت نیستند.

نظرات بینندگان