arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۲
اعتراض عضو پارلمان افغانستان: مگر آقای کرزی مزدور ایران است که برای ساخت سد باید اجازه بگیرد؟

"کرزی" مزدور ایران است، چون هر روز از ایران "معاش" می گیرد!

وقتی رییس جمهور افغانستان از کشوری مثل ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم «معاش» روزانه میگیرد، مسلم است که این کشورها توقعاتی دارند. ایرانی که 11درصد مردم آن زیر خطر فقر زندگی میکنند و یا پاکستانی که کشوری فقیر است، وقتی پول خرج میکنند از آقای کرزی توقع دارند، آقای کرزی باید این را بفهمد که این کمک ها بدون توقع نیست.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افغانستان جزء آن دسته از کشورهای منطقه خاورمیانه است که با مشکل کم آبی شدید دست به گریبان است. با اینکه این کشور با کمبود منابع آب روبرو است اما به دلایل مختلف از همین منابع اندک آبی نیز به درستی بهره برداری نمیکند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ برخی از کارشناسان علاوه بر مشکلات مدیریت منابع آب در افغانستان، عدم بهره برداری از منابع آبی مشترک این کشور با همسایه های خود از جمله ایران و پاکستان نیز از عوامل اصلی این مشکل عنوان میشود.

رمضان بشردوست نماینده پارلمان افغانستان در این زمینه با تاکید بر این نکته که بزرگترین مشکل پیش روی افغانستان بحران آب است و احتمال جنگ داخلی بر سر آب در سال های آینده در این کشور وجود دارد، عنوان میکند افغانستان حدود 70 میلیارد متر مکعب آب جاری دارد و حدود 60 میلیارد متر مکعب آن به کشورهای پاکستان، ایران و دیگر کشورهای همسایه سرازیر میشود و از همین 10 میلیارد متر مکعب نیز به درستی استفاده نمیشود.

مقام های افغانستان عنوان میکنند، ایران و پاکستان با استفاده از فشارهای دیپلماتیک و حتی نظامی مانع ساخت و پیشرفت پروژه های آبی این کشور روی حوضه های آبی مشترک میشوند!

چندی پیش حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در یک برنامه زنده تلویزیونی، ایران و پاکستان را متهم کرد که مانع تلاش های کابل برای ساخت و استفاده از سد بر روی حوضه های آبی مشترک میشوند.

همچنین محمد نادر بلوچ معاون شورای ولایتی نیمروز گفته بود ایران در منطقه دست به تحریکاتی می زنند و موانع عمده را در برابر این پروژه ها ایجاد می کنند!

از سوی دیگر مقامات محلی شرق افغانستان نیز اعلام میکنند پاکستان با شلیک موشک و مانورهای نظامی، مانع ساخت پروژه های آبی در این منطقه است.

با این حال برخی از منتقدین دولت حامد کرزی معتقدند وی اراده کافی برای مقابله دیپلماتیک با کشورهای همسایه خود به خصوص ایران را برای پیشبرد این پروژه ها ندارد.

رمضان بشردوست نماینده پارلمان افغانستان در این زمینه به رادیو فرانسه میگوید:« برای ما مردم افغانستان دو نکته مهم است، اول اینکه من نمیدانم آیا آقای کرزی دست نشانده و مزدور ایران است که باید از ایران اجازه بگیرد تا سد بسازد!

وی می افزاید: نکته دیگر این است که وقتی رییس جمهور افغانستان از کشوری مثل ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم «معاش» روزانه میگیرد، مسلم است که این کشورها توقعاتی دارند. ایرانی که 11درصد مردم آن زیر خطر فقر زندگی میکنند و یا پاکستانی که کشوری فقیر است، وقتی پول خرج میکنند از آقای کرزی توقع دارند، آقای کرزی باید این را بفهمد که این کمک ها بدون توقع نیست.»

این مقام افغانستانی در ادامه تاکید کرد: « راه حل این بحران این است که اول ما در افغانستان رییس جمهور، وزرا، وکلا و سناتوریهایی داشته باشیم که درک و فهم اقتصاد داشته باشند و اهمیت آب را بفهمند و این افراد وطن پرست باشند و قبله سیاسیشان فقط کابل باشد.»

نظرات بینندگان