arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۲ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۲

عربستان، سرزمین اتهامات از پیش تعیین شده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  مسئول پرونده عربستان در شبكه اطلاعات حقوق بشر عربي تاكيد كرد، آل سعود همه فعالان سیاسی و حقوقی را با اتهامات از پيش تعيين شده، محاکمه می کند.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، سرانجام پس از گذشت چندین ماه از بازداشت شیخ "نمر آل نمر" روحاني شيعه و منتقد سرسخت آل سعود محاکمه وی بهانه تحريک مردم به اقدامات خشونت آميز، زمینه سازی برای مداخله خارجي در امور عربستان سعودي و حمايت از انقلاب مردم بحرين در دادگاهی در رياض آغاز شد؛ نماینده دادستان مدعی شد که شیخ النمرتجمعات خرابكارانه را هدايت كرده است و براي وی حكم اعدام درخواست كرد.

"محمد شحاته" در گفت وگو با شبكه العالم اظهار داشت: دادستاني عربستان، فقط به اين خاطر كه شيخ نمر النمر خواستار تغییرات اجتماعي و سياسي در کشور شده است، اشد مجازات را براي او درخواست كرد.

مسئول پرونده عربستان در شبكه اطلاعات حقوق بشر عربي، افزود: منطقه الشرقيه عربستان از سال 2011 عرصه اعتراضات و درخواست برای تغییرات سياسي و اجتماعي به ويژه در خصوص شيوه تعامل رژیم آل سعود با شيعيان اين كشور بوده است، چرا كه شیعیان 10 درصد جمعيت اين سرزمين را تشكيل مي دهند؛ مردم اين منطقه همچنين در اعتراضات و تظاهرات خود، خروج نيروهاي سعودي از بحرين و دست كشيدن رژيم آل سعود از سركوب انقلاب مسالمت آمیز بحرينی ها را درخواست كرده اند.

شحاته در ادامه خاطر نشان كرد: شيخ نمر النمر در ژوئيه 2012 بازداشت شد و سازمان امنيتي آل سعود ادعا كرد كه این روحانی بارز سعي داشت در برابر بازداشت از خود مقاومت نشان دهد به همين سبب اتهام تحريك فعالان سياسي براي مقاومت در برابر نيروهاي امنيتي و ارتكاب اقدامات خرابكارانه در منطقه الشرقيه را علیه وی مطرح کردند، در حالی که این اتهامات به هيچ وجه صحت ندارد.

نیروهای امنیتی سعودی قبل از بازداشت شیخ نمر، خودروی وی را با گلوله جنگی هدف قرار دادند و وی را مجروح کردند.

شحاته با بيان اين كه رسیدگی به پرونده شيخ النمر به دادگاه ويژه جنايي در عربستان واگذار شده است، تاكيد كرد: اين دادگاه، ويژه محاكمه متهمان تروريست است نه انديشمندان؛ آل سعود اين تعامل را با فعالان سياسي ديگري نظير دكتر محمد القحطاني و دكتر عبدالله الحامد نيز انجام داد و اتهاماتي مشابه به آنها وارد كرد.

محمد شحاته تصريح كرد: اتهاماتي كه به فعالان سياسي در عربستان وارد مي شود از پيش تعيين شده است، به طوري كه اتهامات مطرح شده علیه "رائد بدوني" یکی دیگر از فعالان سیاسی حقوقی در عربستان هم كاملا مشابه اتهامات القحطاني، الحامد و النمر است.
نظرات بینندگان